Recension av Baofeng UV6 (Billigaste handapparatern för 2 m och 70 cm?)

SM0VEC

Active Member
Baofeng UV-6
Den recension som följer handlar bara om rent upplevd funktionalitet från ett användarperspektiv. Jag har inte gjort några laboratoriemässiga mätningar av exempelvis uteffekt eller deviation.

Målet
Jag har tidigare provat olika billiga kinesiska radios som finns till försäljning i Sverige, så som Wouxun, och blivit positivt överaskad över hur pass bra de är med tanke på det låga priset. Så av nyfikenhet bestämde jag mig för att undersöka hur billigt man egentligen kan hitta en radio för att bli aktiv på 2 meter och 70 cm.

Med målet att hitta den enklaste och billigaste dual-bandsradio som för tillfället går att få tag på spenderade jag några kvällar på nätet. Efter rätt så mycket letande och läsande (främst på sajter som handlar om kinesiska radioapparater) kom jag fram till att Baofeng UV-6 var radion jag skulle försöka få tag på.

Bild på radion: uv6.jpg

På kinesiska handelssajter så som Taobao.com finns denna radio att hitta från 125 SEK om man köper 10 stycken på en gång. Men eftersom jag inte ville köpa 10 stycken och dessutom ville handla från en firma med relativt gott omdöme så betalade jag 185 SEK för min UV-6.

Radion levererades med posten till min kontakt i Peking på mindre än 24 timmar (frakten inkluderat i priset), vilket är imponerande i jämförelse med vad man kan förvänta sig här i Sverige. När radion några dagar senare landat i Sverige var det intressant att öppna paketet och se om man blivit lurad eller om radion faktiskt gick använda, och jag kan redan nu avslöja mitt omdöme; efter en hel del användning senaste veckorna har radion helt klart uppfyllt alla mina förväntningar och då har jag inte tagit några hänsyn till att radion faktiskt var så billig.

Baofeng UV-6 är en rätt så ny dualbandare. Man kan också hitta radion under varumärket Pofung som skapats för den internationella marknaden, och för att ge en nystart då varumärket Baofeng varit drabbade av sämre fungerande piratkopior.

Hur radion fungerar
Teknisk information om UV-6 hittar ni på den officiella sajten:

baofeng.com UV6

Men enkelt sammanfattat är det en 128 kanalers radio som går att programmera på 136-174 MHz, respektive 400-480 MHz. RX och TX kan ligga olika frekvensband vilket möjliggör användande av crossbands-repeatrar.

Radion är mycket enkel att använda, användargränssnittet består av två vred samt tre knappar, det är allt.

Man startar radion genom att vrida på volymvredet (detta är något jag saknar på många andra apparater, tex Yaesu och Uniden). När radion startar upp säger en syntetisk röst ”Welcome” följt av kanalnummer på engelska. Detta kändes från början lite ovant men är faktiskt riktigt bra eftersom rösten pratar tillräckligt länge för att man ska hinna ställa in önskad ljudnivå.

Bredvid volymvredet sitter ett kanalvred för 16 kanaler. Eftersom radion kan programmeras för 128 kanaler innebär att det man har 8 olika kanalbanker som kan programmeras. Vilken bank som används styrs av att man har kanalvredet på respektive bank samtidigt som man håller in en mittenknappen och startar radion. Med övriga nummer på kanalvredet (som inte används för att välja kanalbank) kan man med samma startmanöver exempelvis slå på och av röststyrning. Alla val bekräftas med den syntetiska rösten.

På vänster sida sitter tre knappar, överst en stor PTT-knapp, under en monitor-knapp som öppnar brussprärren, och i mitten sitter en knapp som kan användas som andra PTT-knapp (mer om detta senare).

Subtoner kan programmeras individuellt för RX och TX på varje kanal, och 1750 Hz ton får man genom att trycka in monitor-knappen samtidigt som PTT.

Kanalbredd liksom uteffekt kan också programmeras per kanal. Uteffekten kan också växlas under drift genom ett kort tryck på PTT samtidigt som man håller in monitor-knappen. Vid växling bekräftas effekten med en engelsk röst som säger ”power five” eller ”power one”.

Lågeffekt är 1W och högeffekt är officiellt 5W, även om det på själva radion och på många websajter står 8W. Jag har inte fått någon klarhet i om dessa 8W är verkliga, och om det faktiskt är så att denna påstådda effektskillnaden är ett tecken på att det är en piratkopia som jag lyckats få tag på. En annan gissning är att man faktiskt får ut 8W på 2 meter men bara 5W på 70 cm.

Dual standby
Min favoritfunktion är dual-standby vilket innebär att man kan programmera en prioriterad kanal som radion alltid passar. Med dual-standby blir mittenknappen på sidan PTT-knapp för den prioriterade kanalen. Lägger man dessutom in så att den prioriterade kanalen har hög uteffekt kan man också använda denna extra-PTT som boost-knapp om man samtidigt har valt en annan kanal där samma frekvens ligger inlagd med låg uteffekt. Detta är bra om lågeffekt i normaltfallet räcker men man vid vissa lägen snabbt vill kunna sända med hög uteffekt.

Med dual standby aktiverat fungerar inte längre mottagaren för FM-rundradio som är inbyggd. Rundradiomottagaren har jag inte testat, både eftersom jag tycker att detta är en styggelse och irriterande när man av misstag kommer åt knappen som gör att radion helt plötsligt börjar ge ifrån sig musik.

Programmering
På grund av det enkla användargränssnittet måste alla kanaler programmeras i förväg via dator. Radion ansluts till en USB-port via en kabeltyp som numera är standard för de flesta kinesiska apparater, dvs en kontakt med två gjutna stift (2,5 mm och 3,5 mm). Jag använde samma kabel som kan tidigare köpt till min Wouxun-radio. Själva Windows-programmet för att programmera radion finns att ladda hem på Baofengs hemsida.

PC-programmet är lagom obegripligt, men efter några försök så lyckades jag få radion att fungera som jag ville. Det enda jag inte riktigt lyckats lista ut vad det betyder är ”TX under BDR Star” vilket kan ställas antingen som on eller off.

Från PC-programmet kan man hämta upp tidigare programmering i radion, men det var riktigt svårt att få detta att fungera. Det verkar som att datasändning i den riktningen blev störd av antingen datorn eller radion, för det var mycket känsligt hur jag höll radion och kabeln, endast i vissa lägen lyckades jag läsa ur minnet. Skrivning till radion har dock fungerat till 100%.

Vill man i efterhand kontrollera vad som ligger programmerat i på en viss frekvens kan man på radion hålla in Monitor och sedan trycka på mittenknappen, då läser syntetrösten upp inställd frekvens och subton för både RX och TX.

Drifttid
Drifttiden är nog det som jag är mest nöjd med. Jag har inte gjort några beräkningar men jag har hittills bara laddat radion två gånger på 2 veckor. Under den första laddningen programmerade jag om radion ett antal gånger från PC, testade sändning och mottagning samt använde sedan radion skarpt i tre dagar (runt 8 timmars standbytid varje dag samt ett antal korta QSO med både låg och högeffekt under varje pass). Tredje dagen lämnade jag på radion och sent på kvällen började den prata, det tog några minuter innan jag lyckades lista ut att syntetrösten faktiskt försökte säga ”Low voltage”. Sedan har jag fortsatt att använda radion och laddat upp den ytterligare en gång i förebyggande syfte.

Tillbehören
Batteriet säger sig ha en kapacitet av 2000 mAh medan den officiella specen säger 1800 mAh. Jag frågade därför säljaren varför inte jag fått ett originalbatteri utan ett no-namebatteri. Svaret var att nästan alla vill ha batteri med högre kapacitet så han bytte alltid ut detta innan han skickar radion till kund. Söker man Baofengs original-batteri på ebay ser man dock att detta säljs löst för nästan samma pris som radion, så jag tror nog hellre att detta är förklaringen, man byter ut originalbatteriet mot en billigare kopia och tjänar sedan en extra slant på att sälja originalbatterier separat. Kanske också märkesbatteriet är bättre än kopiorna, på samma sätt som det ofta är för exempelvis digitalkameror.

Eftersom radion var köpt direkt i Kina fick jag också med en nätadapter för kinesisk standard. De som säljer denna radion på ebay säger sig dock skicka med nätadapter som passar för respektive land.

För att kunna använda laddaren letade jag rätt på en variabel nätadapter, men då såg jag en lite lustig missmatch. På laddaren står det att den skall ha 10VAC medan den bifogade nätadaptern ger 10VDC ut. Jag valde dock att följa det jag kunde mäta, dvs spänningen från nätadaptern, dvs DC. Tyvärr kunde mitt variabla adapter inte ge exakt 10V ut så jag provade först med 12V men då blinkade kontrollysdioden på sätt som inte stod med i instruktionen. Men med 9VDC in laddar batteriet (7,4V) helt ok.

En annan detalj där leverantören verkar ha snålat in är antennen. Den antenn som följer med är bara märkt för UHF, så för att använda radion på VHF har jag bytt till en duo-bandantenns om i sig kostade mer än radion.

antenn.jpg

Tack vare standardkontakten fungerar headset från andra fabrikat, tex Wouxun, bra även i UV6.

Original eller inte
Trots att jag var mycket tydlig mot säljaren att jag bara ville har originaldelar så var både batteri, laddare och antenn utbytta mot alternativ. När jag fått radion frågade jag igen varför inte allt var original.

Batteriet skulle som sagt vara ett allmänt önskemål (vilket jag inte tror på).

Laddaren som istället för Baofeng-logotypen är märkt ”Charger” skulle enligt säljaren vara från samma fabrik men avsedd för internationella marknaden vilket jag vet bara är båg. Jag har nämligen också en originalladdare från Baofeng, av exakt samma modell som skall följa med radion. Kopian ser visserligen väldigt lik originalet på utsidan, men vänder man på dem ser man att Baofengs laddare har en helt annan etikett, och dessutom med en Engelsk text som går att förstå. På kopia-laddarens är det också betydligt mindre skillnad mellan statuslysdiodens färger vilket gör det svårt att se när laddningen är klar.

charger front.jpg
charger_org.jpg charger pirat.jpg
Det kan vara riktigt underhållande att försöka lista ut vad man verkligen menar med de underliga engelska texterna, se noname-laddaren till höger.


Varför antennen inte var original frågade jag inte, men det är ju rätt så uppenbart att det blir billigare att skicka med en en-bandare, och risken att någon märker detta är ju rätt så liten.

Radion och den kinesiska nätadaptern däremot är av allt att döma original.

Slutsats
För 180 SEK får man en bra, robust och enkelanvänd radio för både 2 meter och 70 cm. Radion är visserligen inte CE-märkt så man får lov att hålla sig inom amatörradiobanden tack vare den minst sagt grumliga paragrafen i R&TTE-direktivet som möjliggör att vi amatörer modifierar kommersiell utrustning (utan att säga att denna från början måste vara CE-märkt).

Eftersom jag måste komplettera med ett svenskt nätaggregat och duobandantenn så blev totalkostnaden nästan den dubbla, men eftersom detta var saker jag ändå hade liggande i lågan var det inte direkt någon katastrof. Det är också värt att säga att om jag hatt beställt radion till Sverige (och betalat frakten) hade säljaren också skickat ett svensk nätaggregat.

Jag har nu använt radion ganska intensivt i två veckor och funktioner och byggkvalitet har helt klart överträffat mina förväntningar. Radion har allt man behöver för FM simplex och repeatertrafik på 2 meter och 70 cm så som subtoner, smal-FM och 1750-ton.

Att batteritiden klår de alla mer avancerade radios med display, samt tillhörande meningslösa funktioner så som barometer och valbara bakgrundfärger (läs Yaesu) är helt klart en positiv bieffekt.
 
Last edited:
Tack för kul (och informativ) användarinfo. Skoj med engelskan spec. på högra nonameladdaren.
73 / Uffe -CIQ
 
Du säger: " en bra, robust och enkelanvänd radio för både 2 meter och 70 cm. Radion är visserligen inte CE-märkt"
Öh.. Men den går ju inte att köra på 2m ju eftersom den medföljande antennen bara är för UHF!
Och "Robust"!? ..ehum, Är den fukttålig?
Att radion för 180:- skulle ha så mycket bra egenskaper som du vill hävda tror jag inte av den enkla anledningen att det knappt går att köpa en 40cm hög chokladtomte som julgodis för det priset.
Det vore som att hävda att en ny bil för 18.000:- är lika bra eller bättre än en för 180.000:-! -Om så vore skulle Volvo, Bmw Mercedes inte få sälja sina bilar. Yeasu och Icom lika så. Här måste man ju begripa att någonting fattas i den billiga! Om man tittar på de allra billigaste bilarnas motsvarigheter så ser skalet o det tjusigt ut men under huven hittar man framvagnskonstruktioner, länkarmar mm av 80-tals snitt och ofta är krocksäkerheten på samma nivå dessutom.
Men visst är det makalöst att radion ens går igång för det priset, Dock mera av leksakskvalitet får man förmoda.

Hur selektivitet, IM och andra egenskaper beter sig under vanliga resp pressade driftförhållande i jämförelse med t.ex Yaesu skulle vara intressant att få ta del av.

Kan man tappa ner den i asfalten som jag gjorde under en joggingtur med min Yaesu FT-250 utan att ens märka en rispa på radion efteråt?
 
Last edited:
Du säger: " en bra, robust och enkelanvänd radio för både 2 meter och 70 cm. Radion är visserligen inte CE-märkt"
Öh.. Men den går ju inte att köra på 2m ju eftersom den medföljande antennen bara är för UHF!

Att någon bytte ut originalantennen för att spara några kronor gör ju inte att radion blir oanvändbar på 2 meter. Med en seriös säljare eller med en annan antenn ur någon låda fungerar radion bara bra på 2 meter också.

Och "Robust"!? ..ehum, Är den fukttålig?

Nej inte fukttålig, men robust. Jämfört med många andra radios jag provat är just UV6 en av de mer robusta. Byggkvalliten känns överlag riktigt bra, kanske tack vare den enkla konstruktionen vilket kommer av att den bara har två vred och tre knappar.

Jag har en dyrare Yaesu där batteriet ramlat av under transport i ryggsäcken. Tittar jag på UV6 så tror jag att detta är betydligt svårare.

Att radion för 180:- skulle ha så mycket bra egenskaper som du vill hävda tror jag inte av den enkla anledningen att det knappt går att köpa en 40cm hög chokladtomte som julgodis för det priset.

Som jag skrev i första stycket så bygger hela min recension på det upplevda för mig som användare, jag har inte gjort några mätningar. Så de egenskaper eller snarare funktioner som jag skriver om är verkliga.

Det skulle givetvis vara intressant att göra en lite mer seriös uppmätning av vad radion går för, och vem vet jag kanske gör lite tester och återkommer.

Det vore som att hävda att en ny bil för 18.000:- är lika bra eller bättre än en för 180.000:-! -Om så vore skulle Volvo, Bmw Mercedes inte få sälja sina bilar. Yeasu och Icom lika så. Här måste man ju begripa att någonting fattas i den billiga! Om man tittar på de allra billigaste bilarnas motsvarigheter så ser skalet o det tjusigt ut men under huven hittar man framvagnskonstruktioner, länkarmar mm av 80-tals snitt och ofta är krocksäkerheten på samma nivå dessutom.
Men visst är det makalöst att den ens går igång för det priset, Dock mera av leksakskvalitet.

Givetvis blir en radio som har fler finesser betydligt dyrare, och man kan ju fråga sig vad en radio behöver kosta och vad det är man betalar för. Skulle jag köpa en radio med display, tangentbord, bakgrundsbelysning, crossbandsrepeater, anslutning för extern strömförsörjning, ficklampa, barometer osv så är det givet detta påverkar priset. Men om man som i fallet med UV6 skalar bort allt lull-lull och bara gör en radio som man kan sända med, då är det uppenbart att det går göra en radio för detta pris.

Som du kan läsa i min text var det också nyfikenheten kring hur billigt man kunde få en dualbandare som gjorde att jag köpte radion och skrev denna recension.

En annan orsak till priset hos Baofeng (och Wouxun mfl) är volymerna. Den som varit i Kina på senaste tiden ser hur sanslöst många radioapparater som används. Det går knappt hitta en restaurang utan en servitör som ropar in beställningarna per radio och tittar man i ett varuhus som säljer elektronik hittar man fler butiker som säljer kommunikationsradio i bara det varuhuset än antalet butiker som säljer kommunikationsradio i Sverige. Man kan bara gissa hur många fler radioanvändare det finns i en normalstor kinesisk stad jämfört med totala antalet radioamatörer världen över.

En stor nackdel med Baofeng mfl kinesiska märken dock just de stora volymerna. Väldigt få (om några) radio går att firmwareuppdatera, här sparar man några kronor på processorn. Och antagligen så kör man ut extremt stora volymer på en gång vilket gör att buggar och problem också kommer ut i stora volymer (Wouxun har några exempel på detta när man hade ett enkelt och uppenbart fel som först fixades i nästa stora revision, troligen för att man redan hade tillverkat alla enheter i den tidigare serien).

Slutligen kan man också fundera på om en radio för 200 SEK egentligen alls behöver vara något sämre som just RADIO än andra dyrare märken. De kretsar och tillhörande elektronikkonstruktion som används är väldigt standardiserade, så det kan säkert vara så att en betydligt dyrare radio innehåller samma radiosteg, men det man får betala för är annan elektronik, firmware som går att uppgradera, förtjänsten för återförsäljarled samt lägre volymer.

Och tänk som mycket enklare det skulle vara att locka nya radioamatörer om inte priset för den första handapparaten (som säkert ofta är första investeringen för en ny amatör) behövde räknas i tusenlappar utan i hundralappar.
 
Last edited:
"Slutligen kan man också fundera på om en radio för 200 SEK egentligen alls behöver vara något sämre som just RADIO än andra dyrare märken"

..Det där är inget annat än en upphottad Barn-Walkie-Talkie!

"De kretsar och tillhörande elektronikkonstruktion som används är väldigt standardiserade, så det kan säkert vara så att en betydligt dyrare radio innehåller samma radiosteg"

..Nä, jag tror inte att det sitter ommärkta Mercedesmotorer i Daewoobilar eller i Kia, Ej heller Burr-Browns dyra DA-Omvandlare i billig ljudelektronik.

Det är önsketänkande. Du har gjort en snygg recension dock!
 
Last edited:
Det man får betala för vid köp av en "finare" radio är kvalitet. Att ett flertal apparater i en serie håller en jämn kvalitet. För dessa apparater finns förmodligen väldiga toppar och dalar. Inte konstigt att en Yaesu, Icom med mera kostar så mycket mer - det kostar att köpa in kvalitetskomponenter och ha ett kvalitetssystem i företaget som säkerställer att det man säljer uppfyller utlovad spec (finns det ens några data för denna radio?).

Kan bara dra en parallell till när jag och en annan amatör importerade två JingTong. Kostade inte mycket alls. En orgie i plastighet och laddarna verkade vara potentiella dödsfällor där nätsladden såg ut som en hörlurskabel och stickproppen var anpassad med en synnerligen tvivelaktig adapter till europropp. Ena handen i bakfickan vid in/urkoppling. Manualen var så bedrövlig att den var rolig att läsa av den anledningen. Min JingTong höll några veckor innan syntesen pajade så den flaxade hit och dit, polarens däremot funkade, kanske går den ännu. Öppnade min radio, förfasades över skiten invändigt, och slängde den sedan. Själv har jag min personliga favorit i en Icom IC2SE. Den har varit med om mycket, skamfilat yttre men den funkar. Men, inte ens den har varit felfri. Kvaliteten på BNC-kontakten var inget vidare där de två piggarna slets ut på nolltid. Efter byte till en riktig BNC från en känd tillverkare så har den hållit. Här var det väl någon bönräknare hos Icom som köpte det billigaste alternativet. Inköpare och ekonomer ska man passa sig för.

Men en radio av den här kalibern fyller säkert ett syfte.
 
Hehe... "Prevent cooks meals or is injured, only battery assigns carry on the charge"
Solklart! :D

Den som vill läsa fina manualer bör kika här!
Kanske lika bra att inte skicka med någon manual alls i vissa fall.
 
Hehe... "Prevent cooks meals or is injured, only battery assigns carry on the charge"
Solklart! :D

Den som vill läsa fina manualer bör kika här!
Kanske lika bra att inte skicka med någon manual alls i vissa fall.

Förmodligen är lödningarna och driftsäkerheten i samma paritet som manualen är översatt.
-Har man inte ens orkat bry sig om översättningen så har man knappast gjort det då det gäller att den skall hålla specen. De verkar inte ens fått till ett sk "Golden sample" att skicka in för en ok CE-Märkning.
 
Last edited:
Tror ej heller det blir fler nya amatörer med sådan utrustning. Att den skulle vara så pass billig att fler skulle vilja börja motsägs av att utrustningen var ordentligt mycket dyrare på 70 och 80-talen då många fler lockades in i hobbyn. Dessutom har Svenska hushåll 44% bättre köpkraft idag jämfört med 1985. Behovet av billighetsgrejor borde ha minskat. Därför har jag väldigt svårt att förstå den stora jakt på billighetsgrejor som pågår och är så populär i nutid! -Det är nog mer en trend, En företeelse. Det är nästan som en religiös rörelse i önsketänkande. En modern alkemi.

-Finns det ingen Kinesisk beam-antenn för kortvåg?
Det vore skojigt att se hur en sådan var uppbyggd ;) -Vilken legering mm.
 
Last edited:
Det skulle förvåna mig om t.ex. icke-önskad utstrålning och sidbandbrus inte är tvivelaktiga för dessa billiga apparater. Har inte sett några mätningar på detta, men det vore nog så intressant att ta del av sådana. Det känns på något vis som att det borde vara svårt att bygga utrustning med de prestanda som vi har rätt att kräva, för så små pengar.

Anekdot: En glad SM4-amatör tappade sin IC-2 rakt ner i berget vid mastarbete. Den landade med batteridelen först och batterikassetten blev mosad. Med nytt batteripaket fungerade radion utmärkt. Naturligtvis är det inte meningen att man skall dänga radion i berget, men det säger en del om kvalitén på den maskinen.

Kanske någon har vågat koppla en sån här, eller annan apparat i samma klass, till ett bra slutsteg och kan kan berätta hur amatörvännerna på trakten tyckte det lät? Det kan även duga med att ansluta apparaten till en antenn med skaplig antennvinst. De testerna kan säga en hel del.


2CER: "Tror ej heller det blir fler nya amatörer med sådan utrustning."

Nej, kanske inte, men det skulle kunna vara upplagt för en sån där "aha-upplevelse" om den oerfarne som har en sådan här maskin och har kört med den en tid får tillfälle att jämföra den med en kvalitetsradio.

/Janne
 
Last edited:
Det skulle förvåna mig om t.ex. icke-önskad utstrålning och sidbandbrus är tvivelaktiga för dessa billiga apparater. Har inte sett några mätningar på detta, men det vore nog så intressant att ta del av sådana. Det känns på något vis som att det borde vara svårt att bygga utrustning med de prestanda som vi har rätt att kräva, för så små pengar.

Anekdot: En glad SM4-amatör tappade sin IC-2 rakt ner i berget vid mastarbete. Den landade med batteridelen först och batterikassetten blev mosad. Med nytt batteripaket fungerade radion utmärkt. Naturligtvis är det inte meningen att man skall dänga radion i berget, men det säger en del om kvalitén på den maskinen.

Kanske någon har vågat koppla en sån här, eller annan apparat i samma klass, till ett bra slutsteg och kan kan berätta hur amatörvännerna på trakten tyckte det lät? Det kan även duga med att ansluta apparaten till en antenn med skaplig antennvinst. De testerna kan säga en hel del.


2CER: "Tror ej heller det blir fler nya amatörer med sådan utrustning."

Nej, kanske inte, men det skulle kunna vara upplagt för en sån där "aha-upplevelse" om den oerfarne som har en sådan här maskin och har kört med den en tid får tillfälle att jämföra den med en kvalitetsradio.

/Janne


..Förvisso. Däremot tror jag på de där nya mobiltelefonerna med inbyggd tranciver för Point to Point kontakter mellan ungdomarna, att fler får upp ögonen för den möjligheten till kommunikation och väcker nyfikenhet även om kvaliten som radio på den lämnar en del att önska.
Att de börjar läsa om det här med radiosändare, frekvenser o.s.v
 
2CER: "... tranciver för Point to Point kontakter ..."

Möh? Hänger ej med riktigt; seg guube. Vilka "band" sker den PtP-trafiken på? PMR? Eller menas licenserade hams?


På min dretagamla Nokia 5140i finns det en "talknappsfunktion" som jag aldrig hajjat vad den är till för. Tror att det skall vara möjligt att lokalprata med andra som har samma lurtyp och operatör, men vet ej. Läsa manulen? Nä, bara för tunnisar ...

/Janne
 
Det man får betala för vid köp av en "finare" radio är kvalitet. Att ett flertal apparater i en serie håller en jämn kvalitet. För dessa apparater finns förmodligen väldiga toppar och dalar. Inte konstigt att en Yaesu, Icom med mera kostar så mycket mer - det kostar att köpa in kvalitetskomponenter och ha ett kvalitetssystem i företaget som säkerställer att det man säljer uppfyller utlovad spec (finns det ens några data för denna radio?).

Detta är helt klart en viktig aspekt när man köper en så billig radio, jag tror också att en radio av denna typ är massproducerad med minimal produktionstest.

Å andra sidan är det kanske ur ett kvalitetsperspektiv en fördel att köpa en så enkel radio som denna. Själva kretskortet är säkert in-circuit-testat redan i produktion (eftersom denna sorts test i princip inte kostar något om man planerar för det under design, och som utvecklare av en produkt vill man ju gärna att eventuella felaktiga produkter fastnar redan vid tillverkningen, och detta lär ju vara lika intressant för en kinesisk utvecklare av produkter). Med en enkel radio är det ju betydligt färre saker som kan gå sönder, utan display, tangentbord och onödiga kontakter slipper man ju vanliga felkällor.

Själva tillverkningskvalitén blir också ofta bättre med stora serier. Gör man en serie med låt säga en miljon enheter så blir ofta kvalitén jämnare än om man gör flera mindre serier över en längre tid. Som utvecklare lär man dock föredra flera små serier eftersom man då har möjlighet att fixa problem mellan olika serier.

Lite Off-Topic... Jag har själv varit ansvarig för utvecklingsprojekt för en radioprodukt som tillverkas i Kina, själva radiodelen lät vi tillverka i Filipinerna och skickade sedan till Kina för montering med övrig elektronik och mekanik. När det gäller radiodelen och övrig elektronik har jag bara bra erfarenheter. Det har aldrig varit något problem med elektroniken på dessa produkter, och felutfallet i tillverkningen är oerhört lågt. När det gäller mekanik (tangentbord, plast och metaldetaljer) har det däremot varit olika problem, och värst var det att gå från pre-produktion och nollserie till riktig serietillverkning.

När vi fick första serieproducerade enheterna så var dessa väldigt olika de enheter som kom från nollserien. Detta skall egentligen inte kunna hända eftersom en nollserie skall göras i den tänkta serieproduktionslinan, men kineserna tänker överlag inte på detta sätt. För dem är varje beställning ett nytt skott, en nollserie på några hundra enheter görs i en produktionslina för små serier, medan en serietillverkning i tusental görs i en annan produktionslina, med nya problem och kunskapsluckor.

Det värsta är dock när fabriken inte alls förstår instruktionen och gissar. En metalldetalj i vår produkt skulle enligt vår instruktion vara black-oxidized vilket är en metod för att göra metallen tåligare mot rost, men av en slump märkte vi efter ett tag att de istället bara hade målat metallbiten svart för att den skulle se ut på samma sätt som den prototyp de först hade fått från oss. Detta var ett stort problem då metallbiten var rörlig och färgflagor kunde skrapas av och blockera andra mekaniska detaljer.

Man kan dock tänka sig att Baofeng och andra kinesiska företag har en fördel då de pratar samma språk som fabriken...


Förmodligen är lödningarna och driftsäkerheten i samma paritet som manualen är översatt.
-Har man inte ens orkat bry sig om översättningen så har man knappast gjort det då det gäller att den skall hålla specen. De verkar inte ens fått till ett sk "Golden sample" att skicka in för en ok CE-Märkning.

Bilden med den konstiga texten är inte från Baofeng utan från någon pirattillverkare som ni kan se på jämförelsen med den riktiga laddaren från Baofeng. Baofengs manual är faktiskt helt ok och begriplig.

Att produkten inte är CE-märkt beror nog bara på att de aldrig avsett att sälja produkten på den europeiska marknaden.


Jag såg också att UV-6 bror UV-B6, dvs samma radio i grunden men med tangentbord och display har fått en hel del recensioner på eham, så där kan ni också få en liten bild av vad andra tycker om denna serie från Baofeng, även om det inte är den nedskalade UV-6 som de skriver om:

Baofeng UV-B6 Product Reviews
 
Tack för att du delar med dig!
Har själv liknande erfarenheter beträffande LED-Lysrör som vi tänkte köpa från Kina.

...."men kineserna tänker överlag inte på detta sätt. För dem är varje beställning ett nytt skott, en nollserie på några hundra enheter görs i en produktionslina för små serier, medan en serietillverkning i tusental görs i en annan produktionslina, med nya problem och kunskapsluckor."

Det låter som vi inte behöver vara speciellt rädda att Kineserna "tar över" -Skulle väst stänga handelsgränserna blir det med andra ord ut på risfälten igen för dessa!


...."Det värsta är dock när fabriken inte alls förstår instruktionen och gissar. En metalldetalj i vår produkt skulle enligt vår instruktion vara black-oxidized vilket är en metod för att göra metallen tåligare mot rost, men av en slump märkte vi efter ett tag att de istället bara hade målat metallbiten svart för att den skulle se ut på samma sätt som den prototyp de först hade fått från oss."

Detta är garanterat anledningen till varför de ej tillverkar jetflygplan och likn produkter ;) Man har ett icke existerande kvalitetsarbete. Deras signum är just BILLIGHET, och skulle de införa det så finns det ingen anledning att tillverka där!

En bekant köpte en 125:a motorcykel till sin son för 3.995:- ny!!! Den pajade innan den ens kom ut på banan. Vid start bröts kicken av, en stund senare bröts en bult av som håller kedjerullen. Det var som att de vore tenn inblandat i metallen! 6 dar senare ringer min bekant och undrar om det är normalt att alla skruvar på motorcykeln blir rostiga så fort. Jag har aldrig nånsin sett så dålig kvalitet i hela mitt liv. Och man undrar stilla varför människor ens ids bygga ihop något sådant? Och hur folk på allvar tror att de kan få en fullgod 125:a för ca 10ggr mindre pengar än vad de normalt kostar!!?

Jag skulle definitivt inte sätta mig i en bil, tillverkad i Kina. Det kan jag säga.
 
Last edited:
Eftersom det blev en del diskussion om hur bra egentligen en så billig radio kan prestera jämfört med en 'riktig' amatörradio blev jag tvungen att koppla igång SDR:en och ta en titt på hur signalerna egentligen ser ut från UV6 jämfört med en Yaesu VX-7R och en Wouxun KG-UV6D (de radio som jag hade nära till hands)

SDR:en är givetvis bara en leksak i jämförelse med en riktig spektrumanalysator, men eftersom jag jämför tre radio med exakt samma uppsättning så är skillnaderna mellan de olika modellerna i alla fall relevanta. Dvs testen kan endast se som en hyfsat ovetenskaplig jämförelse.

Testen gjordes på 145,000 MHz med 1W uteffekt på samtliga radios. Om alla radio har exakt 1W ut går inte att se med SDR:en, men det går i alla fall se att alla ligger i närheten av varandra i uteffekt. Alla stationerna är inställda för smal FM (12,5 kHz eller half deviation som Yaesu kallar det). Bandbredden (12,5 kHz) indikeras i bilderna nedan av det ljusare fältet på frekvensskalan.

På grund av forumets begränsningar för bilder så delar jag upp resultatet i flera olika inlägg.

Modulation
För att testa en modulerad signal tog jag det som vi alla har nära till hands, en 1750 Hz ton.

Baofeng UV6
UV6 har en 4 övertoner inom det modulerade området varav den sista ligger strax utanför den inställda bandbredden. Både bärvåg och den modulerade 1750 Hz-tonen är stabil. Dock syns några små knäpp på signalen, gissningsvis någon störning från processorn.

1750-UV6.jpg

Wouxun
KG-UV6D ger förutom den 4:e övertonen på 1750 Hz också ifrån sig en svag 5:e överton, den är alltså lite sämre filtrerad än Baofeng, men skillnaderna är väldigt små. Själva 1750 Hz-tonen är också betydligt mer grötig på Wouxun vilket man också hör i högtalaren.

Något som är uppenbart i denna test är också hur brutalt Wouxun slår på och av sändaren, det är detta som genererar det horisontella streck som ligger i början och slutet av signalen. Tittar man live på signalen ser man att när man börjar sända så kommer det en ordentlig puls ovanför den valda frekvensen, och när man släpper sändningstangenten kommer det en våg under den valda frekvensen. Så här bör en radio inte bete sig.

1750-Wouxun.jpg

Yaesu
Slutligen en titt på VX-7R vilket behövde ett bredare spektrum... oj vad denna radio modulerar utanför den tänkta bandbredden. Och visst, jag har provat att över till 25 kHz bandbredd och det ser lika illa ut där. Yaesu har också en väldigt oren 1750 Hz-ton vilket hörs i högtalaren. Dessutom ser det ut som att bärvågen inte ligger helt rätt i frekvens och dessutom inte är helt stabil... mer om detta senare.

1750-Yaesu1.jpg1750-Yaesu2.jpg1750-Yaesu3.jpg

Slutsats
I denna första omgång blev Baofeng helt klart vinnare, och faktiskt den enda radion som jag skulle ge godkänt. Wouxun modulerar visserligen ok men ger ifrån sig otäcka transienter när sändaren slår till och från, och Yaesu lyckas inte alls hålla modulationen inom det område som är tänkt.
 
Övertoner
På alla radios kan man se den 5:e övertonen (dvs 725 MHz), dock är övertonen från Wouxun och Yaesu betydligt svagare. På 870 MHz (6:e) syns fortfarande en tydlig överton från Baofeng medan det inte finns en tillstymmelse till överton från de två andra apparaterna.

På 1,015 GHz (7:e) kan man fortfarande se en svag överton från Baofeng.

Slutsats
Baofeng har helt klart snålat in på lågpassfiltret, så Wouxun och Yaesu får bägge ses som segrare i detta moment.
 
Frekvens
För att testa frekvensstabiliteten sände jag med en ett skrapljud som modulation. SDR:en är hyfsad korrekt i frekvens och för säkerhets skull kontrollerade jag mot en referenssignal direkt innan testen. 145.000 MHz indikeras av den vita linjen i mitten på bilderna nedan.

Baofeng
UV6 ligger kloss på 145,000 MHz. Frekvensen ligger stabilt under testen och modulationen håller sig inom 12,5 kHz bandbredden.

Vid längre sändningar än vad som visas i bilden nedan ligger frekvensen fortfarande kvar korrekt.

Frekvens-UV6.jpg

Wouxun
Wouxun börjar på exakt frekvens men driver direkt upp ca 0,1 kHz. Detta är givetvis inte mycket, men helt klart märkbart. Dessutom syns här att bärvågen innehåller en överlagrad signal på exakt 5 kHz över och under bärvågen. Detta har jag inte tänkt på tidigare men nu när jag ser detta så hörs detta tydligt som ett högfrekvent vinande ljud i mottagaren när jag sänder med Wouxun, detta ljud finns inte i de andra stationerna. Eftersom denna signal ligger rätt så nära bandbreddens max och min funderar jag på om det kan vara någon effekt av någon digitalt lågpassfilter. Men det kanske också kan vara någon effekt av displaydrivaren, DC-DC-omvandlaren eller någon annan intern frekvenskälla..

Frekvens-Wouxun.jpg

Yaesu
VX-7R ligger snett i frekvens, det är ingen snack om saken, ca 0,3 kHz. Dock driver frekvensen tydligt under tiden man sänder, både upp och ner om man tittar över längre tid än i bilden nedan.

När man ser den modulerade signalen från Yaesu så är det tydligt att de har verkligen har ett lågpassfilter för 12,5 kHz bandbredd, men också att detta filter är väldigt snällt, man ser tydligt filtrets brytfrekvens, men också en hel del läckage utanför, något som saknas helt på Baofeng.

Frekvens-Yaesu.jpg

Slutsats
Baofeng ligger väldigt exakt och stabilt i frekvens, Wouxun och Yaesu ligger lite snett och driver dessutom lite i frekvens under tiden man sänder, detta känns inte helt 'stabilt' så att säga.

Baofeng är också den enda radion som verkligen håller sig inom bandbredden. Wouxun och Yaesu har bägge snällare filter som ger modulation även utanför den tänkta bandbredden. Detta påverkar säkert ljudkvalitén till Baofengs nackdel, men det är inte något jag lyckats märka av.

Baofeng är helt klart vinnaren i detta testet. När man väl har hört störningen som alltid ligger på i bakgrunden på Wouxun blir detta väldigt irriterande (och nej, det är inte en subton som är aktiverad). Att Wouxun och Yaesu driver lite fram och tillbaka i frekvens kanske inte gör så mycket, men radion för 180 kr kan bevisligen ligga stilla så då borde ju de dyrare apparaterna också kunna göra det samma.
 
Jag tycker att det var en intressant och underhållande recension, kompletterad med lite mätdata.
Av kommentarerna att döma så framgick det kanske inte tillräckligt tydligt att det inte handlar om något jämförande test, utan en bedömning utifrån den personliga kravnivån.
Olika personer har olika kravnivå. T.ex. när det gäller "robusthet" så kanske den ena skulle behöva en apparat av 6mm stålplåt, medans den andra klarar sig med ett hölje av styv papp.

Jag har nu beställt en slik apparat. Inte för att jag behöver den, utan för att den var så billig att det inte svider i plånboken att testa. Jo, jag har nog drabbats av "köpa-billig-Kina-skit-febern". Jag tampas varje dag, i jobbet, med utrustning som tillverkats i Kina och kan konstatera att kvaliteten varierar från riktigt skräp till bättre än vad som tillverkas i Sverige.
 
VEC: "... en överlagrad signal på exakt 5 kHz över och under bärvågen ..."

Det där kan även vara otillräckligt lågpassfiler för styrspänningen till VCO i en syntes. Kollar du 10, 15, 20 osv kHz från bärvågsfrekvensen så finns det nog signal där också. Tråkigt om dessa skulle hamna på en nära grannkanal.

Kul ordval det där att en maskin går i sändning "brutalt". Skulle misstänka att det sprider sig en ljudlig "knäpp" bra långt ut från sändarfrekvensen vid varje tryck och släpp på PTT'n. Urk!

Jag skall nog ta tillbaks det där jag skrev i ett tidigare inlägg om att ansluta en sådan apparat till PA eller god antenn. Bäst hålla sig till gummisnutten och använda dessa som traskesnacker.

/Janne
 
Back
Top