Vindhastighet

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
Vindhastigheten anges ibland i beaufort, knop eller vanligare, meter per sekund.
Finns här någon kunnig historiker alternativt båtägare med kunskap om varför man överhuvudtaget säger "sekundmeter".

Dra parallellen med att säga att du körde i 90 timkilometer, låter hur dumt som helst!
 
Vindhastigheten anges ibland i beaufort, knop eller vanligare, meter per sekund.
Finns här någon kunnig historiker alternativt båtägare med kunskap om varför man överhuvudtaget säger "sekundmeter".

Dra parallellen med att säga att du körde i 90 timkilometer, låter hur dumt som helst!

FBJ de APQ.
Håller med dig till 100%. Har själv många gånger förargat mig över denna omvända ordsammasättning.

Jag var till sjös, i cirka 5 år, som radiotelegrafist i början av 50-talet i svenska handelsflottan. Mest i tankbåtar.

Väderleksrapporterna sändes ut från kustradiostationer och speciella WX-stationer. En känd sådan var Malta Radio, GYZ, som "malde" väderprognoser för hela Medelhavet 24 timmar om dygnet med A1 morsetelegrafi i ungefär 90-takt. Detta innanhav var uppdelat i zoner med lätta logiska namn. Bl a var Lejonbukten, söder om Frankrikje, namnsatt till LION.
Vindhastigheten angavs i knop vilket uppskattades av styrmännen eftersom det relaterade till fartygets hastighet i knop = 1 852 meter per timme.

Om jag nu hållit tungan rätt i munnen med miniräknaren så är:
1 knop = 1 851,8519 meter per timma
eller
0,5144 meter per sekund

En fullastad tankbåt, i början av 50-talet, brukade ha en hastighet av 14 knop. Detta motsvarar 7,2 meter per sekund!
Inte undra på att ett fullastat fartyg på en resa från "Perversa" viken till Sydney, Australien kunde i bästa fall, med fint WX, ta åtskilliga veckor på sin färd över Indiska Oceanen!

73
Bengt
SM6APQ
 
Last edited:
Sekundmeter är det inverterade värdet av meter per sekund.
Det är nu man har bruk för knappen 1/X på räknedosan. Man kan enkla det hela med 1/X.
Någon säger att det blåser 13 sekundmeter 13 1/X (= 1/13) blir då 0,076 sekundmeter.
Ibland mäter någon vindhastigheten i sekundmeter låt oss säga 20 sekundmeter, vilket då motsvarar 20 1/X 0 0,05 meter per sekund.

Krångligt, jo visst men för extrema värden kanske det är bra.

Samma med timkilometer
Du kör i 90 km per timme, och 1/90 blir då 0,01111 timmar per kilometer. Dvs avrundat 0,01 timkilometer
Bra att veta det inverterade värdet för att få en uppfattning om tiden per sträcka.

de
SM4FPD
 
KBW DE FBJ, Tack för länken/ibfo

APQ DE FBJ, hade jag sagt sekundmeter till styrman på torpedbåten hade jag blivit åthutad. Det räckte med att jag sa karta om sjökortet... :D
 
I vardagligt språk får man nog godta "sekundmeter" även om det i fysikens värld betyder "sekund multiplicerat med meter". Vad den enheten i praktiken skulle kunna användas till kan jag dock inte klura ut. :) I vilket fall som helst kan världens bästa löpare prestera ca 960 sekundmeter, men det kan jag också om jag går halva sträckan på dubbla tiden.

Kanske blir det mer meningsfullt i sammanhang där rumtiden är ett relevant (relativt?) begrepp...
 
Om jag minns rätt från gången tid under 40 och 50-talen angav man i sjöväderrapporterna sekundmeter om vindstyrka och menade samma sak som m/s. Så ej 1/...
SM4ANQ Ulf
 
Om jag minns rätt från gången tid under 40 och 50-talen angav man i sjöväderrapporterna sekundmeter om vindstyrka och menade samma sak som m/s. Så ej 1/...
SM4ANQ Ulf

ANQ de APQ

Ja du har rätt angående sjöväderrapporterna! Har ett svagt minne att SR fick en åthutning angående deras användning av språket och var tvungna att ändra sig till meter per sekund.

Egentligen borde det vara lika lätt att säga METERSEKUNDER. En vanesak. Pröva...

73
Bengt
SM6APQ
 
Räcker det inte med att helt enkelt ange hur lång sträcka en given luftmängd förflyttar sig per tidsenhet ?

Meter per sekund. Enkelt. Funktionellt och lättfattat :)
 
Räcker det inte med att helt enkelt ange hur lång sträcka en given luftmängd förflyttar sig per tidsenhet ?

Meter per sekund. Enkelt. Funktionellt och lättfattat :)

SM0O de APQ
Men det är ju precis vad jag nämnde och sammandraget blir det METERSEKUNDER.

73
Bengt
SM6APQ
 
QSL, men metersekunder låter knasigt i mina öron. Kanske mest för att man är invand med de gamla sekundmetrarna...
 
Nej "sekundmeter " är inte det inverterade värdet av "meter per sekund".

Säkert är det så att "sekundmeter" i dagligt tal ligger bättre i munnen än "meter per sekund". Man gör ett ord av tre. Kanske kommer smittan från tyskan. Där säger man ju ofta "Stundenkilometer" när man menar "Kilometer pro Stunde".

73,
Jonas/SM5PHU
 
Reportern i den angivna länken skriver om "belägg" för sekundmeter. Men nu är ju vindhastighet ett fysikaliskt begrepp, och då räcker det inte med belägg, utan man skall hålla sig till definitionerna. Och SMHI säger "meter per sekund". Så det är väl så det bör utryckas.
 
Nej, roten ur sekundkvadraterna, deriverat ur området "noll" till "blåser_utav_h---ete"

Fx = N/BUH* [(s)2/sqr]

Blir en fin graf, men hjälper inte ett dugg som skydd när mössan blåser av huvudet.... :)

Nu har jag väl rört till det tillräckligt ?
 
Last edited:
Kan man derivera medelvärdet BUH? Borde väl vara en integral? Men om man har hakband så gäller inte det, hatten sitter ju kvar vare sig det BUH eller man åker MC eller står på backen i rykande storm med sydvästen på.
 
Last edited:
Tyvärr kan inte formeln kompensera för hakband, men det kan integreras genom att förs utröna hållfastheten på hakbanden
och därmed få fram ett absolut värde då hakbandet brister eller lossnar. Det blir då en gränspunkt i grafen :)

Nu är det allvarliga fysikaliska beräkningar på gång här, lite OT men klart intressant :) :) :)
 
Back
Top