X1M 4W QRP

SM4WII

Well-Known Member
Godkväll!
Köpte en X1M för att ha och leka med i höstmörkret... tänkte dela med mig av mina erfarenheter efter två dagars ägande.

Kunde konstatera att den redan var ihopbyggd när jag packade upp den (skulle vara en byggsats).
Nåja, det får vara så då kommer jag igång att leka på en gång :)

Det är en mycket liten och imponerande station, fungerar kanon på SSB.

Vad man måste göra när man får den är att stänga av systemljudet då det nästan spränger högtalaren,
och kommer att spränga trumhinnorna om man har hörlurar på.

Det andra som man måste göra är att öppna den och ställa ned CW-medhörningen som även den är på samma
ljudnivå. Har även sett att man rekomenderas att ställa upp mic-gainen på den då både medhörningen och mic-gainen.
inte ställs in på fabrik utan vridpottarna står på mitten.
Medhörningen får man ställa ned på lägsta innan det hjälper.
En Australiensare har gjort en instruktion för detta:
X1M PRO - Mic Gain and Sidetone Adjustment - YouTube

SSB fungerade som sagt kanonbra och jag fick direkt kontakt med Skottland på 80m på de 4 wattarna utan problem.

Problemen kommer när man försöker köra CW med den, den tappar nämligen första tecknet när man sätter igång och
tutar. Det var SM4FGE som påpekade detta när vi provade alla trafikmetoder när jag fått den.
Testade att köra en tysk på 80m och mycket riktigt så uppfattade han min signal som IM4WII då första ditten försvann.
Detta tycker jag är mycket olyckligt och tråkigt, är det någon som har haft liknande problem med stationen och lyckats lösa dom?
Spelade in en liten film på hur det artar sig:
X1M CW operation problem - YouTube

/73 de SM4WII (eller numera IM4WII)
 
Du får väl kalla dig HM4WII så funkar det nog.
Det verkar ju vara något mjukvarustrul. Har du provat att resetta så djupt det går?
 
Njae, den var å andra sidan helt ny när jag provade så det borde ju inte vara något i minnet kan man tycka.
 
Jag tittade på båda YT-filmerna. Det låter verkligen inte bra med handpump. Ungefär som gamla HW-101'an lät fast X1M även har chirp på första dutten. När jag ser på specifikationen och bilderna kring X1M så ser jag att det finns en ingång för manipulator. Om det är som jag tror så vill MCU'n ha en egen CW-generering internt. Det kan ju faktiskt vara så att när man ansluter en handpump så snurrar inte programvaran snabbt nog för att detektera just det. Har du provat med en manipulator, eller att stå i KEYER-läge och jorda för ditt och dah?
 
Halloj!
Får kanske testa detta... verkar nästan som om den inte hinner med att ställa om DDS'en från mottagning till sändning eller liknande.
Kanske man får skicka tillbaka den och köpa något annat istället, 3kkr är mycket för något man inte kan använda.
 
Provade att köra automatkeyer och det blir ingen skillnad då heller.
Första teckendelen försvinner.
 
Tråkig miss detta att första ditten kommer fel i frekvens.

Kolla med andra ägare av stationen om deras exemplar uppför sig på samma sätt. T.ex. SM7FEJ/Lasse som använt riggen bl.a. i SMFF-trafik. Kan även vara värt att höra med FEJ's polare SM7SMS/Marcus, som ju sannolikt hört riggen i luften.
 
Förvisso är kineserna ännu inte helt kunniga om hur HF-riggar ska konstrueras men jag tror ändå att det finns en annan orsak än konstruktionsfel på din X1M. Hur ser drivspänningen ut? Även om 4W inte orsakar så stor belastning på ett nätaggregat så kan en plötslig strömförändring (Rx->TX-läge med full uteffekt) orsaka att spänningsregleringen får en liten "puff". Kan tyckas som en obetydlig sak men dock en möjlig orsak.
Som AKU skriver så är det klokt att prata med någon annan som också har samma rig.
Det skulle vara riktigt intressant att få titta på ett schema på X1M. Jag har inte lyckats hitta något på nätet. Någon som vet var det kan hittas, om det alls finns?
 
Man tycker ju att fler köpare skulle ha rapporterat felet om det vore på alla sålda.

Kan det vara så att ditt exemplar är en retur från någon som har byggt ihop apparaten och haft samma fel och därför fått ett nytt ex?

Beroende på var du har köpt den så kan det ju gå att reklamera den?
 
Jag använder en annan billig kinesisk CW-rig (HB-1B). Där skall man plugga in manipulator, alternativt handpump när riggen ar avstängd. Sedan i uppstartsprocessen så känner enheten själv av om det är elbug (manipulator) eller handpump som gäller.
 
Har sökt runt på nätet men det verkar som dom flesta bara kör den i SSB, står inte mycket om CW.
Körde den på ett 10A nätagg så det är nog inga problem, det är ju dessutom bara första ditten varje gång sändar-relät har gått ur.
Hade nätagget haft problem borde varje ton ha problem. Man misstänker nästan att det är så att man använder samma DDS för sändning
och mottagning och den inte hinner programmera om den mellan RX och TX.
Jo, har pratat med leverantören och dom skulle provköra en rig hos sig i helgen så förhoppningsvis är det mitt exemplar som är lite konstigt.

Det verkar ju som nästan alla har olika mjukvarurevisioner i sina också... i den jag har är det 1.01b
(står b för beta tro).
 
Det verkar ju konstigt om ingen annan märkt ett så allvarligt fel. Jag skulle i alla fall gissa på ett mjukvarufel. Speciellt med tanke på att det finns flera olika versioner i omlopp. Det tyder ju på att de fortfarande hittar buggar.
Jag läste någonstans att den inbyggda keyern missar teckendelar p.g.a att det bara sitter en processor i riggen och det blir lite tidsnöd emellanåt.
Den använder säkert samma DDS till sändning och mottagning. Dom skiftar frekvens väldigt snabbt så den skall inte vara något problem.
Blir det någon skillnad om du använder RIT?
Det vore ju intressant att veta om frekvensfelet på första ditten följer RIT:en. I så fall är det ju garanterat skiftet från mottagning till sändning som släpar.
 
Nu har jag läst på olika forum och tydligen är det så på visa exemplar när man kör med den inbyggda buggen och det blir även värre om man kör hög hastighet.

Separat keyer löser tydligen problemet, men då är den ju inte lika smidig längre.
 
Köpte en i våras - men den är kvar i stan så jag kan inte testa om den har detta problem.

Du är väl antagligen medlem i Yahoo gruppen och läst / frågat där?

I manualen nämns: "06. CW TDLY: CW transceiver delay. “QSK” delay" under system menyn.
Det går inte att ändra det värdet?
 
Last edited:
Halloj!
Har försökt att gå med i den gruppen från fyra olika datorer men när jag trycker på knappen gå med så händer inget. Får kanske testa igen, det var ju ett tag sedan. CW TDLY har jag inte testat ännu... det får jag göra. Tack för tipset!
 
Provade nu att ändra på TDLY men det är tydligen endast fördröjningen från att man slutar tuta tills RX-relät går.
 
Yahoo är lite segt och bakvänt att arbeta med - men det verkar som många
kooperativa projekt väljer att ligga där - är medlem i ett flertal bl.a X1M
gruppen.

Har för mig att jag märkte samma sak som du och just justerade CW TDLY.
Men jag har haft mycket att tänka på under våren så jag är inte säker.

Är i stugan denna vecka ut och som jag skrev så ligger min X1M kvar i stan,
när vi är hemma igen ska jag testa hur det fungerar med CW på den.
 
Back
Top