Är det lagligt att kryptera?

Phasip

New Member
Hallå!

Jag är tyvärr ingen radioamatör men har alltid trott att det är olagligt att kryptera privat radiokommunikation, dock när jag började undersöka saken är det enda jag finner tråden : http://www.ham.se/s-ndare-och-mottagare/6902-d-star.html

Då, till frågan: Är det lagligt att sända krypterad amatörradio inom Sverige? Finns det någonstans som jag kan läsa om detta?

MVH Phasip.
 
PTS som numera är de som reglerar vår verksamhet har inte vad jag vet något uttryckligt förbud mot kryptering. Det enda de säger är att anropssignaler ska anges i början och slutet av QSOt samt med korta mellanrum under sändningen.

Det äldre reglelverket B:90 hade krav på att kommunikationen skulle ske i klartext.

Observera att D* inte är krypterat med avseende på att vara hemligt - vem som vill kan köpa utrustning och avlyssna trafiken.

Om några däremot började kryptera sina QSO:n med avsikten att inte kunna avlyssnas så gissar jag på att det kommer komma regler kring kryptering från PTS. Det med tanke på terrorhot och annan kriminell verksamhet.


Regelverken ligger på PTS hemsida under radio/amatörradio. De är dock splittrade över ett flertal styrdockument och svåra att tolka. Vill du verkligen veta så får du nog kontakta dem.

mvh
Bengt / KBW
 
Vad gäller för "spread spectrum"-sändningar nu för tiden? Om jag minns rätt var det bara vissa spridningssekvenser som var tillåtna tidigare, i syfte att göra sändningarna avlyssningsbara.

Hälsningar,
Arne
 
Dagens rättsläge i Sverige är svårtolkat.

PTS föreskriver att anropssignaler ska sändas i föreskriven ordning, vilket
implicit medför att åtminstone anropssignalerna ska vara i "klartext".

Det internationella Radioreglementet, vars rättsverkan i Sverige kan ifrågasättas, stadgar följande:

"25.2A 1A) Transmissions between amateur stations of different countries shall not be encoded for the purpose of obscuring their meaning, except for control signals exchanged between earth command stations and space stations in the amateur-satellite service."


Det är alltså förbjudet att kryptera internationell amatörradiotrafik.
En öppen fråga är dock om någon skulle beivra en sådan överträdelse.
Trafik inom länderna är däremot tillåten att kryptera.

I gamla TFS B:90 fanns denna skrivning i §7 mom (h)

"h) All trafik mellan amatörradiosändare skall föras på klart språk och vara begränsad till meddelanden rörande experiment eller anmärkningar av personlig karaktär, alltför oviktiga att ifrågakomma för befordran över de allmänna teleförbindelserna."

Det är innehavare av amatörradiosändare förbjudet att befordra internationella meddelanden för tredje parts räkning"


För att kunna utröna det verkliga rättsläget blir man tvungen att dra ett ärende hela vägen genom alla instanser av förvaltningsdomstolar.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Vad gäller för "spread spectrum"-sändningar nu för tiden? Om jag minns rätt var det bara vissa spridningssekvenser som var tillåtna tidigare, i syfte att göra sändningarna avlyssningsbara.

Hälsningar,
Arne

Det enda land som jag känner till som reglerat vilka "spridningssekvenser" som var tillåtna är USA. Numera är denna reglering upphävd.

I Sverige är svaret enkelt:

Alla former av spread-spectrum är tillåtna så länge som minst 99,5% av sändareffekten finns inom amatörbandens bandkanter.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Som jag förstår även de internationella "bestämmelserna" så är ju "kryptering" helt laglig så länge vem som helst har möjlighet att dekryptera kommunikationen. Annars kan man ju kalla BPSK eller t.om morse för kryptering.

Om man vill experimentera med kryptering kan det vara bra att skriva en snabb artikel på Wikipedia eller dylikt där man inkluderar all information som behövs för dekryptering. På så sätt är dekrypteringsmetoden garanterat allmäntillgänglig.
 
Som jag förstår även de internationella "bestämmelserna" så är ju "kryptering" helt laglig så länge vem som helst har möjlighet att dekryptera kommunikationen. Annars kan man ju kalla BPSK eller t.om morse för kryptering.

Om man vill experimentera med kryptering kan det vara bra att skriva en snabb artikel på Wikipedia eller dylikt där man inkluderar all information som behövs för dekryptering. På så sätt är dekrypteringsmetoden garanterat allmäntillgänglig.

Många blandar ihop "kodning" och "kryptering".
Käll- eller kanalkodning är samlingsnamn för metoder för att omvandla ett meddelande så att det kan överföras så effektivt som möjligt genom kanaler med givna förutsättningar, medan "kryptering" avser att dölja innehållet i meddelandena.

ITU-formuleringen för "kryptering" är "encoded for the purpose of obscuring their meaning". Ifall algoritmen för att avkoda sändningarna är publicerad så är trafiken per definition inte "krypterad".
FCC "Part 97" innehåller sådana resonemang.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
För c:a tio år sedan frågade jag PTS vad som gäller.
Skälet var att radioamatörer ville förse sina handapparater för FM, med de krypteringskort som finns för yrkeskomunikationsradio. Det finns i vissa modeller plats för sådana extra kort. Idag mest används den kortplatsen till D-STAR kort.
Svaret var att det fanns inget problem med det. Dock vore det ju bra om radioamatörerna utan krypto sade sin anropsignal före och efter QSO. Inget tvång.
Kryptot i fråga finns i två varianter, dels talinverterande vilket är relativt enkelt att dekryptera för den som har ett labb, och kan meka med en inspelning.
Nästa nivå består i att man delar upp talbandet, (300 - 2500 Hz) i flera småband som blandas och inverteras. Mycket svårt att dekryptera, men inte omöjligt. Dessa nivåer är kanskie mer att betrakta som talförvrängning.

Här var ju avsikten bland radioamatörer i en grupp att experimentera med kryptering eller talförvrängning för att kunna pratas vid utan att någon lyssnar.

För övrigt är ju avsikten med hobbyn och alla nya trafiksätt det omvända, dvs att man skall och vill bli hörd så långt som möjligt, av så många motstationer som möjligt. Det gör man med PSK-31, SSB, AM, DV, FM, Baudot, Pactor, och inte mins med Morse som någon nämnde.


Morse går ju oxo att avkoda.....

de
Roy
SM4FPD
 
Det är principiellt tveksamt att kryptera trafik på amatörradiobanden.

Skulle sådant börja bli vanligt kan myndigheterna få för sig att radioamatörer har något att dölja,
vilket skulle kunna få katastrofala verkningar.

Nyligen skrevs det om att de franska telemyndigheterna inte vill tillåta D* p.g.a.
att man anser att det utgör "kryptering" i den franska antiterrorlagstiftningens mening.
(D-STAR illegal in France | Southgate Amateur Radio News)

Skulle sådana inställningar sprida sig "på förekommen anledning" ligger amatörradion illa till.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Om man vill experimentera med kryptering kan det vara bra att skriva en snabb artikel på Wikipedia eller dylikt där man inkluderar all information som behövs för dekryptering. På så sätt är dekrypteringsmetoden garanterat allmäntillgänglig.

Jag har svårt att tro att du kan få in en artikel på Wikipedia om något man håller på att labba med. Det finns riktlinjer för vad som är relevant att finnas där. Men du kan ju alltid publicera vad du håller på med någon annanstans.

Eric SA5BKE
 
Roy, det var tio år sedan, undrar hur de skulle svara idag?
Man har ju infört FRA lagen med mera. Samhället är ju mycket mer vaksamt mot vissa gruppers kommunikation idag än då.

Alla experiment med kryptering bör man nog förankra med PTS innan man börjar.

mvh
bengt / KBW
 
Last edited:
Många blandar ihop "kodning" och "kryptering".
Käll- eller kanalkodning är samlingsnamn för metoder för att omvandla ett meddelande så att det kan överföras så effektivt som möjligt genom kanaler med givna förutsättningar, medan "kryptering" avser att dölja innehållet i meddelandena.

Det är därför jag menar att man bör publicera avkodningsmetoden. Om den eventuella lyssnaren inte har tillgång till den så är skillnaden mellan kodning och kryptering rent semantisk. Innehållet blir lika dolt i bägge fall, oavsett avsikt. Genom publicering av avkodningsmetoden kan ingen rimligtvis påstå att meddelandet är krypterat.
 
Om jag läst rätt så har man satt upp en eller flera mototrbo-repeatrar på amatörbanden i USA. Mototrbo är ju krypterat, till skillnad från D-star.
 
Om jag läst rätt så har man satt upp en eller flera mototrbo-repeatrar på amatörbanden i USA. Mototrbo är ju krypterat, till skillnad från D-star.

I USA är kryptering uttryckligen förbjudet:

"§ 97.113 Prohibited transmissions.
(a) No amateur station shall transmit:
....

(4) ... messages encoded for the purpose of obscuring
their meaning"

Den som använder en "Mototrbo-repeater" med aktiverad kryptering
på amatörbanden i USA kan, i varje fall i teorin, räkna med problem.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Roy, det var tio år sedan, undrar hur de skulle svara idag?
Man har ju infört FRA lagen med mera. Samhället är ju mycket mer vaksamt mot vissa gruppers kommunikation idag än då.

Alla experiment med kryptering bör man nog förankra med PTS innan man börjar.

mvh
bengt / KBW


Vad har "FRA-lagen" eller dess "tänk" när det gäller "vaksamhet" med amatörradio, eller kryptering att göra?

Ingenting! Det är fritt fram att kryptera din e-post t .ex. Är det så att FRA får upp intresset för dina mail så är det upp till dem att dekryptera det hela.

Det finns ju redan regler som reglerar hur amatörradio ska brukas - experimenterande, inget vinningssyfte osv.
Klart att krypteringar faller in under experimentarande utan vinningssyfte. Allt amatörrprat är ju bara blaj i alla fall.

Nej, jag tror nog att det är ni med en tämligen orubblig syn på vad amatörradio är i själva verket önskar att det vore olagligt med kryptering, D-star och likn.
 
Vad har "FRA-lagen" eller dess "tänk" när det gäller "vaksamhet" med amatörradio, eller kryptering att göra?

Den ökade hotbilden från terrorister / kriminella. Vem som helst kan idag köpa amatörradio utrustning. Diverse "befrielseorganisationer" använder redan amatörradio utrustning för sin kommunikation.


Ingenting! Det är fritt fram att kryptera din e-post t .ex. Är det så att FRA får upp intresset för dina mail så är det upp till dem att dekryptera det hela.

Vi diskuterar inte epost i den här tråden. Använde bara FRA-lagen som ett exempel på hur samhällets syn numera har förändrats vad det gäller kommunikation.

Det finns ju redan regler som reglerar hur amatörradio ska brukas - experimenterande, inget vinningssyfte osv.
Klart att krypteringar faller in under experimentarande utan vinningssyfte. Allt amatörrprat är ju bara blaj i alla fall.

Regleringen är ju minimal - och detta för att PTS egentligen inte vill hantera amatörradion.

Om du tittar på den gamla B:90an så var "blaj" på klarspråk det enda som var tillåtet - varför?? Kan det ha varit för att den reglerade amatörradion under det Kallakriget och därför speglades samhällets rädsla i de hårdare kraven?

Säg snarare att kryptering inte BRYTER mot det minimala regelverk som PTS har - det betyder inte att det inte kan ändras om man anser att det finns ett hot.


Nej, jag tror nog att det är ni med en tämligen orubblig syn på vad amatörradio är i själva verket önskar att det vore olagligt med kryptering, D-star och likn.

Nej det tror jag inte.

mvh
Bengt / KBW
 
Den ökade hotbilden från terrorister / kriminella. Vem som helst kan idag köpa amatörradio utrustning. Diverse "befrielseorganisationer" använder redan amatörradio utrustning för sin kommunikation. .

Det är förvisso sant, men dessa har inte med amatörradio att göra och är knappast skäl till att förbjuda kryptering. Det är liksom redan förbjudet att burka amataörradio i det avseendet.



Om du tittar på den gamla B:90an så var "blaj" på klarspråk det enda som var tillåtet - varför?? Kan det ha varit för att den reglerade amatörradion under det Kallakriget och därför speglades samhällets rädsla i de hårdare kraven?

Nej, det är frågan om hobby så vad skulle diskuteras? Knappast något kommersiellt!

Säg snarare att kryptering inte BRYTER mot det minimala regelverk som PTS har - det betyder inte att det inte kan ändras om man anser att det finns ett hot.

Nej, men om det nu ändras så ska det inskrivas i någon form av lagstiftning/föreskrift också. Så tycks inte ha skett sedan B:90 upphörde när det nu var?
Det är inte svårare än så att det som inte är utryckligen förbjudet - är tillåtet!
Det finns inget som utryckligen förbjuder kryptering i amatörradio i Sverige, alltså är det tillåtet.
Jag ser inget problem med en eventuell kryptering heller, om jag och mitt "hemliga sällskap" nu skulle villja diskutera något som kräver kryptering så skulle jag välja ett annat medium för kommunikationen. Det blir liksom bara experimentnivå kvar, och jag har svårt att se syftet med kryptering i andra amatörsammanhang annat än i just experimentsyfte, och /eller för all del syften utan någon som helst vinning. Innehållet lär sannolikt vara samma blaj oavsett krypto eller inte...
Att andra grupperingar olovligen skulle kunna missbruka amatörradioutrustning tycker jag inte hör till saken alls. De struntar i reglerna om de nu brukar amatörradio för terror/krimmell-verksmhet redan från början, så de struntar garanterat ännu mer i om det nu skulle vara förbjudet med kryptering...
 
Nja det finns vad jag kommer ihåg inga regler kring handhavande av utrustning i kriminell verksamhet. Antagligen för att det inte varit några problem.

När knivbärande blev ett problem i Stockholm så införde man "knivlagen", det för att ha ett så kallat lagrum för att kunna beslagta knivar.

Om det skulle bli ett problem med krypterad amatörradiotrafik så är det högst troligt att man kommer reglera detta oxå - så det finns lagrum för polis m.m att agera.

mvh
Bengt / KBW
 
Du får inte bära radio med en frekvens på eller över 1,07GHz.
(1/4 våg) 7cm
Stickvapen? ;)
 
Last edited:
Tack så hemskt mycket!
Någon nämnde pts så jag mejlade dem omgående, och tänkte att jag väntar med ett svar innan jag fått ett från dem.

Såhär svarar de.
Jag kan inte se att det finns något generellt förbud mot att kryptera nationell radiotrafik på amatörbanden. Om du däremot tänker på internationell radiotrafik så finns det i det Internationella Radioreglementets Artikel 25 en skrivning som säger att trafik mellan olika länder inte skall kodas (krypteras) för att dölja dess innehåll. Man undantar där kontrollsignaler mellan jord och amatörsatelliter.

---
25.2A 1A) Transmissions between amateur stations of different countries shall not
be encoded for the purpose of obscuring their meaning, except for control signals exchanged
between earth command stations and space stations in the amateur-satellite service.
---

Den ökade andelen digital trafik ger ju en viss form av kodning, både vad gäller system för digital kodning av tal, t.ex D-Star men även digitalt överförda data, t.ex olika former av PSK och APRS, och möjligen även telegrafi. Även om talet för D-Star är digitalt kodat är det ju oftast klartext och kan avlyssnas av den som har lämplig mottagare men det är ju trots allt kodat på radiokanalen. Motsvarande gäller ju oftast även för PSK.

Men, som sagt, något generellt förbud hittar jag inte för nationell trafik.

Vänliga hälsningar
 
Back
Top