Vilken Koaxialkabel och vart hitta??

Paul Andersson

Active Member
Håller på att riva ner mina provisoriska kabeldragningar och hade då planerat lite mer permanent installation.

Bor på bottenvåningen i ett tvåvånings hyreshus, radioapparaturen står i vardagsrummet ca 7 meter från kabelgenomföringen i fönsterkarmen, upp till antennerna har jag ytterligare ca 15 meter upp till antennerna, så i runda slängar runt 20-25 meter kabelväg... i ovankant räknat ;)

Har haft en RG-58 provisoriskt till 2m/70cm-käppen (X-200) som jag bara kastade ut från taket och skickade in genom fönstret, har dock nu gjort en snygg kabeldragning längs golvlisten med 2st H-100 kablar hela vägen fänstret.. Bara det gjorde att jag når 3 repeatrar till... en otrolig skillnad..

Vidare ska jag sätta två stycken RG-213 till HF hela vägen upp till taket

Tänker köra skarvar på alla koaxialer på insidan vid fönstret för att lätt kunna plugga ur vid åska. Kör N-kontakter => VHF och sketna PL till HF

Nu är frågan följande... vad ska man välja för kabel från fönstret upp till taket för VHF/UHF? H-100 har utgått hos Kjell.. Vart hittar jag denna kabel, eller för all del någon liknande?

Och vart kan man köpa RG-213 för vettiga pengar?

Och är det lämpligt kablage för så långa sträckor (20-25m)? Eller ska jag hoppa över RG-213 och köra H-100 till HF och t.ex. CFD-400 eller Andrew-C2FP till VHF/UHF??

Alla tankar, idéer och förslag välkomna!
 
Last edited:
RG213 duger gott till HF. Om du inte kör hög effekt, tycker jag att du rent av kan använda RG58 på HF för de sträckor du talar om.

Jag skulle avråda dig från att köpa RG213 från Kjell & Co. Deras kabel har så gles skärm, att det kan bli problem med att montera kontakter.

Elfa har bra RG213, och även om den är lite dyrare, är det bättre att betala lite mer för användbar kabel, än lite mindre för oanvändbar dito.

Jag tror att SRS, Mobinet och Wimo också har bra kabel.

73 och lycka till!
Jonas/SM5PHU
 
Hej!
Jag är inte alls någon expert, men är själv intresserad av ämnet eftersom jag kommer att sätta upp en antenn i vår.

När det gäller kabeltyp och förluster är det naturligtvis bäst med så låg dämpning som möjligt. Tyvärr är ju den lågdämpade kabeln dyr.

Ett problem med kabel som är mindre bra (=högre dämpning), är att en sådan ger extra förluster om man har SWR. Ju mer stående våg, desto mer förluster, eftersom ståendevågen studsar mellan antenn och TX, och "bränns upp" så småningom i kabeln.

Ett problem med att mäta SWR är att den blir "bättre" ju längre från källan man mäter, OM kabeln har förluster. Så om man har en lång kabel med förluster, och man mäter SWR vid stationen, kommer man få ett bättre SWR-värde, än om hade mätt vid antennen. Vilket i sin tur kan göra att man tror att man har bättre anpassning än vad som är fallet. Bäst är alltså att mäta SWR vid antennen om det är möjligt.
 
Å andra sidan är det inte längre längder det rör sig om så har man ju råd att kosta på sig. Jag skulle valt en folieskärmad kabel som t.ex. Ecoflex-10. Det kan verka overkill i dämpningshänssende, men skulle jag bo så där skulle jag lägga allt krut på att inte störa eller sjäv störas.

Sen tycker jag att tillhörande originalkontakter till Ecoflexen är bra. Alltför ofta har jag sett hur vanliga PL.kontakter bara höngt fast i mittledaren, men problem som följd. Ibland händer det även att folk fullständigt ramponerat koaxen då den smält ner när de lött skärmen.

Köp dyrt och gråt en gång. ;)
 
Lyckades nypa ett par längder H-100 som fanns kvar hos Kjell & Co så jag får ihop till de två duobandantennerna. Så får jag kolla upp hos ELFA vad dom har för RG-213.

Alternativet är att jag kör H-100 till HF och köper Andrew-C2FP eller CFD-400 till 2m/70cm av Mobinet, men 40 spänn metern blir några pengar :(

Någon som har provat någon av dessa två från Mobinet?
 
Lyckades nypa ett par längder H-100 som fanns kvar hos Kjell & Co så jag får ihop till de två duobandantennerna. Så får jag kolla upp hos ELFA vad dom har för RG-213.

Alternativet är att jag kör H-100 till HF och köper Andrew-C2FP eller CFD-400 till 2m/70cm av Mobinet, men 40 spänn metern blir några pengar :(

Någon som har provat någon av dessa två från Mobinet?

Hejsan.
Har använt H-100 flera år. Bra om man bortser från kondens som bildas i plaströret som ledaren ligger i.

Hade detta tråkiga fenomen några ggr.
Löda bort allt och sätta en liten akvariepump inne som pumpar luft ett antal timmar.
Som sagt, inte problemfri, dessutom grymt otymplig p.g.a. sin stelhet.
73 Erland KTC
 
Syftade mest på erfarenheter kring Andrew-C2FP eller CFD-400 :)

Men det är tänkvärt med fuktproblem.. jag brukar linda generöst med vulktejp OCH massa där det är lämpligt, men man kan ju aldrig gardera sig till 100% utan risken finns alltid att nåt litet sipprar in efter några år.

Har dock planer på hus i framtiden så håller installationen 5-10 år så är det lugnt ;)
 
det är väl skillnad på "sippra" och "kondensering"

på vhf-uhf räcker det med en enda koaxkontakt + ett par droppar kondenserat vatten - och du får mycket missanpassning, oavsett om det finns ett par varv vulk/tejp som tätar för läckage (men knappast för kondens).
Gäller väl även koax med hålrum, vad händer om koaxen ligger an mot metall ett antal längder - vilket borde "driva på" kondenseringsprocessen. Sitter koaxen vertikalt samlas kondensen längst ned.
 
det är väl skillnad på "sippra" och "kondensering"

på vhf-uhf räcker det med en enda koaxkontakt + ett par droppar kondenserat vatten - och du får mycket missanpassning, oavsett om det finns ett par varv vulk/tejp som tätar för läckage (men knappast för kondens).
Gäller väl även koax med hålrum, vad händer om koaxen ligger an mot metall ett antal längder - vilket borde "driva på" kondenseringsprocessen. Sitter koaxen vertikalt samlas kondensen längst ned.


Ahh.. nu är jag med :D Vart lite trött i huvet innan ;)

Jo kondens kan nog fasen också ställa dill det. Får dra kablaget så får vi se hur länge det håller :(
 
Back
Top