Vilket land är det bäst att vara amatör i?

RNA, jag förstår nog inte frågan riktigt ändå.

Hur som helst, Cook öarna är ett bra land för amatörradio. Antingen åker jag dit och visar mitt svenska utgångna papper och får en tillfällig signal. Visum gäller normalt 30 dagar men kan förlängas genom personligt besök på Immigration Office och en liten avgift.

Eller så skickar jag dit en hög US Dollar som sätts in på ett bankkonto och flyttar dit permanent. Man får visa The Goverment att man kan arbeta och är duglig förstås. Om jag inte berättar att jag har svenskt cert som ju kan omvandlas till ett permanent dito så får jag avlägga prov på plats vilket jag klarar.

Men i sak så skall Cook öarnas regler som Telecom Office i Avarua ansvarar för följas av såväl turister som fast boende. Ingen skillnad.

Platsen där mitt ute i Söderhavet är utmärkt för kortvågstrafik då det är långt till alla andra länder. Störningsdimman är låg särskilt på de mindre öarna. Lätt att sätta upp antenner och inga gnälliga bostadsbolag eller EU-regler. Allt som körs blir DX förutom Nya Zeeland och östra Australien.

Om man är intresserad av VHF och högre frekvensband är Cook öarna ingen höjdare. Möjligtvis via satellit eller EME.

Jag har inte tagit hänsyn till antal band och om banden är stora eller små. Min bedömning är att de redan är för många och för breda.

I övrigt gillar jag APQ:s skildring av läget i Costa Negra! :D

/Bengt
 
Eller varför inte Somalia, som till skillnad mot "Costa Negra" existerar i sinnevärlden.

Är man beredd att ta en del personliga risker kan man köra amatörradio där på alla frekvenser; "Use frequencies as low and as high as is possible" med 3 kW samt om andan faller på driva en eller flera rundradio eller TV-stationer.

Borde tilltala de som gillar att höra sin egen röst.

Allt enligt "sambandstomten" VK2BVS som är någon sort av självutnämnd amatörradiomyndighet därstädes.

Mer om dessa stolligheter kan läsas på 1. Welcome to Somalia Ham Radio.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

För mer om VK2BVS se tidningen QTC:s DX-spalt # 05/12.
 
Platsen där mitt ute i Söderhavet är utmärkt för kortvågstrafik då det är långt till alla andra länder. Störningsdimman är låg särskilt på de mindre öarna. Lätt att sätta upp antenner och inga gnälliga bostadsbolag eller EU-regler. Allt som körs blir DX förutom Nya Zeeland och östra Australien.

Om man är intresserad av VHF och högre frekvensband är Cook öarna ingen höjdare. Möjligtvis via satellit eller EME.

Jag har inte tagit hänsyn till antal band och om banden är stora eller små. Min bedömning är att de redan är för många och för breda.

I övrigt gillar jag APQ:s skildring av läget i Costa Negra! :D

/Bengt[/QUOTE]

jo jag har sett dom öarna nu på vhf/uhf nämligen på D-star. tack o lov för amatörradio och internet. så man kan nå lite länder även på vhf/uhf. utan att man ska behöva bli överkörd av svenska/osvenska sändaramatörer.
 
Hmm, Hvornaar smager en Tuborg bedst? = Hvergang

Det är väl såklart bäst att vara radioamatör i alla länder. :)


Rubriken på den här tråden säger mycket om svensk stolthet. Den döljer en längtan efter att få vara bäst.
Vi är nog bäst i allt - som amatörer. Men som radioamatörer är det tveksamt.

Lagom ÄR bäst!
 
Om inte mänskligheten och de enskilda människrona hade en drivkraft att försöka vara bäst, utveckla sig och bli bättre, så vore vi kvar i grottorna.
Det är mänskligt, naturligt och en urminnes utveckling. Själva livet.
Kanske det som skiljer mellan människan och de andra djuren, som inte har talförmåga.

Klart att vi är bäst i SM.

de
Roy
 
... Jag menar; ett litet hembränneri i radiorummet är väl bra för den som sluddrar i sin radio långa stunder på kvällarna...
 
Back
Top