"Hört och kört" - hade det varit kul här?

Okej...handlar den här tråden om matematik, semantik eller historia? Har ni KÖRT nåt kul på 14,2-metersbandet nyligen? Nåt annat band? Inte? Då rekommenderar jag en tur ut bland radiovågorna, det är vår i luften!
Häpp!

(Just nu på ovan nämnda band: PJ4, J28, J6, och D2QR. Bara kavla upp ärmarna och kör
Edit: dessutom RI1FJ 21003.5)
 
Last edited:
Okej...handlar den här tråden om matematik, semantik eller historia? Har ni KÖRT nåt kul på 14,2-metersbandet nyligen? Nåt annat band? Inte? Då rekommenderar jag en tur ut bland radiovågorna, det är vår i luften!
Häpp!

(Just nu på ovan nämnda band: PJ4, J28, J6, och D2QR. Bara kavla upp ärmarna och kör
Edit: dessutom RI1FJ 21003.5)

Givetvis har jag kört lite radio, kvällens första QSO blev med 8P6DR på 24892 kHz CW. Bandet är ännu vidöppet mot Nordamerika.

Kvällens andra QSO blev med Samoa - 5W0M - på 18086 kHz CW, det räckte med ett enda anrop; ibland går det väl lätt.

Den tredje noteringen i loggen för i afton gick till DX8DX från Bongao island, IOTA OC-174, som finns på 14040 kHz CW. Anger QSX 5 upp men gå inte på detta, han lyssnar lägre!
 
Last edited:
Kanske skulle vara på sin plats att du ingav en "petition" till någon lämplig myndighet/organ och påpekade denna felaktighet och begär att man rättar till detta. Något som kanske kan kallas Lex -APQ ... hi hi


Jag riktar ingen kritik mot dig BYC. Du är ju inte ensam med den i mina ögon felaktiga benämningen.

Någon petition mot någon lämplig myndighet behövs inte. Radioamatörer är den enda grupp av utnyttjade av radiospektrat som använder våglängden för att hänvisa till ett band. I så fall skall petition ställas till radioamatörer - och det har jag nu gjort, hi!

Flyg, kustradio, fartygsradio, point-to-point, satellit använder kHz eller MHz.

Den officiella övergången från meter till frekvens skedde efter en konferens i Atlantic City 1947.

73
Bengt
SM6APQ
 
Last edited:
"Den officiella övergången från meter till frekvens skedde efter en konferens i Atlantic City 1947"

Orka. Jag kör radio istället.
 
Jag kör radio ... 7.166.80 LSB och fick in PJ4/SP9FIH, Bonaire i loggen. Det är kul att foni också kan ge något :)
 
Last edited:
Jag riktar ingen kritik mot dig BYC. Du är ju inte ensam med den i mina ögon felaktiga benämningen.

73
Bengt
SM6APQ
Lovar o svär Bengt! (fast tyst så ingen tar illa upp) att jag hädanefter skall ange frekvens och aldrig mer någon hänvisning till band i m ...

73 / Johan
 
Tycker det är mer upprörande att amerikanerna använder sig av metriska namn på banden men hemfaller åt excesser i tum och fot när de beskriver sina antenner.

IARU bör tvinga dem att antingen ange banden i fot eller helt övergå till det metriska systemet!
 
Morgonens CW-QSO:
40m: MD/DM5DM
30m: MD/DL9MWG
20m: K7YG (Nevada), KH6BO (Hawaii), NN6T (CA), HC1MD
15m: 5W0M (Tonga)

Är hemma med min äldsta dotter Embla idag så det kan nog bli några DX till i loggen vad det lider.

Loggen har under förmiddagen fyllts på med VK6DU 12m CW, några JA på samma band, A3EAQ Tonga 10m SSB (!) samt XV4Y från Vietnam på dito band fast CW. 5W0M kom i två gånger till, 17m SSB (nu är jag hes) samt 12m CW.
 
Last edited:
Just nu hör jag något konstigt. Någon ropar CQ40 CQ40 CQ40 på LSB 7,012.
IK1JUO, jaha, är det en skojare och/eller knäppgök?
Sture
 
Last edited:
Jag hör en, IK1JUO på 7009kHz LSB. Är det inte han som brukar ligga på 20m 14195kHz?

23:50 nu har han flyttat sig någon kHz.

Det är den beryktade Tony som flyttat sig från 20m, tyvärr!
 
Last edited:
Usch ja, han ligger ibland med sin bästa kompis i DX-fönstret på 80 m också och spelar apa i timmar... sök ex i gogogle på IK1JUO eller IT9RYH så kommer man snart fram till hur omtyckt han är av världens radioamatörer oveeer overrr
 
Just nu hör jag något konstigt. Någon ropar CQ40 CQ40 CQ40 på LSB 7,012.
IK1JUO, jaha, är det en skojare och/eller knäppgök?
Sture

Vi ser med full tydlighet behovet av bandplaner även inom amatörradions lagstadgade frevkvensband.

Tyvärr ser vi med full tydlighet hur svårt det är att övertyga alla om dessa bandplaners berättigande...
 
Bandplanerna är det enda vi har för att undvika totalt kaos, därför är de viktiga. Varje gång man anser att just en själv kan strunta i bandplanerna så undergräver man legitimiteten för dem.

De som går in och stör denna Tony gör just detta och på sätt undergräver de också bandplanen.
 
Ett acceptabelt DX kom i loggen i loggen vid 05z i morse: J6/N7QT från Saint Lucia som jag enkelt fick QSO med på 40m CW (RX 7027/ TX 7032 kHz).

Just är stationer från W9 mycket starka på 17m CW.

DX8DX dök upp från en ny ö, Taganak OC-225, på 20 och senare 17m CW under kvällen. Det var INTE ett lättfångat QSO...
 
Last edited:
Från min horisont har det inte blivit så mycket kört. Nåt slags radiomässig yllemössa ligger mellan mej och DXen just nu. Jag hör mest ryssar och bara svaga spår av allt åtråvärt därute. Ägnar mej idag åt att städa upp en gammal Revox A77 rullbandare med 96%-igt och avnjuta en 7,5:a. Och dom där 10,5"-banden som är inspelade ca 1970-72 ...grabben som hade bandaren gjorde precis ALLT rätt. Och han hade tillgång till nya plattor, med ovanliga utgåvor av massor av 50-60-tals hits. Inget Carl-Eiwar-mellansnack, inget vinylrep. Troligen jobbade han på ÅH/NK:s skivavdelning..damn, en sån guldgruva jag har här. 6 stycken såna tejper fullsketna med dåtidens musik. Radio kan vänta nån dag i det läget. Samoa ligger kvar. Förmodligen.
 
Från min horisont har det inte blivit så mycket kört. Nåt slags radiomässig yllemössa ligger mellan mej och DXen just nu. Jag hör mest ryssar och bara svaga spår av allt åtråvärt därute. Ägnar mej idag åt att städa upp en gammal Revox A77 rullbandare med 96%-igt och avnjuta en 7,5:a. Och dom där 10,5"-banden som är inspelade ca 1970-72 ...grabben som hade bandaren gjorde precis ALLT rätt. Och han hade tillgång till nya plattor, med ovanliga utgåvor av massor av 50-60-tals hits. Inget Carl-Eiwar-mellansnack, inget vinylrep. Troligen jobbade han på ÅH/NK:s skivavdelning..damn, en sån guldgruva jag har här. 6 stycken såna tejper fullsketna med dåtidens musik. Radio kan vänta nån dag i det läget. Samoa ligger kvar. Förmodligen.

Kan du komma över till SM1 om ett år och vara med i mitt Popgisslag?
 
Dagens enda DX värt att omnämnda: 5W0M från Tonga som finns att avnjuta på 28026 kHz CW, lyssnar några kc upp.
10m är i övrigt öppet mot ZL, HS och JA, det sistnämnda kör contest.
QRT.
 
17m CW just nu:
18069.5 kHz VK9/OH1VR Lord Howe island (via Longpath)
18072 kHz TT8/US3EZ Chad
18077 kHz SU9AF Egypten
 
Dessa ZEN moments...att ligga kvar på ett gammalt QRT:at DX:s frekvens (21MHz) medans man lagar käk....och efter nån halvtimme höra RI1FJ veva igång uppe i den arktiska kylan....börja kalla CQ..och klippa honom på första CQ:t. YES!
 
Back
Top