Hur gör ni anrop? mm

SM4IVE

Well-Known Member
Jag har denna vecka varit mycket på rullande fot dels till GBG och i dag till Linköping.
Min FT100D står på skanning, och det förkommer en del trafik dock inte så mycket, men en sak som jag hänger upp mig på ÄR, VARFÖR använder en del följande fras SM6xxx från SM6XXX ingen förbindelse klart slut !!!!!!!!
Det är väl solklart om inte motstationen svarade så blev det ju ingen förbindelse.
Och så allt missbruk av Q förkortningar, det är ju för i H....vte telegrafi förkortningar från början, jo jag vet Polisen använde Q förkortningar för x antal år sedan. Och så 73 44
Nu platsar jag nog i Myshörnan.
//Lasse SM4IVE
 
Som grön på 2m ropandes på en repeater"Allmänt anrop från....." fick jag lära mig att man bara säger smxxxx provar....eller smxxxx QRV (mobil etc). Jo man använde tyvärr Q-förkortningar redan 1972....och då var det 50kHz mellan kanalerna.

Sa man -Ingen förbindelse klart slut.......så blev man klassad som okunning, nybliven radioamatör och eventuellt fd pr-gubbe, man ropade och fick man svar så fortsatte man, annars sa man inget mer. Och...-vi håller med det....det gjorde man i nte heller på 2m...:D
 
Som grön på 2m ropandes på en repeater"Allmänt anrop från....." fick jag lära mig att man bara säger smxxxx provar....eller smxxxx QRV (mobil etc). Jo man använde tyvärr Q-förkortningar redan 1972....och då var det 50kHz mellan kanalerna.

Sa man -Ingen förbindelse klart slut.......så blev man klassad som okunning, nybliven radioamatör och eventuellt fd pr-gubbe, man ropade och fick man svar så fortsatte man, annars sa man inget mer. Och...-vi håller med det....det gjorde man i nte heller på 2m...:D


Allmänt anrop från SM7VG - kom

Högst tre gånger med kort uppehåll, sen tyst.
 
följande fras SM6xxx från SM6XXX ingen förbindelse klart slut !!!!!!!!
Det är väl solklart om inte motstationen svarade så blev det ju ingen förbindelse.

Påverkan från ett frekvensområde "strax söder om 28 MHz"...

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag fick lära mig i det militära (Kungliga flottan) att säga sådär.
Man gjorde anrop och blev det ingen kontakt så avslutades det hela med "ingen kontakt, klart slut" tydligt och bra att man lämnar kanalen.
 
Jag fick lära mig i det militära (Kungliga flottan) att säga sådär.
Man gjorde anrop och blev det ingen kontakt så avslutades det hela med "ingen kontakt, klart slut" tydligt och bra att man lämnar kanalen.

En helt korrekt inlärd fras från det militära i enligt med "Sambandsinstruktion för krigsmakten 4. Telefonering" SbIK:4 1968 års upplaga.

Så helt fel är den inte för oss som är utbildade signalister inom försvaret.
//QRP
 
Jag har också hört det där och tänkt att det kommer från 27 MHz. Bara ordet "förbindelse" får mig att bli jättearg! :p
 
Finns en hel del som kommer från en frivilligorganisation och skaffat amatörcert på senare år som oxo använder detta avslut.
Under min tid i organissationen var det dock tabu.
Så lite signalering som möjligt för att lede FI skulle få mindre tid att pejla.
 
Jag har ett vagt minne från tidigt 70-tal att uttrycket "ingen förbindelse, klart slut" också förekom här och var inom civil kommunikationsradio.

Eftersom 27 MHz-klientelet och scannerlyssnarna ofta sammanföll till någon form av "yrkesradio-wannabees" kom väl bruket att sprida sig till 27 MHz och vidare därifrån till 144 MHz FM.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Finns det någon anledning att jämföra yrkestrafikanter/yrkesradio med amatörradio?
Låter det mer legitimt, eller...måste vi förväxlas med yrkeskårerna av utomstående så att vi blir viktiga på något sätt? Verkar nog som att AOM:s reflektion är den mest sannolika.

Att säga kom eller köbb som någon här i trakterna envisas med att säga efter varje sändningspass relaterar ännu mer till föregående inlägg.
 
Last edited:
Att kom skulle användas lärdes ut av gamla garvade hamopertörer efter att jag tog certet ca:1980.
Kommer ihåg att det vid jota fanns ett stort plakat hur ungarna skulle prata, där var skrivet KOM med stora bokstäver.
Kan nog skilja från ort till ort det här?
 
Last edited:
Jag fick lära mig i det militära (Kungliga flottan) att säga sådär.
Man gjorde anrop och blev det ingen kontakt så avslutades det hela med "ingen kontakt, klart slut" tydligt och bra att man lämnar kanalen.

I armén har det aldrig förekommit. Man gjorde riktat anrop och provade förbindelsen. Detta förbjöds emellertid. Förbindelseprov gjordes endast vid ett i förväg tidsbestämt tillfälla, om det var nödvändigt. Radiotystnad gällde alltid.
Endast vid strid hävdes radiotystnaden - automatskt.

Hugo
 
Om man inte får svar, kan man vara tyst eller säga: jag lämnar frekvensen fri.
/SM0IXY

Men om du inte får svar, finns ju ingen anledning att säga jag lämnar freq fri! eller hur? Det sker ju automatiskt:D Om du inte ropar på någon annan....
 
Jag kikade i arkivet och ser att Kungliga Telestyrelsens Radiobyrå utfärdade "Allmänna bestämmelser för privatradioanläggningar i 27 MHz-bandet i maj 1961. Det var minsann ordning och reda på den tiden. Betydligt mer detaljerade än våra nuvarande Föreskrifter för Amatörradio.

I paragraf 9 står; Tilldelad anropssignal (i regel PR + licensnummer + ev bokstav för olika enheter tillhörande samma tillståndshavare) skall sändas i början och slutet av varje samtal.

Telestyrelsen utgav även trafikbestämmelser med exempel på hur privatradiotrafik skulle avvecklas. Det skrevs mycket om detta och det sk "medborgarbandet" i Radio & Television under hela 60-talet. I några nummer som jag inte rotat fram finns dessa exempel publicerade. Ingen förbindelse med PR1234 Klart Slut osv.

Jag skulle tro att dessa rutiner etsat sig fast hos dåtida användare och förts vidare från generation till generation ungefär som våra amatörradiorutiner gjort.

I slutet av 60-talet blev det allt mer vanligt att lyssna på Polisen, först med surplus som Ra100, hembyggda konvertrar innan dessa ersattes av kristallstyrda scanners i början av 70-talet. Privatradioutövare var ofta scannerlyssnare och tog snabbt till sig de trafikmetoder som användes av Polis m fl. Betänk att de allra flesta användarna var unga och tyckte det var häftigt att efterapa denna typ av radiotrafik. Vi som tjuvlyssnade på PR-banden då och då kommer ihåg hur det lät ibland.

När T-certifikatet kom i mitten av 70-talet blev det folkvandring över till amatörbanden, främst 2 m kanal- och repeatertrafik där de forna privatradiouttrycken fortsatte att spridas.

En stor del av dagens radioamatörer har bakgrund som privatradioutövare och står fortfarande med en fot i scannerlyssningen vilket framgår om man kikar in i deras bilar etc. Ofta finns 2 m mobilstation sida vid sida med PR-radio och div scanners för blåljus-trafik.

Huruvida detta är bra eller dåligt kan man fundera på. Jag kikade just på IARU:s trafikmallar och inser att de är hopplöst omoderna och alldeles för formella för år 2012.

När jag började på 2 m 1969 körde man kristallstyrt och alla hade olika frekvenser. Då ropade man "Allmänt anrop två meter, allmänt anrop 2 meter från SM7EQL (noga bokstavering) i flera minuter för att sedan avsluta med frasen...och skiftar och lyssnar sakta bandet över från 144.0 och uppåt dah-di-dah). Efter anropet lyssnade man sakta och efter flera minuter nådde man kanske upp till 144.5 MHz där någon svarade. SM7EQL här kallar SM7Boston Japan....länge...skiftar och lyssnar.

Komiskt idag men så gick det till boys! :)

/Bengt
 
Back
Top