PL ton på våra repeatrar

Det är ju verkligen uselt att man lägger närliggande repeatrar på samma frekvens.
Hmmm.... återigen verkar det som att det var bättre förr....

Lika uselt är det att en klubb i Haninge som utbildar radioamatörer lägger en D-star repeater på 434,450 " bara för att det är krångligt" att byta ut den analoga repeatern på 434.750 och så skyller man på att länkningen till 145.6875 också påverkas.

Undrar vilka rekommendationer dom lär ut på utbildningen:confused:

// Janne
 
Fredrik skrev; "...Är det i denna riktningen hela amatörradion rör sig? Att bli en förvaltare av gammal teknik? Visst finns det dom som ligger i framkant och sysslar med SDR t.ex. men rent generellt?"

---

De som förvaltar gammal rörbaserad radioteknik är enligt min bedömning en relativt liten skara old timers som verkar inom ett ganska smalt teknikområde. Mycket kan med fog klassas som museal verksamhet med ett inslag av nostalgi. Kanske är detta resterna av den gamla amatörradion där radioteknik på komponentnivå stod i centrum liksom lödkolven var ständigt varm.

För de som ligger i framkanten av teknikutvecklingen ser det annorlunda ut. Inte heller dessa är särskilt många till antalet men de verkar däremot inom en mängd olika helt vitt skilda teknikområden och där datorn är en viktig central del i det hela. Det är i denna grupp vi finner de som experimenterar med digitala moder, SDR-radio, D* och nya applikationer som fjärrstyrning, ihoplänkade repeatersystem m m. Mycket av arbetet sker på systemnivå genom att koppla ihop befintliga "från hyllan produkter" till större system.

Det stora flertalet radioamatörer tillhör ingen av dessa två ytterlighetsgrupper. Sett under ett längre tidsperspektiv så har amatörradion sakta drivit allt närmare att bli en renodlad kommunikationsradiohobby. Många nya radioamatörer börjar sin karriär med att köpa en basstation, mobil- eller bältesradio för att komma i kontakt med kompisarna på VHF/UHF-repeatrarna. En del satsar även på kortvåg liksom det finns dom som efter en tid finner contest intressant och spännande.

Förr i tiden började de allra flesta med mycket enkla, ofta hembyggda grejor, och startsträckan var väldigt lång. Från att ha fått smak på radiohobbyn, kanske via BCDX-ing, kunde det ta flera år innan vederbörande inhämtat så mycket teoretiska kunskaper att certifikatprovet kunde klaras av. Många började med C-certifikat (10 W kristallstyrt CW på vissa KV-band + 2 m Foni) något eller några år senare avlades B-cert som medgav 75 W och VFO. Målet som hägrade långt där borta var naturligtvis ett A-cert som medgav hela 500 W DC-input på alla band alla trafikslag.

Att nå ända dit kunde ta allt från några år till 10....20 år för vissa. Under hela denna utsträckta tidsperiod fanns gott om tillfällen att förkovra sig och eftersom Internet inte var uppfunnet på den tiden så var man hänvisad att använda sina radioapparater för att lyssna och lära sig mer eller träffas öga mot öga i de lokala klubbarna. Hobbyn var inte särskilt bred och det var lätt att finna någon kompis som var intresserad av samma saker som en själv. Dessutom var de flesta som började med amatörradio förr i tiden ungdomar i 14-20 års åldern. Några direkt konkurrerande fritidsaktiviter fanns inte och hela samhället var mer stabilt och lugnare. En hel del av dessa forna ynglingar är nu 50...70 år gamla men fortfarande aktiva med sin gamla hobby men med nya radioapparater och nya lödkolvar.

Den gröngöling som börjar med amatörradio idag har i regel en synnerligen kort startsträcka. Här talar vi inte om flera år utan snarare några månader. Kraven för amatörradiocertifikat och utbildningens omfattning har också förändrats från en regelrätt elektronikkurs på gymnasienivå till en summarisk introduktion av hobbyn. De radioapparater som de allra flesta nykomlingar köper är synnerligen kompetenta maskiner. Om man t ex skaffar sig en ordinär ICOM/YAESU-transceiver i mellanprisklassen så får man i ett slag tillgång till samtliga band på KV plus 2 m och 70 cm med de vanligaste trafiksätten med hög effekt. Att avancera vidare därifrån brukar för de flesta innebära byte av radio till en nyare modell med fler finesser och knappar. Eller inköp av ännu fler radioapparater som ställs ovanpå varandra.

Gamla tider kommer inte tillbaks men det är nödvändigt att känna till hur amatörradion förändrats över tid om man vill försöka förstå nutiden och sia om framtiden.

Kanske framtiden trots allt är pilottoner eller något ännu mer sofistikerat selektivsystem i kombination med kryptering och spread spectrum som effektivt selekterar bort alla man inte vill prata med... :)

/Bengt
 
Jag har fastnat för några uttalanden i den här långa följetången om tonsystem.

”Dåliga brusspärrar” protesterar jag mot, dagens brusspärrar är otroligt bra. Förr kunde en brusspärr vara okänslig, tjuvstänga vid mottagen övermodulation, vid sned bärvåg, vid osymmerisk deviation, och ändra sig med temperaturen. Dessutom krävde brusspärren en stark insignal. Dagens brusspärrar är mycket temperaturstabila, och öppnar vid som bäst -122 dBm, den tål att motstationen modulerar ut ordentligt. Dagens brusspärrar mäter brus och blir därför mycket känslig och säker. I visa stationer kombineras brusspärrens brusmätande system med signalstyrkemätning, vilket ger ett större inställningsområde, ex IC-706all, andra stationer kan kombinera med en dämpsats vid HF steget för att få ett större reglerområde. Däremot finns ingen brusspärr som vet vilken station just du vill höra och som kan bli selektiv mot denna.

Tonsystemen, CCIR, DTMF, CTCSS etc. skulle man kunna kalla för selektiv som ger,eller kan ge, tyst passning. Vilket borde vara en bekvämlighet en radioamatör borde kunna kosta på sig. Men som alla ersätts av moderna trafiksätt som DV.

DTMF skapades under 40 talet av Bell och användes i telefonsystem, och har visat sig fungera bra på tråd, FM, AM och SSB. DTMF klassificerar sig därför med ålderns rätt till ”klassisk amatörradio”.
Kom först med AXE-telefonväxeln till SM under 80 talet. Men fanns i komradio.

CTCSS vet jag ej åldern på, jag har dock läst om CTCSS i minst 50 år gamla böcker, så även det borde vara ”klassisk amatörradio”.

CCIR, dvs sekvenstoner används mest i norra Europa, och det förekommer radioamatörer som experimenterar med CCIR. Ett kul sätt att göra sin radio selektiv för det man vill höra. Och att utnyttja surplusradio i hobbyns tjänst. Dvs ”klassiskt” amatörradio.

Inga tonsystem utestänger någon amatörradio över huvudtaget. Alla kan enkelt bygga eller köpa för alla selektivsystem som man vill prova på.

En gång i tiden tyckte man att 1750 Hz "utestänger" andra amatörer, dvs liknande uttalanden man hör idag om andra selektivsystem, men idag då de flesta förstår hur 1750 Hz, eller entonsselektiv fungerar, och ingen behöver bygga en 1750 Hz tongenerator, därför har enton accepterats, av de flesta, på senare år, så vitt jag förstår.

Någon skrev att det inte finns beskrivningar i tidningarna om hur de klassiska tonselektiven fungerar och hur de används. Under åren 1970 – 1990 översvämmades amatörradiotidningarna av sådan litteratur, byggbeskrivningar etc, vi såg oändliga antal annonser med tonsignaleringstillbehör i annonser. 73 magazine, QST, HAM radio, Radcom, i handböckerna etc. det borde bland experimenterande radioamatörer finnas fullständig kunskap om man så vitt öppnat en tidning eller en handbok.

CTCSS, (Subtone) till eller från en relästation, utestänger ingen radioamatör, men ger möjlighet att göra sin mottagare selektiv för det man vill höra, vilket borde vara exakt vad som behövs om det finns många relästationer.

Det borde vara var och en radioamatörs egens vilja att göra sig selektiv, och inte konstigare än att skruva ner volymen, eller stänga av om det pratas något, eller hörs något (en störning) man inte vill höra.

Men någon av FM-världens klassiska och enkla selektivsystem kan man effektivt få bort störningar som idag blir allt fler.

Till allt detta finns idag även digital subtone på de flesta kanalradiostationer.

Inga av våra klassiska selektivsystem är ”krångliga”, utan tvärt om lätta att förstå om man studerar manualen några timmar och gör några experiment med en likasinnad motstation.

De relästationer som har CTCSS har även andra tonsystem och utestänger då ingen som inte vill lära sig sitt tonsystem.

Taligenkännande brusspärr fanns från början i ICOM marina HF stationer, det finns även i IC-7400 och fungerar relativt bra på alla trafiksätt.

Framtiden kommer att vara selektiv även på SSB tror jag, selektivsystem oavsett trafiksätt är ett helt naturligt sätt att utveckla och experimentera mera. Byggbeskrivningar på taligenkännande system för SSB har beskrivits i tidningarna. Man kan nog säga att det är ett klassiskt sätt att få bort brus vid passning. Och det borde vi radioamatörer kunna unna oss.

Så vitt jag vet var AMTOR ett av de första helselektiva trafiksätt som oxo är ”klassisk amatörradio”. Jag körde själv min Philips Pact 200 selektivt vid AMTOR. Det fanns fyrställiga bokstavskombinationer som nnnn etc.
Baudot skriver ju som bekant på bruset. Åtskilliga försök att göra Baudot selektivt gjordes.

Radioamatörer har även experimenterat med selektiv uppbyggt på fingerskivor och impulsering. Med ålders rätt jätteklassisk amatörradio.

Och den som vill höra brus kör utan selektiv…..

De
Roy
SM4FPD
 
Sett under ett längre tidsperspektiv så har amatörradion sakta drivit allt närmare att bli en renodlad kommunikationsradiohobby

Det var ganska länge sedan amatörradion "låg i framkanten".
Jag brukar själv datera övergången mellan "ledare" och "följare" till början av 1970-talet, då man började anamma flera av "kommunikationsradions" attribut på bred front inom amatörradion.
Kanaltrafik på FM och via repeatrar bär yrkesradions kännemärken, vilket också blev alltmer märkbart när man dessutom använde yrkesradions utrangerade materiel.

En annan och mer allvarlig aspekt är att i och med repeatrarnas intåg så spreds missuppfattningen att man kunde "äga frekvenser", och strider om repeatrar och deras frekvenser torde historiskt sett vara den enskilt vanligaste orsaken till osämja radioamatörer emellan. Sådant riskerar att ytterligare förstärkas genom "slutna användargrupper" och kryptering.

Samtliga "selektivsystem" som diskuterats i denna tråd är ursprungligen utvecklade för yrkesmässigt bruk, det äldsta torde vara "CCIR-selektivet" som kom till i mitten av 50-talet, PL/CTCSS är något yngre, medan DTMF är telefonsignalering som anpassats till radiobruk.

Sett i ljuset av den minskande trafiken på amatörbanden över huvudtaget kan också behovet av system som "sparar bandbredd" ifrågasättas. Dagens FM-system är specificerade för 12,5 kHz kanaldelning, vilket är en godtagbar kompromiss mellan ljudkvalitet, erforderligt C/N och mottagarprestanda. Endast i extremfall skulle ytterligare bandbreddsreducering kunna vara motiverad, men samma nettoeffekt går att åstadkomma betydligt enklare genom koordinering av frekvenser.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Nåja, så enkelt är det inte.
Jag är ju inte så väldigt intresserad av repeatertrafik så jag skulle inte bemöda mig med det.
Resultatet blir ju helt enkelt att subtonen hindrar mig från att komma in på repeatern....

Men oj -oj- oj -da...

Orkar du verkligen ställa in rätt frekvens på radion överhuvdtaget?
Men om du nu inte är så intresserad så behöver du ju knappast bry dig om repeatern har subton eller ej heller tycker jag... Det är ju liksom inte subtonen som hindrar dig, utan snarare något annat...
 
Vill du verkligen bli störningsfri måste du använda en riktantenn som undertrycker RU6 i Haninge. Vid 8:1 i styrkeförhållande ska väl den svagare stationen vara i det närmaste helt undertryckt, om jag nu minns min FM-teori rätt?

Tja du, använda riktantenn till sin lokalaste repeater..:eek: Nej, det kommer inte på fråga! Jag kör bärbart istället..

Men problemet skulle i vart lösas mobilt. Haninge stör i bilen och går så dåligt att den fluttrar bort, inget att lyssna på alltså. Man vill heller inte gärna lockaouta kanalen, eftersom man lockoutar Uppsala i samma veva. Subtoner skulle helt lösa detta lilla problem..

Bäst vore det förstås om Haninge-klubben flyttade eländet i frekvens. varför inte köra X-kanalaer även på 70 cm?
 
Lika uselt är det att en klubb i Haninge som utbildar radioamatörer lägger en D-star repeater på 434,450 "


Jag har dock en känsla av att det hade blivit ett sjujävla liv oxh lite till på en del amatörer om de lagt D-Starrepeatern på en "vanlig repeaterkanal".

Men som sagt, X-kanaler vore ju något...
 
Men oj -oj- oj -da...

Orkar du verkligen ställa in rätt frekvens på radion överhuvdtaget?
Men om du nu inte är så intresserad så behöver du ju knappast bry dig om repeatern har subton eller ej heller tycker jag... Det är ju liksom inte subtonen som hindrar dig, utan snarare något annat...

OK, då är det jag som missuppfattat. Sorry.
Jag trodde att det krävdes att man har subton för att kunna använda repeatern....
 
Tja du, använda riktantenn till sin lokalaste repeater..:eek: Nej, det kommer inte på fråga! Jag kör bärbart istället..

I ditt förra inlägg skrev du basstation och att du hade interferens mellan repeatrarna.
Normalt räknar man inte handapparat som basstation;)

Men problemet skulle i vart lösas mobilt. Haninge stör i bilen och går så dåligt att den fluttrar bort, inget att lyssna på alltså. Man vill heller inte gärna lockaouta kanalen, eftersom man lockoutar Uppsala i samma veva. Subtoner skulle helt lösa detta lilla problem..

Bäst vore det förstås om Haninge-klubben flyttade eländet i frekvens. varför inte köra X-kanalaer även på 70 cm?

Du kanske kan påverka Uppsala om att de sänder en CTCSS ton åt dig.
Men det är bara att accepterat - det är ett träsk på repeatersidan i Stockholm.
Varenda bond ... eh förlåt stadskanin ska ha en egen repeater oavsett om det är
ett QSO i månaden på den:mad:

mvh
Bengt / kbw
 
X-kanaler hette det för 25 år sedan då man började labba med 12,5 kHz kanaldelning.
Idag finns väl inget som hindrar att man kör med 12,5 kHz kanaldelning även på UHF?
Det finns väl någon ny IARU kanalbeteckning som har gällt i en 10 år, men jag har bestämt för mig att även UHF skall köras med 10 kHz bandbredd, därmed är 12,5 kHz kanaldelning inget problem.
Men radiostationer utan kristallugn göre sig nog inte besvär på UHF och 12,5 kHz kanaler.

Om relästationen sänder en CTCSS (subton), som ju var ursprunget i den här diskussionen behöver den som inte vill göra något som helst, inte ens läsa sin manual.
Den som vill bestämma om han vill höra en viss relästation som sänder CTCSS ställer in sin mottagare för att vara selektiv på just den tonen. Och slipper höra mer än den relästation han vill höra oavsett styrka.

Mig veterligen finns ingen relästation som bara kan öppnas med CTCSS, det är ofta både 1750 Hz och CTCSS, samt i flera fall även med DTMF. Med olika sytem för att öppna kan den som lärt sig använda sin CTCSS, eller DTMF välja om han vill starta en eller fler relästationer på en gång.

Till slut en fråga till forumet:
Varför finns bara krav på den eller de som bygger relästationer? Ofta krav som visar på okunskap, okunskap om vad som är möjligt, okunskap om vad som det finns medel till, ovilja att bidra med egna medel eller kunskaper.

Nästan som om det vore staten som bygger relän åt radioamatörer. Staten skall man ju gnälla på.....

Visst är det roligt att bygga en relästation, jag har gjort många själv, och sedan uppleva hur det blir trafik över den, och att andra har kul med den. Och att ha upplevt stora grupparbeten för att bygga en, är fantastiskt. Men att ta emot skäll för att man gör något aktivt, där går gränsen.
Med riktantenn på relästationen kan man bestämma täckning och då kan även bärbara mobila stationer slippa QRM.
Med rätt tonselektiv kunde vi ha många fler relästationer, eller färrre större?

Varför inte som användare gå till relästationsbyggaren och berömma honom, och fråga om man kan hjälpa till med något för att ytterligare utveckla stationen, ex bistå med material, pengar och arbete.

Diskussionen liknar: Nästan som om det vore staten som bygger relän åt radioamatörer. Staten skall man ju gnälla på.....

de
Roy
SM4FPD
 
Utläggningen om staten - repeatrarna är väl riktat mot mig?

Problemet är att det är för många glada repeaterbyggare i våra trakter med resultat att det inte tas hänsyn till närliggande områden. Som fallet Uppsala / Haninge. Det ligger ju repeatrar till och med utanför repeatersegmenten här i Stockholm.

Motsatsen till en total kontroll som en stat utgör är total anarki och det råder här i Stockholm.
Ingen samverkan eller samråd - det är det som bäddar för nuvarande situation.

Vilka smarta squelch system du än bygger så kommer du i alla fall ha problem med
interferens, precis som i det nämnda fallet.

Jo man har möjlighet till 12,5 KHz delning på 70 numer.

mvh
Bengt / KBW
 
OK, då är det jag som missuppfattat. Sorry.
Jag trodde att det krävdes att man har subton för att kunna använda repeatern....

Alldeles oavsett om man kör subton för att komma in på relästationen eller inte, så är det ju inte knepigare för dig att lägga in en subton än vad det är att byta frekvens. Så jag förstår inte riktigt problemet? Du måste ju även ställa in relästationens frekvens, shift osv. Annars kommer ju även det hindra dig att använda relästationen... Alltså ligger inte problemet på subtonen i sig utan snarare på någon form av personligt-motstånd-plan...
 
I ditt förra inlägg skrev du basstation och att du hade interferens mellan repeatrarna.
Normalt räknar man inte handapparat som basstation;)

Du har som hobby att missförstå allting va? :mad:

Jag kan naturligtvis inte köra bas utan "hänvisas" till bärbar med gummipinne för att slippa interferens.
 
Alldeles oavsett om man kör subton för att komma in på relästationen eller inte, så är det ju inte knepigare för dig att lägga in en subton än vad det är att byta frekvens. Så jag förstår inte riktigt problemet?

Problemet för många kan ju kanske vara som i mitt fall, har en FT-736R som när jag köpte den -95 så fanns inget behov av subtons modul till den, sen på senare tid började fler och fler repeatrar använda subton och då kändes det lite olustigt att ha en radio som inte gick att använda pga avsaknad av subtoner. FT-736 är så gammal att det inte längre tillverkas moduler för subtoner, de man hittar på ebay eller andra säljes sidor är överdrivet dyra.

Nu hade jag tur att hitta en beskrivning för att göra en egen modul så radion kan hänga med ett tag till. Däremot kanske många andra inte har samma tur och kanske inte har möjlighet att köra subtoner, de behöver ju i princip köpa en ny/bättre begagnad radio "bara" för att kunna använda repeatrar med subton.

Personligen spelar subtoner inte någon roll för mig. ( inte nu längre) ;)

73 // Janne
 
Just, precis.
Det är bra mycket knepigare att bygga en modul för subton än att byta frekvens.
 
VDT skrev; "Alldeles oavsett om man kör subton för att komma in på relästationen eller inte, så är det ju inte knepigare för dig att lägga in en subton än vad det är att byta frekvens. Så jag förstår inte riktigt problemet?"

---

Här förutsätter du att alla använder fabrikstillverkade komradioapparater från ICOMYAESU och i så fall har du naturligtvis rätt. Det är bara för radiooperatören att "ställa in" d v s vrida på rätt vred till rätt läge och trycka på rätt knappar för att spara inställningen.

För alla de (och de är många) som har äldre radioutrustning som saknar subton och andra finesser återstår att på något sätt komplettera radioapparaterna. Detta är inte lätt. Jag är nämligen övertygad om att de flesta saknar tekniska kunskaper för att bygga ihop och montera t ex en subton-mottagare/sändare. Faktum är att det krävs ganska mycket tekniska kunskaper för en sådan komplicerad operation långt mer än vad nuvarande amatörradioutbildning erbjuder.

En del äldre radioamatörer eller nya har säkert kunskaperna men då uppstår frågan om det är värt besväret med tanke på den typ av trafik som avvecklas över repeatrarna. Hur det är i Stockholm vet jag inte men här nere i Skåne och Danmark är det mest nattmösseprat utan vettigt innehåll.

På något sätt känns det märkligt att i stort sett alla nya radioamatörer, det första dom gör, satsar på komradio i form av bas-, mobil- eller bältesradio och inte tar sig vidare. Enligt min mening så missar de allra flesta massor med spännande utmaningar som ligger på ett helt annat betydligt högre plan inom hobbyn.

Tack till Roy för redovisningen av alla de gamla tonsystemen som är så ålderdomliga att de med fog kan hänföras till området "klassisk amatörradio". Ja, så är det nog, någon utveckling har inte skett och hobbyn är i stora delar museal.

Symbolerna för den hypermoderna delen av radiohobby verkar ha blivit en bältesradio med gummipinne. Det var bättre förr. :D

/Bengt
 
Det verkar som om jag är ensam om att ha byggt och bygger relästationer, SM0NCL. eller ?
Till EQC, du efterlyser utveckling av de gamla klassiska tonsystemen som används vid FM.
Sådant finns, DTCS exvis som är en form av digital subton.
Sen är det väl så att CTCSS, CCIR, DTMF är mycket byggvänliga projekt som beskrivs i de felsta handböcker.
Som surplus finns generatorer för dessa selektiv och som då går att koppla in på gamla FM stationer.
Att bygga för DTCS är nog svårare.
En "utveckling", som Bengt efterlyser, är ju digitalt modulerad kanalradio på amatörradiobanden, och sådana har det funnits några tappra försök till, dock utan framgång, nu finns D-STAR och verkar röna framgång.
En kul grej med D-STAR är att man kan göra sig selektiv för både ett nummer och sin anropsignal. Dvs man hör bara kompisen som ropar med sitt selcal.
Men man kan gå över selcallet och höras hos alla selektiva mottagare, med EMR och BKin funktioenerna. Vilka då skall användas med förstånd. Dvs trots selektiv är amatörradion i den formen öppen för alla.
Så nog finns det utveckling.

Genom åren, de sista 15 åren har det ständigt frågats om inte ICOM snart kommer med digital modulation, man avser då att ersätta SSB med något digitalt på HF. det är jag tveksam till dock, men så frågas det.
Givetvis kan man sända en ljudfil med PSK-31, ett telefoni QSO tar då lång tid......


Oavsett allt så verkar det ändå som att många inte förstår finessen med det enklaste av enklast, CTCSS
Subton.
Någon tyckte att det bara finns på köper radio. Vem bygger kanalradio för Amatörradio idag? Kan han bygga en trx så kan han bygga en subton.
Att experimentera med kanaliserad amatörradio är idag att förstå systemen, lära sig funktioner, bygga system med stationenerna, lära sig och förstår tonsystemen. Även om en del av hobbyn går ut på att svartmåla, jamma och piratsända, eller motarbeta, det man inte förstår eller som inte finns i den 30 år gamla radion.

Och sist men inte minst, för den som inte kan ett visst system, exvis FM med tillhörande selektivsystem, så är det ändå nytt för honom, även om det för andra är historia.
Ingen konstigare än att bygga en dipol, den har byggts förrr och är historsik ändå bygger fiolk antennern och tycker det är kul.
Byggen experiment, radiotrafik och utveckling är individuellt, och tidlöst.

de
-FPD
 
>>Det verkar som om jag är ensam om att ha byggt och bygger relästationer, SM0NCL. eller ?

---
Jag byggde ihop all HF inkl kaviteter plus antenner, det mesta hembyggt till SK7RJL 70 cm i mitten av 70-talet. Första logiken stod några andra grabbar för. Någon gång på 80-talet försågs repeatern med DTMF för att styra div funktioner som SQ och PWR.

För en tid sedan beslutade vi att stänga repeatern p g a medvetna störningar som PTS säger sig inte kunna lösa eller ens vara intresserade att lösa. Vi har diskuterat olika lösningar med selektivanrop etc men intresset från de ursprungliga användarna är ytterst lågt och där står vi nu och stampar.

/Bengt
 
Här förutsätter du att alla använder fabrikstillverkade komradioapparater från ICOMYAESU och i så fall har du naturligtvis rätt. Det är bara för radiooperatören att "ställa in" d v s vrida på rätt vred till rätt läge och trycka på rätt knappar för att spara inställningen.

För alla de (och de är många) som har äldre radioutrustning som saknar subton och andra finesser återstår att på något sätt komplettera radioapparaterna. Detta är inte lätt. Jag är nämligen övertygad om att de flesta saknar tekniska kunskaper för att bygga ihop och montera t ex en subton-mottagare/sändare. Faktum är att det krävs ganska mycket tekniska kunskaper för en sådan komplicerad operation långt mer än vad nuvarande amatörradioutbildning erbjuder.

Ja, är det så att de vill använda relästationen så får de helt enkelt ta sig omaket att bygga in/konstruera en subtonsgenerator. Eller så får de helt enkelt modernisera och införskaffa ny radio. Jag tror iofs inte alls att problemet är så stort som du vill påskina.

Oavsett så är det ju som Roy skriver, varför ska det vara så självklart att relastationsinnehavaren ska rätta sig efter alla dessa bakåtsträvare? Det är ju relästationsinnehavaren som bestämmer själv vilka faciliteter relästationen ska ha. Passar inte det, bygg en egen relästation eller kör över någon annan.

Ånyo är dettta resonemang ett tvärstopp i utvecklingen, Bengt! Vägrar man modernisera så står man kvar på ruta 1 - Veteranradiorutan.

NMT har lagts ner till förmån för GSM, du fick skrota din NMT och införskaffa GSM om du ville fortsätta telefonera. Analoga TV-nätet släcktes ned till förmån för det digitala. Du fick införskaffa ny Tv-mottagare om du ville fortsätta kika på TV. Jag förmodar också att du tvingats köpa ny dator några ggr genom åren om du vill hänga med i utvecklingen? Eller du kanske surfar med Luxor ABC-80?

Vill du köra över en relästation som kräver subton så får du helt enkelt skaffa en sådan radio., vad är problemet? Vill du köra SSB så får du skaffa en radio som har SSB osv. osv.. Vi stannar ju helt i utveckling om vi alltid ska rätta oss efter gammelamatörens radio från 50-talet...
 
Back
Top