VFO-frekvensvridet på ratten! När blev det byte?

SM7HPD

Well-Known Member
Hej på er alla!

Kommer härmed med något märkligt, jag själv inte tänkt på tidigare.

Det fanns en tid, då inställd frekvens sjönk, när VFO-ratten vreds till höger på kortvågsriggen.
Det vill säga medurs. Exempelvis, när det gäller mina äldre riggar:
- Drake-C-line.
- Yaesu FTDX401.

Av någon anledning, förändrades detta av våra leverantörer, ett antal årtal senare. Ny VFO-riktning!

Detta påverkade mina senare alster:
- Drake TR7.
- Kenwood TS850.

Vid vilket årtal skedde beslutet angående riktnings-förändringen från leverantörerna och av vilket skäl?

Blandning av både gammalt och nytt, kan vara en smula förvirrande.
Speciellt, om riggarna placeras intill varandra.
Det blir till att omprogrammera hjärnan istället för PC`n.

Reset, och en ny mental inhämtning av en förändrad omvärldsbild,
hör nästan till en vardaglig företeelse nuförtiden.

Pang!

/SM7HPD Hans
 
Last edited:
Det finns "urgamla" rekommendationer som bl.a. kommer ur BS och MIL-standarder att när man vrider medurs så ska ett inställningsvärde öka.

Nu kan man se saken så att när frekvensen minskar så ökar våglängden så i princip kan det vara egalt. Förmodligen har konstruktörerna inte tänkt så mycket på saken, tar man Drake som exempel finns det ganska märkliga förhållandet att alla andra kontroller (passband, preselektor) är sådana att frekvensen ökar när man vrider medurs.
Man har alltså inte lyckats vara konsekvent ens "inom familjen".

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Gamla riggar med ett fönster som visade frekvensen brukade "gå baklänges"
När man vrider på ratten så rör sig skalan och visaren stod still.
När visaren i stället rör sig så blir det på andra hållet.

Kan det ha med detta att göra?

/Micke
 
Slumpen i kombination med antalet kuggdrev mellan VFO-ratt och avstämningsenhet är säkert avgörande.
Jag har inte reflekterat över detta trots att jag har både högervridna och vänstervridna apparater...
Blev det ändrat efter den 3 september 1967? :D
 
På några av de gamla analoga mottagare som jag har använt på dx-ingens tid så rörde sig på vissa skalan (skiva eller trumma) åt samma håll som man vred ratten, så medurs sjönk frekvensen, medan andra så rörde sig skalan åt motsatt håll vid medurs vridning, ökande frekvens.

Det här blev nog lite förvirrat när man satt med två olika mottagare och var van att ratta "åt rätt håll" på den ena som var den bättre medan man på den andra måste komma ihåg att ratta åt andra hållet.. :eek:
 
Nog fanns det apparater där riktningen ändrades på olika band. Dvs ett band gick medurs ett annat band moturs. en svart ohc en vit skala. Beroende på blandningschemat i radion.

En VFO mekanism är sett i dagens läge mycke avancerad att konstruera och göra produktionsanpassad, och massor av arbete, och kompromisser lades ner för att få det rimligt, överkomligt. Idag kan man genom programvara göra allt till en 1/100 del av en kostanden.
Så varför finns då inte en omkopplare för att byta riktning på moderna apparater?
Kanske för att det nu är en standard.

Givetvis är det en trevlig del av hobbyn att renovera och köra grejer från alla tider, och nog är det en del av tjusningen att uppleva skillanderna.
Så nog msåte man "stå ut" med detta.

de
Roy
SM4FPD
 
Hej!

Av mina apparater så är det nog bara Hammarlund SP-600 som är "baklänges" i VFO'n. (inte bara den funktionen som är lite baklänges)

MEN, vad som stör mig mer är att AF och RF gain rattarna inte är föremål för standardisering... När jag använer mina båtankare så händer det mer än en gång att man drar på felkran, i bland är AF till vänster och RF till höger men vips så sitter de tvärt om på en annan maskin.

Vidare... "MEGACYCLES" och "KILOCYCLES" rattarna på R-390A och R-392 sitter olika...

Avslutningsvis, "BANDOMKOPPLAREN" på Collins 51J går åt fel håll, alltså motsols för att byta till närmast högre 1 MHz segment, PTO-ratten går däremot åt rätt håll.
 
Fanns det inte en cykel oxo som styrde åt fel håll?
Ja det är jobbigt att behöva lära om sig.. suck...
Det lär ha funnits bilar där pedalerna är omväxlade.
Och bilar där handbromsen sitter till vänster.
Fy va jobbigt!

Men standard är bra, alla borde ha en....

de
FPD
 
Hej!

Ja du Roy, de är inte alltid enkelt...

Volvo BM baklastare av modell äldre har gaspedalen i mitten, broms till höger och koppling till vänster. Men, denna lilla avvikelse ter sig som obetydlig om man ser på fordonets egenskaper och egenheter i helhet

"Våga vara annorlunda!"
 
Vridkondensatorn

De flesta gamla vridkondensatorer får ökad kapacitans då ratten vrides medsols.
Titta på gamla rundradioapparater.
Våglängden ökar då ratten vrides åt höger.
 
Vissa SQuelchar kan också fungera "ologiskt". För mig känns det mest naturligt att man undertrycker bruset genom att vrida squelchen medsols men jag har även radioapparater som fungerar tvärt om.
//QRP
 
Har letat länge efter en bra köksradio och hittade nyligen en fantastisk 14-rörs Graetz musikmaskin från 1960 på loppis. Den behövde lite kärlek, lite lödvärme samt smörjning och motion för att gå igång. Därefter lite omtrimning för att få in stationer på vårt utökade "UKV-band" över 98 MHz.

Jag blev helt betagen av detta stycke ingenjörskonst. Enbart mekaniken får en att bli full av beundran. Eftersom denna tråd hamnar om VFO måste jag bara få visa hur Graetz lyckats med detta.

Graetz.jpg

Radion har våglängdsområdena Lv, Mv, Kv, och Ukv som väljs med tangenterna för respektive band. Beroende på bandval hanterar VFO-ratten den övre eller nedre skalan på fronten samtidigt som tangenttryckningen växlar mellan val av VFO/vridkondensator.


VFO_val.jpg

Här syns manöverarmen som påverkas av Ukv-knappens läge. Manöverarmen flyttar en mekanism på armen till VFO-ratten som då växlar mellan att styra antingen VFO:n för Lv, Mv, Kv- området alternativt Ukv-området. Samtidigt flyttas drivningen av linorna till skalvisningen.

VFO_hjul.jpg

Notera det massiva gjutna svänghjulet som utjämnar ryck och kink när man flyttar skalmekanismen. Det är mycket snöre som flyttas när man vrider ratten. Radion hade nog inte använts på många år för hela mekanismen hade beckat ihop, men med tålamod och olja går den nu fint.

Tänk så många finurliga lösningar det finns inuti gamla radioapparater. Det är en särskild känsla när man vrider bandomkopplaren i gamla mottagare och känner hur man flyttar runt stora delar av radions innandöme där mekaniken optimerar nya lägen för elektroniken. Det är annat det än dagens meny-fjuttande..

/Lasse
 
Lasse,
Jag delar din entusiasm för elegant tysk träradio från 1950-talet. En sådan i köket höjer trivseln mångfalt jämfört med en diskmaskinfront i borstat stål. Grattis till loppisfyndet.

Lennart
 
Jag har konstaterat att det förekommer spisar där pådraget går åt olika håll.
Gasspisar likaså.
Hur skall detta gå om man kokar potatis......

Ännu värre, för många år sedan bodde jag på Hotel i England, och skulle tvätta händerna på dass. Efter mycket jobb och klagomål i receptionen fann jag ut att varmt och kallt var omflyttat. Dessutom öppnades den ena kranen vänstervridet och den andra högervridet.
I kompisens rum vara allt tvärs om.
Blandare (vattenblandare) var det inte tal om.

Alla borde ha en standard.

Någon nämnde de vridkondingar som ökar moturs.
Men VFO:er är ofta byggda av vridkondingar som går runt, och då går det att minska eller öka kapacistansen åt det håll man vill.

PTO:er som på en DRAKE R4X är som en gängad skruv och går förståss in i spolen vid medurs vridning, dvs lägre frekvens medurs, eller??

de
FPD
 
Hej!
Mor och far är på gång att flytta och måste göra sig av med en Graetz radiogrammofon i precis samma stil som den i inlägg #12 ovan. Någon som är intresserad? Jag har tyvärr inte heller plats för den... Skicka mig ett PM i så fall.
Radion fungerar med VFOn slirar. Grammofon har jag inte testat. Finns i Falkenberg.

SA6APZ
 
Ta reda på den! Om den nu inte får rum i sin helhet så får åtminstone transformatorn, samt rören för för- och slutsteg plats hos mig... Men Falkenberg är väl onödigt avlägset, t.o.m. längre ut i obygden än Stockholm. Nån bor säkert närmare.

1960 kostade Graetz radiogrammofoner:
Grazioso= 1070 kr.
Moderato= 1270 kr.
Cantilene= 1610 kr.

Omräknat till dagens penningvärde skulle den sistnämnda apparaten kosta 18 113 kronor idag. En bra månadslön låg på ca 1000 kr varav 650 kr återstod efter dåtidens skatt och pensionsavgift. Eller som kostnadsjämförelse låg hyran för en enrumslägenhet på ca 10 kr/mån.

Och eftersom tråden handlar om VFO så innehåller radion en sådan där frekvensen ökar i vänstervarv... HI

/Lasse
 
Last edited:
Fanns det inte en cykel oxo som styrde åt fel håll?
Ja det är jobbigt att behöva lära om sig.. suck...
Det lär ha funnits bilar där pedalerna är omväxlade.
Och bilar där handbromsen sitter till vänster.
Fy va jobbigt!

Men standard är bra, alla borde ha en....

de
FPD

Det är det som är så bra med standarder, det finns så många så det är alltid nån som passar:p
 
Nån som vet vad en Collins S-line kostade 1960?
Menar du verkligen att enrummrens hyra var 10 kr per månad?? Lasse?

Inte att undra på att familjen hade avbetalning på sin nya träradio i minst 3 år.
Men att det ändå måste ha varit väldigt viktigt att ha en radio är helt klart.

Nja ang standard så finns väl idag bara SI, Internationell Standard, den omfattar det mesta bara den används. DIN etc bygger på SI.



de
SM4FPD
 
Tjaa... Roy, plockade exempelhyran från webben och som allt annat därifrån får man ta det med en nypa salt, det är ju också skillnader inom riket. Övrig prisjämförelse kommer från SCB, de borde ju ha koll.

Apparat-priserna hittade jag i min radio. Ett kuvert innehållande schema, trimanvisningar, kontrollkort där varje rör kontrollerats och signerats av en person, kontrollkort för hela apparaten signerat av någon annan, garantibevis med försäljningsstället samt serviceverkstäder v.b., karta över alla UKV-stationer i Tyskland samt vissa i övriga Europa och så en liten katalog över Graetz svenska sortiment av radioapparater, musikmöbler och tv-apparater med priser. Katalogen inkluderade de senaste innovativa transistorradioapparaterna från Sony.

Mina egna personliga hågkomster bekräftar snarast bostadshyran 1960:
Flyttade först in i Landstingets personalbostäder 1976 efter ett år i lumpen. Betalade 95 kr/mån för 11m2 med toalett i korridoren. Å andra sidan ingick också sänglinne etc. Mina följande bostäder på 70-talet kostade 250 kronor för rum och sovalkov, 350 kronor två rum och kokvrå.

Priserna har gått.......UPP. Idag betalas ett par miljoner i insats för en etta i Uppsala. Men här på HAM.SE huserar fler gubbar, nån annan minns nog också.

/Lasse
 
Back
Top