Är det lagligt att kryptera?

Phasip

New Member
Hallå!

Jag är tyvärr ingen radioamatör men har alltid trott att det är olagligt att kryptera privat radiokommunikation, dock när jag började undersöka saken är det enda jag finner tråden : http://www.ham.se/s-ndare-och-mottagare/6902-d-star.html

Då, till frågan: Är det lagligt att sända krypterad amatörradio inom Sverige? Finns det någonstans som jag kan läsa om detta?

MVH Phasip.
 
PTS som numera är de som reglerar vår verksamhet har inte vad jag vet något uttryckligt förbud mot kryptering. Det enda de säger är att anropssignaler ska anges i början och slutet av QSOt samt med korta mellanrum under sändningen.

Det äldre reglelverket B:90 hade krav på att kommunikationen skulle ske i klartext.

Observera att D* inte är krypterat med avseende på att vara hemligt - vem som vill kan köpa utrustning och avlyssna trafiken.

Om några däremot började kryptera sina QSO:n med avsikten att inte kunna avlyssnas så gissar jag på att det kommer komma regler kring kryptering från PTS. Det med tanke på terrorhot och annan kriminell verksamhet.


Regelverken ligger på PTS hemsida under radio/amatörradio. De är dock splittrade över ett flertal styrdockument och svåra att tolka. Vill du verkligen veta så får du nog kontakta dem.

mvh
Bengt / KBW
 
Vad gäller för "spread spectrum"-sändningar nu för tiden? Om jag minns rätt var det bara vissa spridningssekvenser som var tillåtna tidigare, i syfte att göra sändningarna avlyssningsbara.

Hälsningar,
Arne
 
Dagens rättsläge i Sverige är svårtolkat.

PTS föreskriver att anropssignaler ska sändas i föreskriven ordning, vilket
implicit medför att åtminstone anropssignalerna ska vara i "klartext".

Det internationella Radioreglementet, vars rättsverkan i Sverige kan ifrågasättas, stadgar följande: