Är det så här det fungerar med CW?

SM7EQL said:
....det finns folk som (ofta anonymt) bryter in med kommentarer som QSD LID och t o m 99.

.....eller är nybörjare och inte skaffat sig erfarenhet av hur olika dialekter låter och vad "orden" egentligen betyder.

.

Jo - hur många ggr har man inte undrat om motstationen nycklar med ett köksredskap eller har ryckningar i armen som gör att telegrafin låter mycket underlig.....

förklaringen har nästan jämt varit "vibroplex (eller dito)" som inte låter sig justeras ned på nybörjar eller liten portabel handpumps hastigheter.
körde med portabelnyckel i våras och fick en del vibro-typer i QSO, och eftersom jag nycklar långsamt, nycklar dom långsamt och därmed låter det därefter.

Det kanske är en svår konst att justera sin vibrator korrekt/snabbt ?
(har aldrig ägt en sådan )
 
SM7EQL said:
Sak samma när man kör high speed i takter som 175...200 eller så. Det finns folk som förstår tjusningen och det finns dom som irriterar sig eftersom dom själv inte hänger med i så hög takt. Det finns således många sätt att köra telegrafi och det ena utesluter inte det andra.
High speed är helt i sin ordning så länge som motstationen eller de egna fingrarna utan svårighet hänger med. Vad jag avsåg var hastigheter därutöver, vid manuell sändning vanligen ackompanjerad av ideligt snubbel, åtföljt av ofta lika trassliga omsändningar.

Vid längre ragchew föreslår jag att man emellanåt med fördel kan sänka farten högst betydligt, för att attrahera förbirattande foni-hams att stanna till och lyssna, och bli sugna på att själva lära sig CW. Som sändaramatör är nämligen de flesta av naturen omättligt nyfikna. Och jag kan lova att det inte blir "bättre" med åren :)

/ Göstha
 
>>Det kanske är en svår konst att justera sin vibrator korrekt/snabbt ?
(har aldrig ägt en sådan )

Om man aldrigt ägt en vibroplex/mekanisk bug och inte är en mycket rutinerad telegrafist så kan det vara omöjligt att få rätt på justerskruvarna.

Jag fick min första mekaniska bug, ett hemmabygge av SM7XU från slutet av 20 talet. Det lades ner åtskilliga timmar av skruvande och till slut tvingades jag ge upp. Med jämna intervall har jag försökt igen...men ack och nej.

För några år sedan fick jag tag på en annan mekanisk bugg och bestämde mig för, nu eller aldrig. På Internet fanns div injusteringsanvisningar som om de följs ger en bra grundinställning. Felet många gör är att samtidigt som dom försöker lära sig sända så justerar dom skruvarna ut och in i hopp om att det skall gå bättre. Resultatet blir istället det motsatta. Total kaos. Alltså - gör en grundinställning och håll sedan fingrarna borta från alla skruvar. Pilla inte!

I mitt fall började jag sändningsträningen genom att sända klartext i 5-10 minuters träningspass. Det är vad man orkar med i början, sedan låser sig hjärnan och man kan inte skilja mellan vänster- och högerrörelser. Några träningspass om dagen är säkert lagom. Ganska snart upptäcker man att handledsrörelserna börjar komma på plats. Efter några veckor går det tidvis bra men inte utan att koncentrera sig hårt på uppgiften. Vissa dagar är sämre än andra. Det är lätt att ge upp och endast den envise och målinriktade kommer vidare.

Nu har jag kört mekanisk bugg i c:a ett år och allt går automatiskt utan tankemöda. Med lite extra ansträngning går det att sända riktigt snyggt. Dock tror jag inte att man tvunget måste sända perfekt som en maskintelegraf eller transmitter med en mek-bugg. För detta ändamål är den vanliga elbuggen eller datorn ett bättre alternativ. Nej, mekanisk bugg liksom handpump och kniv använder man för att finlira med telegrafin precis som musikerna väljer sina musikinstrument med omsorg och skapar sitt personliga sound. Vissa artister lyckas väl i sin utövning och från andra låter det mest skit för att uttrycka saken i klartext. De sistnämnda som hellre spelar, än bra.

På banden finns motsvarande artister som sänder fortare än fingrarna hinner med. Vart och varannat tecken blir fel och när teckenhastigheten är 200 takt gör de överdrivna teckenmellanrummen att trafiktakten knappt når upp till 100 eller på sin höjd 120 takt. En sänkning av teckenhastigheten till 120 takt och normalt teckenavstånd hade låtit som en njutning.

Om man har som mål att bli en driven telegrafist så rekommenderar jag att börja med handpump. Träna upp hastigheten och koncentrera dig på välsändning. Låt någon som behärskar telegrafi ge goda råd. Själv hör man i alla fall inte hur man sänder. När 100...120 takt uppnåtts kan det möjligtvis vara tillåtet att ta fram el-buggen eller kanske rent av den mekaniska buggen. På så sätt har man fått prova alla de olika instrumenten i rätt ordning och fått all den erfarehet som behövs och som kännetecknar en riktig telegrafist.

Finns det någon här som har en avvikande mening?
 
Last edited:
"På banden finns motsvarande artister som sänder fortare än fingrarna hinner med. Vart och varannat tecken blir fel"

Sagt av en cyniker på 70-talet:

"Bugg = telegrafnyckel där vartannat tecken utgörs av ett felskrivningstecken..."
:)

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
SM0AOM said:
"Bugg = telegrafnyckel där vartannat tecken utgörs av ett felskrivningstecken..." :)
Jaså det är därifrån uttrycket härstammar - det som man råkar ut för med slarvigt programmerad mjukvara. Hoppsan, den dubbeltydigheten var inte planerad! ... :)

/ Göstha
 
Kör alla handpump här???

Jag har äntligen kommit mig upp och använder bugg efter alla år med handpump och sidesweeper!

/Bosse
 
SM6FPG said:
Kör alla handpump här???

Jag har äntligen kommit mig upp och använder bugg efter alla år med handpump och sidesweeper!

/Bosse
inget är väl statiskt vid val av verktyg:

hembyggd portabelnyckel ( i temporär "solstol")
sidesweeper (hemma i skön avslappnad stol)
datorCW (i contest stolen)
ham.se (chat på tgb, nästan som sidesweepern :D )
 
Använder en "AVQ-elbugg" byggd i en sardinburk i början av 60-talet med omärkta germaniumtransistorer från ELFA (utsorterade ur produktionen pga för lågt beta). Manipulatorn är en modifierad halvautomatisk japansk bugg i svart plast från ELFA.
 
Det var värst vad ni pratar om datorer och CW, jag måste vara hopplöst omodern. :cool:
Jag har inte ens en USB-anslutning på min Harlösa ... :rolleyes: :rolleyes:
 
Ssb

Prova med ssb istället för cw, det är betydligt svårare att "klippa" en avlägsen station på 5w ssb och en liten antenn, å fan så mycket roligare...... tycker jag :)
Roger
 
AVQ bugg som SM0BRF nämner, påminner mig att en sådan byggde jag, förmodligen i mitten av 60 talet.
Jag var inte radioamatör men ville lära mig telegrafi så jag byggde en elbugg.
Man måste ju kunna Morse för att bli radioaamatör då.
Men det gick inte att lära sig telegrafi med en elbugg. Konstigt, hur gör man då för att lära sig Morse telegrafi?
Kanske man måste ha handpump?
Det tog många år innan man träffade någon som sade att man måste lyssna sig till den kunskapen, sen kan man börja sändningsträning.
Jag vet att jag provade att läsa in Morseafalbetet på en lapp.
Inte det heller resultaerade i någon kunskap att läsa Morse från radio.
Men när man fick tag på en skivkurs, med en packe 45 varvs skivor och en tysk kurs började det att bildas nya celler i hjärnan som förmådde läsa de där pipen från mottagaren.
Hette inte AVQ buggen "Pop bugg"??
Nej nu blir man nog för nostalgiskt....
 
SM4FPD said:
... Nej nu blir man nog för nostalgisk ...
Det verkar vara hög tid för moderatorn att skapa ett nytt forum - Ham Nostalgia - eller något i den stilen. Vi ses där! ;)

/ Göstha
 
En Telereader är väl ett utmärkt hjälpmedel om man inte vill eller inte orkar lära sig telegrafi men ändå vill ge sken av att vara radioamatör.
 
SM7EQL said:
En Telereader är väl ett utmärkt hjälpmedel om man inte vill eller inte orkar lära sig telegrafi men ändå vill ge sken av att vara radioamatör.
I så fall känner jag sedan 40 år en person med tvåställigt call som trots A-cert och många QSO:n aldrig varit radioamatör, dvs jag är inte beredd att hålla med dig.

/ Göstha
 
Ärligt talat tror jag att det finns många (väldigt många) som inte håller med mig. Å andra sidan finns det ingen anledning att alla tycker exakt lika i alla frågorna. Då hade debattforumen inte behövts och diskussionerna uteblivit. Fy vad tråkigt.
 
SM7EQL said:
... Å andra sidan finns det ingen anledning att alla tycker exakt lika i alla frågorna. Då hade debattforumen inte behövts och diskussionerna uteblivit. Fy vad tråkigt.
Det håller jag verkligen med om!

/ Göstha
 
Cw

Det som förvånar mig är att det är så lite folk på cw delen, för det är ju så otroligt roligt med cw. Det har jag hört många "riktiga" amatörer säga på foni, kväll efter kväll. Personligen så tror jag det underlättar om man är ungkarl om man diggar cw, annars så blir man nog det ganska snart. Min familj gillade inte mitt nötande för att komma upp till 25 takt. Men sedan jag fixat det så åkte nyckeln ut, det var sju år sedan. Jag ser inte ner på amatörer som vill köra cw. Tycker bara att dom är lite gammelmodiga. Men till 99% trevliga. Och det räcker ju långt.
Roger
 
"Personligen så tror jag det underlättar om man är ungkarl om man diggar cw, annars så blir man nog det ganska snart."

Tvärtom!
CW är perfekt när familjen gått och lagt sig. På med lurarna och greppa nyckeln, bara s/m reläet hörs. Inget skrikande- "Sjärra sjärra joliett"

73 de SM0SSJ, Anders
 
Last edited:
Back
Top