Icom Ic-7200

Ja Roy, har du inte gjort fel sen 1969 så är det som jag misstänkte. Du är bra mycket bättre än de på utvecklingsavdelningen hos Icom i Japan. ;)

Hur går det föresten med CE och RTTY och allt vad det heter, när det moddas (regelmässigt)? Och om moddarna införs i produktion som jag fått för mig vad det gäller t.ex. IC-7000, testas de om då?

Litet avsteg igen ifrån trådskaparens inlägg igen, tyvärr, men kan inte låta bli att fråga när du tidigare visat detta så stort intresse. :)
 
När vi ändå är inne på ICOM så undrar jag mycket över den nya IC-7200. Den ser verkligen snygg ut, blir även det en radio som man måste uppdatera via internet. Det finns ju amatörer som ej har internet. Jag vet att Yaesu har radio som måste uppdateras via internet.

Mvh Janne
 
Internet..?

När vi ändå är inne på ICOM så undrar jag mycket över den nya IC-7200. Den ser verkligen snygg ut, blir även det en radio som man måste uppdatera via internet. Det finns ju amatörer som ej har internet. Jag vet att Yaesu har radio som måste uppdateras via internet.

Mvh Janne

Bra fråga, jag har haft min i en månad nu men inte tänkt på det. Kanske Roy -FPD som läser spalten kan svara direkt. Efter ett mindre uppstartproblem, nu fixat av SRS, kan jag bekräfta att IC-7200 är så bra som jag hade hoppats. Menystyrd rig var nytt för mej men jag lär varje gång jag kör med den och det går fortare och fortare att hitta rätt. Den är snygg att se på, solid, intressant i konstruktionen med sina packningar och gjutna aluminiumdelar och den funkar lika bra som som den ser ut. Full med användbara funktioner. dessutom till ett vettigt pris. Den är inte superliten utan har en praktisk storlek, passande för både portabelt och hemmabruk. Blir inte speciellt varm heller som en del kompaktriggar. Om ingen Boråskollega har den ännu är du välkommen att provköra den i mitt schack. (QTH Kinna) 73 Bernt
 
SM4RNA givertvis skrivs det in i dokumentationen för typgodkännanden om någon ändring gjorts. Nej ISM6EVE C-7200 skall inte uppdateras med några nya programvaror. Radion är att betrakta som en hårdvara, och den är rikitg "HARD", en hårding.
Faktum är att vi inte behövt "uppdatera" några programvaror under trettio års tid, jo en nu kommer jag ihåg, IC-W32E hade en prgramvara som gjorde att 1750 Hz tonen blev fel, låg några Hz för lågt, dock inom tolelranserna, och en ny programvara fixade detta, man fick då byta CPU.
IC-7800 och 7700, har programvara som går att "uppgradera" det kan kan göra om man vill det handlar mer om kosmetiska saker, och ICOM föll för trycket att det "skall vara så"... Allt skall ju idag tydligen uppgraderas, varken det behövs eller ej. Men förhoppningsvis återgår en transvier till att vara en hårdvara. Någon bad mig uppgradera en IC-706MKII så den blir en MKIIG, suck... 8 årsmodeller.
Ja på fullt allvar.
Roligt att du trivs med din 7200 Bernt, och lär dig det lite nya med enklare menyhantering.
 
Gott att 7200 är färdigprogrammerad, då. Ja, riggen är trevlig. Jag tycker att NR (Noise reduction) är väldigt användbar. Trodde det var ett simpelt diskantfilter men det är ju en DSP-funktion, och ställbar på köpet. Raderar ut högt bandnoise och låter CW-signalen krypa fram bättre. Det klipper CW-signalerna något om det ställs för skarpt, man får experimentera.
Undrar om en DSP-högtalare skulle förbättra läsbarheten ännu mer.? Har aldrig prövat en sådan.
Är den till nytta vid AM-dxing?
 
Hur pass tyst är den i egenbrus?

En radio som är TYST när det inte är något skulle jag vilja ha.

Märker att min TS930 har en del egendomliga pip för sig här och där förutom att den är rätt brusig. Har moddat en TS830 med nya lågbrusiga blandardioder och det minskade bruset kring signalerna så att en SSB-modulation blir tydligare. Men över alltihopa ligger fortfarande ett pysande brus som driver mig till vansinne. Skulle tro att man inte kostar på LF-delen någon större tid utan sköter dynamiken med AGC? Vore kul att tappa LF:en på nåt tidigt ställe och köra in i stereon hemma för att lyssna... Stereon lyckas ju förstörka praktiskt taget brusfritt från moving-coil pickup... Kanske blir en helt ny mottagare?


/Micke
 
Det du eftersöker SM5JAB, är en mottgare med dålig eller ingen AGC, då blir det ett linjärt förhållande mellan signalstyrka och ljudstyrka.
Det du hör på TS-930 är inte brus, och med bättre SW dioder blir inte bruset mindre, men när du kopplar in en antenn, då sker saker, som kallas intermodulation. Som bekant försöker flera starka BC stationer tränga sig in i mottgaren, varje BC band består av tusentals starka stationer, och summan av dessa blir ett enda brus. Två eller flera BC band kan komma igenom de första filtren i mottagaren, dvs bandpassfiltren. Och blanda sig så att nya signaler uppstår, IMD.
En del av denna IMD uppstår i vissa typer av SW dioder, därför kan man förbättra IMD egenskaperna med nya dioder. Dock marginellt.
Ett sätt att få reda på om det handlar om just Imd är att förbättre förseleketionen, man kan prova med en antennavstämmare avstämd för inställd frekvens, om den tar bort brus och oljud men bibehåller de riktiga signalern har du kommit en bit på väg.

För att få lågt brus om det är det atmosfärsbrus som verkliogen skall höras från antennen, kan man dämpa mottgarens känslighet tills man bara hör antennbruset. Det brukar finnas ATT knapp, och genom att koppla in och ur antennen hör man när bara lite av yttre brus hörs.
Sen finns ofta RG-Gain, den lyfter ofta S-metern och med RF-GAIN inställd så att S-mtern visar exvis S7, ett högre S-metervärde betyder att mottgaren har lägre försärkning, får vi ett linjärt område under S7, när signalerna blir starkare kommer AGC att jämna ut ljudstyrkan.

En finess är dock att AGC skall ge konstant ljudstyrka oavsett insignal, men då låter mottagaren brusigt, skall den mata ut signalen på tråd till exvis telefon vid en kustradiostation skall det vara så. För den radioamatör som sitter och lurar och jagar signaler är det skönt med litet linjäert område. Så mna får en "känsl " av hur starka sigs mn hör.
ICOM har som stqandard 30 dB linjäört område innan AGC tar vid. Dock om antennbnruset är högt hamnar man ju ändå i AGC området. Med ATT och RF-gain kan man jusera detta.

För att höra mottgarens egenbrus kan man ställa RF gainet på den signalstyrka man lyssnar på exvis S8 från en SSB station. Låt volymen stå kvar och ta bort anennen, du hör förmodlioten inte egenbruset nu.

Sen har vi alla lokaloscillatorenas bredbandiga brus, det kommer att blanda sig med starka stationer i grannskapet, exvis +-100kHz. Men en mottgare som TS-930 som har väldigt många osc med knapert prestanda kommer detta brus att vara betydande. Tänk på att om du lyssnar på 14020 kHz CW så är det 100-200 kHz ner till BC stationerna. De kan vara S9+40 dB och det du försöker höra är S1..... Mottagarens oscillatorer blandar sig med BC stationerna. Även här kan en förselektion med en antennavstämmare göra susen.

Det "pyrande brus" du hör kan även vara MF:en i riggen som är relativt bredbandig och brusar bredbandigt, sista delen av MF kan vara oreglerd med AGC och man får då ett konstant brus. På TS-930 tiden var det populärt att ha filtren tidigt i mottgatren, filter var dyra och en större del av MF går brett. Ett LF filtre skulle ta bort lite av det breda bruset, men det färgar bruset och det låter irriterande. Slutligen kanske du hör LF förstärkarens egenbrus, då har du för bra hörsel, kolla med nedvriden volym. Blir det inte tyst får du stoppa bommul i örat. eller sätta ett motstånd på högtalaren eller lurarna.
 
Last edited:
Bra fråga, jag har haft min i en månad nu men inte tänkt på det. Kanske Roy -FPD som läser spalten kan svara direkt. Efter ett mindre uppstartproblem, nu fixat av SRS, kan jag bekräfta att IC-7200 är så bra som jag hade hoppats. Menystyrd rig var nytt för mej men jag lär varje gång jag kör med den och det går fortare och fortare att hitta rätt. Den är snygg att se på, solid, intressant i konstruktionen med sina packningar och gjutna aluminiumdelar och den funkar lika bra som som den ser ut. Full med användbara funktioner. dessutom till ett vettigt pris. Den är inte superliten utan har en praktisk storlek, passande för både portabelt och hemmabruk. Blir inte speciellt varm heller som en del kompaktriggar. Om ingen Boråskollega har den ännu är du välkommen att provköra den i mitt schack. (QTH Kinna) 73 Bernt


Låter trevligt Bernt, kanske har vi vägarna förbi. Jo radion ser verkligen trevlig ut och ett stort + för att man inte behöver uppdatera via internet. Trivs väldigt bra med våra ICOM 706MKIIG och IC-703. IC-703 har en otroligt fin känslig RX, en toppen-radio:)
Har även en YAESU FT1000MP MARK V 200W som vi trivs bra med, så här finns både ICOM och YAESU. Men vem vet snart kanske det även blir en IC-7200:)

Mvh Janne;)
 
Vore kul att tappa LF:en på nåt tidigt ställe och köra in i stereon hemma för att lyssna... Stereon lyckas ju förstörka praktiskt taget brusfritt från moving-coil pickup... Kanske blir en helt ny mottagare?
/Micke

Sådana problem brukar vara kopplade till förstärknings- och bandbreddsfördelningen i stegen efter huvudselektiviteten. När merparten av mottagarens förstärkning finns i stegen efter filtren så får man ofta ett brus som tenderar att maskera svaga signaler.
Detta är mest märkbart när smala filter används.

För att råda bot på detta går det att sätta ett filter precis före produktdetektorn, så att MF-delens brusbandbredd blir lika stor som informationsbandbredden i denna punkt.

När det gäller TS-930 kan det faktum att den är en "kvadrupelsuper" med många blandningar också inverka.

Varje blandning leder till ett något försämrat signal/brus-förhållande, och vid ett olyckligt nivåval kan brus från senare steg i mottagaren börja dominera över det förstärkta antennbruset, vilket ger precis det uppträdande som du beskriver.

Man kan också tänka sig att uppträdandet beror på "intermodulationsbrus", men då skulle användning av ingångsdämparen påverka nivån av detta brus mycket starkt.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack Roy och Karl-Arne. Verkligen upplysande.

(Det här går från trådens egentliga mening. Kanske nån moderator kan splitta den? Hoppas ni står ut sålänge:)

Ska göra praktiska prov om det här i helgen. Först bara lite funderingar för att se om jag fattat det här rätt:

Så om jag hör ett brus med antennen urdragen eller med en 50 ohm konstlast på antenningången så beror det på att AGC:n har dragit upp förstärkningen så att jag inte ska missa svaga signaler? I detta fall kan inte starka närliggande signaler (utom möjligen egengenererade) ge IMD-produkter.

OM jag hittar en skruv för att sänka AGC:n i radion skulle brusgolvet, som jag upplever det, sjunka och jag skulle få ett större lineärt dynamiskt område i riggen. Exvis skulle det gå att få CD-dynamik, dvs typ 90 dB från tystaste tyst till högaste högst ljud. De svagaste signalerna blir 90 dB svagare än de starkaste under förutsättning att AGC:n inte griper in. Och dyker en signal som är 100 dB starkare än den svagaste upp skulle AGC:n agera med 10 dB för att få in den starka utan klippning. Samtidigt försvinner de svagaste eftersom totalförstärkningen minskar med 10 dB?

Men en CD-dynamik (de där 90 dB:na) är kanske inte möjligt eftersom tillverkaren antagit att det finns en AGC som maskerar en eventuell "dynamik-potential" i stegen. Så då behövs bara 30 dB dynamik eftersom AGC:n börjar agera sedan? (Billigare och enklare konstruktion?)

Hur är det om jag kopplar ur AGC och sedan: Men en viss insignal drar jag upp volymen volymen (som då styr övergripande förstärkning i hela apparaten) till smärtgränsen (!). När jag då jordar ingången ska riggen tystna ner till sitt eget brusgolv. Vilket om kretsarna *verkligen* har bra dynamik osv ska ligga så att ljudet knappt blir förnimbart. Då har jag utnyttjag örats hela dynamik på 110 dB?

Om IMD:

Att byta dioderna i 820:an minskade alltså IMD pga närliggande stationer lirkade sig in i radion och lyckades bli demodulerade de också, med spridda frekvenser som följd vilket störde framförallt SSB-mottagningen? Med mindre IMD-produkter låter mänskliga röster naturligare och inte "grumliga"?

Resonemanget förklarar varför ingen skillnad i brus och pys hördes medan däremot folk *lät* naturligare i den. Mängden brus och pys har mer med AGC:n att skaffa.

Är detta rätt uppfattat?

Som vanligt för nyfiken för mitt eget bästa...
/Micke
 
I ett mottagarsystem där man strävar att maximera dynamiken gör man så att mottagarens brustillskott i steget närmast antennen ska vara något lägre än det genomsnittliga antennbruset.

Sedan ser man till att förstärkningen i systemet hela tiden är tillräcklig, men inte mer än det, för att överrösta bakomliggande stegs bidrag till bruset.

Detta resonemang förutsätter att bandbredden genom hela systemet är någorlunda konstant.
Om man har en systemlösning där bandbredden i bakomliggande steg är större än den som finns längre fram, så kommer mer bruseffekt att nå den som lyssnar, (tänk på att bruseffekten är direkt proportionell mot bandbredden) och därmed kommer en mottagare med dessa egenskaper att upplevas som "brusigare".

Ett liknande fenomen inträffar om stegförstärkningen inte längre är tillräcklig (p.g.a. nivåreglering eller direkt felkonstruktion) för att överrösta bruset från ett bakomliggande steg. Då kommer svaga signaler inte längre kunna överrösta brus från senare steg, och S/N försämras.

Jag vill påstå att AGC-egenskaperna är ganska orelaterade till verkligt S/N i en riktigt konstruerad mottagare, AGC har till primär uppgift att reglera totalförstärkningen i kedjan så att inget steg överstyrs av den insignal som kommer från tidigare steg. Att ha ett "linjärt område" eller "fördröjd AGC" i början av nivåkurvan ska inte påverka S/N, utom möjligen upplevelsen av apparaten.

Är det så att det upplevda S/N försämras mycket när man minskar HF-förstärkningen så är nog orsaken den att förstärkningen eller brusegenskaperna i stegen omedelbart efter där nivåregleringen görs inte längre är tillräckliga för att överrösta bruset från stegen ännu längre bak i mottagaren. Det finns ofta "optimala områden" för både HF- och LF-förstärkning där man får maximalt S/N för en given insignal.

Att välja stegförstärkning i både oreglerade och reglerade steg i en mottagare kan vara svårt.

Om förstärkningarna är för höga riskerar man överstyrning och distorsion, och är de för låga kommer S/N refererat till antenningången att försämras. När man tittar inuti professionell materiel hittar man ofta ett "magiskt tal" vilket är c:a 11 dB förstärkning.

Det visar sig att när man använder denna förstärkning i oreglerade förstärkarsteg så
ligger man nära en optimal punkt, där påverkan av bruset från bakomliggande steg minskat snabbt, samtidigt som signalnivån inte stigit till svårhanterliga höjder.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Det du eftersöker SM5JAB, är en mottgare med dålig eller ingen AGC, då blir det ett linjärt förhållande mellan signalstyrka och ljudstyrka.

Jag järmför med den smått fantastiska skillnaden mellan min HW-8 med original-opampen LM3900 (en brusgenerator av rang!) med en moddad variant med NE5534 i. Sån skillnad! Rätt var det var hörde man SSB som lät som sändaren satt i rummet. Små klickljud som kan bli med läpparna gick igenom. Sånt lågt brus vill jag ha! Signalen stod ut mot en tom bakgrund på ett fascinerande sätt.


Det du hör på TS-930 är inte brus, och med bättre SW dioder blir inte bruset mindre, men när du kopplar in en antenn, då sker saker, som kallas intermodulation. Som bekant försöker flera starka BC stationer tränga sig in i mottgaren, varje BC band består av tusentals starka stationer, och summan av dessa blir ett enda brus. Två eller flera BC band kan komma igenom de första filtren i mottagaren, dvs bandpassfiltren. Och blanda sig så att nya signaler uppstår, IMD.
En del av denna IMD uppstår i vissa typer av SW dioder, därför kan man förbättra IMD egenskaperna med nya dioder. Dock marginellt.

Ett sätt att få reda på om det handlar om just Imd är att förbättre förseleketionen, man kan prova med en antennavstämmare avstämd för inställd frekvens, om den tar bort brus och oljud men bibehåller de riktiga signalern har du kommit en bit på väg.

Ändock var ljudkvalitetskillnaden i 830:an inte så liten när man lyssnade på talat ljud. Jag märker inte nån skillnad på 930:an med antennavstämmare eller inte, så jag tror inte det är IMD pga yttre signaler som ger bruset i den.


ICOM har som stqandard 30 dB linjäört område innan AGC tar vid. Dock om antennbruset är högt hamnar man ju ändå i AGC området. Med ATT och RF-gain kan man jusera detta.

Betyder detta att man inte behöver tillverka kretsar med en bättre dynamik ön cirka 30 dB för sedan tar agc:n över och lyfter upp de svaga? betyder det isåfall att största skillnaden mellan starkaste och svahaste vid ett och samma tillfälle än dessa 30dB?


För att höra mottgarens egenbrus kan man ställa RF gainet på den signalstyrka man lyssnar på exvis S8 från en SSB station. Låt volymen stå kvar och ta bort anennen, du hör förmodlioten inte egenbruset nu.

Ska prova. Om man hör egenbruset efter detta, är det tecken på nåt dåligt alltså?


Det "pyrande brus" du hör kan även vara MF:en i riggen som är relativt bredbandig och brusar bredbandigt, sista delen av MF kan vara oreglerd med AGC och man får då ett konstant brus. På TS-930 tiden var det populärt att ha filtren tidigt i mottgatren, filter var dyra och en större del av MF går brett. Ett LF filtre skulle ta bort lite av det breda bruset, men det färgar bruset och det låter irriterande.

Om det är detta brus jag hör så är det liksom inbyggt i konstruktionen och enda lösningen är att byta rigg då.

Slutligen kanske du hör LF förstärkarens egenbrus, då har du för bra hörsel, kolla med nedvriden volym. Blir det inte tyst får du stoppa bommul i örat. eller sätta ett motstånd på högtalaren eller lurarna.

Provade detta, gjorde ingen skillnad. Bruset uppstår innan LF-amp:en...

/Micke
 
Jag började en diskusstion som heter brus brus brus, kanske vi skall fortsätta där med brus?

detta med 30 dB linjärt område, betyder att mottagaren från känlsighetsgreänsen ger en ljudstyrka som stiger med insignalen, efter att insignalen höjts med 30 dB börjar AGC göra att ljudstyrkan håller sig konstant. det är inte vad vi kallar dynamik.
Utan dynamik är mottgarens förmåga att höra något svagt samtidigt som starka stationer försöker tvinga sig in i mottgaren, exvis du lyssnar på 14002 kHz CW på en S1 stn, vid 13,8 MHz brassar BC stationer på med 1 MWatt, och dessa tränger ju in i mottagaren. En bra mottgare tål ett förhållande mellan dessa på närmare 100 dB, en dålig kan ligga på 70 dB.

Bruset vid RF gain, men håll volymen kvar på lagom, bruset skall sjunka linjärt med RF gainet, och vara så gott som tyst vid exvis S7. Sätt i antennen och du hör brus utifrån.


Pyrande brus kan komma från de breda MF stegen efter sista filtret i mottagaren. det kan man ta bort med ett filter sent i mottgaren eller ett brant LF filter, sånt är dyrt och slarvas med.

Jag kommer tillbaka på brus i kubik
 
Back
Top