Hej
De olika viktuppgifterna kommer sig av hur rotorn belastas.
En rotorn ska klara:
Vikten av allt som sätts på den,
vridande moment från antennens längd,
böjande moment och
bromsa roterande massa.
I fallet
a och
b ovan så minskar "buren" i masttoppen det böjande momentet och rotorn klarar en vertikal last på cirka 100kg. OBS detta gäller under förutsättning att det vridande momentet och den roterande massan inte blir för stort.
Rotorernas manualer brukar ha förklarande exempel på hur man räknar.
I fallet
c finns inget stöd som tar hand om böjande moment varför rotorn ensam måste ta hand om all belastning. Maximala vikten är då begränsad till 10kg eller mindre med hänsyn till roterande massa.
Man får en ökad risk för knäckning då vikten från antennerna och vindkrafter gör att rotorn belastas i sidled.
När man går en utbildning i ställningsbyggnad brukar utbildarna ta upp ett extremfall på detta.
Ett 6 meter långt rör ställningsrör med diameter 48mm är tillräckligt starkt för att hänga upp en bil.
Gör man tvärt om och ställer samma rör vertikalt upp utan stagning håller det nätt och jämt för vikten av en cykel utan att riskera att knäckas ut i sidled.
Fallet
d ökar den möjliga vertikala belastbarheten. Jag kan dock inte säga med säkerhet hur mycket den ökar men beroende på stagens styvhet är det inte orimligt att det håller för dina 12kg.
Är stagen för hårt spända ökar den vertikala lasten på rotorn. Är de för lösa riskerar du knäckning om rörelsemånen i sidled blir för stor.
All montering av antenner och tillbehör är beroende av en hel massa faktorer och att ta hänsyn till alla är inte rimligt. Därför försöker man hålla sig till vissa tumregler och erfarenhetsmässigt skaffade kunskaper, ibland dyrköpta sådana.
Jag själv upptäckte en gång i min ungdom att vanliga TV-rör med 6m upp till stagpunkten inte höll med ett 5 meter långt antennspröt i toppen. Jag hade till min stora besvikelse ett stort upp- och nervänt U på tomten till mina föräldrars hus när jag kom hem en blåsig eftermiddag.
Samma rörtyp och rörlängd, men med stagpunkten lämpligare placerad, höll för fyra höjdstackade 4-elementare för 2m och fyrstackade vertikala dipoler på andra sidan röret. Allt monterat på en liten rotor från Clas Ohlsson.
Var inte rädd för att prova, försök att minimera belastningen på rotorn med en lämplig placering av antennerna.
Fundera på om du kan montera antennerna på något annat sätt. Går det till exempel att lägga det horisontella röret i överkant och hänga de undre antennerna nedanför?
Till vänster ett traditionellt H. Till höger en variant som kan minska toppbelastningen.
(Ber om ursäkt för att jag snabbskissar i paint
)
Lycka till med dina antenner.
73 de SM7NTJ Lorentz
p.s Såg nu att KYH svarat medans jag skissade