Ingen amatörradio i Ukraina

Status
Not open for further replies.
Jag tycker att "obunden" i det här fallet skulle ha kunnat tillämpas som att SSA helt enkelt inte uttalade sig alls. Att man deklarerade nåt i stil med att "vi tar ingen ställning i stora samtidsfrågor" och att var och en enskilt får fatta sitt beslut.

Sen är ju den mer filosofiska delen av diskussionen, "vad är politik", oerhört intressant. I en islamistisk stat är det väl kanske normal dagspolitik att stena änkor och hugga händerna av folk, men det är kanske inte ett politiskt ställningstagande att ta avstånd från att behandla människor på det sättet, mer ett "mänskligt" sätt att reagera.
 
Jag tycker att "obunden" i det här fallet skulle ha kunnat tillämpas som att SSA helt enkelt inte uttalade sig alls.

Ja det är nog också så som jag tolkat "obunden" i SSA Stadgar;

”§ 1 – Ändamål
Föreningen Sveriges Sändareamatörer (SSA) är en oavhängig, politiskt och religiöst obunden, rikstäckande ideell förening vars medlemmar sysslar med radiotekniska experiment på för amatörtjänsten och amatörsatellittjänsten upplåtna frekvensband.”


Men som PHU mycket riktigt förtydligade så skall/kan "oavhängig" och "obunden" förstås som att SSA är fri att ta politisk ställning eller som i detta fallet införa sanktioner som innebär att ryska radioamatörer inte är välkomna och inte kommer med i resultatlistan även om de från sin sida deltar i SAC 2023.

Sen blir det väl så att när sådana beslut väl tagits så har SSA defakto "bundit sig" och är inte längre "obunden" i just denna frågan. Hur man än vrider och vänder på orden och definitionerna så känns det onödigt och beslutet som sådant kan rimligen inte representera alla medlemmarna, bara de som kanske ändå på eget initiativ låtit bli att svara ryska radioamatörer i testen eller helt enkelt inte deltagit alls för att protestera eller markera.
 
Jag vill påstå att Otto von Bismarcks beskrivning av politiken som "det möjligas konst" (eller för den delen vad Tage Danielsson ska ha sagt om Olof Palme i början av 80-talet; "politik är det mjöligas konst") är den som kommer verkligheten närmast.

Sedan är opportunismen något av en svensk nationalkaraktär, vi tenderar, efter att ha "blött på fingret" ,diskret anpassa oss till de krafter vilka för närvarande har övertaget.

Om det som vi i dag kallar för "demokratiskt underskott" är också "Järnkanslern" (felaktigt) tillskriven detta bon mot:

1690100042042.png

(Ofta fritt översatt med: "Lagstiftning är som korvar, det är bättre att inte känna till hur de tillverkas...")
 
Den kreativa tolkning av SSA:s stadgar som PHU försvarat ovan måste väl ändå vara helt ny? Något motsvarande politiskt ställningstagande har ju veterligen aldrig tidigare gjorts. Man undrar var som föranlett att det nu är lämpligt med ett sådant? Förfärliga, grymma och långa krig har vi haft flera de senaste årtiondena utan att SSA reagerat. Till och med Sverige har entusiastiskt medverkat i sådana (Libyen, Afghanistan) om än med begränsade styrkor. Borde vi bojkotta oss själva? Att ge SSA en politisk roll får absurda följder. Bättre att ställa in SAC också i år än att trampa i klaveret på detta sätt. Det är tillåtet att ändra sig.
 
Bättre att ställa in SAC också i år än att trampa i klaveret på detta sätt.

Det finns tre huvudalternativ att välja, tillåt alla att delta i SAC som tidigare, begränsa deltagandet för radioamatörer i vissa länder, ställ in SAC helt eller ev lägg ner SAC för all framtid.

Väljer man att begränsa deltagandet för radioamatörer i vissa länder så kan man ju fundera på om inte fler länders amatörer skulle kunna kvala in. Det förekommer och har alltid förekommit grova övergrepp, folkmord och krig har startats av många länder så varför bara stanna vid ryska amatörer?

Att helt ställa in SAC är ju också tveksamt eftersom krig är något som förekommer mer eller mindre konstant på någon plats i världen. Har alltid gjort och inget tyder på att det skulle upphöra. Snarare kommer krigen att eskalera nu när striden står mellan olika ekonomiska system och den stora omställning som är på gång.

Det rimliga i en komplicerad värld som denna vore att SSA och de andra nationella föreningarna avstår att införa sanktioner o liknande som är att betrakta som aktiva åtgärder som defakto drabbar enskilda radioamatörer som råkar bo i ett land med en regering som är i krig etc.

Kör SAC som vanligt utan regeländringar.

Med PHUs redogörelse för hur stadgarna är tänkta att användas kanske SSA kunde nöja sig med att utfärda ett officiellt ställningstagande där föreningen tar avstånd mot ryska radioamatörer för att P startade sin militära specialoperation. Alternativt att SSA riktar nämnda avståndstagande direkt till Kreml och P.

Dock känns det mer logiskt att hålla sig helt borta från att blanda sig i och kommentera krig och politik. Fokusera på amatörradio som hobby och ta tillvara medlemmarnas intressen gentemot myndigheter och sådant som har direkt påverkan på vår egen verksamhet och som kan påverka våra privilegier när det gäller tillgång till frekvenser. Jag skulle tro att en sådan inställning minimerar risken för splittring bland medlemmarna. För de som känner att de vill protestera eller sanktionera vissa radioamatörer kan göra det på eget initiativ på det sätt som passar bäst. Vi har ju läst i tråden hur någon svarar ryssar men inte aktivt ropar medan andra avstår helt medan det finns dom som kör på som vanligt och inte blandar sig i politiken. Jag kör på som vanligt och kan inte se logiken i att enskilda radioamatörer som inte har makt och möjlighet att påverka politiken skall straffas eller frysas ut.
 
Det finns tre huvudalternativ att välja, tillåt alla att delta i SAC som tidigare, begränsa deltagandet för radioamatörer i vissa länder, ställ in SAC helt eller ev lägg ner SAC för all framtid.

Väljer man att begränsa deltagandet för radioamatörer i vissa länder så kan man ju fundera på om inte fler länders amatörer skulle kunna kvala in. Det förekommer och har alltid förekommit grova övergrepp, folkmord och krig har startats av många länder så varför bara stanna vid ryska amatörer?

Att helt ställa in SAC är ju också tveksamt eftersom krig är något som förekommer mer eller mindre konstant på någon plats i världen. Har alltid gjort och inget tyder på att det skulle upphöra. Snarare kommer krigen att eskalera nu när striden står mellan olika ekonomiska system och den stora omställning som är på gång.

Det rimliga i en komplicerad värld som denna vore att SSA och de andra nationella föreningarna avstår att införa sanktioner o liknande som är att betrakta som aktiva åtgärder som defakto drabbar enskilda radioamatörer som råkar bo i ett land med en regering som är i krig etc.

Kör SAC som vanligt utan regeländringar.

Med PHUs redogörelse för hur stadgarna är tänkta att användas kanske SSA kunde nöja sig med att utfärda ett officiellt ställningstagande där föreningen tar avstånd mot ryska radioamatörer för att P startade sin militära specialoperation. Alternativt att SSA riktar nämnda avståndstagande direkt till Kreml och P.

Dock känns det mer logiskt att hålla sig helt borta från att blanda sig i och kommentera krig och politik. Fokusera på amatörradio som hobby och ta tillvara medlemmarnas intressen gentemot myndigheter och sådant som har direkt påverkan på vår egen verksamhet och som kan påverka våra privilegier när det gäller tillgång till frekvenser. Jag skulle tro att en sådan inställning minimerar risken för splittring bland medlemmarna. För de som känner att de vill protestera eller sanktionera vissa radioamatörer kan göra det på eget initiativ på det sätt som passar bäst. Vi har ju läst i tråden hur någon svarar ryssar men inte aktivt ropar medan andra avstår helt medan det finns dom som kör på som vanligt och inte blandar sig i politiken. Jag kör på som vanligt och kan inte se logiken i att enskilda radioamatörer som inte har makt och möjlighet att påverka politiken skall straffas eller frysas ut.
Håller med EQL 100% Att fatta beslut utan konsekvensanalys är ju en politiskt specialitet. Nu ser vi samma beslutprocess inom SSA och NRAU där man fattar beslut utifrån egna känslor och tyckande utan att koppla in hjärnan. Det här riskerar att bli dödsstöten för SAC testen.

Den första frågan SSA NRAU och SAC-kommittén borde ställa till sig själva är: Exakt på vilket sätt bär Ryska och Belarusiska radioamatörer ansvar för kriget i Ukraina? Är det genom att vara född i Ryssland eller Belarus?

Om man gör en mycket enkel konsekvensanalys med stortån så försvinner uppskattningsvis 20% av motstationerna om man utesluter Ryssland och Belarus. Målsättningen med testen är väl att öka antal deltagare och QSO? Vidare kommer troligtvis många radioamatörer i andra länder bojkotta SAC i protest mot diskrimineringen. Beslutet ökar polariseringen istället för att minska den. Beslutet är ren och skär diskriminering utifrån etnicitet och nationell tillhörighet. Enligt FN:s definition är det rasism.

Precis som sanktionerna mot Ryssland drabbade Europa hårdast genom inflation, skenande energi och råvarupriset kommer detta beslut slå tillbaks på SAC och SSA. Danmark och Norge är inte längre med i SAC kommittén. Så nu sitter Sverige och Finland och säger att alla radioamatörer i Skandinavien inte får köra ryssar i SAC. Otroligt.

Vill man diskriminera etniciteter och folk man inte gillar har man som enskild radioamatör full möjlighet att inte anropa eller svara radioamatörer från länder vars regeringar man inte gillar. Men en ideell förening som SSA ska inte sänka sig till den primitiva barnsliga nivån.

Gör om och gör rätt. Ändra beslutet och börja istället verka för fred och samarbete mellan alla nationer på denna planet.
 
Det finns ju ett annat sätt att se på detta. En nation som Ryssland, som bedriver ett obegränsat anfallskrig mot ett annat land, förtjänar att "brännmärkas" för detta. En metod är då att utesluta nationellt kopplad medverkan i olika internationella event, som idrottstävlingar och liknande. Jag tar inte ställning till om detta är effektivt, rättvist på det personliga planet eller nåt annat, men det har gjorts förr. Att utesluta deltagare från en aggressornation från internationella spektakel är inte diskriminering, det är ett politiskt ställningstagande i en fråga som inte nödvändigtvis har med spektaklet självt att göra, utan med den krigföring som i detta fall pågår.

Att Europa drabbas av sanktionerna mot Ryssland är ju en självklarhet, men vi kanske tar den olägenheten, i och med att den åtgärden (åtgärdspaketet) bidrar till att försvaga aggressorn, och därmed till att kriget kanske kan avslutas på ett sätt som inte ger angriparen några fördelar. Man kan inte alltid se till sin egen vinning eller sitt eget bästa; grannen kanske behöver hjälp mer än vi behöver lyx.
 
En nation som Ryssland, som bedriver ett obegränsat anfallskrig mot ett annat land, förtjänar att "brännmärkas" för detta.
Ryssland som nation är en sak.... Men underförstått betyder det att du även anser att ryska radioamatörer skall brännmärkas. Vad har de gjort för ont och vad skall nämnda brännmärkning leda till? Hjälp mig att förstå logiken.
 
Jag har nog tidigare nämnt att jag personligen inte skulle avstå från kontakt med ryssar pga nuläget, och min åsikt är att en "bojkott" eller liknande ska riktas mot organiserade, nationellt relaterade verksamheter, inte mot enskilda ryssar. Jag tyckte nog att det var temat i förra inlägget också. Nationella event av karaktären "tävlingar", där deltagarnas skicklighet kan tas till intäkt för att förhöja hemlandets status, kan man väl säga, är det jag tänker att man borde ta avstånd från. Endast i det sammanhanget kan värdlandet lida en "statusskada". Att bojkotta enskilda utövare är rätt meningslöst, och även moraliskt tveksamt.

Det är möjligt att jag har missförstått nåt här, det har hänt förr och då får jag be om överseende. Jag tycker bara att man ska undvika att polera den nationella ryska glorian. Enskilda utövare bör man väl behandla på individuell basis.
 
Jag är emot alla typer av sanktioner. Speciellt när det gäller Amatörradio. Sanktioner har aldrig fungerat, speciellt inte de aktuella mot Ryssland. Ekonomin i Ryssland går som tåget. BNP beräknas där att öka 2% i år. Jämför detta med Sverige och övriga länder i EU.

Som redan sagts pågår det krig hela tiden någonstans. Speciellt USA, som har varit inblandad i snart varje krig sedan 2:a världskriget. Invansionen av IRAK av USA och UK, var lika regelvidrig som Rysslands invasion av Ukraina. Jag har inte hört någon föreslå att vi ska bojkotta USA. Till slut är det väl bara norrmännen vi kan tåla, om ens det (vi har inte glömt unionsupplösningen! :)).

Blanda inte in politik i amatörradion! Om man av någon anledning inte vill köra amatörer från ett visst land, så det bara att låta bli. SSA ska inte leka förmyndare åt mig!
 
Last edited:
"Sanktioner har aldrig fungerat." Hm.
Relativisering funkar inte så bra det heller, inte för alla, eller i alla lägen.

Den här diskussionen får fortsätta utan mig. Den var intressant ett tag.
 
Den här diskussionen får fortsätta utan mig. Den var intressant ett tag.

Ja, att blanda in politik och känslor i en politisk och religiöst obunden hobby (som väl amatörradio är/borde vara?) är alltid en återvändsgränd, som du nu hamnade i. NRAU och SSA gick också vilse - även om dom troligen inte fattade det själv - och står med mössan i hand i skamvrån och funderar på hur de skall ta sig ur en pinsam situation där gruppmedlemmarnas personliga känslor var styrande i stället för att koppla på och använda hjärnorna. Beslutet de tog har bevisligen orsakat mer splittring än enande och jag tycker PZG lyfter fram kärnproblemen på ett mycket bra och tydligt sätt.

Själv har jag deltagit i många SAC och många andra tävlingar både med egen anropssignal och med klubbsignal. Jag har alltid tävlat som enskild och inte känt att jag representerar den svenska staten, regeringen och i synnerhet inte SSA. I några fall har jag dock uttryckligen tävlat för vår lokala klubb. Jag är ganska säker på att de flesta andra primärt deltar i tävlingar för att i resultatlistorna kunna mäta sig med andra deltagares prestationer. Samma när det gäller DXCC, rutjakt, kommuner eller fyrtorn. Att sen de svenska deltagarnas samlade poäng jämförs med t ex de finska deltagarnas samlades poäng och finnarna (alla deltagarna i Finland) utses som vinnare må vara hänt. Det är ju bara en konsekvens av antalet deltagare och deras poäng.

När det gäller de ryska deltagarna som nu bojkottas så funderar jag på om de själva anser sig tävla för Putin, nationen eller det ryska SSA eller bara som enskilda individer eller för deras lokala klubbar precis som jag.

Kanske någon kan utveckla det resonemanget och förklara varför enskilda radioamatörer skall bojkottas och var det positiva i så fall finns?
 
Någonstans sägs det att amatörradio ska vara opolitisk. En av de viktigaste reglerna. Hur kan då SSA/NRAU ta ställning i Ukrainakriget!? Det är allt annat en opolitisk. Det är nästan att jag (åter) funderar på att gå ur SSA. PK-kulturen förpestar mycket i vårt samhälle. Media och myndigheter, och även SSA verkar det som. Verkar inte finnas någon fredad zon för sådan smörja.
 
”§ 1 – Ändamål
Föreningen Sveriges Sändareamatörer (SSA) är en oavhängig, politiskt och religiöst obunden, rikstäckande ideell förening vars medlemmar sysslar med radiotekniska experiment på för amatörtjänsten och amatörsatellittjänsten upplåtna frekvensband.”

Enligt stadgarna är SSA "en oavhängig, politiskt och religiöst obunden, rikstäckande ideell förening..."

PHU förtydligade att skrivningen skall förstås som att SSA är obunden och därför fri att ta politisk ställning så som man nu gjort. Själv har jag tolkat skrivningen som också är vanlig i många andra ideella föreningar som att föreningen är opolitisk och att man inte tar politisk ställning för eller mot någon part. Men jag förstår nu att det var fel tolkning jag gjorde.
 
Enligt stadgarna är SSA "en oavhängig, politiskt och religiöst obunden, rikstäckande ideell förening..."

PHU förtydligade att skrivningen skall förstås som att SSA är obunden och därför fri att ta politisk ställning så som man nu gjort. Själv har jag tolkat skrivningen som också är vanlig i många andra ideella föreningar som att föreningen är opolitisk och att man inte tar politisk ställning för eller mot någon part. Men jag förstår nu att det var fel tolkning jag gjorde.
Märkligt sätt att se det på, så SSA skulle även kunna ta en religiös ställning med hänvisning till att man är religiöst obunden organisation.
 
Men jag förstår nu att det var fel tolkning jag gjorde.
Var och en är fri att göra sin tolkning, så även du Bengt. Ytterst är det varken du eller jag som avgör vad som är rätt, utan en medlemsmajoritet på årsmöte, om frågan tas upp där.

73,
Jonas SM5PHU
 
Var och en är fri att göra sin tolkning, så även du Bengt. Ytterst är det varken du eller jag som avgör vad som är rätt, utan en medlemsmajoritet på årsmöte, om frågan tas upp där.

Jaha, då kanske Stadgarna borde inledas med med att de är rådgivande där var och en får göra sin egen tolkning av innebörden i §§ och att ev tolkningstvister avgörs av årsmötet. Det ger ju då ganska stora friheter för den enskilde medlemmen och även för styrelsen som kan göra lite som man vill och hoppas att frågan aldrig kommer upp. Får erkänna att jag aldrig tänkt i så kreativa banor förr när det gäller stadgar i ideella föreningar. Å andra sidan är det ju precis så som de "riktiga politikerna" alltid gör när de slirar runt i sina partiprogram och aldrig tar ansvar för något trots att det står på pränt och man lovat och lovat. Men tack för info i alla fall. :)
 
Har läst igenom tråden och hittat både förnuftiga, defensiva och rent motbjudande argument. SM5FLM:s yttrande hör till de sistnämnda, t.ex. att sanktioner aldrig fungerat. De har fungerat utmärkt historiskt och det går att hitta många exempel på det, Sydafrika t.ex. Att "PK-kulturen" förpestar mycket i vårt samhälle, är också ett motbjudande argument om man betänker att omskrivningen är ett sätt för somliga att undvika att säga att vi skiter i moral, etik, sunt förnuft, solidaritet och jämställdhet. Sånt är odemokratiskt och ett hinder mot yttrandefriheten. Behöver jag ge exempel?

I tråden föreligger en felaktig uppfattning om målet för sanktionerna. Det handlar inte om att Ryssland ska gå under pga. kapitalistiska sanktioner genom förbud för penningtransaktioner, för företag att verka, förbud mot inköp av ryskt material etc. Det handlar inte heller om att ryska politiker ska bli upprörda över att inte få tävla i idrottsmästerskap, och självklart är det väl ingen som tror att Putin och hans anhang bryr sig om minskade möjligheter för amatörradiotrafik med omvärlden. Ryssland klarar allt sånt, i synnerhet som att folk utanför Moskva inte har någon större kännedom om detta.

Sanktionerna handlar om att påverka rysk inrikespolitik, att få folk att fundera och ifrågasätta. Ryska staten har ett järngrepp om sina medborgares kunskap om omvärlden genom statsstyrd media, propaganda och förbud och förhindrande av andra än statens åsikter. Det här är självklart för äldre DX:are liksom för oss som tillbringat mycket tid i öst innan järnridån föll. Jösses vilket mediakrig som pågick mellan rysk statsradio och VOA. Internet fanns ju inte och utländska tidningar och pamfletter var ju förbjudna. På gränserna letade man igenom långtradarna efter delar till skrivmaskiner och stencilapparater för såna försökte man få in i delar till från olika håll för att inom landet monteras och bidra till "alternativ sanning", ni vet sån där PK-kultur...

Även idag har faktiskt Putin ett hyfsat grepp om ryssarnas information. Vanligt folk får visserligen höra ett och annat som inte ligger i linje med Putins propaganda om ryska räddningsaktioner för att befria Ukraina från nazister och västvärldens, och framförallt USA:s klåfingrande på sånt som borde vara rysk egendom. Men de behöver fler incitament för att stanna upp och vilja ha mer information om vad som verkligen sker.

Ryska medborgare är uppdelade i fyra läger när det gäller det ryska kriget mot Ukraina.
En grupp köper helt Putins åsikt om nödvändigheten av en räddningsaktion för att befria Ukraina från fascisterna.
Den andra gruppen är helt klar över att Putin blåljuger och att han bedriver en imperialistisk våldtäkt på Ukraina.
Den tredje gruppen, som framförallt befinner sig långt från Moskva skiter i vilket eftersom de inte är vare sig påverkade eller informerade.
Den fjärde gruppen vacklar men ser det säkrast att tro på Putin, antingen för att de inte vågar tro på alternativ information när de bombas av statsmedias uppfattning. Eller för att de inte vill riskera att förlora vad de har om/när staten får tid att ta itu med sina egna "statsfiender".

Majoriteten av ryssarna påstår jag befinner sig i den tredje och fjärde gruppen. Eftersom de saknar full information och förmodligen saknar intresse för att veta annat än vad staten matar dem med, så är det de som behöver "väckas". Inledningsvis klarar sig Putin med att påstå att västvärlden startat påverkanskrig mot Ryssland i syfte att splittra landet för att ta över dess mark och dess resurser. I längden, genom att ryssar märker att de är "persona non grata" i allt fler sammanhang och får klart för sig att de lever i den lögn som Putin serverar dem, kanske de börjar ifrågasätta sina egna politiker. Det är detta politikerna i öst fruktat i decennier, det är dessa långsamt malande sanktioner och motpropaganda som till slut rev järnridån.

Jag slutar mitt långa inlägg med de första raderna av den ryske dissidenten Julij Daniels novell från början av 60-talet där han leker lika mycket med det byråkratiska språket som med sovjetsamhällets absurditeter:

”Här talar Moskva. Vi sänder en förordning utfärdad av Socialistiska Rådsrepublikernas Unions Högsta Sovjet. I samband med det växande välståndet och för att tillgodose de breda massornas önskningar har beslutits förklara söndagen den 10 augusti 1960 för de Fria mordens dag.”
 
Å andra sidan är det ju precis så som de "riktiga politikerna" alltid gör när de slirar runt ...

Bengt, jag noterar ditt återkommande vädrande av förakt mot politiker och politik.

Jag har låtit saken koka ner till en fråga om ordförståelse. Där ger ordböckerna vägledning. "Obunden" innebär definitionsmässigt att man har obegränsad handlingsfrihet. Tolkningen att stadgarna skulle förhindra SSA att ta ställning innebär den raka motsatsen till obegränsad handlingsfrihet.

Märkligt sätt att se det på, så SSA skulle även kunna ta en religiös ställning med hänvisning till att man är religiöst obunden organisation.

Är det lämpligt att SSA tar ställning i religiösa eller politiska frågor? Nej, enligt min mening är det rent allmänt inte det. Men om det här över huvud taget kan betecknas som en politisk fråga, så är det inte vilken politisk fråga som helst. Det är en fråga som direkt relaterar till amatörradio. Om någon religion skulle få för sig att förbjuda amatörradio, vore det på sin plats att SSA tog religiös ställning. (Svenska kyrkan har åtminstone ett överhuvud som är radioamatör.)

Jag kan förstå dem som menar att beslutet kan ifrågasättas. Frågan är ingalunda svart eller vit och det finns goda argument såväl för som emot. Men fortfarande menar jag att beslutet är fattat i full överensstämmelse med stadgarna.

73,
Jonas SM5PHU

so.jpg
 
Last edited:
Obunden" innebär definitionsmässigt att man har obegränsad handlingsfrihet.

Ja det förstår jag nu. Det mest korrekta för SSA kanske då vore att låta medlemmarna via årsmöte eller annan omröstning avgöra om föreningen skall ta ställning till om bojkott skall införas. Särskilt i en sådan känslig fråga som denna där känslor är drivande. Jag kan tänka mig att det finns många som skulle rösta ja till ett sådant förslag och många som skulle rösta nej. En tredje grupp skulle låta bli att rösta med hänvisning till att det inte gagnar föreningen att ta politisk ställning. En del av de som anser att SSA tog fel beslut blir missnöjda och lämnar föreningen. Särskilt om SSA plötsligt uppfattas som en politisk påverkanskraft...

Resultatet för SSAs del skulle bli att frågan inte bara splittrar föreningens medlemmar utan även skapar personlig osämja amatörer emellan eftersom de flesta har väldigt svårt att skilja mellan sak och person. Vi har ju sett tydliga exempel på detta i debatten om amatörradiokraven.

ZBBs inlägg är välskrivet och intressant på flera sätt men frågan är ändå om det är lämpligt att SSA engagerar sig politiskt för att via sanktioner eller bojkott indirekt påverka eller informera de tredje och fjärde gruppen så att de via inrikespolitiken på lång sikt skall kunna förändra den nationella politiken.

Jag ser motsvarande problem i några klubbar jag är med i och där några av medlemmarna är från Ryssland och tillfälligt arbetar här. Kanske bör de också behandlas som ovälkomna eller än värre. Jag kan inte se något positivt för vare sig SSA, den lokala klubben eller oss enskilda medlemmar att engagera oss för att påverka andra länders politik.

Hur man än vrider och vänder på allt detta så kommer man aldrig att bli överens i sådana känsliga frågor. Finns ingen möjlighet. Det skapar bara mer polarisering i föreningarna. Bättre att vi fokuserar på kärnverksamheten, dvs att utföra radiotekniska experiment, förkovra oss själva och utforska vågutbredningen och kommunicera med andra likasinnade som är intresserade av den s k gränslösa amatörradions alla möjligheter där alla oberoende av politisk tillhörighet eller religion är välkomna. SSA har ju trummat hårt för den saken under alla år precis som alla andra ideella föreningar.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top