Zeppmatad (kort) longwire, funkar det?

SM0GLD

Vänsterhänt
I somras körde jag lite portabelt med en hastigt ihopkommen antenn som enklast kan beskrivas som en Zepp-antenn.

Den bestod av ca 30m tråd matad med 5m 300ohm´s bandkabel.

En Zepp ska ju enl boken bestå av 1/2-VL matad med 1/4-VL balanserad feeder.
Detta kan man endast uppnå på en frekvens så jag tog vad jag hade och trots detta körde jag flera långväga QSO på de flesta banden.

Jag använde en manuell antenntuner med balanserad utgång för att stämma av antennen.

På vissa frekvenser "brände" jag mig på ATU'n vilket betyder att jag hade ordentligt med HF på fel ställe.

Nu till frågan....

Jag hade tänkt sätta upp en dylik antenn på hemma-QTH-taket men är det lämpligt med tanke på feederstrålning.
Är även orolig för att jag ska fånga upp störningar med feedern.

Simuleringar visar att antennen borde fungera hyfsat bra bara ATU'n klarar av impedansvariationenra

Jag har alltså väldigt små möjligheter till antennutsvävningar och den antenn som jag sätter upp på taket måste fungera på första försöket och den måste vara ändmatad.


Tacksam för synpunkter, gärna från någon som har testat EFZ på fler än en frekvens.

/Micke
 
Jag har kört mycket med Zepp-antenner som portabelantenn och det fall du beskriver funkar mycket bra, kanske jag brukar ha en aningen för lång halvvåg när det går som "bäst", säg 42-43 meter på 80 mb. Vid andra driftsfall blir matningen allt annat än balanserad, men visst strålar den. Kolla gärna med en fältstyrkemeter i radiorummet, jag tycker att den ger en intressant information om hur antennsystemet ibland strålar... :)
 
Jo jag misstänkte att det blir svårt med balansen.
Det kan nog bli ett problem för mej eller för grannen som får feedern utanför sitt vardagsrum.
Om feedern strålar så kan den också plocka upp störningar, inte bra!

/Micke
 
Micke!
Oavsett längd på tråd och stege i en zepp så har Du obalans pga osymmetrin. Dvs mataren strålar.
SM6EQO beskriver på sin hemsida en "endfeed" (zepp) antenn som han använder i ett hyreshus med "svåra" antennmöjligheter. Han har gjort en liten "matchbox" som han hänger i änden på tråden och matar med coax. Han har trätt kärnor på koxen för att åstadkomma ett mantelströmsfilter och därmed reducera strålningen från koaxen. Kruxet måste väl bli då man byter band? Man måste väl rimligen justera matchningen då?
På taket? Eller dra ned matchboxen?
Håkan kan säkert berätta hur han gör.

Man kunde ju tänka sig att man gjorde i ordning en match för varje band som man kan växla in och ut med hjälp av reläer. Placera filtren i en låda uppe vid trådänden.
Nu blir det krångligt...men strålningen från mataren borde kunna reduceras...!
Berätta gärna vad Du hittar för lösning till slut.
Tore SM7CBS
 
Hej Tore,

Min tanke var att jag skulle ha en ATU på balkongen och ville därför mata antennen med 450ohm´s bandkabel.
Alternativet är förståss att placera min utomhus-atu uppe på taket och dra ner koax, detta skulle förmodligen fungera väldigt bra.

Problemet uppstår när jag behöver komma upp på taket för att antingen byta ut en trasig ATU eller bara inspektera den.

Jag har bara ett tillfälle på mig för att montera upp en antenn på taket.
Därefter måste allt fungera utan inspektioner eller reparation av trasig atu.

Antennmontaget måste ske utav en licensierad takarbetare med gällande försäkring. Jag har hittat en sådan person och han tar 8000:- / dag för detta uppdrag.

Som du förstår kan jag inte kalla på honom igen om det skulle bli något fel på en takmonterad atu, det blir alldeles för dyrt.

Hela denna historia låter lite absurd det erkänner jag men det är bostadsrättsförreningens sätt att göra det i det närmaste omöjligt för folk att montera upp antenner på taket.

.....sådant är läget....SUCK!:mad:

Jag måste vara 100% säker att min antenn fungerar när den väl är installerad och ingen justering eller reparation kan därefter ske.

/Micke
 
Med den kalkylen och risken för att ett fel uppstår skulle jag definitivt överväga remote-alternativ.

Om du skulle råka generera störningar för någon granne så...
eller om din montör gör ett slarvfel så att antennen ramlar ner så...

Bara mina 10 ören
 
Med den kalkylen och risken för att ett fel uppstår skulle jag definitivt överväga remote-alternativ.

Jo, remote löser ju antennproblemet så länge man har ett remote-QTH där man själv basar. Tyvärr har jag inget remote-QTH som jag kan kalla mitt!

/Micke
 
Back
Top