Hur gör ni anrop? mm

Så länge som signaleringen fungerar så är väl alla sätt hyfsat ok? Eller?

Vid kanaltrafik kan det alltid vara en fördel att säga att man lämnar frekvensen. Det finns ju andra användare som kanske vill komma in och använda kanaler, så varför inte vara tydlig med att man är klar på kanalen/frekvensen? Det skadar ju ingen.

Att man använder sig av 73 etc skadar ju inte heller. Visst är det plus Q-koderna något som kommer från CW, men det är väl inte heller skadligt att använda sig av dem heller? Och om man verkligen retar sig på dessa trafikmetoder, så kan man väl ratta ner till låga delen på 2m istället och köra lite CW/SSB/AM efter eget gottfinnande?!

Själv upplever jag att man använder t.ex. Q-koder på chatt när man ska få till sked för MS på 2m. Fungerar perfekt och det blir korta meddelanden på nätet.

Vad gäller Försvarsmaktens signalering, så vill jag minnas att det fanns signaleringsmetod A, B, C och D. Där reglerades dubbel och enkelriktad signalering.

Nåja, jag får anledning att grotta i radioreglementet, då mycket håller på att uppdateras. Anropssignalerna kommer först, remissen ska vara inne den 28:e februari.

Kan glädja er som har koll att FAL, FAR, FAK och RAK kommer att finnas kvar. Plus att det tillkommer lite :) Men jag ska inte föregå skriften.

73 de Kai
 
Jag tror vi behöver en ny Q-förkortning, som betyder: "jag avslutar försöken med riktat anrop och fortsätter passning på frekvensen". Dvd frekvensen är då ledig för andra att använda.
QRB verkar vara ledigt....
Där då QRB? skulle kunna betyda: "är du färdig med ropanadet på din kompis?"

de
SM4FPD
 
Jag tror vi behöver en ny Q-förkortning, som betyder: "jag avslutar försöken med riktat anrop och fortsätter passning på frekvensen". Dvd frekvensen är då ledig för andra att använda.
QRB verkar vara ledigt....
Där då QRB? skulle kunna betyda: "är du färdig med ropanadet på din kompis?"

de
SM4FPD


SKÄMTARE - där! Är frekvensen ledig så hör man det ... om man inte hör det bör man ta sig en funderare ... över vad man håller på med. Vilket väldigt många amatörer borde göra per omgående och lära sig LYSSNA ordentligt.
 
Jamen Hugo, varför göra saker enkla om det går att krångla till det?
En mening som gäller väldigt ofta och i synnerhet inom hobbyn.
Med lite tillkrångling blir allt lite svårare, och lite mer imponerande för utomstående.
Man kan framstå som kunnig, välutbildad, ja se bara på politiker, de briljerar med fina ord som de inte förstår själva. "Perifert" hörde jag på nyheterna i morse.

Så vad får dig att tro att jag skämtar?

de
-FPD
 
Hahaha, Hugo, du satte huvudet på spiken. Det känns som om vissa hörs mycket bättre än de hör. Många satsar dyra pengar (10-tusentals kr) på radioapparater och slutsteg, men sparar på tusenlapparna på antenner. Och då får man krokodiler, dvs. folk som hörs bättre än man hör.

Det är märkligt att många behöver motstationer på 500W+ för att höra.

73 de Kai




SKÄMTARE - där! Är frekvensen ledig så hör man det ... om man inte hör det bör man ta sig en funderare ... över vad man håller på med. Vilket väldigt många amatörer borde göra per omgående och lära sig LYSSNA ordentligt.
 
>>>Och då får man krokodiler, dvs. folk som hörs bättre än man hör.
----

Kan man verkligen resonera så Kai?

Tänk på att radiomiljön idag på många håll är ytterst besvärlig, särskilt i tätbebyggt område. Lokala störningar kan lyfta S-metern till S5, S7 eller mer och därmed maskera svagare signaler. Det innebär i praktiken att en radioamatör som har t ex S7 i störnivå och som enligt regelboken nogsamt frågar om frekvensen är ledig inte säkert kommer att höra ett eventuellt svar. -Frekvensen är upptagen! Det kan förekomma trafik på frekvensen som denne helt enkelt inte hör. Det kan också vara så att de som redan använder frekvensen kör relativt låg effekt eller har ineffektiva antenner, befinner sig långt bort osv.

I analogi med detta så borde det kanske inte vara tillåtet att utöva amatörradio om man inte har en godtagbar radiomiljö där grundbruset på kortvåg ligger i häradet -120 dBm. Det är ju förutsättningen för att kunna säkerställa att man inte orsakar menliga störningar för andra.

Alternativet för en radioamatör som lider av en hög störnivå är att enbart svara på andras CQ/allmänna anrop och aldrig själv ropa. Det är det rätta sättet, sett ur en logisk synvinkel som har uppbackning rent tekniskt.

/Bengt
 
Jag tror vi behöver en ny Q-förkortning, som betyder: "jag avslutar försöken med riktat anrop och fortsätter passning på frekvensen". Dvd frekvensen är då ledig för andra att använda.
QRB verkar vara ledigt....
Där då QRB? skulle kunna betyda: "är du färdig med ropanadet på din kompis?"

de
SM4FPD

QRB betyder avstånd till eller från station, så den är inte ledig Roy

//Lasse IVE
 
Någon måste ta första steget och ropa CQ/Allmänt anrop så att du och andra som bara lyssnar har något att lyssna på.

Dock borde CQ/Allmänt anrop enbart få lov att utföras av den eller de som har en godtagbar radiomiljö (-120 dBm grundbrus på kortvåg) och som genom lyssning kunnat säkerställa att frekvensen är ledig.

/Bengt
 
@Bengt

Du har helt rätt i att det ibland finns miljöer som är svåra för radioanvändning.

Just nu mäter jag följande:

160m -90dBm
80m -90dBm
60m -80dBm
40m -95dBm
30m -105dBm
20m -95dBm
17m -105dBm
15m -105dBm
12m -110dBm
10m -100dBm
6m -105dBm
2m -95dBm

Det är uppmätt på bästa antennen för respektive band i centrala Jakobsberg. Dvs. jag bor i en tätbebyggd kommun och bor mitt i smeten med både villor och lägenheter. När inte upp till ditt krav på -120dBm. Störsignalerna ligger alltså på mellan S1-S5-6 just nu. Däremot är jag inte helt säker på att alla störningar kommer från den närmsta omgivningen, utan att en del är "atmosfäriskt" om jag får uttrycka mig slarvigt. Hade med mig en SDR-14 till Etiopien, där det definitivt inte fanns en massa elektriska prylar och kunde konstatera att bakgrundsbruset var relativt högt ändock på vissa band.

Första frågan är alltså om man bor riktigt på landet och inga grannar, ligger banden på under -120dBm då?

Den andra frågan är om inte lite noggrannare antennval skulle minska stördimman något?

Den tredje frågan är, hur många har egentligen avstört sitt eget hem?

Jag tror tyvärr att många slänger upp en vertikal, har en relativt dyr rigg och blir besvikna på att det inte fungerar så väl. Efter ett tags funderande har jag kommit fram till några saker som SSA/ESR verkligen skulle kunna hjälpa till med.

Varför inte skapa "konsultgrupper" av erfarna radioamatörer som kan hjälpa folk att komma igång på banden. Hjälpa till med att hitta störkällor, göra rätta antennval, fixa elsystem/jord osv? Det vore väl en kanonidé för att få igång de som har cert idag och kanske har givit upp p.g.a. bostadsrättsföreningar etc.

Och då menar jag konsulter som INTE har snöat in sig i universallösningar som att använd bara stege/koax/Yagi/quad/ICOM/Elecraft etc, utan folk som verkligen kan anpassa lösningarna efter förutsättningarna för respektive amatör.

Jag kan definitivt engagera mig för att hjälpa till med att t.ex. mäta antenner på plats med miniVNA. Och det finns säkert en hel del antenngurus som kan hjälpa till med dolda antennmontage osv. Och framförallt störningsjägare som kan leta upp lite stördimmor lokalt.

Jag tycker helt enkelt att VI ska göra något åt problemen, inte vänta på att någon annan ska lösa dem åt oss, för någon annan har alltid andra prioriteringar.

Bara mina 2 korvören i debatten

73 de Kai

PS: Trots mina stördimmor kan jag höra stationer från Antarktis ibland, inte dåligt för en Carolina Windom :) ...
 
Nu är vi väl på väg Off Topic men SM4IVE förlåter oss nog....

1/ Jag bor på landet och här är väldigt tyst. Normalt står S-metern längst till vänster på skalan. Dock kan jag konstatera att det finns en del Man Made Noise och att jag inte kommer ner till det atmosfäriska bruset när det är som allra lägst.

2/ Magnetiska loop-antenner, gärna elektrostatiskt skärmade ger ofta bra resultat då de används i närheten av apparater som alstrar lokala störningar. Omvänt är aktiva E-fälts-antenner katastrof och helt oanvändbara i samma störda miljö.

3/ Väldigt få kan övertalas att störa av sina egna hem. Radioamatörer är envisa och tror alltid att det är grannarnas apparater som stör. I de flesta fall finns störningen i det egna hemmet.

Ang signalnivåer på kortvåg så kan du kika i ESR Resonans nr 2/2010 på sidan 11 där en enkel mätmetod beskrivs under rubriken Vad visar S-metern. I samma nummer beskriver Johnny UCZ en testgenerator med tillhörande dämpsats för de som inte äger en proffs-signalgenerator med kalibrerad dämpsats.

I ESR Resonans nr 1/2010 finns en artikel om Markens elektriska egenskaper som bl a tar upp utbredningsdämpning och vilka signalnivåer som man kan förvänta sig från en avlägsen motstation.

RCL skrev; "Jag tycker helt enkelt att VI ska göra något åt problemen, inte vänta på att någon annan ska lösa dem åt oss, för någon annan har alltid andra prioriteringar."

I nummer 4/2009 beger vi oss på störningsjakt i en vanlig villa. De som följer de tipsen riskerar att bli av med alla sina störningar så att de kan höra vem som använder frekvenserna. :rolleyes:

Här finns alla artiklarna att ta del av: ESR Resonans - Arkiv

Nu lämnar vi tillbaks tråden till de som anropar...

/Bengt
 
Last edited:
På tal om anrop och det (kanske) onödiga "Ingen kontakt......."

Då kan jag inte låta bli att tänka på något som redan nämnts i den här tråden: Att ange band i sitt CQ. Det fanns säkert tider när man gärna frågade "Ligger jag nära eller på ett amatörband, i så fall vilket?". Men i dagsläget är det ytterst få sändare som ligger ett helt amatörband fel i frekvens.

"CQ tvåmeter CQ tvåmeter etc..." borde alltså falla under samma kategori som "Ingen kontakt..."

Fast personligen tycker jag det är kul och/eller trevligt med vår särart. När någon ropar "CQ 80 CQ 80" eller avslutar med "Det var ingen kontakt med...." så stör det mig inte alls.

Äldre amatörer refererar till att det är "27 MHz snack" som inte hör hemma på amatörradion. Det är förmodligen sant med deras referensramar.

När jag började på 80-talet så användes "Ingen kontakt med..." regelbundet på repeatrarna runt Stockholm. Alltså blev det min sanning av hur amatörradio bedrivs. Jag blev alltså indirekt skolad av andra amatörer att det var så man skulle göra. I mina öron låter det fortfarande normalt.

73 de SM0RVV
 
Sen om man inte behöver tala om att man inte fick kontakt och lämnar frekvensen fri eftersom det uppenbarligen hörs. Behöver man då fråga om frekvensen är ledig eller slå QRL innan man börjar använda frekvensen?
 
För dom som inte vill ropa CQ eller "allmänt anrop" gäller....
-går det här ut frågas, kom.:)

fast det var länge sen man hörde detta anrop.

/Micke
 
Även längesedan man hörde "AAaaaloo loo loo Aaaa etta tvåa..."

(Ett slags förbindelseprov där man genom kontroll av effektmätarens pulserande avgör om sändaren fungerar. Man ville till varje pris undvika att drabbas av sk "negativ modulation" som var ogynnsamt. Om mätaren gav positivt utslag var allt ok).
 
Jag har hört det vid något tillfälle...kan du utveckla ved det är för något?
 
Även längesedan man hörde "AAaaaloo loo loo Aaaa etta tvåa..."

(Ett slags förbindelseprov där man genom kontroll av effektmätarens pulserande avgör om sändaren fungerar. Man ville till varje pris undvika att drabbas av sk "negativ modulation" som var ogynnsamt. Om mätaren gav positivt utslag var allt ok).

Naaeee, det hörs ibland på HF, "AAaaaloo loo loo Aaaa uno due...":p

/Micke
 
Såg det var en klubb som erbjöd amatör-radiokurs. Kurstid 19 timmar.Minus tid för raster och provskrivning.
På så snäv tidsram så är väl enbart Q-förkortningar ett måste i både frågor och svar :)

/K
 
Back
Top