W9TO Keyer

Svarta Wima är inget förstahandsval, eller andra, eller tredje, eller fjärde osv... ;)
 
Vacker bygge!
De gula kondingarna går nog att fixa med nagellack, kanske XYL har rätt färg i lager? ;)
 
Tjusigt. En synpunkt ( nu e den där misserschmitten igång. igen ...):
Borde inte det fuktade reläet vara vertikalmonterat? Det står ofta "UP" med vidhängande pil på dylika tingestar. Kanske ej på detta?

/Janne
 
Last edited:
Det där gick ju snabbt att plocka ihop för dig när du bara kom igång med det mekaniska Lars!

Jag har en del småsaker kvar på mitt buggbygge, bl a ta ur hål i chassiet för 230 VAC matningen och nyckling TX.

Finfina tidstypiska rattar fick jag tag på igår i Eskilstuna. Har precis kört dom i ultraljudstvätten. Nu är de som nya - igen. (Sidan H6 i AB Gösta Bäckströms pärmkatalog utgåva 1959. På den tiden kostade Pilvred och ratt, rund av svart bakelit, mässingsbussning 6 mm axel, c:a 85 öre styck för de små och 1,25 för de lite större.)

/Bengt
 
Bengt, vad bra att du med din välfyllda junkbox ändå kunde göra fynd i Eskilstuna!

Ja, det mekaniska är det som tar emot lite. Kanske beroende på att de flesta av oss inte har den tillgång till bockmaskin och övriga maskiner för metallbearbetning, som vore att önska...
Jag hade lite tur då jag hittade en liten chassistomme i lagår'n (!), som var lagom stor för att komponenterna skulle få plats.

Det fina kvicksilvervätta Mercury reläet, som jag hittade, kom dock inte till någon nytta. Reläspolens resistans var för låg och reläet villa ha upp emot 50mA för att dra ordentligt. Inte att tänka på då ECC82 hanterar max 20mA katodström.

Det fick alltså bli plan B. Ett litet kapslat 24V relä som kopplades in i serie med katoden på nycklingsröret, som då fick ett anodmotstånd på 5kohm. Fungerar alldeles utmärkt och då reläet är litet, går det att gömma det ganska bra! ;)
Har även skruvat in en frontplåt för att kunna montera pot'ar, uttag och inte minst den lilla bling-bling lampan! :)

I kväll har premiär-QSO körts på 80m med den nybyggda buggen. Den nycklar riktigt fint, helt i klass med vilken modern skapelse som helst. Fast understundom kan det inträffa mental kortslutning hos operatören, som är van IAMBIC- och SQUEEZE-teknik, när ryggmärgen ger order till handen hur tecknen ska formas!

Då en av de andra Bengtarna i forumet, -KBW, prompt ville ha en ljudfil för att höra hur buggen låter, får jag väl gå honom till mötes. En liten snutt inspelad rakt av med bärbara datorns inbyggda mik, finns här:

http://privat.bahnhof.se/wb623968/w9to.wma

/Lasse
 
Last edited:
Denne Bengt är helt nöjd med ljudfilen! :)

Snygg teckengivning, är det svårt att få till kvoten lång/kort och måste det justeras vid hastighetsändring?
 
Nä, det är inga problem. En av pot'arna på fronten är weight och den är inte beroende av hastigheten. Om du lyssnar noga på ljudfilen, kan du höra exempel på olika weight-inställninger i den serie av "V" som jag sänder...

/Lasse
 
Jaha... :) Det ska väl gå att ordna... ;)

Det enda som stör mig med det visuella är de två gula RIFA kondingarna på 20nF som inte riktigt passar ihop med sällskapet... Skulle ha haft ett par vaxade rullblock...eller åtminstone Philips rullblock, från 60-talet... kanske någon vänlig själ förbarmar sig...? ;)

/Lasse
Hej Lasse!
Jag har läst i artiklar där man renoverar gamla klenoder att man kan ta nya komponenter och "gjuta in" dom inne i gamla komponenter med autentiskt utseende. Går kanske att göra mha en varmluftspistol?
 
Jaha... :) Det ska väl gå att ordna... ;)

Det enda som stör mig med det visuella är de två gula RIFA kondingarna på 20nF som inte riktigt passar ihop med sällskapet... Skulle ha haft ett par vaxade rullblock...eller åtminstone Philips rullblock, från 60-talet... kanske någon vänlig själ förbarmar sig...? ;)

/Lasse
Det som avviker mest på bilderna är din Fluke DMM.
Du får ta en AVO8 i stället:D
Pålitligheten själv! :D
 
Jo, jag har sett att puristerna "bygger in" nya komponenter i gamla skal...men trots allt, riktigt så nördig är jag inte... :rolleyes:

Av samma skäl ligger en Fluke DMM där...fast jag skulle gärna äga en AVO8. Det är också skön nostalgi och som du säger pålitligheten själv. Många gånger är ju ett analogt visarinstrument att föredra!

/Lasse
 
Nu väntar vi på den första som bygger in en plastradio i ett BA-skal och monterar gummiband mellan rattarna och skalan m.m..
 
Jo, jag har sett att puristerna "bygger in" nya komponenter i gamla skal...men trots allt, riktigt så nördig är jag inte... :rolleyes:

Av samma skäl ligger en Fluke DMM där...fast jag skulle gärna äga en AVO8. Det är också skön nostalgi och som du säger pålitligheten själv. Många gånger är ju ett analogt visarinstrument att föredra!

/Lasse
De hade ju det i reklamen. En butler höll upp en AVO på en silverbricka.
På SRT använde jag AVO8, men äger tyvärr ingen själv.
Och nu har jag väl vant mig vid DMM.
 
RNA skrev; "Nu väntar vi på den första som bygger in en plastradio i ett BA-skal och monterar gummiband mellan rattarna och skalan m.m.."
----

Vet inte vad ett BA-skal är för något RNA, men du borde verkligen göra som jag gjorde för några år sedan, ta ett djupt andetag, släng sedan ut all plastradio, börja om och satsa energin på riktig radio från grunden.

attachment.php


Faktum är att de där moderna nymodigheterna inte tillför mer än en massa problem. Och handen på hjärtat, vem behöver 100+ knappar och reglage plus femtioelva undermenyer i sju lager för att etablera trådlös förbindelse.

/Bengt



.
 

Attachments

  • 51.jpg
    51.jpg
    81,1 KB · Views: 296
De hade ju det i reklamen. En butler höll upp en AVO på en silverbricka.
På SRT använde jag AVO8, men äger tyvärr ingen själv.
Och nu har jag väl vant mig vid DMM.

Eller så här:

"För få AVO på ett företag ger upphov till avoghet..."

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 

Attachments

  • avoghet.jpg
    avoghet.jpg
    21,6 KB · Views: 44
Back
Top