VLF-lyssning

Kör med ett gammalt Presonus Firebox

OK, jag hade tänkt mig ett litet skräpkort för 199:-.....typ.
Jag har också ett externt ljudkort för musikinspelning o.dyl. Min dotter använder det till gitarren.

Har letat efter ett billigt USB-kort som klarar 96kHz sampling men kan inte hitta annat än 48kHz.
Mitt interna ASUS klarar 192kHz men jag vill få färdigt alla skyddsnät innan jag kopplar antennen till det :)

/Micke
 

Samma som SM6XYY länkar till ovan.
Det finns massor med varianter på konvertrar som använder SA602/612.
Jag tror dom funkar bra om man filtrerar bort BC-banden. SA602 klarar inte så höga nivåer på sin ingång.

Min egen variant är så illa byggd att den åker i soperna så fort jag får till ett nytt PCB.
Då ska jag ha ordentliga filter på ingången.

/Micke
 
Hittade det billiga ljudkortet som har C-Media-chippet som ofta sitter i billiga ljudkort/headset.

Och mycket riktigt. Det märks att det är billigt för där kommer in en hel del spurioser, antagligen vikningsfenomen, så kan kräva ett bra filter i klass med Grimeton-filtret du visade, Micke.

Så här ser bilden ut och det som är under 10 kHz finns inte egentligen och även på övre delen finner vi några "extra" signaler.


Mvh
Per
 

Attachments

  • billigt.png
    billigt.png
    32,1 KB · Views: 76
Last edited:
Nu har jag fått hem labbkorten och byggt upp en SA612-converter försedd med ett 300kHz LPF.
Jag har valt en MF på 40MHz.

SA612_vlf mixer.jpg

När jag kopplar den till min HF-rigg så fungerar det ganska bra.
Det fungerar inte lika bra med min RTL-dongle som jag i första hand avser att använda.
Jag upplever att conversion gain är onödigt högt med en SA612, det blir väldigt känsligt med RF-gain på donglen.
Kan inte riktigt avgöra vad som är riktiga signaler och vad som är "spök"

En passiv blandare har ju inget gain utan ca 6dB loss vilket man lätt kan kompensera med en förstärkare om det behövs.
Den passiva blandaren har dessutom mycket bättre strorsignalegenskaper.

Jag får in en himla massa störningar under 100kHz.
Sent på natten då folk har stängt av sina störkällor blir läget lite bättre.

/Micke
 
Last edited:
Har nu provat med både internt och externt(USB) ljudkort(Deltaco)
Det enda jag hör är BRUM! :(
Så fort jag kopplar in antennen så bildas tydligen en brum-slinga.
Ljudkortet har ju en ing-imp på 47kohm därför tog jag en anpassningstrafo med oms ca 100:1 för att anpassa till 50ohm.
Trots denna galvaniska isolation får jag kraftigt brum.
Jag kan alltså inte mata in signal från en 40m lång trådantenn via 20m koax.

Vad ska man använda för antenn, ferritstav, loop eller tråd?

En annan tråkig effekt med externt "billigt" ljudkort är att det bildas spurioser som finns där oavsett om antennen är inkopplad eller ej.

Nästa prov blir troligtvis med en RTL-dongle modifierad för "direct conversion"
För att få ordning på alla dessa varianter på vlf-convertering krävs att man har bra LP-filter på ingången och ett bra HP-filter på MF-utgången om man använder sig av en blandare typ SA612, man måste på något sätt bli av med LO-läckaget annars får dongelns AGC problem med regleringen.


Finns det någon tillförlitlig VLFstation som är igång kontinuerligt som man kan ha som referens när man labbar?

/Micke
 
Back
Top