Vertikaler 20 och 15m

sluggo

Well-Known Member
Hejsan på er alla.
Nu börjas det sporadiskt att köra även 15m märkte jag i går (lörd.11/10)

Skall sätta upp två stycken vertikaler monobandare på kåken.

En för 20m och en för 15m. Vad händer om jag monterar dem på samma rör?
Med detta menar jag att röret givetvis är ca. 90 grader från marken, men däruppe strax ovan takåsen gör jag en horisontal bom.

Sätter båda på denna bom ute i ändarna, stör de varandra när jag använder dessa ( en i taget givetvis) ???
I så fall om detta är en vettig möjlighet, hur långt isär bör de sitta??

Om detta inte är bra, så sätter jag givetvis upp två rör, (en för vardera band).

Börjar att tro mer o mer på monobandsantenner, oavsett om de är vertikala eller horisontella.

Hade tidigare en Yagi för 10,15 o 20m men detta är ju oxo en kompromiss ??
Mina funderingar är hur stor denna kompromiss är jämfört med monobanders??

Vi skaffar slutsteg o massa grejer, men är det inte så att kraften hänger mycket på vilka antenner vi använder??
Tacksam för svaErland SM6KTC
 
Det bruka inte störa så mycket, men du ska först trimma vertikalen för 20m sedan 15m. SM6DOI använder samma system i sin vertikal dipol, Lannabo.
 
Det bruka inte störa så mycket, men du ska först trimma vertikalen för 20m sedan 15m. SM6DOI använder samma system i sin vertikal dipol, Lannabo.

Jättebra och tack för svar.
Kanon om det går att göra så här, använder då ett vanligt bilrelä som är OK och switchar mellan antennerna och endast en RG213 ledare upp.

Undrar om någon meter endast kan räcka som avstånd mellan antennerna...? Vill ju inte att de skall störa varandra, eller att det skall uppstå någon "radioskugga" i den riktningen den andra befinner sig

Använder i så fall en liten fyrkantsprofil däruppe att sätta antennerna i.

Kommer att använda metspön till radiatorer, om det finns metspö av komposit skall jag testa hur de reagerar att leda HF, tror INTE att komposit är isolerande, men det är värt att prova på en först.
Om det inte fungerar drar jag bara en tunn ledare utmed spöna och stämmer av.

I övrigt har jag tänkt mig att knycka en bit av min XYL´s skärbräda av plast som isolator mellan radiator och jordplan, men det är inget nytt.

I centrum på plasten sätter jag en vanlig PL259 typ schassikontakt (totalt 200:- max för båda antennerna) Hoppas de går som attan, de blir ju monoantenner..:)

Vi får se, återkommer med info. och är tacksam för mer information om hur jag skall göre eller inte göra, eftersom det är det som är roligt, ATT DELA MED SIG AV ERFARENHETER.
 
Du behöver egentligen köra relä, utan kan båda antennerna bli kopplade/ mättade samtidigt. Om du ser på SM6DOI vert. dipol, har han en mättpunkt på samtliga 5 band.

Titta på detta:
http://www.s55m.com/teh/images/GP.jpg

Hej igen och tack för svar.
Jo det kan vara så att man kan köra båda samtidigt med mätpunkter som Lannabo, men tycker det verkar krångligare än att sätta ett relä däruppe och switcha med 12V.

Kanske ändrar uppfattning när jag funderat lite.
Erland SM6KTC
 
Undrar om någon meter endast kan räcka som avstånd mellan antennerna...? Vill ju inte att de skall störa varandra, eller att det skall uppstå någon "radioskugga" i den riktningen den andra befinner sig

Du får problem om antennernas respektive frekvenser är nån form av multipler av varann. Typ, 14 och 28 MHz. Där kommer 28 MHz att kunna lastas av 14 MHz antennen efter som två vågor får plats på 14 MHz-pinnen. Det spelar i praktiken också roll hur anntennens anslutning är, men i princip gäller detta. För 15- och 20 metersbanden exciterar de inte varann så mycket. Så det är bara att köra på.

Kommer att använda metspön till radiatorer, om det finns metspö av komposit skall jag testa hur de reagerar att leda HF, tror INTE att komposit är isolerande, men det är värt att prova på en först.
Om det inte fungerar drar jag bara en tunn ledare utmed spöna och stämmer av.

Kolla om ett stycke blir varmt i mikron. Om det blir varmt kommer de att kortsluta en del över en yttre koppartråd också:(

I övrigt har jag tänkt mig att knycka en bit av min XYL´s skärbräda av plast som isolator mellan radiator och jordplan, men det är inget nytt.

Inget nytt? Hon är van att någon knaprar på hennes skärbräda? :)


/Micke
 
20m vertikal färdig, går som tusan.

Du får problem om antennernas respektive frekvenser är nån form av multipler av varann. Typ, 14 och 28 MHz. Där kommer 28 MHz att kunna lastas av 14 MHz antennen efter som två vågor får plats på 14 MHz-pinnen. Det spelar i praktiken också roll hur anntennens anslutning är, men i princip gäller detta. För 15- och 20 metersbanden exciterar de inte varann så mycket. Så det är bara att köra på.



Kolla om ett stycke blir varmt i mikron. Om det blir varmt kommer de att kortsluta en del över en yttre koppartråd också:(



Inget nytt? Hon är van att någon knaprar på hennes skärbräda? :)


/Micke


Hejsan.
Nu i dag på förmiddagen blev min 20m vertikal färdig.

Fungerar över min förväntan både i sändning och mottagning.
Har provkört med W1SRT och IQ8OM bra signalrapporter åt båda håll.

Har switchat mellan den och min 19,5 x2 horisontal dipolen och de har ungefär lika värden, men om den ena är svagare i mottagning så är den andra bättre och tvärt om.

Lämnar gärna rapport om mått och allt om någon är intresserad.
( 1st. metspö 5 meter teleskop för 53:- och lite tråd)

Ett utmärkt komplement till varandra dessa två antenner.

That´s it.
73 de Erland SM6KTC
 
Lite mera info. om antennen.

Hejsan.
Nu i dag på förmiddagen blev min 20m vertikal färdig.

Fungerar över min förväntan både i sändning och mottagning.
Har provkört med W1SRT och IQ8OM bra signalrapporter åt båda håll.

Har switchat mellan den och min 19,5 x2 horisontal dipolen och de har ungefär lika värden, men om den ena är svagare i mottagning så är den andra bättre och tvärt om.

Lämnar gärna rapport om mått och allt om någon är intresserad.
( 1st. metspö 5 meter teleskop för 53:- och lite tråd)

Ett utmärkt komplement till varandra dessa två antenner.

That´s it.
73 de Erland SM6KTC


Hej igen.

Vill gärna med detta själv ha lite info från de som jag vet kan detta. ex: AOM, EQL eller annan snitsare, mycket tacksam i så fall.

Har testat antennen lite mera utöver de QSO jag haft med den.
Tog mitt instrument Palstar ZM-30 och kopplade på feedern.
Körde en scanning på den och svaret blev: 14.080Mhz och 1,3:1 i SWR.

Konstigt nog är den otäckt bredbandig över hela 20m bandet, skulle tro att det då inte står rätt till...max SWR 1,6:1 på ett litet område.

4st. radialer som är ca. 60 grader. Radiatorn 5 meter (skulle villjat ha den till 5.20m lång ungefär)

Nåväl radialerna är i stort sett oxo 5m långa.
Antennen sitter på ett alu.rör 3m över marken.

Mitt ZM-30 visade i displayen följande: 1,3 43 +J 13
= 1,3:1 43 ohm +j (vet ej vad detta är ännu) 13 är reaktans.

Om du vill hjälpa mig att tolka riktigt så kommer en länk här till pdf filen, i kapittel 5 står det om detta.
http://www.amqrp.org/ZM30/manual_zm30.pdf

Tackar för synpunkter om vad och hur jag kan få den bättre.
73 Erland SM6KTC
 
Stämmer bra Erland. +J13 betyder bara tt du har en kapacitiv reaktans på 13 ohm. 1,3:1 i SWR kan du strunta i......bara tuta å köra. VArför du envisas att köra med ett relä vet jag inte, för 20 och 15m kan du mata med samma feeder. Jag hade två dipoler en för 80 och en för 40m på samma feeder. Det gick också bra, även om Mickes beaktande säkert stämmer.

Reaktans mäts ju i ohm, och är frekvensberoende. I en kondensator blir reaktansen (motståndet) mindre ju högre frekvensen blir, eller mindre ju högre värde i Farad kondingen har.

Men som sändareamatör visste du säkert det, om du tänker efter. Eller hur?
 
Last edited:
Samma feeder m.m.

Stämmer bra Erland. +J13 betyder bara tt du har en kapacitiv reaktans på 13 ohm. 1,3:1 i SWR kan du strunta i......bara tuta å köra. VArför du envisas att köra med ett relä vet jag inte, för 20 och 15m kan du mata med samma feeder. Jag hade två dipoler en för 80 och en för 40m på samma feeder. Det gick också bra, även om Mickes beaktande säkert stämmer.

Reaktans mäts ju i ohm, och är frekvensberoende. I en kondensator blir reaktansen (motståndet) mindre ju högre frekvensen blir, eller mindre ju högre värde i Farad kondingen har.

Men som sändareamatör visste du säkert det, om du tänker efter. Eller hur?



Hejsan och god lördag.
Jo jag kommer ihåg detta med reaktans, men skall nog nu förkovra mig lite extra, eller rättare sagt fördjupa mig i det, efter bästa förmåga.

Det är ju så att för många är det invecklat och abstrakt detta med elektronik, som jag som endast gick 7 år folkskola och i mogen ålder flummade mig igenom årskurs 8 och 9 på en folkhögskola, har lite svårt för att riktigt greppa och förstå allt detta.

Nu som sagt skall jag ta tag i det ordentligt med hjälp av min gode vän sm6cxr Kalle, som inte ryggar för mina hungriga frågor. INTRESSANT DETTA. och väldigt roligt om man fattar VARFÖR.

Du gjorde en hygglig beskrivning åt mig och det var en bra börja tycker jag, bara det att jag kan tolka mina analyzers MFJ-259 och ZM-30 riktigt bra, sporrar ju.

259 an är lättare för den har analog visning också.

Detta med att du matar med samma feeder låter intressant...hade tänkt att oxo göra det sedan när 15m "piskan" är färdig. men...detta med ett 30A 12V relä, hade jag tänkt att ha uppe strax före antennerna och skall switcha mellan dessa med två st. kortare feeders efter reläet till varje antenn.

Med detta så kan jag ju frigöra och köra en antenn i taget.

Menar du att du kör med din 80 och 40m samtidigt?? Är antennerna verkligen aktiverade samtidigt? Måste missuppfatta detta, annars får jag läsa på detta oxo.

Kul detta och är tacksam för ditt svar och att du GÄRNA får återkomma hit och förtydliga mera.

Jo...vill nämna detta med mina kunskaper på djupet inför allt detta (och många med mig tror jag)

Det var ju så mycket man nötte in och mycket förstod man inte riktigt...

Min grej är nog lagd på det estetiska hållet och djupare relationstänkande om livet, samt mera mekanik. och praktisk, det är ju så att vi är så olika och det är bara trevligt...men i detta fallet irriterar det mig faktiskt :confused:

73 ha de gott Erland SM6KTC
 
En antenn som visar positiv eller induktiv reaktans (+j) är lite för lång, medan den som visar negativ eller kapacitiv (-j) reaktans är för kort. När SWR är mindre än 1,5:1 så kan man lämna det därhän utan att fundera närmare.

Problemet med att mata parallellkopplade element som sitter nära varandra är att de kopplar starkt till varandra, vilket påverkar de resonanta längderna. Man kan inte ta elementlängderna från "läroboken" och tro att antennerna blir av rätta längder. När elementen sitter mer än ett par-tre meter från varandra minskar påverkan snabbt.

Att parallellkoppla matarledningarna från två antenner som sitter några meter från varandra går, men man behöver "tänka till" så att impedanserna i deras matningspunkter transformeras till "ofarliga värden" i sammankopplingspunkten.

Om man tar fallet med två GP-antenner för 20 m resp 15 m så finner man att matningsimpedansen på 15 m GP:n kommer att vara kapacitiv på 20m, medan impedansen på 15 m för 20 m antennen blir induktiv.

Genom att välja rätta längder på koaxialkablarna går det att få till att den impedans som uppvisas i sammankopplingspunkten från antennen som inte används får ett högt belopp och blir nära resistiv. Då kommer inte matningen av den ena antennen påverka den andra.

Liknande "knep" används ganska ofta av yrkesfolk för att kunna mata en antenn på två eller flera frekvenser samtidigt. Då kopplar man något som brukar kallas för ett "tvåfrekvensnät" till antennens matningspunkt, och detta nät har sådana egenskaper att dess ingångsimpedans blir nära 50 ohm resistivt på de frekvenser som ska användas.

I andra änden av kabeln sitter det sedan en "diplexer" som medger att två eller flera sändare kan mata samma kabel utan att påverka varandra.

Om man tar i beaktande det tankearbete som krävs för att få till fungerande parallellkopplade antenner är förmodligen ett relä som kopplar om mellan dem ett ganska bra alternativ.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Jättebussigt och lärorikt!!

En antenn som visar positiv eller induktiv reaktans (+j) är lite för lång, medan den som visar negativ eller kapacitiv (-j) reaktans är för kort. När SWR är mindre än 1,5:1 så kan man lämna det därhän utan att fundera närmare.

Problemet med att mata parallellkopplade element som sitter nära varandra är att de kopplar starkt till varandra, vilket påverkar de resonanta längderna. Man kan inte ta elementlängderna från "läroboken" och tro att antennerna blir av rätta längder. När elementen sitter mer än ett par-tre meter från varandra minskar påverkan snabbt.

Att parallellkoppla matarledningarna från två antenner som sitter några meter från varandra går, men man behöver "tänka till" så att impedanserna i deras matningspunkter transformeras till "ofarliga värden" i sammankopplingspunkten.

Om man tar fallet med två GP-antenner för 20 m resp 15 m så finner man att matningsimpedansen på 15 m GP:n kommer att vara kapacitiv på 20m, medan impedansen på 15 m för 20 m antennen blir induktiv.

Genom att välja rätta längder på koaxialkablarna går det att få till att den impedans som uppvisas i sammankopplingspunkten från antennen som inte används får ett högt belopp och blir nära resistiv. Då kommer inte matningen av den ena antennen påverka den andra.

Liknande "knep" används ganska ofta av yrkesfolk för att kunna mata en antenn på två eller flera frekvenser samtidigt. Då kopplar man något som brukar kallas för ett "tvåfrekvensnät" till antennens matningspunkt, och detta nät har sådana egenskaper att dess ingångsimpedans blir nära 50 ohm resistivt på de frekvenser som ska användas.

I andra änden av kabeln sitter det sedan en "diplexer" som medger att två eller flera sändare kan mata samma kabel utan att påverka varandra.

Om man tar i beaktande det tankearbete som krävs för att få till fungerande parallellkopplade antenner är förmodligen ett relä som kopplar om mellan dem ett ganska bra alternativ.

73/

Karl-Arne
SM0AOM


Hej Karl-Arne.

Detta var för mig ett jättehyggligt svar som jag kan jobba vidare lite på.
Jo jag menar verkligen detta !!

Detta med att du beskriver och även förklara varför det funkar si och så är gôrbra som vi säger i Skaraborgsbyggden.

När du skriver detta så märker jag att du verkligen vill att jag skall hajja vad det handlar om, kan nu oxo tolka mitt instrument bättre.

Tror säkert att fler än jag vill ha igång sådana här frågor för att bli bättre och få ut mer av hobbyn och det brinnande intresset.

Att en antenn går bra eller inte fungerar kan många konstatera och att konstatera detta är inte svårt, men varför den går bra är lika viktigt (nästan viktigare) som att veta varför den inte går bra


Skall bli sedan att jag sätter upp den på 15m oxo, men det får bli bra väder först, skall sedan testa med att jobba utifrån det du skriver och se hur det blir, med endast en matarledare upp och att inte båda är aktiva samtidigt.

Blir ju enligt mitt sätt att se ganska snyggt om de sitter ca.2-3m isär på en horisontal bom och ståtar mot skyn.

Lite övrig info. till de som tycker att det är intressant:
Har skrivit om min 19.5 + 19.5 meters dipol tidigare och förundrats över vad bra den är, men märker här med omedelbar switchning mellan dessa på 20m en stor skillnad på karaktären, den ena är ju av annan polarisation och dessutom en "äkta mono 1/4 våg".

Vertikalen har mer brus, men på de stationer som är längst bort är den betydligt bättre med en starkare signal som vida överstiger grundbruset jämfört med den andra.

Har gjort radialerna mer 45 gradiga genom att förlänga avståndet till marken med 2mm polyesterlina.

Nu skall jag läsa på lite extra om detta med ALC (fördjupa mig) kan vara bra att kulla detta ingående, när jag kör.
Det skall låta snyggt och vara "snällt" mot både mig, radion och den som läser.

Tack Karl-Arne.
73 Erland SM6KTC
 
Tack K-A....ser att jag växlade den induktiva (minus) och kapacitiva (plus) reaktansens tecken.
 
Back
Top