Naturvetenskap och tråkig utbildning

VJX skrev; "Kanske kräva att man ska kunna sticka en tröja eller nåt, då krävs det riktigt mycket motivation av dom som vill bli radioamatörer, för det är fasen inte lätt."
-----

Jag vet inte om det var ditt svar på min fråga i inlägg 174, i så fall finns inte mer för dig att diskutera i sakfrågorna? Om inte, så kika igenom videofilmerna som finns i länkarna och bilda dig en uppfattning om hur man gjort i Danmark med tre licensklasser med stigande svårighetsgrad .

D-licensen öppnar upp portarna för unga ungdomar och andra som kan tänkas sakna de grundläggande förkunskaper som krävs för att gå den svårare kursen. Det är tänkt att D-amatörerna, de som finner amatörradio intressant skall komma in i gemenskapen i de lokala klubbarna och i deras kursverksamhet. Ungefär som radioamatörernas knattelag när det gäller populära bollsporter etc.

Nästa steg B-licensen är betydligt mer omfattande men ger också betydligt fler möjligheter för att kunna utöva allt vad hobbyn kan erbjuda.

För de allra mest teknikintresserade går det att komma ännu ett pinnhål högre och kvalificera sig för HAREC-nivån.

England har en liknande licenstrappa med tre klasser medan de flesta andra CEPT-länderna nöjt sig med CEPT Novis som instegslicens och CEPT HAREC som s k full license.

/Bengt
 
Jag tror att det är ett mänsligt drag att vi vill vara missionärer. Något medfött som vi alla har.
Sådana har funnits i alla år.
Poliker är mycekt starka missionärer.
de som missionerar för religion är extremt starka, en del med så stark ideologi att de riskerkar livet.
En del missionerar för att andra oxo skall börja med fiske eller Golf.
Jag tror människan är sådan till skillnad mot de andra djuren.

Varför vi är sådana är förstås en djupare sak att filosofera om.

Sen måste vi nog aceptera fakta, dvs att unga tycker och tänker annorlunda idag är förr.
Vi hade kostiga gammelmodiga värderingar förr, som dagens unga genom att det saknas motiveringar skiter i.
Vi var formbara i unga år förr vilket inte är så idag.
det kallas även att de idag är ifrågasättande.


Lösning:
Varför inte ett jättesvårt prov, där 30 procent rätt svar ger FM behörighet VHF och uppåt, max 5 W
Där 40 procent rätta svar ger FM behörighet och 50 W
Där 50 procent rätta svar ger 1 kW FM
Där 60 procent rätt ger FM, AM och SSB behörighet 100 W på HF
70 procent rätta svar och du får köra alla trafiksätt med 1 kW
80 procent rätt svar och du får köra DX och tester.
Och så vidare.


de
Roy

Roy, du har rätt i en stor del av detta. Att vilja "sälja in" sina intresseområden, ligger nog i vår natur.

Men ändå måste vi ställa oss frågan om totala antalet certifierade radioamatörer är det viktigaste och nyckeln till vår hobbys framtid? Är inte nettoutfallet viktigare? D.v.s. antalet aktiva radioamatörer?

Om det nu är så att all föryngring inom hobbyn förtvinar, så håller jag med EQL att vilken åtgärd vi än tar till för att värva ungdomar ändå bara blir konstgjord andning. Jag tror även att viljan, motivationen och kraften att ta sig fram måste ligga hos individen, den presumtive radioamatören!

Jag drar en parallell med musikintresse, då det råkar vara mitt andra (eller kanske första) stora livsintresse. Många vill gärna spela ett instrument och gör halvhjärtade försök att lära sig det. Få blir musikanter. De som blir musikanter däremot, drivs av ett brinnande intresse och en stark motivation byggd av glädje, vilket blir sitt eget belöningssystem! Att vi alla sedan har olika fallenhet och förutsättningar, är något som gäller för alla områden, men där är viljan det starkaste kortet!

Kommunala musikskolan har betytt väldigt mycket för vårt musikliv. Fast enligt min mening, mest som vaskpanna och för att ge en positiv knuff i ryggen på de som vaskats fram. De flesta eleverna har dock trappat av efter hand och i vuxen ålder är det få som, ens i sociala sammanhang, har någon nytta av sin musikutbildning mer än att med viss möda kunna placera fingrarna rätt för att få fram ett eller ett par halvkvävda gitarrackord...

För att ta ett välanvänt men klokt citat. "Styrkan sitter i viljan!"


73/Lasse
 
Last edited:
Jag har under dagen fått ett par olika telefonsamtal från folk som inte vill skriva i tråden, men ändå velat delge mig lite information.

Jag har insett att i södra landsänden finns det stora problem inom hobbyn som inte existerar här uppe.

Det finns och har funnits provförättare som lite godtyckligt har släppt igen folk som dom har velat, det har funnits interna stridigheter inom radioklubbarna, det har funnits beteenden som närmast kan räknas som vuxenmobbing.

I några klubbar har det skett nyrekrytering men varit stort botrtfall bland nykomlingarna för att man som nykomling har blivit dåligt bemött, vissa amatörer har systematiskt och medvetet motats bort från banden av folk som har fått ett plötsligt behov av att tuna kilowattslutsteget på precis den frekvens dom ropar på.

Vissa har gjort sig omöjliga inte bara i en förening utan har försökt nästla sig in i flera för att högljutt proklamera sin sanna lära från flera stolar.

Jag börjar förstå varför det är så viktigt att internationellt ansöka om en frekvens på 2M för en handfull gubbar att köra AM på, för det verkar totalt saknas samarbetsvilja och ödmjukhet.

Jag som teoretiskt kanske har 40 år kvar att leva med min hobby kanske har en annan syn på tillväxten inom hobbyn än dom som vet att dom förmodligen kommer att ställa tofflorna om fem till tio år (rent statistiskt)

Jag vet inte hur åldersfördelningen ser ut inom hobbyn, men ponera att vi inte har någon nämnvärd återväxt.

Inom 10 år kommer 25% att ta ner dipolen
Inom 20 år kommer 50% att vara jordgubbar
Inom 30 år så är vi kanske bara en bråkdel kvar.

Det är ett scenario som inte jag ser som önskvärt.

Jag ser en enorm protektionism från dom gamla om det dom ser som "äkta" amatörradio, men jag ser inte dom hot mot det "äkta" dom ser.

Om vi släpper in tusen nya i hobbyn och 900 tröttnar efter att ha pratat på repeater i ett par år så har vi i alla fall fyllt på med nästan lika många som har trillat bort och dom 900 som har tröttnat är inte till besvär på något sätt för hobbyn.

Men ger vi inte dom nya tillgång till annat än handapparater och repeatrar så kanske det inte är så troligt att dom fastnar för hobbyn heller, men det är förstås det protektionisterna hoppas på.


Återigen, lös den numerära återväxten så får ni ha vilka prov ni vill, jag har gjort mitt prov.
 
VJX skrev; "Jag har insett att i södra landsänden finns det stora problem inom hobbyn som inte existerar här uppe."
----

Bra att du tar upp dessa frågorna.

Nu vet jag inte var du drar gränsen för den södra landsändan men kan bekräfta att en del av dina uppgifter stämmer ganska bra som läget var för några år sedan här i Skåne. Allvarligast var systematisk medveten störsändning på flera repeatrar på den svenska sidan i öresundsregionen. Tidvis rådde lynchstämning och mer än ett "dödshot" uttalades av temperamentsfulla amatörer som var drabbade. Det var på någon av repeatrarna. PTS gjorde tillsammans med polis hembesök på kända adresser men som inte hade någon större effekt mer än tillfälligt. Numera tycks dock dessa problem vara helt borta, i alla fall har jag inte hört något direkt bråk på mycket länge.

Det har blossat upp kortvariga kanal-konflikter mellan repeatergrupper men inget mer allvarligt än att man pratar med varandra. Tror inte det finns något problem just nu. Kruxet är ju att kanalerna är för få eller repeatrarna för många. Hänsyn måste tas till Danmark ända bort till Jylland.

I Skåne känner jag inte till några konflikter klubbar emellan. Ej heller har det bedrivits någon organiserad utbildning i större skala i några klubbar där de nya mobbats ut Kan i alla fall inte luska ut vilka det skulle kunna vara. Några få bedriver kurser sporadiskt och de som arrangerat kurser de senare åren är i alla fall kända för att vara mycket seriösa och välkomnar nybörjare.

Provförrättningen har däremot haltat så pass mycket att de flesta forna PTS-provförrättare här nere i sydvästra Skåne har avsagt sig sina uppdrag p g a att de helt enkelt inte vill riskera att bli anklagade för fusk. I dagsläget verkar läget ha normaliserats och det förekommer inte längre några rykten om fusk. Jag har inte hört några i alla fall.

Ang internationell ansökan om en 2 m frekvens för AM så var det nog mer i förebyggande syfte då sändarna skulle vara kristallstyrda och folk behövde specialbeställa kristaller. Öresundsregionen har tidigare varit ett aktivitetscentra för FM-trafik i små lokala grupper, främst i Danmark och på Själland. Härifrån Malmö - Lund - Helsingborg regionen är det lätt att råka hamna på en "privat dansk frekvens" och någon vilja att flytta sig har varit svår att finna. Efter snart tre veckors intensiv lyssning med antennen västerut kan jag dock konstatera att aktiviteten avtagit till nära noll så i praktiken existerar inga problem.

Åldersfördelningen i Skåne känner jag inte till men i hela landet ligger den enligt skattning kring 60+.bland de aktiva amatörerna. Detta faktum återspeglar sig på allehanda tillställningar som loppis, field days, SM7-möten och klubbträffar. Mycket sällan syns några yngre förmågor, troligen av den anledningen att de är få? Jag är 59 och ofta en av de unga.

Jag tror att din tabell är optimistisk. Bara de senare åren har aktiviteten avtagit markant på alla band. Störningsproblemen på KV har ökat flerfaldigt. Knappt någon lokal trafik inom Skåne förekommer på 80 m. Här i Lund finns nog bara jag kvar som är regelbundet aktiv på KV. Jag känner till en handfull i Malmö som jagar DX och som kör contest. Repeatertrafiken har också minskat jämfört med för bara 10 år sedan.

Sammanfattningsvis är det nog väldigt lugnt här nere längst i söder. Hur står det till i övriga delar av södra Sverige?

/Bengt
 
Last edited:
Känner du dig mindre speciell om lågutbildade människor också får tillgång till hobbyn?


Hela den här "problematiken" handlar ju om att "fossilerna" verkar ha grava mindrevärdeskomplex över att de inte är något mer än just radioamatörer, betona gärna "AMATÖR".

Det blir faktiskt väldigt tydligt att de har komplex i 180 när det inte räcker med att berätta om hur otroligt duktiga de är som minsann kan rörteknik och telegrafi, utan de måste ta till andra metoder - förolämpa, nedvärdera, föringa och förlöjliga de som inte uppvisar samma sär-intressen. Tex. knapptryckaramtörer, plastradioamatörer, operatörer, stickproppsamatörer, rakelwanabes...

Behöver man trycka ner andra för att försöka framstå som något bättre själv, då har man allvarliga problem! Sök hjälp!
 
Hela den här "problematiken" handlar ju om att "fossilerna" verkar ha grava mindrevärdeskomplex över att de inte är något mer än just radioamatörer, betona gärna "AMATÖR".

Det blir faktiskt väldigt tydligt att de har komplex i 180 när det inte räcker med att berätta om hur otroligt duktiga de är som minsann kan rörteknik och telegrafi, utan de måste ta till andra metoder - förolämpa, nedvärdera, föringa och förlöjliga de som inte uppvisar samma sär-intressen. Tex. knapptryckaramtörer, plastradioamatörer, operatörer, stickproppsamatörer, rakelwanabes...

Behöver man trycka ner andra för att försöka framstå som något bättre själv, då har man allvarliga problem! Sök hjälp!

Hmm...

Då jag med största sannolikhet tillhör "fossilerna" i kraft av erfarenhet och ålder, känner jag mig manad att bemöta dina synpunkter.

Jag är helt enig med dig att det är tråkigt och destruktivt för debatten när det övergår i, vad som närmast kan liknas, personangrepp. Kanske är debatt-tekniken en smitta från våra politiker!?
Jag tycker att man ska kunna ha olika åsikter och kunna diskutera, vända och vrida på dessa, utan att för den skull förfalla till personangrepp på sin eller sina meningsmotståndare.

I grunden är åsiktsskillnader och debatt av godo, då det lyfter fram olika aspekter av en fråga i ljuset. I det ljuset glimmar inte sällan något till som vi inte sett tidigare!
Som jag tidigare sagt, anser jag att det varit, och är, en sansad debatt i denna tråd.

Jag anser mig inte vara "finare" än någon annan, bara för att jag vet att jag, inom vissa områden, har kommit längre i min utveckling än du och andra. Naturligtvis finns även områden av mitt kunnande där förhållandet är tvärt om!
Det gäller nog för oss alla.

"Komplexfylld" kan väl översättas med blyghet, spärr, återhållsamhet, blockering, broms och/eller en allmän mindervärdighetskänsla. Då jag inte känner igen dessa symtom hos mig själv, kanske diagnosen är felställd och att det jag i själva verket lider av är hybris!? ;)

Att kalla andra för "fossiler" kan nog i många kretsar anses nedvärderande. I skenet av denna debatt ser jag nog ändå uttrycket som närmast en komplimang!:)

73/Lasse
 
BDZ skrev; "Jag är helt enig med dig att det är tråkigt och destruktivt för debatten när det övergår i, vad som närmast kan liknas, personangrepp. Kanske är debatt-tekniken en smitta från våra politiker!?"
----

Några kommentarer till dina kommentarer till VDT.

Det finns nog många faktorer som spelar in här. Debattklimatet i TV & Radio kan ju vara tidvis ganska infekterat. Löpsedlarna på Aftonbladet och Expressen likaså. Jargången (det interna språkbruket) t ex på klubbar och arbetsplatser eller där flera likasinnade träffas kan vara väldigt hård och nedlåtande för den som står utanför gruppen och lyssnar. Mycket sägs med glimten i ögat men tolkas som rena personpåhopp av den som känner sig träffad. Jag tror det var 5EPC som skrev om detta i en annan tråd. Tänkvärt.

Själv använder jag ofta ordet "plastradio" för att beskriva det andra benämner ICOMYAESUKENWOD eller köpeapparater. Ordet i sig är ofarligt men i sitt sammanhang kan det naturligtvis tolkas på annat sätt. Som någon också påpekat så är dagens plastradioapparater ofta tillverkade av metall och har ett gediget chassie. Prestanda är med få undantag långt över våra hembyggda apparater. Lite farligare är ordet köpeamatörer men samtidigt beskriver det ju bara någon som använder icke egenbyggd utrustning eftersom det helt enkelt inte är kul att bygga eller inte finns något skäl att bygga.

Stickproppsamatör kom jag i kontakt med före jag blev amatör. På senare år när jag läst igenom gamla QTC, OZ och andra tidningar från förr så noterar jag att stickproppsamatör myntades redan på 50-talet och särskilt i USA gick debatten hög om amatörradions förfall långt tidigare.

Ordet "knapptryckare" använder jag sällan men för mig har det innebörden av någon som nöjer sig med att handa en apparat och som antingen inte är intresserad av den elektriska funktionen eller helt enkelt inte har en aning om vad som händer. Vi är väl alla knapptryckare idag inom olika områden.

Men alla orden kan användas i olika syften och sammanhangen de används i kan tolkas olika. Mer fokus på sakfrågorna och fakta alltså.

/Bengt
 
Bengt,
jag håller med till 100% och gillar dina kommentarer och förtydliganden.
Det är naturligtvis så att mottagaren själv sorterar vad som är ett angrepp och inte. Det kan ibland göra det svårt att debattera, då man får tassa fram väldigt försiktigt för att undvika att trampa någon på tårna!

73/Lasse
 
Analogt med årgångsvin, blir riktiga kunskaper bättre med åren.

Det snabbproducerade "blask" som säljs som öl i Sverige är en ren färskvara och klarar inte lagring.

Alla likheter med trådens huvudämne är - tillfälliga.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Analogt med årgångsvin, blir riktiga kunskaper bättre med åren.

Det snabbproducerade "blask" som säljs som öl i Sverige är en ren färskvara och klarar inte lagring.

Alla likheter med trådens huvudämne är - tillfälliga.

73/
Karl-Arne
SM0AOM


Fast oavsett eventuell klass från början har ju somligt blivit vinäger sen länge.

Alla likheter är högst tillfälliga....
 
Last edited:
Det har nu blivit en omfattande tråd.

Jag började tidigt skriva ett inlägg sedan kom annat i vägen, jag tänker ändå börja med en kommentar till det första inlägget i tråden.

De vill, givetvis, lära sig hur en dator funkar, hur en bilmotor funkar, hur en radiotelefon funkar, hur optiska fibrer funkar. Och vad kunskap om detta kan leda till för jobb.

Min uppfattning är att de vill lära sig hur de direkt kan använda prylarna utan en massa teori först. Jag tror att de flesta av oss vill göra/gör likadant, gå direkt till använda och hoppar över varningstexten ”LÄS MANUALEN NOGA FÖRST”

Så fort vi öppnat en teknisk pryls förpackning försöker vi använda den, läsa manual först är fegt. Har ni förresten inte undrat över varför nästan alla moderna prylar har en snabbstartmanual?

Det är nog snarare pedagogin, hur man lär ut, hur man gör någon entusiastisk, hur man får folk att intressera sig för något, jag var ute efter.

Ja du Roy, en lärares tuffaste utmaning, hur man gör en utbildning intressant. Några faktorer är lärarens kompetensbredd samt elevernas motivation och förkunskaper. Har läraren en bred kompetens inom sitt ämne, och helst närliggande ämnen, så går det lättare att fånga elevernas intresse. Att läsa innantill ur en bok och skriva av på tavlan ger inga extrapoäng.

Vi kan idag konstatera att eleverna har lägre men bredare förkunskaper. Om de kunde de tidigare nämnda multiplikationstabellerna vore mycket vunnet när det gäller ellära.

Dagens ungdomar har även svårt för benämnda frågor. I en övningsuppgift har jag provat hur eleverna löser blandade uppgifter. Jag ska ge några exempel på detta.

En uppgift som den här om Ohms lag löser eleverna utan problem, med hjälp av miniräknare.
3. R = 120 Ω I = 3A Beräkna U
U =

Om jag istället ger eleverna löpande text blir resultatet annat. Den här uppgiften tar betydligt längre tid att lösa.

4. Ett motstånd har resistansen 120 Ohm, strömmen genom
motståndet är 3 Ampere. Beräkna spänningen över motståndet.

Spänningen =

Övningen har ett antal frågor där varannan fråga är rätt på, och nästa fråga är löpande text. Det finns i övningen även samma frågeställningar i ritad form med inskrivna värden. Här blir resultatet någonstans mitt emellan.

Saken gäller ju varför dagens unga inte vill, eller orkar eller inser varför de måste lära sig torra saker. Jag likanr det som sades i P1 programmet med amatörradion och utbildningen till radioamtör.

Dagens unga har en lite annan syn på många saker. En sådan syn är hastighet/snabbhet. Om en elev har skrivit ett prov vill eleven direkt veta resultatet, varför ska man behöva vänta i två veckor på rättning? I dagens samhälle får man till exempel sportresultatet i realtid och vet direkt vem som har vunnit även om tävlingarna skett på andra sidan av jorden. Vänta är inte kul.

Jämför med tråden om börsmäklare som vill snabba på överföringen av börsinfo med några tusendelar för att tjäna mer pengar.

Mina elever har en tendens att snabbt lösa en uppgift för att sedan ”softa lite”. Om uppgiften är kort och kan lösas snabbt finns det mer tid till att ”softa”.

Frågan : "varför skall vi lära oss detta" kommer ofta.

Jag kan i de flesta fall visa och berätta för mina elever om varför de ska lära sig ”det här”. Mina elever har valt en utbildning där de ska kunna installera och reparera det som andra använder. Detta medför att de behöver kunna lite mer än bara kunna förklara var ”on-off ” sitter.

När det gäller radioamatörer och deras kunskapsområde är det lite mera traditionsbundet om vad en radioamatör av hävd förväntas kunna.
Myndigheter skapar ofta en ram och säger ”kan du det här får du göra det här” Problemet är att när man utbildar sig till radioamatör, går en kurs, så vet inte de som skrivit kursmaterialet och kompetenskraven inte vilken inriktning inom hobbyn som den blivande amatören kommer att intressera sig mest för. Därav följer att utbildningen måste ha en viss bredd även om personen bara ska …

Av SM7EQLs inlägg framgår tydligt vad som i framtiden kommer att bli kunskapsram för radioamatörcertifikat. Att bråka om ramen ger i nuläget ingenting.

Däremot att prata och diskutera om hur vi provar kompetens inom ramen är en annan fråga.

Oavsett vilken variant man bestämmer sig för kan kunskapsbedömningar (t.ex. i prov och examinationer) aldrig bli heltäckande. De täcker aldrig in allt innehåll och aldrig alla kunskapsformer.

Du sätter fingret direkt på en öm punkt. Här ligger den svåra utmaningen för de som undervisar, konsten att välja ut testbara delar av utbildningsmaterialet som ger eleven möjlighet att visa dig att eleven behärskar materialet.

Har du som utbildare valt testbara delar bra och konstruerat testen med eftertanke ger resultatet inte bara information om elevens kunnande och förmågor på precis den testade delen utan på köpet fås information om närliggande områden.

Det går som du säger inte att konstruera ett heltäckande prov och det är inte heller nödvändigt.

Det har skrivits mycket här och i kringliggande trådar om kompetensprov och hur svåra respektive hur lätta proven är. För att roa mig, har jag nu följt diverse länkar och genomfört ett antal on-lineprov, inklusive de tyska.

Beskrivande flervalsfrågor är dominerande för att de är lätta att rätta elektroniskt. Nivån på frågorna är blandad men jag upplever det som att inget prov testar samtliga enskilda kunskapsmål. Detta ser jag inte som ett hinder och som jag skrev ovan är det inte nödvändigt att testa alla delmål men det ställer större krav på provkonstruktören.

Ett gemensamt drag är att frågorna ofta har ett påstående som ska matchas med rätt svarsalternativ. Är man tveksam över rätt svar kan man alltid stryka de orimliga alternativen och det felstavade och på så sätt hitta rätt.

Bengt SM7EQL har skrivit om essäfrågor och jag tänkte visa ett exempel på en fråga jag tidigare använt i ellära A för att ge eleven möjlighet att visa mig kvalité på förståelse.

Eleven ska förklara varför lampan i nedanstående bild inte lyser.
krets_batteri_lampa.JPG

Avslutningsvis lite om bedömning, som vanligt färgat av mitt arbete som lärare.
Det finns, enligt min mening, ofta en övertro på prov, kunskapsmätande och betygssättning samt en tendens att alltmer mäta det som är lätt att mäta och att kanske aldrig ta sig an det med högre komplexitet.

Det här är nästa heta potatis. Många utbildare eller lärare stirrar sig fullständigt blinda på provresultat och försöker desperat omvandla kvalitet och komplexitet till lätt mätbara procentsatser.

Görs sedan en bedömning för betyg med hjälp av procentsatser och normalfördelningskurva så …

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Jag anser mig inte vara "finare" än någon annan, bara för att jag vet att jag, inom vissa områden, har kommit längre i min utveckling än du och andra. Naturligtvis finns även områden av mitt kunnande där förhållandet är tvärt om!
Det gäller nog för oss alla.


Nej, det är dessvärre en ganska stor skara gammelamatörer som anser sig vara lite finare för att de kör telegrafi. Och många gånger har vi återkommande läst på bland annat detta forum att repeaterpratande plastradiooperatörer borde skilljas från amatörradion.

Det är möjligt att du själv inte anser dig vara finare än någon annan, men det gäller dessvärre inte alla. När bland annat SM0AOM drar igång med sina utryck om operatörer, rakelwannabes och annat så finns det en mycket tydlig underton att han faktiskt på fullaste allvar ser sig som något mycket, mycket finare än dessa knapptryckaroperatörer, han vill allra helst inte bli förknippad med dessa.


Att kalla andra för "fossiler" kan nog i många kretsar anses nedvärderande.

Det är meningen, det är helt och hållet en spegeleffekt! På samma sätt är det nedvärderande att kalla amatörer som inte har förkärlek till rör, kortvåg och telegrafi för diverse påhitt...

// VDT
 
Men alla orden kan användas i olika syften och sammanhangen de används i kan tolkas olika. Mer fokus på sakfrågorna och fakta alltså.


Kruxet är nog att du/ni inte promotar det du anser vara amatörradio i debbatten, utan istället pratar skit om andra intressegrenar inom hobbyn. Som ni dessutom anser utgör amatörradiohobbyns totala undergång. Du kan inte vara ute efter att få den gruppen att intressera sig för vad du nu intresserar dig för (musieradio :) ) genom att smutskasta, föringa och förlöjliga dessa.

Det är som en säljare som försöker sälja sina prylar helt baserat på att prata skit om konkurrentens prylar. Det är sällan en framgångsmodell...

I vilket fall som helst, om man nu ska se någon form av sakfråga i detta, så hör inte kunskapskrav på telegrafi och rör hemma i ett amatörradiocertifikat 2012.
Det är som att kräva kunskap om häst och vagn för att det var gällande transportmedel före bilen. Det är helt otänkbart att ta körkort om man inte behärskar häst och vagn...:rolleyes:

// VDT
 
Det har nu blivit en omfattande tråd.

Jo, minst sagt, nu tänkte jag förlänga den ytterligare lite.

Att vara en BRA lärare är nog bland det svåraste man kan göra.

Även där har saker och ting förändrats massor under tidens gång och det har inte gjort det lättare för lärarna.

På den gamla onda tiden så började man dagen med att sjunga en psalm, ståendes, mössan hade man fått lämmna utanför klassrummet.

Sedan följde korvstoppning av kunskaper enligt fastställd mall, var man till äventyrs vänsterhänt så ändrade skolan på det, högerhänt var rätt.

Klasserna var homogena genom grundskolan, väldigt få elever flyttade och kom till nya skolor och även om någon elev kom till under skolgången så togs dom om hand och intergrerades i gruppen.

Nuförtiden så öppnas och stängs skolor beroende på årskullar, även om man vet att det bara är en tillfällig dipp av antalet elever som följs av en topp så stänger man direkt ner en skola och bussar eleverna till en annan skola för att fylla ut där, för att några år senare öpnnas igen och bussa elever åt andra hållet, lärarna tvingas också att flytta runt.

Familjer flyttar betydligt mer på sig, familjer splittras och boenden ändras, elever kan tvingas hoppa mellan olika skolor och klasser mitt i läsår flera gånger.

Med olika skolbakgrund kan eleverna ha haft olika pedagogik på lärandet på flera olika ställen redan innan grundkunskaperna är inlärda, vilket gör att det kan finnas flera olika nivåer och förutsättningar i samma klass.

Jag säger inte att det inte fanns förr men numera verkar varannan elev också ha en bokstavsdiagnos det måste tas hänsyn till, och har dom inte en så påstår dom att dom har en liten släng av ditt eller datt för att få mindre krav på sig.

Skolan får ju inte heller lämmna någon elev på efterkälken, så ofta bestäms kvaliteten på undervisningen av hur fort den sämste i klassen tar till sig kunskaperna, för det måste ju nötas tills alla fattar innan man går vidare, vilket får dom duktigaste eleverna att tappa motivation och studielust.
(speciellt om den sämste i klassen är en Zombie av psykofarmaka som dom antingen har fått för sin bokstavsdiagnos eller som dom glatt stoppar i sig själva ändå)

Att skicka en elev till specialundervisning anses som ett nederlag.

Sedan har vi gymnasieutbildningar och eftergymnasiala utbildningar, där vissa utbildningar har höga betygsintag för att begränsa antalet sökande till antalet platser (här typiskt Makeup och Frisörlinjerna) medans andra utbildningar inte längre är så populära så där sänks betygsintagen för att få fler sökande.

På så sätt får man lägre intagningskrav till dom tekniska utbildningarna så att den som totalfailade i matte i grundskolan och vill bli frisör istället hamnar på en teknisk utbildning för att matte-betygen inte räcker till för att klippa hår.

(lite som i det militära förr i tiden, Vad gör svensson i det civila? Jag är grävmaskinist! Då blir svensson kock i det militära, jonsson som är läkare får köra grävmaskinen medans karlsson som är kock får bli sjukvårdare)

Så all heder till dig som lärare, vad du än tjänar är det för lite, speciellt om du är en av dom bra lärarna!

(jag har just fått ut mina ungar på andra sidan av utbildningssystemet och båda har jobb, faktiskt flera olika att välja på, tack vare bra lärare, bra studievägledare, bra utbildningar och givetvis bra egna val och insatser)
 
Last edited:
Mycket tänkvärt inlägg, SM2VJX. Jag känner igen det mesta. Jag bor på en liten ort så här är skolgången mer statisk.

Det som jag funderat mycket på är det faktum att de extra resurserna enbart satsas på de "sämsta" eleverna, trots att dessa kanske aldrig kan tillgodogöra sig detta. De som ligger långt över medelnivån ignoreras helt enkelt. Så var det även när jag gick i skolan på 70-talet.
Kanske detta kan vara en del av grunden till ointresset för att lära dig något "ordentligt". Kommer man bara upp till miniminivån så är allt bra. Vill man lära sig mer är man en besserwisser och arrogant.
Helst skall man nog vara lite korkad, blondin och blogga om mode och sin självsvält. Då ses man som framgångsrik.

Att antagningskraven sänks på tekniska utbildningar, enbart för att fylla ut klasserna, är ju extremt kontraproduktivt. Nivån på utbildningen behöver ju sänkas motsvarande vilket resulterar i okunniga tekniker och att hela landet halkar efter i utvecklingen.
En mer segregerad skola hade nog varit rätta lösningen. Varje elev får en undervisning som passar dennes kunskapsnivå och som ger möjlighet att utvecklas i egen takt.
Men jag skall nog inte sticka ut hakan för långt. Det finns så många som kan så mycket mer om detta.
All heder åt de lärare som entusiatiskt kämpar på även när uppförsbackarna är branta.
 
Last edited:
Nej, det är dessvärre en ganska stor skara gammelamatörer som anser sig vara lite finare för att de kör telegrafi. Och många gånger har vi återkommande läst på bland annat detta forum att repeaterpratande plastradiooperatörer borde skilljas från amatörradion.

Hmm...igen...

Kanske har jag svårt att uttrycka mig i skrift, eller också har du svårt att tyda den. Meningen "Det gäller nog för oss alla" syftade på att alla kan vissa saker bättre än andra - och tvärt om!

Ibland kan jag få för mig att just att inte kunna CW är det som ger komplex...

"Och många gånger har vi återkommande läst på bland annat detta forum att repeaterpratande plastradiooperatörer borde skilljas från amatörradion."

Jag brukar följa debatterna här på ham.se och har aldrig att någon uttryckt sig enligt ditt påstående ovan. Begreppen "plastradio" och "operatörer" har förekommit då och då men jag har inte sett dem sammansatta på det vis du tolkat det.
"Operatör" och "god operatör" är för övrigt i mina öron ett gott betyg. Fast som kanske då mest används om CW-operatörer...



Det är meningen, det är helt och hållet en spegeleffekt! På samma sätt är det nedvärderande att kalla amatörer som inte har förkärlek till rör, kortvåg och telegrafi för diverse påhitt...
// VDT

Vad menar du? Har du blivit kallad för ett "diverse påhitt"...?? I så fall kan jag nog förstå din frustration...

73/Lasse
 
Back
Top