Tack Roy och Karl-Arne. Verkligen upplysande.
(Det här går från trådens egentliga mening. Kanske nån moderator kan splitta den? Hoppas ni står ut sålänge
Ska göra praktiska prov om det här i helgen. Först bara lite funderingar för att se om jag fattat det här rätt:
Så om jag hör ett brus med antennen urdragen eller med en 50 ohm konstlast på antenningången så beror det på att AGC:n har dragit upp förstärkningen så att jag inte ska missa svaga signaler? I detta fall kan inte starka närliggande signaler (utom möjligen egengenererade) ge IMD-produkter.
OM jag hittar en skruv för att sänka AGC:n i radion skulle brusgolvet, som jag upplever det, sjunka och jag skulle få ett större lineärt dynamiskt område i riggen. Exvis skulle det gå att få CD-dynamik, dvs typ 90 dB från tystaste tyst till högaste högst ljud. De svagaste signalerna blir 90 dB svagare än de starkaste under förutsättning att AGC:n inte griper in. Och dyker en signal som är 100 dB starkare än den svagaste upp skulle AGC:n agera med 10 dB för att få in den starka utan klippning. Samtidigt försvinner de svagaste eftersom totalförstärkningen minskar med 10 dB?
Men en CD-dynamik (de där 90 dB:na) är kanske inte möjligt eftersom tillverkaren antagit att det finns en AGC som maskerar en eventuell "dynamik-potential" i stegen. Så då behövs bara 30 dB dynamik eftersom AGC:n börjar agera sedan? (Billigare och enklare konstruktion?)
Hur är det om jag kopplar ur AGC och sedan: Men en viss insignal drar jag upp volymen volymen (som då styr övergripande förstärkning i hela apparaten) till smärtgränsen (!). När jag då jordar ingången ska riggen tystna ner till sitt eget brusgolv. Vilket om kretsarna *verkligen* har bra dynamik osv ska ligga så att ljudet knappt blir förnimbart. Då har jag utnyttjag örats hela dynamik på 110 dB?
Om IMD:
Att byta dioderna i 820:an minskade alltså IMD pga närliggande stationer lirkade sig in i radion och lyckades bli demodulerade de också, med spridda frekvenser som följd vilket störde framförallt SSB-mottagningen? Med mindre IMD-produkter låter mänskliga röster naturligare och inte "grumliga"?
Resonemanget förklarar varför ingen skillnad i brus och pys hördes medan däremot folk *lät* naturligare i den. Mängden brus och pys har mer med AGC:n att skaffa.
Är detta rätt uppfattat?
Som vanligt för nyfiken för mitt eget bästa...
/Micke