W3DZZ / W3-2000

SM7HIA

Active Member
Jag har en äldre antenn som jag är osäker på vad det är för någon. Standard W3DZZ tåler väl endast max 200W. Sedan fanns det en som kallades W3-2000 som skulle tåla 2k PEP. Den tydligaste yttre skillnaden på dessa lär ha varit trapsens fysiska storlek. Är här möjligtvis någon som känner till måtten på trapsen till någon/båda av dessa två antenner?
 
Beskrivningen på Fritzel W3-2000 bifogas.

Sedan fanns en tidigare variant som Elfa sålde på 60-talet:

1683383513378.png
 

Attachments

  • Draht Antennen.pdf
    1,6 MB · Views: 9
Tack för svar.
Ingen av bilderna är exakt som min antenn, tror jag. Det är svårt att se med säkerhet.

Min antenn har traps som består av blekt röda plaströr. I varje ände har de ett genomgående hål där antenntråden är trädd igenom. Där är också ett hål där en trådstump kommr ut och är skarvad till antenntråden. Har svårt att uppskatta storleken. De är nog minst 35mm diameter och minst 150mm långa, troligen mer.

Den pallar effekten från SB200 på 80m. På 40m där trapsen är i resonans vågar jag inte prova utan att veta mer om antennen. Vill inte riskera att trapsen blir grillade.

Har letat i gala QTC på nätet, det var där jag hittade beteckningen W3-2000. ELFA-katalogen har jag inte tänkt på. Tack för tipset. Kanske finns någon uppgit där om jag kan hitta en på något sätt. Antennen är troligen såld 1970-någonting.
 
Det fanns en annan tysk variant för hög effekt. Den hade kortare sprärrkretsar, och keramisk spolstomme, med plastkupor över ändarna, svart krympslag över alltihopa, diameter omkring 80 mm och en 250 - 300 mm långa. Keramiken ser man inte . Den hade inte den sk "balunen" med en koaxspole, som KA:s bild visar.
Stållina . (Steel wire rope)
Den lär ha haft en balun , en inbakad plastklump.
Minns inte fabrikat men kan även den varit Frtizler.
Antenn i fråga var tung, och inte så lätt att spänna upp.
Kan ha hetat W3000 eller så.


SM4FPD
 
Back
Top