Zello/DMR, amatörradio eller inte?

SM6POP

Foliehatt
Hej.
Tänkte höra lite vad ni på forumet tycker i frågan?
Jag har noterat att allt fler kör DMR via internet och även Zello som jag förstått använder mobiltelefon-nätet för att komma fram,.
Jag är nyfiken av min natur och nya trafiksätt är alltid intressant, jag har därför provat och har möjlighet att köra digitala moder men med DMR och Zello känner jag att min gräns för vad som är amatörradio har passerats.
För mig är hela amatörradions tjusning att av egen kraft kommunicera med radiovågor från min antenn till motstationens antenn.
Nu är vi alla olika i vår herres hage och tur är väl det så inget gnäll från min sida på dem som kör dessa trafiksätt och med den störnivå som finns i dagens samhälle kan det vara enda sättet att kommunicera med andra likasinnade men för mig har hela känslan med kommunikation via amatörradio gått förlorad.
Med närmare eftertanke så kommunicerar jag här med likasinnade via internet så även solen har sina fläckar men jag tror det blir en tråkig utveckling om det är på bekostnad av trådlös kommunikation nya moder som kräver nätverk tar plats.
73 de SM6POP
 
Hur tänker du att DMR inte är amatörradio? Det finns inte många som kör DMR (och för den delen andra digitala system som tex D-STAR och Fusion (C4FM) utan radio... Det internet används här är för att länka ihop repeaters och / eller hotspots... Att Zello är radiolöst i många fall är en helt annat potatis

Jämför inte äpplen och päron

//SM0TSC


Hej.
Tänkte höra lite vad ni på forumet tycker i frågan?
Jag har noterat att allt fler kör DMR via internet och även Zello som jag förstått använder mobiltelefon-nätet för att komma fram,.
Jag är nyfiken av min natur och nya trafiksätt är alltid intressant, jag har därför provat och har möjlighet att köra digitala moder men med DMR och Zello känner jag att min gräns för vad som är amatörradio har passerats.
För mig är hela amatörradions tjusning att av egen kraft kommunicera med radiovågor från min antenn till motstationens antenn.
Nu är vi alla olika i vår herres hage och tur är väl det så inget gnäll från min sida på dem som kör dessa trafiksätt och med den störnivå som finns i dagens samhälle kan det vara enda sättet att kommunicera med andra likasinnade men för mig har hela känslan med kommunikation via amatörradio gått förlorad.
Med närmare eftertanke så kommunicerar jag här med likasinnade via internet så även solen har sina fläckar men jag tror det blir en tråkig utveckling om det är på bekostnad av trådlös kommunikation nya moder som kräver nätverk tar plats.
73 de SM6POP
 
Hej SM0TSC.
Det jag tänker är att amatörradio för mig är när man har kontakt mellan stationer utan hjälpmedel från andra nät som mobilnätet eller internet.
Jag har dålig koll på D-STAR och Fusion men DMR körs väl via internet om jag fattat rätt och det blir då enkelt att köra en station från andra sidan klotet med en liten handapparat och en Hotspot.
Stationen på andra sidan sitter kanske med samma prylar och vi hör varandra 59. Internet fixar trafiken mellan min hotspot och motstationens.
Den trådlösa trafiken kan vara någon meter och resten går via nätet och Brandmeister
Nu kanske jag är ute och cyklar men det är väl så det kan funka annars får du rätta mig och jag lär mig något nytt.
Det går naturligtvis att köra DMR radio till radio och då blir det något annat där utrustning, läge och antenner spelar in som med vanlig radio.
För mig är tjusningen att sitta hemma i shacket och fiska upp en svag DX eller delta i en ring på 80m där det hela hänger på den utrustning jag har köpt /byggt, för mig hela tjusningen med amatörradio.
Nu när det är på tapeten med "nedsläckt land" och nödsamband vid kriser så klarar jag även att kommunicera med hjälp av batteri och solceller vilket ger en extra krydda på det hela.
Gammalmodig, ja. Konservativ, ja på det också. Men så känner jag och som jag sagt så är det väl tur att vi alla är olika i vår herres hage.
Kom med mer info om DMR och kommentera om jag fattat rätt, Ni kanske omvänder mig, jag minns min farsas kommentarer om "flugan internet" på 90-talet, ingen är sämre att man kan ändra sig men det blir nog inte lätt :)
73 de SM6POP
 
Hi hi ja det är en stor bredd bland vad som anses vara amatörradio och inte amatörradio.
Vi har de som anser att jämna frekvenser exvis 3753 kHz är kanaltrafik, och det bör vara frisvävande VFO och exvis 3754,7 kHz då är det amatörradio.
Andra anser både det ena och det andra, exvis att amatörradio bara är Morse med CW sändare, gnistsändare är ju inte så kul, och det bör vara elektronrör.
Men att använda Internet som en länk i amatörradion kanske tål att diskutera, eller?
Dock användes hyrd ledning förr för att koppla ihop Diversity system på relästationer. Hyrd ledning från Televerket, tråd i länken mellan en av relästationens mottagare till sändaren. Är det amatörradio? (numera historia dock)
Sen har vi posten, redan för hundra år sedan användes brev via posten som medel att uppnå radiokontakter, sked. Borde inte en radioamatör ropa allmänt anrop ett par tusen ggr per dag istället för att göra sked med brev? Ta hjälp av brev....för att få en radiokontakt....
Det som idag verkar vara icke amatörradio är i morgon fullt accepterat verkar utvecklingen, eller invecklingen ge oss.

Jag läste i gamla ARRL tidningar en gång, sen 50 talet, då ondgjorde man sig över PTT, nej vid skiftning mellan sändning och mottagning skulle inte relän användas, istället skulle man flytta antennen till mottagaren slå på anoden till mottagaren och leta efter motstationen för att sen lyssna ett långt pass.
När sen VOX blev allmänt ja då var ju inte det heller amatörradio, med en livlig debatt.
För att inte tala om när riskokarna kom..... det var ju inte amatörradio när mottagare och sändare satt i samma låda, (Transiver).

Ja det kanske tål att debatteras, men kanske vi ändå skall ta den stor frihet vi har som radioamatör att göra de experiment som vi, var och en, tycker är intressanta.

Själv bryr jag mig inte om de trafiksätt som för tillfället inte intresserar mig, jag kan även ta mig friheten att skruva ner ljudstyrkan, eller vrida på frekvensinställningen om det är något jag inte vill höra.

De
SM4FPD
 
Hej SM0TSC.
Det jag tänker är att amatörradio för mig är när man har kontakt mellan stationer utan hjälpmedel från andra nät som mobilnätet eller internet.
Jag har dålig koll på D-STAR och Fusion men DMR körs väl via internet om jag fattat rätt och det blir då enkelt att köra en station från andra sidan klotet med en liten handapparat och en Hotspot.
Stationen på andra sidan sitter kanske med samma prylar och vi hör varandra 59. Internet fixar trafiken mellan min hotspot och motstationens.
Den trådlösa trafiken kan vara någon meter och resten går via nätet och Brandmeister
Nu kanske jag är ute och cyklar men det är väl så det kan funka annars får du rätta mig och jag lär mig något nytt.
Det går naturligtvis att köra DMR radio till radio och då blir det något annat där utrustning, läge och antenner spelar in som med vanlig radio.
För mig är tjusningen att sitta hemma i shacket och fiska upp en svag DX eller delta i en ring på 80m där det hela hänger på den utrustning jag har köpt /byggt, för mig hela tjusningen med amatörradio.
Nu när det är på tapeten med "nedsläckt land" och nödsamband vid kriser så klarar jag även att kommunicera med hjälp av batteri och solceller vilket ger en extra krydda på det hela.
Gammalmodig, ja. Konservativ, ja på det också. Men så känner jag och som jag sagt så är det väl tur att vi alla är olika i vår herres hage.
Kom med mer info om DMR och kommentera om jag fattat rätt, Ni kanske omvänder mig, jag minns min farsas kommentarer om "flugan internet" på 90-talet, ingen är sämre att man kan ändra sig men det blir nog inte lätt :)
73 de SM6POP

Du kan köra radio - radio med eller utan repeater.. Det vi använder internet till är för att länka samman flera repeater och / eller hotspots..
//SM0TSC
 
Hej!

Först skall jag klargöra att jag vet för lite (?) om DMR och Zello, det lilla jag läst på om det gör inte att jag blir intresserad av det.
Inte ens nästan, inte ens i närheten av nästan.
Som alltid (?) var och en är salig i sin egen tro...
Vissa radioamatörer imponerar på mig med vad de gör och åstadkommer, andra inte.
Min variant av amatörradio kan delvis beskrivas av nedanstående bild!
ART13 SM6OID riktig radio.jpg
 
Den enda rimliga definitionen är att det är amatörradio om någon del i länken körs över amatörradioutrustning, på ett amatörradioband, det är endast den delen som är amatörradio. Att man använder sig av diverse publika nät i resten av länken är inte amatörradio och ur amatörradioperspektiv ointressant, även om det på en teknisk nivå kan var nog så intressant.

Till exempel jag kör mestadels remote då jag inte kan ha anständiga antenner i stan och även om jag hade det skulle störningsnivån omöjliggöra annat än lokal kontakter. Naturligtvis anger jag platsen där jag har min station placerad i mina QSO när jag kör remote, att jag sedan sitter 25 mil från radion är ointressant för motstationen för det är med min radioanläggning han har en amatörradioförbindelse, resten är ordinär internet kommunikation och kan ses som en ovanligt lång mikrofonsladd :)
 
Last edited:
DMR, D-STAR eller andra sätt att sätta ljud på bärvågen, är idag många.
En del kallas FM andra AM och SSB, de nya kallas ofta digitala, (siffervisande ?) men är pulskodmodulerade på olika sätt.
Nu talar jag enbart om telefoni och inte telegrafi, (fjärrskrift) där finns ännu fler trafiksätt.
Vad jag ville komma fram till är att en gång i tiden var AM rådande, när SSB kom var detta inte amatörradio, SSB lär ha motarbetats med näbbar och klor.
Nu är det normalt.
Sen började man köra FM, minns och imponerades av hur de första FM kretslösningarna fanns i ARRL handboken under 60 talet.
FM var ju inte amatörradio. Ja det fick vi veta av de gamla rävarna. Varför? Kanske för att de inte hade en FM-station.
Kanske för att ryktena spreds med hastighet likt dagen Facebook, med myter, fake-news, lögner och falska fakta. ( jo det var så förr oxo)
Jag vet äldre radioamatörer som "visste" en massa konstigt och negativt om FM, trots att de aldrig ens hade sett en FM radio, långt mindre visste hur FM fungerade..

En tröghet verkar det som, finns inom hobbyn. Allt nytt är skit, och det gamla som står på "mina hyllor" är bra grejer.
Mänskligt, jo kanske är det bara så.

Gör djur så?

Läste för en tid sedan en Illustrerad Vetskap, (tidning) där man gick till botten med myter, fake.news, lögner, falska vetenskaper, man utredde varför människan tror mer på falska saker, lögner etc än på faktabaserad vetenskap.
Mycket intressant. Man börjar lära sig hur människan fungerar.
Och visst är jorden platt, tycker en stor mängd människor.

Skithäftiga saker SM6OID!!!

de
SM4FPD
 
kan ses som en ovanligt lång mikrofonsladd :)
Det är exakt vad jag försöker intala mig själv för att kunna sätta upp en remotestation.
Att du behöver ta till sådant förstår jag inte. Du är ju en digitalputte:D

För övrigt är amatörradio bara sådant som man bygger själv. Allt annat är kommersiell radio.
Digital eller analog modulation spelar ingen roll bara man sänder ut signalen med hjälp av en egen sändare kanske då i änden på en mycket lång mikrofonsladd.

….bäst jag hukar mig, det här kan bli farligt:eek:
 
Får erkänna att jag nog har vissa analog sympatier. Gott att det ska vara hembyggt, då min remote är baserad på Raspberry pi och egenutvecklade shields och mjukvara.

Eller ska jag säga att det är hemlagat, med hänsyn till pajen, R. pi :)
 
Att vi kommer se mer av systemlösningar som endast till viss del använder amatörradio är ingen svår gissning. Tvärtom är jag förvånad att det inte dykt upp tidigare. Som exempel, det är rätt intressant det som sker i fredagsringen som SA0CCA mef flera dragit i gång, med live streamning på Youtube med mera. Mycket att tycks illa om för en analog CW fantast :)
 
Tja, det är väl pts som ger oss möjlighet att utöva vår hobby överhuvudtaget och deras definition är:

"icke yrkesmässig radiotrafik för övning, kommunikation och tekniska undersökningar, bedriven av personligt radiotekniskt intresse och utan vinningssyfte." (PTSFS 2018:3)

Här betonas ett personligt radio-tekniskt intresse. Kommer den definitionen vidgas framtiden månne?
 
Ja men varför inte ta emot det då på 1296.....eller? så blir det amatörradio-tv.

Vet inte hur det ska klassas men här är en länk till en av deras sessioner :


tydlighen trappas något skydd men klicka på watch this on youtube länken i bilden.
 
Och med Zello på datorn kan man koppla en scanner så man kan lyssna på radiotrafiken via mobilen.
Eller koppla en handapparat som lyssnar på den lokala repeatern och låta ens gamla kompisar (amatörer så klart) köra mot.
Det går att sätta lösenord i Zello så att inte vem som helst kan använda gruppen.
 
Att lyssna på radio, oavsett frekvens och utsänt program, komradio, amatörradiotrafik eller P1, är knappast amatörradio, därtill krävs ju varken tillstånd eller kunskapsbevis.

De
SM4FPD
 
Back
Top