Icom Ic-7200

Bernt SM6EVE

Well-Known Member
Hej - fick min IC-7200 för någon vecka sedan. Spännande, sist jag köpte nytt var 1983... Någon som köpt likadan rig och vill utbyta första erfarenheter av den?
73 Bernt
 
Hej Bernt! Vad tycker du om din Ic 7200, vad hade du innan du köpte den? Hur står den sig i jämförelse tycker du?

Mvh. Roger
 
Ic-7200

Hej Bernt! Vad tycker du om din Ic 7200, vad hade du innan du köpte den? Hur står den sig i jämförelse tycker du?

Mvh. Roger

Hej - det är första riggen med datamenyer som jag rattar. Ganska lätt att lära även för fyrtiotalist. (ex gnist och ham sedan '67...). Min gamla rig är en IC-740, f.ö en mkt bra rig med ren och fin RX (ren ham-bandstransceiver, inte gen. coverage). Jag gillar IC-7200:ans mottagare, även om DSP tillför en del knäppar (normalt enl. instr.boken). De ställbara filtren är toppen och svaga CW-signaler med 250 Hz filter blir lite lättare att läsa än med 740:ans motsv. xtalfilter som vill ringa lite. Känsligheten ung. den samma som IC-740. Har dock bara prövat upp t.o.m. 10 MHz pga dåliga conds och trådantenn. QSK funkar bra, har inte prövat över 25 WPM dock. Hade svårt att acceptera audion, olik min gamla stn men därför inte dålig. Använder yttre högtalare. Man får lära sej att ställa in filterbredder och PBT. för bästa audio. Ett problem har jag funnit, HF går in i riggen vid vissa band/antennkombinationer. Barnsjukdom som andra Icom också haft (se "Reviews" av t.ex. IC-706 på eHam.net). SRS har en modifiering för detta klar från Icom och fixar inom kort. Riggen känns kompakt och solid och kylfläkten är alert, riggen går aldrig varm ens på långa CW-QSO:n. Köpte ett transformator-PS för att undvika ev. QRM från ett switchat dito.
Jämförelse, tja, jag kör inte mer DX med 7200 än med min 25 år gamla 740. Men samma sak märkte jag 1983 mellan 740:an och min Drake-line.... Skillnaden är väl att riggarna blir mer kompakta, har mer inbyggda finesser, inställningsmöjligheter etc. Jag gillar 7200:ans general coverage, den har 6 meter, funkar smidigt, kontrollerna känns bra
och jag tror att medelamatören inte behöver mer finesser än vad den har. Rekommenderas, ? - efter modifieringen ovan, ja, absolut. 73 Bernt
 
Tackar för svaret. Den ser intressant ut och verkar passa till de flestas behov. Får väl kolla in den på någon loppis framöver. Har en Icom 7000 och en Icom 703, gillar båda tackvare att dom inte tar så mycket plats och båda har god prestanda. 7200:an ryms säkert på mitt lilla skrivbord också, kan vara kul med en lite större radio som inte för den skull är klumpig. Det är ju så att nya "leksaker" ökar intresset, amatörradio blir kul igen :)

73 de Roger
 
Hej - här en uppdaterad rapport om IC-7200. Som riggen är attraktivt stylad och utrustad och har ett bra pris tror jag att många är intresserade av att veta hur den funkar. Jo, problemen med RF-detekteringen är nu helt borta, fixades av SRS på 1 dag. Det var enl. uppgift några lödpunkter vid hörlursuttaget som modifierats. Riggen uppför sej nu som jag hade förväntat mej. Uteffekt 100 watt upp till 29.7 MHz, 50 W ut på 6 meter, i konstantenn. Automatisk notch av bärvåg vid SSB-lyssning är snabb och effektiv, vid CW-körning är den urkopplad, där finns manuell notch. Valbara bandbredder är toppen, jag kör med 2800 hz vid QRM-fri frekvens på SSB och minskar till c:a 2100 vid trängsel på bandet.
Jag får bra modulationsrapporter med ett Heil HC-3 element jag stoppat in i HM-36:an. Men SRS skickade med en beskrivning från fabriken på hur man modifierar originalelementet, det låter nämligen lite dovt enl. flera rapporter på 80 mb. Efter lite lödkolvskirurgi (en konding medföljer beskrivningen) skall originalmicken låta klarare, som den äldre HM-36:an. För att avrunda tycker jag att man får mycket rig för pengarna. Två års garanti och föredömlig kundservice och teknisk support är bara bonus. 73 Bernt
 
Last edited:
Lustigt att ännu en rigg som måste modifieras innan leverans släpps. Hinner de inte provköra modellerna de släpper ens, kan man undra?
 
Nästan Som I Bilindustrin.....

Lustigt att ännu en rigg som måste modifieras innan leverans släpps. Hinner de inte provköra modellerna de släpper ens, kan man undra?

Tycker som du, -RNA. Man är van vid att hamprylar funkar från första stund. Kanske pressen att släppa nya modeller varje säsong har blivit för stor. Nästan som i bilindustrin som brukar få återkalla modeller med dåliga bromsar eller elektronikfel t.ex.

Under "Reviews - Ham transceivers HF/50 MHz" på eHam.net Home - Amateur Radio (Ham Radio) Community Site finner man tester av riggar av alla märken som haft en eller annan barnsjukdom. Andra sidor har långa listor av modifieringstips, en del helt livsviktiga, andra "nice to have". Läste t ex om en omtyckt Kenwood-modell som har ett dåligt inbyggt nätaggregat . Så, inget märke är väl perfekt och huvusaken är ATT missarna i konstruktion går att åtgärda.
 
huvusaken är ATT missarna i konstruktion går att åtgärda.

Ja vi får vara tacksam att Roy finns. Hur tacksam man borde vara märker man väl inte förän om ett antal år när han går i pension. Jag har svårt att tro att de som leder företaget (företagen) kommer att behålla den klassiska synen på service som vi är vana med någon längre tid.
 
Det är nog som RNA säger, själv försökte jag reklamera ett par bromsbelägg jag köpte från Mekonomen, hade till och med mig resterna, de lossnade efter ett par hundra meter. Men de ville inte ha mig som fortsatt kund tydligen. de slapp och jag köper mina bromsbelägg på annat ställe där de lämnar garanti.
Som RNA säger kommer vi nog i framtiden att få se en hårdnande attityd. Något som rdan visar sig på de felsta andra saker inte minst datorer.
men samtidigt sjunker preiset och vem orkar åka tillbaka med en grej som kosntar mindre än en tank soppa. Och vem orkar returnera saker till företag som bara finns som hemsida.
Nej köp släng och köp sedan nästa modell.
Själv tror jag i min enfald at kvalitet lönar sig både vad gäller amterial och service. Åtminstone några år till.
 
Ham-utrustning = konsumentprodukt?

Det är nog som RNA säger, själv försökte jag reklamera ett par bromsbelägg jag köpte från Mekonomen, hade till och med mig resterna, de lossnade efter ett par hundra meter. Men de ville inte ha mig som fortsatt kund tydligen. de slapp och jag köper mina bromsbelägg på annat ställe där de lämnar garanti.
.
--Hej - ja, det var dåligt. Och Mekonomen som värvar kunder från märkesverkstäderna genom TV-reklam.
Men jag tror och hoppas att amatörradiogrejor inte på länge än jämställs med elvispar, piratdelar till bilar och slarvigt ihoptotade möbler t ex. Där kan man kosta på sej att sälja skräp, och neka retur, det står ändå hundratusentals i kö för att köpa. Vi hams däremot är alldeles för medvetna om vad vi vill ha och hur det ska funka. Vi är en jämförelsevis liten grupp konsumenter av specialprodukter. Det gäller då att fabriken håller kvalitéten uppe och har bra service och teknisk support på fältet. Annars tynar den väck med tiden.
Eller..?
 
Håller med RNA " lustigt att det fortfarande finns.... som måste modifieras"
Ja det är skit att aldrig männsikan kan lära sig att göra en sak som är perfekt från början, och som håller i oändlighet, och som aldrig går sönder.
Att en amatörradiostation har en LF del för lurarna som har LF detektering är helt oförsvarbart. Jag tror det är en fråga om att man konstruerat på ett visst vis, fått fram protyper etc, men sen har man snyggat till kretskortlayouten och misslyckats med jorden och ströinduktanser. detta borde ju ha visat sig vid EMC testen, dvs immunitetstesten, men nivån behöver vara lite högre än vid en sådan test för att avslöja saken. Som tur är blev det en modifiering som är 100%. Något som vid andra produkter kan ta år för tillverkaren att inse, och då har garantin gått ut.....

Jag skrev att i min enfald tror jag att god och snabb serice kan löna sig, men i verkligheten försöker man lura oss som alltid. Det är en otrolig fantasi när det gäller att bedra SRS. Något vi kanske får läsa i mina memoarer..... Vi exvis finna att man försöker byta serienummer, häljen och typskylatar för att få gratis service, och modifeiring på grejer köpta i andra länder. Så trots enfalden att hjälpa våra kunder luras man på skortan
 
Jag skrev att i min enfald tror jag att god och snabb service kan löna sig, men i verkligheten försöker man lura oss som alltid. Det är en otrolig fantasi när det gäller att bedra SRS. Något vi kanske får läsa i mina memoarer..... Vi exvis finna att man försöker byta serienummer, höljen och typskyltar för att få gratis service, och modifiering på grejer köpta i andra länder. Så trots enfalden att hjälpa våra kunder luras man på skortan
Faller inte bedrägeriförsök under allmänt åtal? Sedan är det givetvis lätt föreställa sig vilken illasinnad skogsbrandsartad ryktesspridning ett åtal skulle kunna leda till, men jag hoppas verkligen att du stämmer i bäcken! Usch, det är så man skäms!
/ Göstha
 
Nej inte skämmas Gösta.
Det finns andra som borde göra det.
Minns ett fall där vi fick en PCR-1000 för rep från Teknikmagsinet, lådan var plundrad på kretskortet, och en jänrtygnd och några kontakter var omsorgsfullt limmade i lådan.
Kunden som handlat hos Teknikmagasinet hade gått tillbaka och klagat på att den inte funkade och krävde en ny. Fick en ny och man sände den "trasiga" till SRS. Ingen viste vem kunden var och Teknikmag fick givetvis ta smällen.
Sådana historier finns det fler men detta var ett av de mest utstuderade.
Försöker man konfrontera en kund blir det direkt hot om allmänna reklamationsfonden och kusinen som är advokat.... Även åskskadade riggar som det krävs garantirep på.... Ja det är inte lätt att vara byte i denna jakt. Men alla de andra 99,9 % av våra kunder är jättefina sådana.
 
Håller med RNA " lustigt att det fortfarande finns.... som måste modifieras"
Ja det är skit att aldrig männsikan kan lära sig att göra en sak som är perfekt från början, och som håller i oändlighet, och som aldrig går sönder.
Att en amatörradiostation har en LF del för lurarna som har LF detektering är helt oförsvarbart. Jag tror det är en fråga om att man konstruerat på ett visst vis, fått fram protyper etc, men sen har man snyggat till kretskortlayouten och misslyckats med jorden och ströinduktanser. detta borde ju ha visat sig vid EMC testen, dvs immunitetstesten, men nivån behöver vara lite högre än vid en sådan test för att avslöja saken. Som tur är blev det en modifiering som är 100%. Något som vid andra produkter kan ta år för tillverkaren att inse, och då har garantin gått ut.....

Nu är det ju ganska långt i från "fungera enligt specifikation" till "perfekt och håller i all oändlighet".

Känslan jag får, inte bara i detta exemplet utan även tidigare apparater och åtgärdspaket är att de sökert testas i laboratoriemiljö enligt vad de bestämmt, men i praktiken används inga apprater där. Jag tror de allra flesta fel skulle upptäckas om apparaterna testades praktisk av riktiga HAMs med olika intresseintikting.

Det kan ju framstå som bra att det tas fram åtgärdspaket till apparater som inte riktigt håller måttet men det får inte drabba för många modeller. Det är nästan lika illa som om det inte kommer några alls.....

Sen finns det ju fall där inte radion fungerar enligt specifikation och det heller inte finns någon lösning och det är värre.
 
Jag tror de allra flesta fel skulle upptäckas om apparaterna testades praktiskt av riktiga HAMs med olika intresseinriktning.
Det håller jag med om, men det är nog lättare sagt än gjort. Hur gör man ett representativt urval av tillräckligt intensivt aktiva HAMs och hur vidmakthåller man deras intresse att agera "testpiloter"? Det är ju erfarenhet som gör även provarmästaren.

Slutligen är den provtid som kan ställas till förfogande väldigt begränsad, och många ryggar säkert tillbaka inför testuppgiften redan av det skälet. En snäv deadline verkar alltid avskräckande, och tänk om man ändå inte hittar generalfelet ...
/ Göstha
 
Jo, nog fuskas och snålas det med konstruktioner inom många branscher.

Konstruktionsmöten med en enskild plåtskruvs vara eller inte i bilindustrin, tillsatser i livsmedelsindustrin till en enskild elektronikkomponents existensberättigande.
Det plockas nog bort alltför mycket efter grundkonstruktion, för att produkten ska gränsa till diverse normer, men inte mer.:(

Det är inte ovanligt att bilar t.ex. efterjusteras i samband med service. Ibland även utan kundens vetskap. Denne brukar oftast endast få kännedom om sådant via läckage till massmedia. :mad:
 
Det håller jag med om, men det är nog lättare sagt än gjort. Hur gör man ett representativt urval av tillräckligt intensivt aktiva HAMs och hur vidmakthåller man deras intresse att agera "testpiloter"? Det är ju erfarenhet som gör även provarmästaren.

Slutligen är den provtid som kan ställas till förfogande väldigt begränsad, och många ryggar säkert tillbaka inför testuppgiften redan av det skälet. En snäv deadline verkar alltid avskräckande, och tänk om man ändå inte hittar generalfelet ...
/ Göstha

Det är ju som man säger "en utmaning"..... Men å andra sidan är det samma utmaning som man möter när man ska skaffa medabetare och anlitar andra företag. Bara för man betalar en lön eller en faktura säger det inte mycket om engagemanget man får...

Jag tror inte på att man bara låter HAMs lite hur som helst testa. Här är det givetvis selektiv headhunting som gäller och en del kompetenser borde finns inom företaget och dess distrubitionskedja. Det finns proffesionella bil och MC förare som kör olika tester och det borde inte vara omöjligt att finna lämpligt folk att testa radioapparater. Sen är frågan om man är beredd att lägga någon tid eller pengar på det...

Men faktiskt så är många fel av enkel typ och jag kan inte ens fatta hur de gått obemärkta förbi? Eller om det är någon ekonom som hoppats att ingen ska klaga?

Det minsta de kunde göra är väl att skicka ut en färdig prototyp till alla större generalagenter och begära att det läggs 3 till 5 arbetsdagar på att provköra och skriva rapport. Den kostnaden boder de lätt ha igen.
 
Ja det jag har sett i mitt yrkesliv får mig att tycka att yrkesstolthet har ersatts med kvartalsrapporter. :(
Och det kan bero på tendensen att ersätta tekniker med ekonomer i teknikföretagens ledning, vilket i sin tur framtvingats av giriga aktieägare, som nervöst byter investeringsobjekt så fort avkastningen understiger 4 x den normala bankräntan.

Det finns intressanta exempel på felslagna sådana VD-rekryteringar den här sidan Östersjön. Upp som en sol och ned som en pannkaka ...
/ Göstha
 
Kanske är det så enkelt att vi talar om den mänsklig faktorn, någon har råkat göra fel.
Även jag har gjort ett fel en gång i livet, har för mig det var 1969 då jag glömde att blinka i en korsning, jo föresten jag gjorde felet att skjutsa en kompis på moped, det var nog 1965 och åkte fast, dyrt.
Med tanke på hur många barnsjukdomar det är på exis kameror, Nikon Canon, och då har vi en marknad som är 10 000 ggr större än HAM, och utvecklingsarbete som för varje produkt nog är 1000 ggr fler timmar per apparat. Lika förbannat blir det fel, men där är det oftast mjukvarufel. Och prylen måste in för omprogrammering, en stor del blir säkert liggande på hyllan efter att ha låst sig. De flesta fotografer orkar inte med utan köper nytt, en bra kamera kostar ju bara en PROIII plus objektiv. Så skall den ju ändå bytas mot nästa modell om ett eller två år.
Dock LF detektering i LF på en HF rigg som IC-7200 tycker man är oförlåtligt, men det hjölper ju inte om man tycker, saken finns där ändå.
I alla fall tycker jag det finns positiva saker om IC-7200 oxo, så för att istället fokusera på vad trådstartaren gjorde vore det kul att få se fler kommentarer på om och hur den funkar, jag får ganska många mejl av förtjusta radioamatörer. Fler apparater kommer vilken timme som helst nu med flyg.
 
Back
Top