Naturvetenskap och tråkig utbildning

Jag bara undrar lite...
Hur är mottagandet i de lokala klubbarna för de nyblivna amatörerna?
Visst kan man förkovra sig via forum och internet men inget slår att få assistans av de som redan kan. Jag skulle gissa att det är lite varierande.

Det talas ofta om nyrekrytering men omhändertagandet efter de klarat provet är nog minst lika viktigt.

Vidare så tror jag också att de som har intresse kommer att finna hobbyn ändå.

/ Tomas /
 
Säkert olika. Jag känner till flera klubbar här i Skåne som tar hand om de nya på ett förträffligt sätt. Vi här i Lund var också bra på detta fram till någon gång i slutet av 80-talet sedan gick luften ur de flesta eldsjälarna.

Problemet här hos oss har varit att vi gamla mest suttit och druckit kaffe och de nya har varit alldeles för få. Inga kurser har heller bedrivits på länge och den stackare som ensam kommit på besök har tröttnat efter bara en eller två gånger. Hur det är nu vet jag inte då jag själv tröttnat på kaffedrickandet.

Så även om vi hade lyckas locka till oss många nya så finns det begränsade resurser att ta hand om dom på ett bra sätt. Detta märks tydligt på årsmötena när frivilliga efterfrågas till olika poster som kursledare, aktivitetsansvarig etc. Men många har synpunkter som - att vi måste starta en kurs etc men när det riskerar att bli verklighet så har man tusen ursäkter för att inte hjälpa till. Jag också ibland.

/Bengt
 
Vem vill ändra och varför?

Om det går, är vi då beredda att acceptera ett nationellt amatörradiocerifikat med t ex den nuvarande nivån precis som det ser ut idag?

I så fall, inser vi och förstår vi att ett sådant certifikat inte kan få HAREC-status?

Kan vi vara utan HAREC?

Vad anser du om allt detta?

/Bengt

Det har ju hittils gått alldelens utmärkt att utbilda till den nivå du påstår är för låg.

Det har inte inkommit några internationella klagomål på den Svenska utbildningsnivån, så det finns således ingen som helst anledning att höja den.

Det har ju funkat utmärkt hittils, VARFÖR höja?

OM vi ska göra om provet så ska vi fokusera på att göra det modernt och relevant för moderna människor som vill utöva hobbyn på ett modernt vis.
 
>>>Det har ju hittils gått alldelens utmärkt att utbilda till den nivå du påstår är för låg.

Ja, eftersom PTS inte haft stöd i lagen att utöva tillsyn över hur provförrättningen skett och ej heller haft stöd i lagen för att utfärda amatörradiocertifikat samt utdela anropssignaler. Därför upphörde PTS med detta.

Men den 1 juli 2011 ändrade Regeringen lagen så att PTS fick ansvar för amatörradio igen. PTS har gjort en utredning om hur man vill att det fortsatta arbetet skall ske genom delegering av olika arbetsuppgifter på SSA, ESR och FRO.

I samband med detta ser man över provfrågebanken som i dagsläget är konfidentiell för såväl PTS som ESR och FRO. Det är ett bekymmersamt läge och för att PTS skall kunna ta sitt tillsynsansvar så bör man ha tillgång till frågorna och även förvissa sig om att de täcker den kunskapsnorm som myndigheten bestämt sig för att införa om några månader.

I slutet av september skall ett nytt försök göras att värdera den nuvarande provfrågebanken. Vi får se hur det går.

/Bengt
 
Bengt,

Morgontrött är jag visst mer korkad än vanligt, och förstår ej vad du menar:

"I samband med detta ser man över provfrågebanken som i dagsläget är konfidentiell för såväl PTS som ESR och FRO. Det är ett bekymmersamt läge och för att PTS skall kunna ta sitt tillsynsansvar så bör man ha tillgång till frågorna ..."

Du menar väl att frågorna inte får delges någon annan än dem inom PTS/ESR/FRO som jobbar med dem? På vad sätt är detta bekymmersamt?

Ett annat sätt att tolka det du skriver, är att PTS/ESR/FRO inte får ta del av frågebanken, och det är ju helt orimligt.

Hjälp mig förstå.

/Janne
 
AKU skrev; "Ett annat sätt att tolka det du skriver, är att PTS/ESR/FRO inte får ta del av frågebanken, och det är ju helt orimligt."
-----

SSA låter inte samarbetsgruppen som PTS tillsatt ta del av den skarpa SSA-provfrågebanken och därför kan den inte heller valideras gentemot T/R 61-02 som PTS avsett.

/Bengt
 
OJ! Det var inte dåligt det. Hade jag ingen aning om. "Helt sjukt" heter det visst i modernt språkbruk.

I min lilla värld betyder samarbete att man ger och tar, alla efter bästa förmåga.

Undran uppstår: Har man något att dölja, och vad skulle det isf vara?

Nu dax för annat än Inet-blädder och återkommer framemot aftonen.

/Janne
 
AKU skrev; "Ett annat sätt att tolka det du skriver, är att PTS/ESR/FRO inte får ta del av frågebanken, och det är ju helt orimligt."
-----

SSA låter inte samarbetsgruppen som PTS tillsatt ta del av den skarpa SSA-provfrågebanken och därför kan den inte heller valideras gentemot T/R 61-02 som PTS avsett.

/Bengt

Kan just undras varför. Vill dom inte visa bristerna för PTS och stå för det?

Jan
 
Kan det vara något upphovsrättsligt (sånt är ju på tapeten) som är orsaken? Dvs någon/några har jobbat o slitit för att få till provfrågebanken, sådan den nu är, och vill då inte att den skall spridas.

Även om så är fallet tycker jag att det är olyckligt att den nuvarande gruppen, i sin helhet, inte får tillgång till informationen.

Nå, nu bryr jag inte min klena hjärna med ytterligare tänk om detta. Hoppas att det fixar sig snart nog, ty det är kort tid kvar till mötet med PTS som Bengt nämnde tidigare.

/Janne
 
Om det EQL skriver är korrekt, vilket jag tror det är, menar jag att det är mycket anmärkningsvärt och förvånande att SSA inte samarbetar med tillsynsmyndigheten.

För övrigt diskuterades just arbetsgruppens tillgång till ssa:s provfrågebank på ssa medlemsforum redan i december 2011... Man får nog pinka länge på den stenen.
 
I tråden "varför?" citerade -RVV mig och skrev:

SM7MCD said:
Lyfter man blicken och tittar lite på vad teknikintresserade ungdomar ser som "häftigt" så är certifieringar av olika saker något som ger status. Att vara certifierad från CISCO är status och ger beundrande blickar etc. på samma sätt som vi satt och tyckte det var häftigt att träffa kunniga yrkesmän som var "telegraftekniker" eller "transmissionsingenjör" mm.

SM0RVV said:
Spännande.
Våra erfarenheter skiljer sig åt diametralt. Där jag verkar inom IT ses Cisco (m fl) certifieringar som nästan bara ett marknadsförings-trick.

Eftersom jag inte på något sätt kan kallas ung längre så kanske skillnaden ligger i åldersgrupperingen? Om det är som du säger så sätter ungdomarna betydligt större värde på certifieringar än vad vi gamla gubbar gör.

I så fall är det ju enormt viktig info som direkt kan applicera på vår hobby.

73 de SM0RVV


Jag skrev då nedanstående text som reflektion i en ny tråd, men som jag tycker passar bättre i denna tråd.


Jag var på DreamHack summer 2012 i söndags och tittade runt en del hur man löser hanteringen för all nätverkskommunikation för ca 12000 enheter och en kommunikationskapacitet utåt som tangerar världsrekord.

Bland de 10000 ungdomar som är där och spelar finns det en del som är där för att de finner tekniken intressant. Det var en strid ström av 12 - 16-åringar som stannade till och tittade på de tre stativ som förmedlade all kommunikation och det var många ansikten där man kunde se drömmar om att få arbeta med liknande häftiga system.

Säg att man kan identifiera ett antal hundra ungdomar med ett gediget och begynnande teknikintresse att koppla och förbättra teknisk utrustning för höga frekvenser. Skulle det inte vara intressant att försöka attrahera dessa ungdomar genom att visa möjligheter med amatörradiohobbyn?

Har lekt lite med tanken att hitta ett koncept för att presentera något på DreamHack, funderar i termer som "Remotestationer", "programmera kod för listig kommunikation", "häftiga apparater", "bältesradio", "egenbygge" etc.

Jag noterade att de flesta viktiga personer i kategorin "Crew" använder bältesradio på ett mycket proffsigt sätt, dvs man programmerar ett antal menyer som motsvarar den servicefunktion man har, sedan hamnar radion i bältet och monofonen hänger över axeln. precis som radiosystemen används inom stora processindustrier mm.

Dessa servicepersoner (Crew) har en väldigt hög status bland de som är teknikintresserade och aldrig att de får frågan om varför de inte har en smartphone i stället för radio... sällan ifrågasätter någon deras auktoritet, en auktoritet som i huvudsak är grundad på gedigen kunskap...

Jag är övertygad om att om vi ser examinationen och den tillhörande utbildningen med moderna idéer och nya perspektiv, då kommer vi inte att behöva ändra i vår definition av hobbyn, det räcker att vi ser och presenterar hobbyn med nya ögon.

Vi som etablerade hobbyutövare och SSA som organisation är som pensionärsorganisationer som bara är sååå långt borta från ungdomar och deras intresse att bygga kunskap... :eek:


Vidare vågar jag nog säga att Roys frågeställning i det inledande inlägget är ganska universell, och man har sedan minst 30-talet haft stora frågetecken inför ungdomars möjlighet att bära teknisk kunskap vidare. Jag har själv tillhört den skara som ihärdigt ansett (och fortfarande till viss del anser) "att det var bättre förr...", men jag har mer och mer svängt över till att tycka att det var annorlunda förr.

Jag tror att det misstag vi gör är att förvänta oss att ungdomar skall ta över facklan för teknisk innovationskraft på våra villkor. Jag är mer och mer övertygad om att den tekniska kunskapen kommer att spira och utvecklas på nya kreativa vägar, men kanske inte i vårt samhälle, men säkerligen i ett globalt perspektiv.

I så fall är det vår egna brist på insikt om nya möjligheter som är den största bromsklossen för att se de nya vägarna och den horisont de leder mot. Se bara inom vår population av mer eller mindre aktiva förståsigpåare som ojjar oss för att inga ungdomar är intresserade av "vår fina hobby".

Men vi har inte fattat att ungdomarna är inte intresserade av spiralsladdar och meningslöst 59-pladder, man vill se en ny horisont. Men eftersom vi etablerade vägrar att se någon annan horisont än spiralsladdar och telegrafinycklar med tillhörande meningslösa 59/599-pladder kommer vi aldrig att först varför ingen annan vill intressera sig för "vår fina hobby". Därmed inte sagt att vi ur vår horisont gör fel att hålla fast vid det klassiska som var vår drivkraft och som fortfarande står som ledstjärna i radiorummet. Men vi lär inte attrahera speciellt många nya utövare.

Lika är det för stora delar av utbildningsväsendet som inte förstått att den tekniska utvecklingen och dess kreativa drivkrafter bara är på väg att byta arena, vilket är helt normalt i ett globalt perspektiv, men samtidigt omöjligt att förstå i ett regionalt/lokalt perspektiv.
 
Back
Top