Nya tips från Blocket TRADERA etc

SM4FPD

Well-Known Member
Dags att börja en ny tråd i ämnet.
Jag tycker det är trevligt om någon har en historik om en pryl som man känner igen, känner nostalgi inför eller vet fakta om.

Vad är då bättre att börja med än en ny hjärna

Modell,HalvHjärna i Latex,Anatomisk korrekt,handgjuten&målad på Tradera.

Själva bytet går att få hjälp med hos närmaste privatpraktiserande kirurg. Ta med egen moraknic (vässad) och bågfil.
Lämpligt program till den nya väljer man själv från en lång lista, radioamatör, QRO, Radioamatör QRP, radioamatör test, radioamatör plåtradio etc.
Eller golfare för den som vill byta hobby.

de
FPD
 
På tradera ligger det en jättefin Lafayette HE-20T,
en sådan hade min morfar på sitt kontor, ibland fick man sitta och lyssna på knaster och röster ur den.
Vrida på vreden var OK men mikrofonen var aja-baja!

Nostalgi... :)

Jag fick en utrangerad Lafa Effect med 12(?) kristaller, det var min första radio.
Försedd med en Turner +2 med usla batterier, ett knäsvagt bilbatteri och en mobilantenn som sett bättre dagar var det kanske ingen lyckad start.
 
Allvarligt talat så använde jag en liknande slang för att lokalisera pipande ljud från t.ex. drosslar och dyl. i TV-apparater där linjefrekvensen (15625 Hz) lockade fram resonansen. ;)
 
Filter för den smala FM bandbredden: Kristalfilter, smalbands FM 12.5 /8 kHz på Tradera. Amatörradio |
Visserligen 10,7 MHz som mest förekommer på äldre FM utstyr.
Men det är ändå sällsynt med riktiga kristallfilter för första MF i FM-stationer.
Superlämpat till mottagaren i många relästationer för att få tillräcklig grannkanaltålighet vid dagens 12,5 kHz kanalsystem.
Dessutom ett fyndpris under köp nu!!!!!!


de
FPD
 
Magert med tips här.
Jag tycker det är rätt kul med de ibland lite nostalgiska diskussioner som sker efter att vissa prylar kommer i dagen.
Vad sägs om den här? Räknestickans utmanare innan räknedosorna kom: Räknemaskin Wizard West Germany - Bra skick på Tradera. Technica &
Jag minns att jag hade en i mitten eller början av 60 talet. Men inte att jag lyckades räkna annat än plus o minus.... Kanske för att manualen var borta, som vanligt
Någon som minns underverket?

de
ÄssÄmFyraFotPeDahl
 
Multiplikation är upprepad addition och division är upprepad subtraktion ;-)

Det finns i grunden bara addition och subtraktion, allt annat är upprepningar !
 
Last edited:
Visst är den vacker!
ATWATER KENT...Antik radio/ tuner!/1923 på Tradera. Technica & Nautica |
En vatriometer så vtt jag kan se.
Varken en Radio/ eller en Antik/ eller en Tuner!/1923
Utan en variometer.
Men priset?

Varför görs inga variometrar idag?
Mest lämpliga för under 10 MHz kanske men ändå.
Själv har jag många gånger tänk bygga en variometer för HF.
Det jag grunnat på är en dubbel, med en dubbelspole gemensam axel med gangade vridspolar och bygga en balanserad avstämmare. Något som ligger och gror i skallen.
En för 136 kHz har jag byggt, diameter 600 mm.....

Någon som har byggt eller använder för avstämning på HF?

De
Roy
 
Jag kom över lite skrotade NMT-basstationsdelar för 15-20 år sedan och dessa hade C-kontakt. Så C-kontakt används nog lite här och där inom kommersiella sammanhang.
 
Vad tror ni om detta då?
En hörapprat, mekanisk.
Kanske något för de som inom hopbbyn håller på med svagsignalsmottagning.
Kanske något för de som vill spara energi och skippa energikonsumerande LF slutsteg.
Antik hörapparat med stämplar. på Tradera. Technica & Nautica |
Perfekt för att överbrygga halvlånga avstånd där det är överdrivet att använda 145 MHz FM. Man kan ropa och förstärka hörseln varvid räckvidden kan dubblas.

Vad kan man räkna med för förstärkning (gain) i en såadn här hörapparat?
Principen är akustisk transformator, dvs man förbättrar anpassningen från luftens specifika impedans och till trummhinnas mer högOhmiga egenskaper.

Nå för övrigt ni som bygger elektronik.
Har ni planerat bygge av hörapparat när åldern sätter in med reducerad hörsel?
Någon som har sett någon byggbeskrivning på lämplig hörapparat?
I transistorns barndom fanns många byggen till små hörapparater.
Med Ge transistorer kune man få bra egenskaper med en battericell.

de
FPD
 
Ett proffesionellt LF filter.

Filter på Tradera. Övrigt | Elektronikinstrument | Hobby

Observera att det går ner till 0,2 Hz !!
Lämpligt till de experiment som vi diskuterade i annan tråd, om Elefanters kommunikation med infraljud.
Jag minns de större filtren av samma fabrikat gick ner till 0,001 Hz (1000 s perioder)
En fin pryl för den som vill LF-filtrera sin mottagning, göra ett LF CW filter för Morsemottagning. Filter av denna typ används i laboratoriesammanhang.
Exvis vid seismologi där man delar upp bandet i delar, exvis 0,001 Hz till 0,01 Hz, 10 Hz till 100 Hz etc.
De större filtren av detta fabrikat kunde ha 36 dB per oktav i branthet.
Dvs extermt branta för att vara LF fitler.
I det här fallet har säljaren glömt att skriva spec som branthet.
Jag kommer därför inte att lägga bud. Även om jag är sugen.....
Tänk på att instrument av den här åldern, kan vara 40 år gammalt, kan kräva väldigt mycket arbete, kanske flera liter kontaktspray, för att bli brukbara, och då menar jag rengöring av omkopplare etc.


de
FotPeDahl
 
Jag googlade på KronHite filtret. Det är fyrapoligt och 24 dB per oktav.
De stora av samma fabrikat som jag nämnde var på 36 dB per oktav.
Jag gissar att det är uppbyggd med två fyragangade potentiometrar.
Man kan jämföra med en flank på ett SSB filter, ett bra SSB filter kan vara 2,5 kHz vid -3 dB och det dubbla, 5 kHz vid - 60 dB. Dvs mer än 60 dB per oktav. DSP filter i MF:en kan bli ännu brantare. Som LF filter betraktat är 24 till 36 dB per oktav bra.

Rörprovare borde förpassas till återvinningslådan, den innehåller säkert bra strömbrytare, transformator, kanske motsånd och en del snygga rattar, som man kan plundra, och sortera upp i små askar. Prylar som kan vara bra att ha i "framtiden" när man skall bygga något. Transformatorn lindar man av och använder lacktråden till spolar. Resten går till metallåtervinning..

de
Roy
 
Rörprovare borde förpassas till återvinningslådan, den innehåller säkert bra strömbrytare, transformator, kanske motsånd och en del snygga rattar, som man kan plundra

Du är fullständigt vanvettig, att skrota en fungerande rörprovare är helgerån!!!!
:eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek:

(jag är rörofil, därav min starka reaktion.. :)
 
Noterade att någon vill byta/säja ett ypperligt mätinstrument på DX-radio.
Länk: Vlkommen till DX-Radio - Torget fr radioentusiaster

Det är en Stabilock 4040. Ett radiotestinstrument med fina tekniska specs.

Jag har en själv, och den har hjälpt mig många gånger. Dessutom är den frekvensstabil om man låter den stå igång ett tag så oscillatorn svänger in.

de SM7UWR
 
Perfekt för en amatörradioklubb som då kunder hjälpa medlemmarna att justera in deviationen på alla FM stationer. och inte minst utbilda dem, medlemmarna, i mättekniken.

de
FPD
 
Last edited:
Back
Top