Vintage-radio nät?

SA5NIK.... Kromade mikrofoner och extra allt ur Heathkitkatalogen, bättre än så här blir det knappast...

Jag bugar och önskar dig välkommen till Rör-Ringen Niklas!
 
Tack för alla uppmuntrande ord. Använde Astatic-mikrofonen idag. Ska byta kontakten på Heathkit-mikrofonen så att jag kan använda även den. Den senare verkar ha ett varmare, mindre DX-betonat ljud. Vackra är de båda.
PXL_20231007_213854756 - kopia.jpg

Vidare så återstår att testa SB-500 (2m transverter), vilket inte har blivit av än. Köpte den i våras tillsammans med SB-401 och SB-301 av en trevlig herre.
SB-620 (panadaptern) behöver anpassas för Heathkits mellanfrekvens (3395 kHz). Just nu är det anpassad för Hallicrafter (1650 kHz). Delarna för för detta kom med kittet men är såklart borta sedan länge. Blir nog att tillverka något eget, vilket borde vara ett lagom och lärorikt projekt för mig. Men originaldelar så klart alltid trevligast. Heatkits partnummer på delarna jag behöver är 52-101 och 40-776.
 
Vill man räkna ut sådant här från grunden så står litteraturen till tjänst med designregler.
Alla tvåkretsiga bandfilter har ett passband som får samma form, men däremot kan spärrbanden skilja sig åt beroende på kopplingsart

1696794554614.png
Alla ovanstående filter är ekvivalenta.

Man kan sedan räkna ut komponentvärdena genom att sätta in lämpliga konstanter för admittanserna G=1/R och kapacitanserna C'1, C'2 och C'k
i uttrycken nedan där K valts till drygt 1 så att det blir en lätt dubbeltopp:

1696795102084.png
Välja L1 och L2 så att resonans erhålls på mittfrekvensen med de resulterande värdena för C1 och C2

1696794775884.png


Lyckligtvis är kurvformen hos ett sådant här filter väldigt okritisk, eftersom det mest sitter där för att hindra blandningsprodukter från mottagarens blandare att nå ingången på SB-620. Om man skulle avstå från att använda det blir det sannolikt fler falska signaler på bildskärmen.
 
Efter tips från SM6OID så checkade jag in på LA2OLD som är en "Nostalgiring" dvs riggar äldre än 25 år oavsett typ.
Som vanligt i Norge så är det ett många incheckare (idag 22st) och stor entusiasm.
Sen har dom egen hemsida: http://www.la2old.no/

Vi får låta oss inspireras...
 
Hej!

Missade LA2OLD idag, hänger tapeter i stället.
Kan vara rejält med incheckare, om vågutbredningen är med oss.
 
Nu är det dags för RörRingen igen. Eftersom det gick bäst på 40m sist så trycker jag vi spikar:

7158kHz kl 1000 SNT på lördag 4/11

Det finns inga ursäkter som inte lite 556 fixar!
Välkomna

/ Uffe -FKI
 
Sommerkampen jag hade sist klarar bara 80m o ngt annat uppkopplat som fixar 40m har jag inte.
Skulle väl vara om jag drar fram ngt annat som ändå behöver motioneras, får se.
Lyssnar på er med plastradion brukar jag annars göra iaf.
 
Hej!

Collins HF-80 (1 kW) finns redo, men jag får besök under FM, så det kanske sätter käppar i hjulen...
 
Jag lyssnar gärna, även om jag inte har utrustning som kvalar in riktigt... men jag kan (kanske...) ge hörbarhetsrapport.
 
Lyssnarrapport från Helsingborg:
SM0FKI 59+10
SM0ERR 58
SM7MCD 59+10
SA0CLC NIL
SM0GLD 59
SM5DFF 59

Jag platsar bara med intresset inte med plastradion, kanske med mitt SB-200...:cool:

EDIT: Hörde inte Tommy/SA2CLC efter flytt till 7163kHz
 
Ingen mottagning på rörradion, det var surt:(
Fick slita av höljet på min Swan 500c och ruska på diverse komponenter..
Jovisst den snurrade igång efter att jag hade motionerat rx/tx reläet.
Det gnistrar över kontakterna, varför vet jag inte ännu.

Tommy-CLC blev riktigt stark när han fick igång mic-gainet.
 
Även jag hade värmt upp mina rör här för lite lyssning, nåväl, jag har ju iallafall rör i displayen, så hoppas det räknas ;)

Några stationer gick fint in här i norra Västmanland, bland annat SM0ERR, SM0FKI, SM7MCD.

Min antenn är väl inte särskilt bra på dessa frekvenser och grannarnas brusmatta gör sig tydlig. Men kul ändå!
20231104_100947.jpg
 
Ja, det blev lite RörRing ändå...

Missade Tommy -CLC med sin fina rigg igen beroende på pressat tidsschema, men det blir ju fler tillfällen.
jag har ju iallafall rör i displayen, så hoppas det räknas....
Självklart är du välkommen med Nixierör, det är känslan som räknas..

Tack alla som var med

/ Uffe
 
Back
Top