Hur gör ni anrop? mm

På tal om anrop och det (kanske) onödiga "Ingen kontakt......."

Då kan jag inte låta bli att tänka på något som redan nämnts i den här tråden: Att ange band i sitt CQ. Det fanns säkert tider när man gärna frågade "Ligger jag nära eller på ett amatörband, i så fall vilket?". Men i dagsläget är det ytterst få sändare som ligger ett helt amatörband fel i frekvens.

/QUOTE]

Personligen så tycker jag att det är bra att folk talar om vilket band som man ropar på, eftersom jag har flera stationer som står och scannar. Det ökar risken för att man svarar i rätt mic.:)
 
NKK de XYY:

Det kanske är eleverna som inte vill offra för mycket tid på att "få certet".

Det är upp till läraren att sätta kraven, inte eleven.

Mina elever måste gå 2*15 timmar innan dom ens FÅR skriva upp, accepterar dom inte detta så säger jag "bayo", kom tillbaka när du vill lära dig vad amatörradio handlar om.

Ingen har lämnat före den stipulerade lektionstiden och 90% har klarat sig vid första provet.

Eleverna ställer krav på läraren, varför får inte läraren ställa krav på eleven?

Det finns t.o.m elever som vill "betala" för provet och det är dom som inte klarar det (10%)
 
XQY deXYY

Att man ibland anger vilket band man ligger på är bara en utfyllning av anropet så att dom som lyssnar skall hinna att uppfatta att någon ropar:

CQ 40 meter, CQ 40 meter o.s.v de smXyyy kom

inte helt fel !
 
XQY deXYY

Att man ibland anger vilket band man ligger på är bara en utfyllning av anropet så att dom som lyssnar skall hinna att uppfatta att någon ropar:

CQ 40 meter, CQ 40 meter o.s.v de smXyyy kom

inte helt fel !

Jag trodde det härstammade från den tiden man körde med frekvensdubblare till högre amatörband och då transvertern började bli populär, det läckte och skvätte väl så mycket på grundfrekvensen att man kände sig nödgad att informera vilket band man avsåg att sända på :)

Det var kanske inte så mycket skärmburkar och metalllådor utan mer träskruv och banankartonger!
 
Jag lyssnade på 2 m repeatrarna här nere i Skåne/Danmark igår. Detta tillsammans med tidigare lyssning kan sammanfattas så här.

Hur görs anrop?

För att börja i Danmark så har man där en avslappnad attityd till sin mikrofon. PTT-knappen trycks in -Det er 3 FOX ZULO. Därefter tyst någon minut eller mer. -3 FOX ZULO fra 8LC. Sedan är samtalet igång och några anropssignaler nämns inte förrän möjligtvis i slutet av samtalet. Kom och Skifter använd inte, danskarna släpper i stället PTT-knappen när dom skall lyssna.

På de svenska repeatrarna hör man många olika anropssförfaranden. -God morgon, här är SM7XYZ mobil. Eller bara -SM7XYZ mobil QRV. Ibland hörs regelrätta allmänna anrop men några sådana hördes ej igår.

Vid riktade anrop utan svar används däremot "Ingen förbindelse klart slut" ganska ofta men då enbart på vissa repeatrar. Faktum är att det är stor skillnad i trafikkulturen och även språkbruket på de olika repeatrarna.

Vissa användare uttalar ett övertydligt "kaaam" i stället för "kom" viket låter synnerligen löjligt i mina öron. Jag har tidigare frågat några av dessa filurer varför de säger "kaaam" men de har inte haft någon bra förklaring mer än att de förmodligen tror att man skall göra så. -Öhhh vadå menar du? De hör alltså inte själv vad de säger och hur dumt det låter.

På simplexfrekvenserna förekommer mer utpräglad snabbtelefontrafik där man använder namnanrop. -Krille e du där? -Någon vaken på kanelen? Tonselektiv förekommer på en simplexkanal och där får man sällan reda på anropssignalerna. Blibbeliblipp och så börjar man snacka för att efter en stund avsluta med -Vi hörs senare i kväll... hej då.

Idag skall jag forska på 80 m SSB-ringarna och höra hur anropen sker där.

Då det gäller trafiken på morsetelegrafi på KV så har inget ändrat sig sedan 60-talet. Där gäller exakt samma gamla rutiner och standardfraser bortsett ifrån att contestmentaliteten smittat av sig de senaste 5-10 åren så att procedurerna ibland förenklas till ett absolut minimum av informationsöverföring i en förbindelse. Hypereffektivt men fattigt så klart.

/Bengt
 
För min del störs jag inte om man inte är helt formell, bara det är tydligt vad man avser.

Jag har pratat både flottans VHF och flygradio och där finns det anledning att följa reglementet. Nuförtiden är ju inte radioamatörer av intresse för myndigheterna som telegrafist och operatörsreserv och radioanvändare/missbrukare är heller inte ett potentiellt hot mot rikets säkerhet nu när vi inte längre bor i "östtyskland" då etern bevakades dygnet runt av televerk och FRA.

Myndigheternas intresse och bevakning är ju minimal nu, det är inte en anledning att börja med fullständig anarki och slapphet som leder till missförstånd och dålig kommunikation, men jag tror att en del av rutinerna förr kanske var för att tillfredställa övervakarna. Bevakningsbubbarna ville väl inte vänta för länge på anropssignaler när dom förde protokoll och det var lätt att höra på tugget om det var legal trafik eller inte.

Jag tycker vi kan göra som i Danmark och föra en korrekt men avslappnad trafikstil. Åtminstone när vi kör lokalt.
 
Jag tycker vi kan göra som i Danmark och föra en korrekt men avslappnad trafikstil. Åtminstone när vi kör lokalt.

Du menar - inget prefix och använda bara två bokstäver i suffixet? :D
 
I B:90 från 1968 finns flera sidor med Trafikföreskrifter om hur de olika tilläggen /P /M /MM /AM skulle användas samt om innehållet i själva samtalet som skulle begränsas till meddelanden om tekniska experiment och kommentarer av personlig karaktär, alltför oviktiga att ifrågakomma för befordran över de allmänna teleförbindelserna. :rolleyes:

Vidare;

d) Allmänt anrop (CQ) får göras under en tid av högst 1-2 minuter, varefter
lyssning skall verkställas.

e) Anropssignal skall sändas i början och slutet av varje radioförbindelse samt
minst en gång var 10:e minut, om sändning varar längre än 10 minuter.

Jag kikade även i Telestyrelsens Specifikationer över kompetensfordringar för amatörradiocertifikat (29 A4-sidor) utgiven första gången 1985 senast reviderad 1992 där det under rubriken Anrop står;

Telegrafi
Ett allmänt anrop på telegrafi bör utföras enligt följande exempel: CQ CQ CQ de (egen anropssignal) K. Uppehåll för lyssning ca 10 sek. Anropet bör inte upprepas mer än tre gånger.

Telefoni
Vid telefoni skall uttrycket "Allmänt anrop" användas i stället för CQ. Ordet "de" byts ut till ordet "från" och förkortningen K uttalas i sin helhet "Kom".

Ordning och reda och klart som korvspad. :)

Hur såg trafikföreskrifterna ut i tidigare amatörradiobestämmelser före B:90?

/Bengt
 
Heja Bengt!

Så ska det se ut. B90 var/är en skrift som bör tillämpas mer idag.
Själv sitter jag och scannar på 2m/70cm/PMR och upptäcker till min fasa att trafiken låter ganska likadant oavsett frekvens. Har inte kollat på 27, men jag antar att det är likadant där.

Om inte annat, så tycker jag att det är allmänt hyfs att köra fullständiga anropssignaler. Sitter och lyssnar ibland på pile-ups på HF och den lyckligt "drabbade" stationen kör nästan aldrig sin anropssignal. Det blir ganska jobbigt för mig som tillhör den gamla stammen, dvs. jag accepterar inte ett call från klustret, utan jag ska ha HÖRT det själv för att inleda ett anrop.

Men vad vet jag, vissa kanske tycker att det räcker med kluster, 59 och 73 för att det ska räknas, men jag tycker det inte.

73 de Kai
 
De allmänna anrops- och trafikprocedurerna som även amatörradion ska använda följer de som funnits i Radioreglementet sedan hedenhös.

Dagens version av procedurer finns numera i ITU-R Rekommendationen M.1170.

http://www.catr.cn/radar/itur/201007/P020100714496384242322.pdf

meddelanden om tekniska experiment och kommentarer av personlig karaktär, alltför oviktiga att ifrågakomma för befordran över de allmänna teleförbindelserna.

En del amatörer tog detta bokstavligt.:) (ur DX-spalten i QTC 1956)

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 

Attachments

  • DX_1956.JPG
    DX_1956.JPG
    27,6 KB · Views: 77
Hur såg trafikföreskrifterna ut i tidigare amatörradiobestämmelser före B:90?
/Bengt

d) Allmänt anrop (CQ) får göras under en tid av högst 1-2 minuter, varefter
lyssning skall verkställas.

I B:53 från 1946 kan man bl.a. annat läsa:

a) Innehavare av av tillstånd för viss radioanläggning är personligen ansvarig för anläggningens handhavande.

b) Allmänt anrop (CQ-signal) får göras under en tid av högst 3 à 4 minuter, varefter lyssning skall verkställas.

e) Anropssignal skall sändas vid början och slutet av varje sändning samt minst en gång var 10:de minut, därest sändning har längre varaktighet än 10 minuter. För identifiering av amatörradioanläggning är av särskild vikt, att anropssignal anges vid slutet av varje sändning.

f) Rundradiosändning får icke i någon form bedrivas från amatörradioanläggning. Utsändning av musikalisk ton av kort varaktighet må dock ske i samband med provning av telefonisändare eller för mätändamål.

Det finns fler punkter som bl.a. rör tystnadsförbindelser, befogenhet att träda i förbindelse med nödställd station eller besvara anrop från svensk statlig station. Förbud mot blindsändning avsedd för viss mottagaranläggning osv.
 
Last edited:
Du menar - inget prefix och använda bara två bokstäver i suffixet? :D

Nja, riktigt så slappt menade jag inte :p

På flygradion använder man faktiskt förenklat anropsnamn efter etablerad kontakt. Första gången man ropar på tornet blir det hela ex: SE-ABC, när kontakten är etablerad blir det SBC eller tom BC.. tills man blir överlämnad till nästa flygledning. Kort och bekvämt.
 
Intressant att jämföra med lydelserna i B:53 Ingvar. Ja det är väl först på senare år som alla gamla antika bestämmelser luckrats upp och ersatts av folks sunda förnuft som inte alltid visat sig vara särskilt sunt. Det som en del av oss förknippar med amatörradiotrafik a la B:90 har sakta ersatts av något helt annat, betydligt friare där det inte ställs några krav alls för att få vara med och leka. Det ligger väl i tiden och kallas att hänga med i den positiva "utvecklingen". :rolleyes:

Samtidigt har det aldrig funnits så många frivilliga guide lines som idag. Tänker t ex på IARU:s rekommendationer om hur amatörradiotrafik bör bedrivas och hur man som radioamatör bör bete sig i samtalen med varandra. För inte så länge sedan gav IARU ut ännu en sådan skrift som översatts till många språk, bl a till svenska av SSA. http://www.ssa.se/gdoc.php?id=453

Utöver dessa IARU-skrifter om etik och moral finns SSA Trafikhandbok med en massa goda råd och regler för hur det bör anropas och svaras.

Det råder således ingen brist på information och goda råd. Snarare är det så att räckvidden för denna typ av detaljerad information och som nästan undantagslöst tagits fram av den gamla stammens radioamatörer som har 1960-talet som sin referensram är begränsad och de enda som eventuellt orkar engagera sig i sådana skrifter är de som redan har någorlunda klart för sig hur amatörradiotrafik går till och sedan lång tid tillbaks följt de procedurer som rekommenderas och som alltid gällt och har svårt att bortse från B:90 dolda krafter. Är det inte så säg?

Många av de nykomlingar som hörs på banden känner förmodligen inte till vare sig SSA:s Trafikhandbok eller IARU:s rekommendationer. Jo de vet att skrifterna finns men hur många orkar tränga ner på djupet i så mycket text och så många detalregleringar. Inte ens jag har ju orkat läsa igenom allt som står där. Vi bläddrar lite förstrött och fortsätter sedan som vanligt...

/Bengt
 
På flygradion använder man faktiskt förenklat anropsnamn efter etablerad kontakt.
Minns när jag jobbade i flygtrafikledningen på Kallax för länge sedan.
En av SAS-kärrorna från Arlanda hette då SK007 ("Scandinavian zero zero seven").

Jodå, lite nu och då kunde flygledaren säga: "God morgon James Bond"

På tal om flygradio...

På den tiden kvitterade många av militärkärrorna med dubbeltryck på PTT. Förekommer det fortfarande? Någon som vet? Självklart skulle de ha motläst informationen, men av slapphet körde de bara "dutt-dutt" på PTT'n.

Vi är alltså inte ensamna att ha "hyss" för oss och att skapa grupptillhörighet med hjälp av koder. Det gissar jag att är helt vanlig gruppsykologi.

Vänliga hälsningar (undviker 73 :) ) från SM0RVV
 
Haha.. jag stirrade en gång storögd på en inkallelseorder till repövning, där stod:
Befattning 007
Täcknamn Johan

Sorry OT, kunde inte hjälpa det.

√5329
/Lasse
 
På tal om flygradio...

På den tiden kvitterade många av militärkärrorna med dubbeltryck på PTT. Förekommer det fortfarande? Någon som vet?

Knappast i civil trafik, har i varje fall inte hört det användas på HF,
men militärflygare gör nog fortfarande lite som de vill.

"Seffråna" (=73 vid kanaltrafik i Göteborgsområdet)/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Knappast i civil trafik, har i varje fall inte hört det användas på HF,
men militärflygare gör nog fortfarande lite som de vill.

"Seffråna" (=73 vid kanaltrafik i Göteborgsområdet)/
Karl-Arne
SM0AOM

Så gjorde vi när jag segelflög i min ungdom. Två snabba betydde OK. Hör det fortfarande i trafik från Malmen utanför Linköping
 
Back
Top