VOICE SHAPER

SM3IXY

Well-Known Member
Hello folks
Som rubriken antyder så vill man låte bra. Har installerat detta gratis program och lite impad er man.
Har bare "torrkört" än så länge men de verker funka som de ska.
Jag undrer om någon har erfarenhet av dette program.

/Stefan
 
Hej Stefan,
berätta gärna lite om din set-up; typ av dator/ljudkort? mikrofon? hur du tänkt koppla det vidare och till vilken typ av TX/TRX?

Har bara Googlat och snabbläst lite, men det verkar ju rätt intressant. Hoppas det skulle kunna vara ett sätt att köra med headset och/eller mikrofon och med någon enklare växel eller mixer kunna välja olika ingångar och sedan mata ut till olika transceivers.

/Johan
 
Hej Johan
Till å börje me ladde hem programmet å installere det.
Antar att du har ljudkort i datorn, sen ere bra om du har ett headset.
Om dessa "villkor" er uppfyllda kan du "torrköre" programmet. Du har då equalizer samt kompressor å noisegate.

Resten får vi återkomme till (men de er inga konstigheter)

/Stefan (alias Elof)
 
Ok, skall faktiskt prova och torrköra. Har ett bra headset och en riktigt bra fristående mikrofon som jag kör mot en liten bärbar dator som jag installerat b.l.a. Echo Link på. Är ju relativt enkelt att i datorn välja den ena eller den andra (kör Win XP).

Får bra rapporter på den Set-Up'en, så drömmen vore ju om man sedan skulle kunna mata en "utsignal" från den, valbart/växlingsbart, till antingen min Drake Tr4CW eller "arbetshästen" Yaesu FT-450. Har man sedan fått ordnat till modulationen med det här lilla programmet så är det ju hur bra som helst.

Man lär väl försöka fixa impedansanpassningen på något listigt sätt bara. Men som sagt, åter till det lite senare ...

/Johan
 
Last edited:
JAg köpte ett litet usb-ljudkort för ca 60kr, fabrikat Deltaco (storlek som ett usb minne). HAr kopplat in mig på detta och det fungerar klanderfritt.

Micen (electret) ansluter jag direkt till ljudkortet (mic in). Ut från ljudkortet (SPEAKER) går ja via en liten audio transformator (1:1) samt i mitt fall måste jag blockera spänningen som radion lägger ut på mic. ingången med en konding.

Finns säkert fler sätt att interfaca. Jag är idel öra.

/Stefan
 
Nu har ja testat set up n å det fungerer utan prob. Inga komplikationer konstaterades.
Så nu spinner ja vidare med olika setup i mjukvaran samt olika mic-ar/headset.
Det funkar alldeles utmärkt med alle former av electret. Man kan tom få ekoeffekt om man koppler in en mic me dubbla electreter (int så bra på amradio).

/IXY
 
Hej Ingvarspojken
Eftersom ja inte har nan san nymodighet så kan ja inte uttale mig om dette.
/Elof
 
Hejsan
Nu har ja kört programmet på riktigt å de funkar över förväntan. Ja säger bare kanon.

/Han som pröver sig fram
 
Jo nu har jag lyssnat på IXY och han kan justera ljudet så det låter mycket bra.

Voice shaper är ett riktigt bra program.

/Micke
 
Upplysningsvis kör ja nu outputten direkt via 7200-ans usb interface. Inte via transformator som ja gjorde i början. PTT-n kör ja på HRD (TX).
/Han som prover
 
Vid "torrkörning" finns en fördröjning. (in/ut på samma ljudkort) men inte när man kör output annan väg.

/Stefan
 
Med dagens snabba processorer (3-4GHz) borde väl inte lite voice processing upp till 20kHz göra någon skillnad? Annars är det en kass processor eller OS.....

73 de Kai
 
hejsan Kaj
Dette program kräver inget. En gammel hederlig xp-maskin duger.
Vi kan teste vid tillfälle på tex 50 MHz de er ganske tyst der.

Vi höres
/Stefan
 
Låter intressant.

Just nu håller jag på och bilar upp golv hemma, på grund av läckande avlopp. Så prioriteringarna ligger på ett lite mer grundläggande plan just nu. Men jag är jättenyfiken.

Skicka gärna din e-postadress till kairam01 (vid) gmail punkt com, så skriver jag ett mail när jag är klar med eländet hemma och kan ta tag i lite amatörrelaterade saker.

mvh
Kai


hejsan Kaj
Dette program kräver inget. En gammel hederlig xp-maskin duger.
Vi kan teste vid tillfälle på tex 50 MHz de er ganske tyst der.

Vi höres
/Stefan
 
Jag har provat detta program och kör det tillsammans med min 2 meters-station (SSB) och det fungerar utmärkt. Många riggar saknar riktig RF-clipper och här gör Voice Shaper stor nytta för den som kör DX. T ex med TS2000 som bara har LF-kompressor, gör detta program en stor nytta för DX:aren.

Vid 59-signaler gör det ingen speciell nytta och för dem som bara kör sådana "armchair copy-QSO:n" behövs ingen RF-clipper och kanske därför man struntat i att lägga in det i många moderna stationer?

73
 
Back
Top