"Hört och kört" - hade det varit kul här?

Ids inte jaga VK9. För mycket konkurrens. En dag tunar han upp på min frekvens..och DÅ smäller det :)

Roat mej med VR2 på 21MHz i eftermiddags och nu, riktigt sent...PY2ZEA (Ville, OH2MM) med god signalstyrka. 559/579, klockan 22:43, SST. Mycket märkligt. Dags att ropa CQ, tror jag.

Edit: Och där slank det ner en W2:a också. Klockan elva på kvällen, och kolsvart ute. Jaja. Överraskningar, på min ära.

Edit II: KG9N/C6A på SSB, en kvart innan han stänger sin business och åker hem..kvart i midnatt här. Och Barbados som QRZ?:ade mej och körde enbart JA...nu så svag att han inte hör mej längre. 21MHz levererar sannerligen.
 
Last edited:
@FPG: Har du plasmaTV i närheten? Den där störningsmattan var inte nådig...

Nåväl. Idag, då. En ledig timme på eftermiddan gav två nya länder på 21MHz. Irak & Taiwan. Inte illa pinkat av en telegraferande trähäst. Just ja...jag hörde spår av en station på Samoa också, men...där gick gränsen för vad mina futtiga Watt klarar. Jaja. Kommer tid, kommer Samoa.
Kan bli en kul eftermiddag/kväll, detta. W1,2,3,4 och 5:eek:r hörs fint sen nån timme tillbaks, och en VE7 har också hörts. Synd om alla som jobbar.
 
V63XG, op. JA1XGI, Mikronesien är just nu mycket stark på 18075 kHz CW, lyssnar upp 1-4 kHz. Skönt med ett helt störningsfritt 17m...

W6/Kalifornien går samtidigt minst lika bra på samma band!

Nedan ett QSL från XT2TT som var aktiv i månadsskiftet februari-mars, de var snabbt ut med korten (via OQRS mot €10). QSO alla band 80-10m CW/RTTY/SSB.
 

Attachments

  • XT2TT.jpg
    XT2TT.jpg
    101 KB · Views: 31
Last edited:
Dött ikväll på denna sidan vattnet. Fast..jag har hört W1AW köra sina sändningar i ett par timmar nu. Signaler mellan brus och 579. Noll övrig aktivitet. 21067.5
 
Två snabba på 20m CW samtidigt som frukosten inmundigades: VE7BZR i Vancouver samt 5W0M på Samoa, den sistnämnda finns på 14026 kHz, QSX upp 2-3 kHz.
 
Hm. Hur gick DETTA till? Körde precis HD2A på 21MHz med goda signaler..ÖverraskningsQSO, på min ära. Det borde inte vara möjligt, mitt i natten i Ecuador, ju. Nu jobb.
 
Last edited:
Hm. Hur gick DETTA till? Körde precis HD2A på 21MHz med goda signaler..ÖverraskningsQSO, på min ära. Det borde inte vara möjligt, mitt i natten i Ecuador, ju. Nu jobb.

Jag kan tänka mig att signalerna kom den långa vägen. T.ex. OA1F från Peru är ofta stark på 20 respektive 15m CW via Longpath kring denna tid.

Vi får jaga vidare under helgen!

73
 
Long Path brukar väl vara lite fluttrigt/ihåligt (minns jag från 6m) och sällan komma med såna styrkor? Vi snackar äkta 579 på en tråd-GP mitt i stan..

...är det verkligen möjligt? Och varför bara denna enda station vid detta tillfälle? Mystiken tätnar.
 
Hej!

När jag drog upp volymen på mottagaren i förmiddags (10-tiden) så hörde jag Tasmanien på 20 m SSB. Så, ställa in excitern, på med mainpower till effektsteget och trycka på TUNE. Ropade en gång när han avslutat ett QSO, han svarade direkt, med kommentaren att jag var svag.
Då märkte jag att effektsteget gick på LOW, slog om till HIGH (400 W) och då gick det bättre, kring 55-56.

Nu är ju inte Tasmanien nå't märkvärdigt, poängen är att man kan göra sig hörd med 40-50 W och en tämligen enkel inverterad V som sitter 6m upp.
 
SCJ de TDE
Då var 15m igång mot Karibien: K1HP/KP2 US Virgin islands ligger på 21055 kHz. Operatör är JE2EHP.
Själv drar jag till stallet, för fint WX för att inte ta en tur med hästen.
 
VK9CZ finns nu att kontakta på 15m, TX 21016.4, RX någon kHz upp. S8-9-signaler på min Force 12 C3, 25m upp.

Det blev just ett fjärde band med VK9CZ: 20m; 14017 med QSX tvenne kilocykler upp. De är stadigt S8.
 
Damn. Ropade CQ, såg W7 höra mej på RBN. Kallade CQ..och fick en av dom svårare staterna i USA - WA. Gånger två. :) Mitt i natten. Med mina ynka wattar och den där wire-GP:n. Damn. Dubbel-damn. :)

N7UX och K7LFY hörde mej.

Edit: W7WHO i Oregon gav mej state nummer 36 en stund senare :)
Åsså N7LPA i WA också...när dom kommer, så kommer dom i stim :)

Edit II: Att köra FG5FR mitt i natten (kvart i tolv) med min skräpstation måste väl räknas som TUR? Han riktade Long Path nån helt annanstans och hörde mej på bakänden. Ja, jävrar, vilka öron den mannen måste ha, han hördes knappt här men jag ropade ändå :)
 
Last edited:
HL1VAU/2 är just nu aktiv från Paengnyong island (IOTA AS-122). Denna ö ligger mycket nära Nordkorea, faktiskt som det ser ut precis intill kusten inne på på nordkoreansk vatten.

Körde honom nyss på 28010 kHz CW, på 28031 har vi samtidigt VK9CZ.
 
Last edited:
Nu är han på 21040...ser om jag kan klämma honom

Edit: Nope. Drösvis med jänkare emellan som är starkare.

V63XD känns roligare...21016, QSX up. Svag, men.....
 
Last edited:
Well...beslutade mej för att testa 18MHz. 21MHz är för mycket contest idag. Och mitt allra första QSO på 18Mhz blev inte kattskit, precis. RI1ANP, på RN1ON basen (Antarktis). Med 25W och en trådpinne. CW och lite tålamod räckte.
 
Och sen, lite senare vid 8-tiden lokal tid bestämde jag mej för att ta ett varv på - det då post contest-tysta - 21MHz. Hör ett halvt VE-call, svarar..och får VE7JH i loggen. BC, hyfsat långt bort. Inte illa, 559-nivå. I övrigt tyst band. Precis samma beteende som på 50MHz emellanåt. Kul!
 
Well...beslutade mej för att testa 18MHz. 21MHz är för mycket contest idag. Och mitt allra första QSO på 18Mhz blev inte kattskit, precis. RI1ANP, på RN1ON basen (Antarktis). Med 25W och en trådpinne. CW och lite tålamod räckte.

Grattis!

Blir ju lite mer match och tillfredställelse med små medel.
Med kilowatten och beamar är det ingen konst.
 
Back
Top