Vertikal över plåttak - radialer?

Skalmannen

Well-Known Member
Förutsättning:

12 m Spiderbeam glasfiberrör med ca 11 m FK-kabel som vertikal radiator. Masten fäst vid skorsten
med skorstenfäste av traditionell typ. Stort omgivande plåttak. Koax-matning.

Vilken är den bästa radial-lösningen för denna antenn?

Hittar många förslag, allt ifrån att ansluta koax-skärmen till plåttaket till att lägga ut avstämda radialer på plåten,
men tyvärr är det svårare att hitta någon sorts resultat eller bra förklaring till varför man borde göra det ena
eller andra.

Hur gör ni som använder HF-vertikaler ovanför plåttak, och vad säger övrig expertis på forumet?
 
Hade du tänkt att ha x antal meter vertikalt till x antal frekvenser...? Jag hade en vertikal på en kvarts våglängd för 30m en gång med radialer liggandes i takrännan och stämde av hela rasket med en avstämmare vid radion. Det fungerade sådär.....skulle behöva mer info om hur du tänkte använda antennen, frekvenser osv....
 
Jag har haft framgång med att använda plåttak som motvikt. Att lägga trådar på det är meningslöst och de blir ändå inte avstämda. Skaffa en automatisk anpassare att montera vid vertikalens fot. Anslut koaxskärmen till plåten utan att göra skada, jag skrapade av färg på en närliggande fals och drog i en skruv. Att du får onödigt hög strålningsvinkel ovanför 18 MHz med så lång radiator får du ta med jämnmod.

Lennart
 
Litet beroende på vilka band du vill köra på så skulle jag ändå vilja föreslå följande lösning:

10.1 meter tunn FK kabel som radiator. Två avstämda eleverade radialer (aningen kortare än 10.1 meter).

Du börjar först med att koppla in din koax på de två radialerna (som då blir en dipolantenn). Se till att du kortar ner dem från teoretisk 10.1 meter till rätt längd så att resonans erhålles på önskad frekvens.

Då detta är klart, kopplar du in radiatorn på koaxens mittledare och de två radialerna på koaxens skärm. Har du tur funkar 10.1 meter direkt, annars kortar du radiatorns längd litet.

Med denna lösning kommer du få en bra antenn.

Slopa ner de två radialerna kanske 30 grader så blir matningsimpedansen bättre.

Om du vill köra två band kan du enkelt dra en parallell och aningen utåtriktad tråd för exempelvis 20 meter eller 17 meter som infästes 1 meter ut från vertikalen i ett av stagen till spiderbeammasten.

Om du gör antennen för 40 meter (med 10.1 meter radiator) är sannolikheten att du även får resonans på 15 meter stor.

Repetera proceduren med två resonanta radialer för 15 meter också och du har en ypperlig 15 metersantenn.

I teorin kan du alltså köra 40 och 15 meter direkt. Med ett eller flera parallella och svagt utåtlutande radiatorer infästa 1 meter från spiderbeammasten i två olika stag, skulle du kunna få ett par band till. Det kan bli litet kopplingsfenomen mellan vissa band, men det betyder att du bara måste anpassa radiatorernas längder litet.

Ovanstående kanske någon teorietiker vänder sig emot... men jag vet att det funkar bra i praktiken,

Lycka till!

73 de SM6LRR, Mats



Förutsättning:

12 m Spiderbeam glasfiberrör med ca 11 m FK-kabel som vertikal radiator. Masten fäst vid skorsten
med skorstenfäste av traditionell typ. Stort omgivande plåttak. Koax-matning.

Vilken är den bästa radial-lösningen för denna antenn?

Hittar många förslag, allt ifrån att ansluta koax-skärmen till plåttaket till att lägga ut avstämda radialer på plåten,
men tyvärr är det svårare att hitta någon sorts resultat eller bra förklaring till varför man borde göra det ena
eller andra.

Hur gör ni som använder HF-vertikaler ovanför plåttak, och vad säger övrig expertis på forumet?
 
Kan bara hålla med Lennart och Mats, jag missade längden på din tråd. Lennarts variant är ju den enklaste (dyraste om du inte hittar en billig auto-tuner eller bygger en). Mats ide ( lite mek och bök ) låter spännande, jag har dock inte provat den. Min egen variant är ju en riktig latmask-modell som inte är optimal men som fungerar så länge du håller dig till 100W och inte har lång (mer än 20m) antenkabel.
 
Tack för era svar i tråden!

Det jag missade att nämna var att jag har för avsikt att montera en gammal loppis-fyndad autotuner (AH-4) i matningspunkten, och sedan skapa de bästa förutsättningarna för att den ska kunna stämma av på
så många band som möjligt. Mina erfarenheter av AH-4 med horisontella trådar är att den ganska villigt stämmer av även korta trådar på låga frekvenser, bara den får en bra motvikt. Självklart skadar det inte (?) om antennen är resonant på något band (t ex 40/15).

Det som sägs här i tråden överensstämmer gott med vad man hittar när man googlar, dvs att åsikterna går ganska kraftigt isär :).

Det tycks stå mellan att lägga ut radialer (som riskerar bli "oresonanta" pga plåttaket), eller att nyttja själva taket som motvikt (och därmed riskera inducerade störningar från byggnaden och rostiga plåtskarvar/övergångar) på köpet. På något utländskt forum spekulerades i att även icke-resonanta radialer har många gånger bättre ledningsförmåga än ett plåttak, och därför borde vara att föredra.

Uppenbarligen har ni här i tråden lyckats med era respektive lösningar, så sannolikt är det underordnat vilken variant man väljer. Kanske får jag prova båda och se om jag märker någon skillnad.

Tackar för era tips!
 
Last edited:
Back
Top