Vindhastigheten anges ibland i beaufort, knop eller vanligare, meter per sekund.
Finns här någon kunnig historiker alternativt båtägare med kunskap om varför man överhuvudtaget säger "sekundmeter".
Dra parallellen med att säga att du körde i 90 timkilometer, låter hur dumt som helst!
FBJ de APQ.
Håller med dig till 100%. Har själv många gånger förargat mig över denna omvända ordsammasättning.
Jag var till sjös, i cirka 5 år, som radiotelegrafist i början av 50-talet i svenska handelsflottan. Mest i tankbåtar.
Väderleksrapporterna sändes ut från kustradiostationer och speciella WX-stationer. En känd sådan var Malta Radio, GYZ, som "malde" väderprognoser för hela Medelhavet 24 timmar om dygnet med A1 morsetelegrafi i ungefär 90-takt. Detta innanhav var uppdelat i zoner med lätta logiska namn. Bl a var Lejonbukten, söder om Frankrikje, namnsatt till LION.
Vindhastigheten angavs i knop vilket uppskattades av styrmännen eftersom det relaterade till fartygets hastighet i knop = 1 852 meter per timme.
Om jag nu hållit tungan rätt i munnen med miniräknaren så är:
1 knop = 1 851,8519 meter per timma
eller
0,5144 meter per sekund
En fullastad tankbåt, i början av 50-talet, brukade ha en hastighet av 14 knop. Detta motsvarar 7,2 meter per sekund!
Inte undra på att ett fullastat fartyg på en resa från "Perversa" viken till Sydney, Australien kunde i bästa fall, med fint WX, ta åtskilliga veckor på sin färd över Indiska Oceanen!
73
Bengt
SM6APQ