Är det lagligt att kryptera?

Sen kan man ju konstatera att FRA har inte glömt den gamla hederliga kortvågen och kan lokalisera sändningar snabbt. Så om man sänder på amatörbanden med krypterad sändning, så kan man åtminstone räkna med ett hembesök av SÄPO, för att kolla verksamheten. Det är kanske inte den roligaste formen av besök om man har ett säkerhetsklassat arbete. Som vanligt gäller rim och reson när man experimenterar. Dvs. man bör nog inte välja det HF-band som har bäst transmission till Ryssland eller Kina ;)

Och om man publicerar sina experiment på nätet så är ju risken för ett oväntat hembesök ganska litet :)

73 de Kai
 
... Och om man publicerar sina experiment på nätet så är ju risken för ett oväntat hembesök ganska litet :)
Kan man lita på att SÄPO m.fl. kollar på nätet först och läser t.ex. Wikipedia innan de beslutar om "hembesök"?

/ Göstha
 
Tja, varför inte. Jag tror nog att de har upptäckt google också ;)
Det beror väl på hur mycket man litar på myndigheter. Men jag
skulle nog gissa att det kollas lite innan hembesök.

En annan kvalificerad gissning är att det kan finnas en och annan
radioamatör som jobbar på Lovön, som kanske följer med vad som
händer inom hobbyn :eek: :p

/Kai


Kan man lita på att SÄPO m.fl. kollar på nätet först och läser t.ex. Wikipedia innan de beslutar om "hembesök"?

/ Göstha
 
Bara att testa då.
Är man osäker på om det en fartkamera är aktiv eller ej så är det ju bara at köra för fort och se om den blixtrar.
Samma sak med radio, sänd lite kryptiskt text på Morse eller annat telegrafisätt, exvis på 4277 kHz, vänta sedan och se om dom kommer.

Kommer ingen är det ju bara att köra på.

de
SM4FPD
Roy´san
 
Bara att testa då.
Är man osäker på om det en fartkamera är aktiv eller ej så är det ju bara at köra för fort och se om den blixtrar.
Samma sak med radio, sänd lite kryptiskt text på Morse eller annat telegrafisätt, exvis på 4277 kHz, vänta sedan och se om dom kommer.

Kommer ingen är det ju bara att köra på.

de
SM4FPD
Roy´san

Hejsan
Svårare för mej som har en polis kommisarie som närmaste granne . Men visst finns det skumma sändaramatörer som håller på med massa olaglig verksamhet . Ha en bra dag 73 Lennart
 
Bara att testa då.
Är man osäker på om det en fartkamera är aktiv eller ej så är det ju bara att köra för fort och se om den blixtrar...
Både jag och min dotter har var för sig uppmärksammat ett bättre och billigare sätt. Håll på pricken laglig fart strax före en fartkamera, samtidigt som en uppenbart irriterad bilist ligger i "slagläge" strax bakom. Uppträder det en lucka i mötande trafik just då, kan du bli omkörd med besked. Då får du reda på om utifall kameran är aktiv, och det alldeles gratis! :p

Jag har också varit med om att bli omkörd strax före ett farthinder. Det var intressant att studera det våldsamma skuttet över guppet! :cool:

Undrar slutligen om exemplet är överförbart till vår hobby ...

/ Göstha
 
Last edited:
I USA är kryptering uttryckligen förbjudet:

"§ 97.113 Prohibited transmissions.
(a) No amateur station shall transmit:
....

(4) ... messages encoded for the purpose of obscuring
their meaning"

Den som använder en "Mototrbo-repeater" med aktiverad kryptering
på amatörbanden i USA kan, i varje fall i teorin, räkna med problem.

73/

Karl-Arne
SM0AOM

men det verkar som problemen håller på att lösas om man läser petitionen

http://fjallfoss.fcc.gov/ecfs/document/view?id=7021134895

mototrbo ger ju tvåkanalssystem på samma 12.5khz QRG, sms, gps osv.
en mototrbo repeater är tvåkanalig på samma QRG mha. tdma slotarna.
 
Denna regeländring skulle endast råda bot på det faktum att FCC "målat in sig i ett hörn" när det gäller tillåtna emissionstyper på amatörbanden.
Detta är analogt med det faktum att D* formellt inte är tillåtet i USA ifall man skulle gå efter bestämmelsernas bokstav.

Om någon form av kryptering, oavsett vilken, i Radioreglementets mening är aktiverad i en amatörradiosändning i USA är det ett brott mot reglerna.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Goder afton,

Jag kan i sammanhanget relatera en lustig erfarenhet från Packetradions barndom angående det här med vad som skall anses som klartext.

Det mesta av den interkontinentala Packettrafiken reläades då av stationer på 14 MHz, och en av nyckelstationerna för trafiken österut var en tämligen nitisk man i PA0, som tog sin uppgift på stort allvar.

Jag ägde en "Dedicated Word Processor" för japanska, en s k Waapuro. Den gick bl a att använda som Packetterminal, och jag började utväxla mejl på japanska med en hambekant i Tokyo via Packet Radio. Jag tyckte det var riktigt spännande att något så komplicerat som japanska med kanji (kinesiska tecken) och allt gick att förmedla via Packet. Det här var ju också ganska långt innan Internet gjorde sitt intåg.

Trafiken flöt på ända tills mannen i Holland ingrep och stoppade verksamheten. På fråga svarade den reläande PA0:an först att all trafik skulle gå i klartext, vilket jag på goda grunder hävdade att den gjorde.

Han var, som sagt var, nitisk och inte så lite polisiärt lagd, varför de därpå följande svaren gick ut på att:

a.) han var ansvarig för innehållet i vidarebefordrade meddelanden, och att
b.) det var förbjudet att vidarebefordra Packet-trafik på "unreadable languages".

Hans svar var helt orimliga, tyckte jag då, eftersom det holländska telefonbolaget ju analogt därmed också borde bli delaktigt i brott där telefoner hade kommit till användning.

Jag föreslog honom också jämföra Hollands och Japans respektive folkmängder och då beakta hur många människor som talade respektive lands språk. Jag tyckte att det borde ge en vink om vilket språk som i praktiken var mest "unreadable" av de två.

Nu drevs nog denne man mindre av logisk skarpsynthet än av rent allmänt nitisk tjurskallighet, varför jag inte tillhörde de närmast sörjande, när han så småningom lämnade jordelivet. Jag hoppas att jag inte missade något väsentligt argument från honom, för han skrev alltid på holländska. Ingen ny polis tog därefter upp den fallna manteln och jag befarar därför att rymden än idag korsas av "unreadable languages", ett slags krypton för den oinvigde.

73,
Rolf
SM5MX
 
Last edited:
Back
Top