Jamen ser man på, -FPD. Jag hoppades på att locka fram just dig
Jag vet ju att du är intresserad av ämnet.
Jo, jag är införstådd med att man utformar högtalarlådor för att uppnå fördelar i ett visst register. Jag har ju musicerat en del och haft att göra med diverse högtaleri. Vad jag sett (hört) av ljudåtergivningen för amatörradiomottagare lämnar dock mycket i övrigt att önska, precis som -XUN var inne på. Det har ju också diskuterats av och till här i diverse trådar.
Nu är förstås dessa högtalare för vårt speciella bruk en kompromiss eftersom de förmodligen är optimerade för den talade röstens frekvensomfång. Jag anar att frekvenskurvan toppar brant någonstans runt 3000-4000 Hz. Sen är ibland högtalarna försedda med filter för tal- respektive cw-mottagning där det senare förmodligen lägger ett bandpass som öppnar längre ner i frekvens.
Den där kompromissen är värdelös enligt min mening. Genom att dämpa uppåt och nedåt tappar man övertoner som gör lyssnandet på röster jobbigt i längden, även om det kortvarigt kan vara en fördel för riktigt svaga stationer. Jag föredrar ett större "headroom" där jag själv kan filtrera efter stundens behov.
För CW skulle kanske en högtalare med ytterst smal frekvensgång, vald "med smak" utifrån önskvärd frekvens vid nollsvävning, vara ett lyft. Eller?
Och -XUN jag spelade bas och testade ett bashorn om >1 m3 bestyckad med en 18" högtalare ihop med ett mindre bashorn med något högre frekvensgång från en 10" högtalare vid en spelning på ett Folkets Hus. Det blev bara en gång för väggarna i lokalen kom i självsvängning