Vilsen nybörjare

SA2BBS

Member
Vem kan hjälpa mig med tips på dipolantenner/trådantenner? Jag köpte en G5RV som visade sig vara i det närmaste skräp. Vintern är i antågande och jag behöver få upp en antenn mellan mina höga björkar. Jag behöver tips på "dipol" liknande antenner för 80-20m som håller för höstens vindar och vinterns snömängder, jag har inte riktigt tid och kunskaper att själv konstruera en hållbar "dipol". Det finns massor med trådantenner till salu och jag vill inte köpa "grisen i säcken" en gång till, så tips mottages tacksamt.
SA2BBS
 
Vem kan hjälpa mig med tips på dipolantenner/trådantenner? Jag köpte en G5RV som visade sig vara i det närmaste skräp. Vintern är i antågande och jag behöver få upp en antenn mellan mina höga björkar. Jag behöver tips på "dipol" liknande antenner för 80-20m som håller för höstens vindar och vinterns snömängder, jag har inte riktigt tid och kunskaper att själv konstruera en hållbar "dipol". Det finns massor med trådantenner till salu och jag vill inte köpa "grisen i säcken" en gång till, så tips mottages tacksamt.
SA2BBS

På vilket sätt var antennen skräp?
 
Stora svårigheter att "komma ut" på de olika banden. Har haft en gammal radioamatör på besök och han tyckte att det bara är skräp, gav mig rådet att tillverka en egen. Tyvärr har jag dåligt med både tid och kunskaper, men under vintern tänkte jag tillverka en för mobilt bruk och då behöver den inte tåla hårda stormar och massor med blöt snö, så den kan jag fixa till. Har du/ni tips på trådantenner som finns på den öppna marknaden.
 
Söker du EN trådantenn för alla band så är en Carolina Windom antenn 3,5-30 MHz ett alternativ.
Jag har goda erfarenheter av sådana. Finns bla. hos Mobinet. I annat fall bör du ha en separat
dipolantenn för varje band för att de skall fungera som avsett. Akta dig för G5RV om du har en
modern transistorrigg, sluttransistorerna får mycket stryk emedan slutsteget inte är anpassat för
de stora impedansvariationer som en G5RV uppvisar. Använd också en antenntuner mellan radion
och antennen, då mår radion bra.
/Sture
 
Hej!

Kunde inte din amatörkompis ge dej några tips, han vet ju hur du bor ?
Vad beträffar blötsnö på en trådantenn så tror jag inte att du behöver oroa dig.
Men däremot kan jag tänka mej att det behövs några fjädrar för att utjämna krafterna i de höga björkarna då det blåser. En flerbandsantenn vill du tydligen ha och då är det stegmatning som gäller tycker jag, plus en antenntuner. Jag skickar en länk med lite antennidéer.
Lycka till nu innan det blir för kallt om fingrarna! :)

/ Ingvar

http://www.isy.liu.se/~mj/HAM/ANT/antenner.pdf

Lite om Carolina windom:

http://www.radioworks.com/ccwcover.html
 
Last edited:
... Jag skickar en länk med lite antennidéer.
http://www.isy.liu.se/~mj/HAM/ANT/antenner.pdf
Lycka till nu innan det blir för kallt om fingrarna! :)
Kunde inte öppna länken.
Jag har inga problem att öppna dokumentet som länken hänvisar till. Oavsett vilken antenn du tänker knåpa ihop, tycker jag att det är en utmärkt grund att börja med.

De två första sidorna är tomma, så bläddra vidare till sidan 3 osv.

Som sagt, lycka till!

/ Göstha
 
En G5RV som är upphängd på rätt sätt och ansluten till en tuner (matchbox) är en utmärkt multibandsantenn. Som med alla andra antenner så tycker den om att hänga högt och fritt. Bandkabeln skall inte ligga på mark utan helst hänga fritt rakt ner. Under de år som jag körde på en G5RV lät jag dock bandkabeln hänga i en vid båge utan att komma nära marken, eftersom jag inte hade tillräckligt höga fästpunkter. Den fungerade trots detta utmärkt.
 
Tack för alla svar. Ska nu fundera på inköp av Carolina el. fixa ihop en egen. Problemet blir nog att få den egen tillverkade antennen att klara blötsnön och vindarna och även dragbelastningen som blir mellan björkarna. Tack även för länkarna.
Ola
 
Carolin Windom

Hejsan!

Ja om du skall köpa dig en antenn så skall du köpa dig en Carolina ..Har en uppe som har suttit där sedan 2007 när jag tog mitt cert...Den är kört med allt i från Usa till Japan "Barfota" ...Min sambo SA2YLM fick ett QSO med Japan på SSB med denna antenn...De går så de rycker....Så den andra G5RV ...ha inte riktigt förståt mej på ha haft en sådan sj ..men den ligger i ladugården å samlar dam ..Kass må jag säga...Men de ä ju en kompromiss me en fler bandig wire antenn...bäst är de me en wire för ett band ...

Lycka till....i från SA2AWO Mats


Vem kan hjälpa mig med tips på dipolantenner/trådantenner? Jag köpte en G5RV som visade sig vara i det närmaste skräp. Vintern är i antågande och jag behöver få upp en antenn mellan mina höga björkar. Jag behöver tips på "dipol" liknande antenner för 80-20m som håller för höstens vindar och vinterns snömängder, jag har inte riktigt tid och kunskaper att själv konstruera en hållbar "dipol". Det finns massor med trådantenner till salu och jag vill inte köpa "grisen i säcken" en gång till, så tips mottages tacksamt.
SA2BBS
 
Windom or Loop

Vem kan hjälpa mig med tips på dipolantenner/trådantenner? Jag köpte en G5RV som visade sig vara i det närmaste skräp. Vintern är i antågande och jag behöver få upp en antenn mellan mina höga björkar. Jag behöver tips på "dipol" liknande antenner för 80-20m som håller för höstens vindar och vinterns snömängder, jag har inte riktigt tid och kunskaper att själv konstruera en hållbar "dipol". Det finns massor med trådantenner till salu och jag vill inte köpa "grisen i säcken" en gång till, så tips mottages tacksamt.
SA2BBS

***


Carolina Windom.

Är det många som har skrivit om här på Ham.se.

Google

Sm2jur har en trevlig sida där han rekommenderar Loopar.

Min ant (sm2jur)


Lycka till!

73/sm0ctk/stig
 
Back
Top