Vill du bygga an Minima?

Ska lägga ut lite bilder senare på min Minima.

Lyssnade på senaste Soldersmoke podden, de nämnde att Farhan håller på med en revision av Minima.
I den kommer det vara en vanlig diodbaserad blandare istället för KISS-blandaren. Han överger TIA
(A Termination Insensitive Amplifier) för en 2 transistors lösning. Det fanns fler förändringar men
dessa är de som jag lade märke till.
 
Här är lite bilder på mitt bygge, jag använder en låda till en gammal NMT mobilstation.

Till höger ser man den ombyggda stegmotorn, har lindat av all koppartråd och limmat fast
två stycken hallelement. Testade mig fram för att få "kvadratur" på samma sätt som
mekaniska "rotary encoders" har.

På översidan sitter mitt kontrollkort som även härbärgerar CW-oscillator och TR-switch,
TR-switchen använder sig av två power mosfet.

Displayen är en vanlig 16x2 med I2C syrning.

På undersidan ser man SI570 och KISS-mixern, har inte monterat dit transformatorerna än.

minima.JPG
 
Last edited:
Vilken bra låda!
Jag har inte rensat mina NMT-stationer......dom är så fina:)
Kanske dags att sätta in kniven....
 
Mitt kristallfilters kurva. Använder mig av 147 pF på kondensatorerna. Inga induktanser parallellt över in och ut paren.

Har två dämpsatser på 10,47 dB på in och utgång, T-dämpare med två 27 Ohm i serie och 33 Ohm till backen. Z är runt 50 Ohm.

Genomgångsdämpningen är runt 3dB och -3dB bandbredden 2,7 kHz.
VNA_150713_131224.jpg
 
Hur går det med byggena, är det semesteruppehåll? Farhan verkar ha släppt idén med kiss-mixern och återgått till en traditionell diod-mixer istället. Här beskriver han orsaken. Alla (https://www.freelists.org/archive/minima/07-2015) väntar med spänning på fortsättningen. Den senaste skissen:

jpgC3aEXK_hCJ.jpg
 
Mitt Minima-projekt har resulterat i att jag fått ihop flera olika Arduino-styrda Si570 oscillatorer där ett antal olika Sketcher från Minima-gruppens medlemmar utvärderats samt i viss mån modifierats för att bättre uppfylla mina krav. Även lösningar med DDS-kretsarna har provats. En komplett mottagare och CW-sändare byggdes ihop men inte efter Farhans schema.

Allt fungerar ganska bra som en enkel QRP-transceiver uppbyggt som lösa kort på en bit Playwood. En i mitt tycke mer passande lösning till frekvensinställning som Johnny UCZ tagit fram skall byggas ihop till hösten.

Mest tid har annars ägnats åt sändardelen och PA-stegen där jag byggt ihop ett tiotal olika konstruktioner med både bipolära transistorer och Power Fetar. Det har varit ett lärorikt projekt och alla experimenten har mynnat ut i en mycket enkel 10 W sändarkonstruktion för 10 V drivspänning och som skall byggas i fler exemplar och användas som radiofyrar i mina kommande antennmätningar via RBN till hösten/vintern.

Även några olika priniper för antennanpassning har utvärderats liksom några olika avstämningsindikatorer.

Fortfarande är det meningen att en helt egenkonstruerad transceiver skall byggas ihop och ersätta Elecraft KX3 i min portabelstation. Man kan säga att de flesta byggblocken är avprovade var för sig och det som återstår är sammanslagningen och att ta fram de slutliga mönsterkorten. Så det finns flera spinn offs i det här projektet som f n spretar åt olika håll. Det ena gav det andra.

Jag hade ju egentligen inga ambitioner från början att bygga en kopia av Minima enligt Farhans recept utan hakade mest på projektet här i tråden för att få lite draghjälp av di digitala experterna när det gällde Arduino-programmering och för att parallellt med andra laborera lite med de möjligheter som Farhans m fl mycket enkla lösningar kunde erbjuda. Min löpande projektredovisning med många bilder och scheman finns på Radiokretsen.se

Minima-projektet som sådant för min del får härmed anses vara helt avslutat. Det var mycket lärorikt det där med Arduino. Tack för all support och draghjälp.
 
För min del är det semesteruppehåll i radiobyggandet då annat jox har fått högre prio.
Dessutom behöver jag tänka igenom hela konstruktionen en extra gång, jag vill ju ha AGC och AM.
Nu när Farhan börjar "vackla" så blir det hela lite besvärligt.
Ska man följa hans nya idéer eller bara bygga färdigt enl det tidigare konceptet?
 
Här är lite bilder på mitt bygge, jag använder en låda till en gammal NMT mobilstation.
Kul bygge!
Håller med GLD, bra låda du har hittat, det är ju annars en del i konstruktionen som man inte så lätt kan göra själv eller hitta till billig peng.
 
Egentligen, borde man nu skicka sin fabrikstillverkade SDR till lådan kallad "Junk Box", men inte till slutförvaring, utan mer till en slags tidsobestämd mellanförvaring. Att experimentera och *själv* bygga ihop sin egen radio/sändare med hjälp utifrån beprövade modeller och tillgängliga schemor är nog det bästa sättet att stimulera och hålla radio lusten vid liv. Upptäcka Hur och Vad, som funkar. Vad är bättre, Vad är sämre. Vilka är Nackdelarna Vilka är Fördelarna. ??

Möjligheterna, idag, är bättre än kanske någonsin, som det står skrivet i en annan tråd.

Ska man bygga på träplatta, experimentplatta, eller kanske etsa sina egna kort ? Använda Rörventiler eller Transistorer, Diskreta komponenter eller IC kretsar, eller rent av knappt hanterbara SMD ? Ska det vara med rattar, knappar, manuell VFO, lysdioder och skalinstrument ? Eller kanske med digitalkretsar i form av enchips dator som en PIC eller Arduino för intelligens och snygga grafiska menyer på en display ?

Jag antar att det givna svaret är att börja enkelt, och steg för steg avancera framåt i mån av tid och lust.
( Får vi hoppas på ett nytt nummer av Resonans detta år ? )
 
Last edited:
Kanske det är möjligt att övertyga moderator att flytta EQL's design beskrivning till en egen tråd, för det är den värd!
 
Back
Top