Vridkondensator i 2M PA

SM0YDO

Well-Known Member
Hej jag har köpt mig en begangnad vridkondensator på 10 till 110 pf

inställningsområde axeln är 1/4 tum och några mm avstånd mellan plattorna.

Det är så att vridkondensatorn är oxiderad jag har försökt att ta bort

det med ungsrengöring men det är svårt att komma åt överallt finns

det något annat sätt att få bort det eller det kanske inte spelar någon roll

om ytan är oxiderad.

mvh Lasse sm0ydo
 
En del oxid kan man komma åt med över natten genom att lägga saken i vatten med en tvättmaskinstablett.
 
Alunimium mår väl inte så bra av tvättmaskinsmedel.
Detta är oftast strarkt alkaliskt och fräter styggt på Al delar.
När det gäller gavlar och axlar i mässing etc blir det nog snyggt, men är det Al plattor bör man nog vara försiktig.
Ibland består en vridkonding av gavlar gjorda av förtennade mässing eller järn plattor. Prova först så det inte blir för starkt.

Går det inte att plocka isär vridkondingen, så du kommer åt delarna mer i detalj?

De
SM4FPD
 
Hej nej det går inte att plocka isär vridkondensatorn den är ihoplödd i gavlarna och
gavlarna består av vit keramik och är 54 gånger 54 mm stora

Plattorna i statorn och rotorn undrar jag ljust om dom inte består av försilvrad mässing
plåt eller kopparplåt materialet verkar att vara hårt.

mvh Lasse sm0ydo
 
Inte tror jag att oxiden gör någon skada på en kondensator.
Givetvis måste eventuell släpkontakt e.dyl fungera men där lär väl ändå oxiden vara bortnött.

...men visst är det snyggare om det glänser.

/Micke
 
Jo hej släpkontakten måste göras ren den sitter fast med en skruv så den går
att plocka bort den verkar att vara försilvrad.Men nu är den kladdig av något
torkat fett

mvh Lasse sm0ydo
 
Örontops är ett verktyg som jag kan rekommendera. Använder det ofta när jag piffar till diverse apparater, både in- och utvärtes. En kopp varmvatten med några droppar diskmedel är prima rengöringsmedel för smuts och fett på det mesta.

Om plattorna är försilvrade (inte osannolikt) kan du ta en bunke med 1 liter ganska hett vatten samt 1 tsk salt, 2 tsk bikarbonat. Lägg ett lager aluminiumfolie i botten och i med silvret.
Skölj kondingen ordentligt med rent vatten och torka i låg värme (50-100 grader) i ugnen liggandes på en tidning. ca 20-30 minuter.
Ev. fläckar kan man ta med silverputs på tops.

Sedan får du såklart fetta om där det skall vara sånt.
 
Back
Top