PL ton på våra repeatrar

Es, vilken är bästa burken numera, Del Monte, persikor eller någon plattare burk från höga kusten?
För övrigt är dessa burkar utmärkt plåt att löda i , bleckplåt är förtennad järnplåt.
Hur gå DSP ihop med burktelefoni?

Det är så klart uppenbart att den bästa burken är den som det har varit tonfisk i, speciell om man eftersträvar jämn frekvensgång...

Dock är dessa burkar ofta av aluminium och svåra att löda i. Det finns däremot burkar med bönor i, som är lätta att löda. Problemet är att man får mycket gaser i magen efter att ätit upp innehållet. Kanske vi där har svaret på "pruttandet" över reläsändarna. Vissa amatörer kanske aldrig kommer över "burkpratet", utan håller på och ständigt provar nya bönburkar på samma sätt som många amatörer håller på att ständigt prova nya mikrofoner...

Bara en fundering..
 
En encoder kräver viss kunskap av den som ska bygga in den i en FM-rigg.

Problemet är att du antagligen inte kan koppla in en "encoder" direkt på mikrofoningången då CTCSS tonerna ligger för lågt.

Ett annat problem är att om du har en olinjär överföring - typ klippning eller kompression så får du korsmodulering mellan tal och PL-ton. R1an i Stockholm t.ex tål inte subton då det låter apsk...

Lösningen är förstås att injicera subtonen så nära modulatorn som möjligt.

mvh
Bengt / KBW
 
Last edited:
På tal om burkar Leif!
Jag vill minnas att det var en kille som tillverkade en antenn av just burkar. Det var Gevaliaburkar av den gamla typen som löddes ihop till en hög och vid antenn. Kan tänka mig att den blev ganska så bredbandig.
Ha en trevlig helg.
 
På tal om burkar Leif!
Jag vill minnas att det var en kille som tillverkade en antenn av just burkar. Det var Gevaliaburkar av den gamla typen som löddes ihop till en hög och vid antenn.

Omslagsbild med SM5AWO i QTC 8/1971.

SK6AB var dock före med "Pripps-vertikalen" för 20 m
se ETA - Elektrosektionens Teletekniska Avdelning
som när den skulle förlängas för 40 m inte klarade Göteborgsvädret.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top