Recension av Baofeng UV6 (Billigaste handapparatern för 2 m och 70 cm?)

Det finns en tidigare tråd någonstans i forumet där kina-skit-radiosar diskuteras och jämförs med dyrare märken. Om jag inte missminner mig helt, jag orkar inte leta upp tråden, så skrev jag om min personliga uppfattning om kinaradiosarna som i stort positiv. Jag har tagit hem två stycken via ebay. En UV-5RA och en BF-F8+ bägge är Baofeng. Runt 180 svenska riksdaler per radio hemma i brevlådan.

Erfarenheter? Mycket goda. Dessa "skitradiosar" har en helt ok byggkvalitet och håller ihop bra även efter ett fall i golvet. En amatörkollega tappade sin Baofeng från vår 32 meter höga mast. Radion landade i gräset nedanför och det enda som gick sönder var antennen. På med en ny antenn och radion fungerade som vanligt. En fin-radio hade säker också klarat fallet men nu var det en skit-radio från kina som inte har någon som helst kvalitet och borde gått i bitar. Men det gjorde den inte.

Mina empiriska tester med mina kinaradiosar visar på ungefär samma räckvidd som finradion mot vår repeater. Alltså ingen större upplevd skillnad.

Jag har däremot dåliga erfarenheter av finradio. Jag köpte en ny Icom T8E av SRS för många år sedan. Jag upptäckte omgående problem med laddningen. Trots att radion legat på laddning över natten så dog den samma sekund som man tryckte in PTTn. Radion skickades till SRS för reparation och återkom efter några dagar. Man hade bytt batteri och laddare. Men ganska snart upptäckte jag att problemet med laddningen kvarstod. En ny runda till SRS som denna gången bytte moderkortet i radion. Men efter någon dag dog radion när jag skulle använda den trots laddning hela natten. Radion förpassades ner i en låda och där fick den ligga i många år och en annan handjagare införskaffades. Nu står Icomen i garaget sedan fem år tillbaka med ständig strömmatning. Där får den stå tills den pajar helt och åker på återvinning. Behöver jag en handjagare tar jag någon, eller bägge, Baofengar jag har liggandes. De fungerar alltid!

Att man dessutom får mer än 10-20 skitradiosar på en finradio gör ju att man inte behöver gå till banken om man skulle råka tappa den eller köra över den med bilen. Bara att beställa en ny och trycka i sina favorit frekvenser sparade i datorn.
 
Det blir väl den fjärde övertonen (eller femte deltonen)? ;)
Tack för en intressant utredning!

73,
Jonas/SM5PHU

Man har faktiskt bestämt inom ingenjörsvetenskaperna att "andra harmoniska övertonen" är dubbla frekvensen, "tredje harmoniska övertonen" är tre gånger frekvensen osv.

Orsaken till detta är att man vill vara konsekvent gentemot de engelska namnen, där "second harmonic" betyder dubbla frekvensen.

Denna synbara illogism kommer sig av att grundtonen har man bestämt vara den första harmoniska frekvensen, och då blir dubbla frekvensen "andra harmoniska" frekvensen osv.

När det gäller övertonerna från musikinstrument gäller dock att första övertonen är dubbla frekvensen.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Den bästa svenska översättning jag känner till av engelskans "harmonic" är "delton", snarare än "överton".
Eftersom "first harmonic" är liktydigt med första deltonen eller grundtonen, borde logiskt sett "second harmonic" vara andra deltonen eller första övertonen.

Nu vet jag bättre och får konstatera att "första övertonen" inte existerar inom ingenjörsvetenskapen. Böjer mig därmed för denna anomali.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Nu har jag fått min radio. Jag råkade visst beställa "storebror" med display och tangentbord.
Visserligen har jag inte hunnit prova den speciellt mycket ännu, men fick några första intryck.

Mina erfarenheter av handapparater inskränker sig till en Kenwood TH-25 som jag ägde för ca. 25 år sedan, så jag kan nog nästan klassificeras som nybörjare.
Det första som slog mig var att radion verkar riktigt rejäl.. Det finns ingen Billig-plastaskit-känsla alls.
Denna kan man programmera från tangentbordet, men det var väldigt krångligt och tog en stund att få till. Manualen var inte helt optimal.
Det största problemet när man skall använda den är att det inte finns någon VFO-ratt. Det går att klicka sig upp och ner med tangenterna, men det blir mycket krångligare. Men detta kanske är ett tidens tecken?
Man blir tvingad att använda minnesfunktionen för att ens få den att scanna över ett bestämt frekvensområde (Jag hatar minnen i radio).
Nåväl, nu har jag fått igång den och skall testa lite framöver.
 
Nu har jag fått min radio. Jag råkade visst beställa "storebror" med display och tangentbord.
Visserligen har jag inte hunnit prova den speciellt mycket ännu, men fick några första intryck.

Mina erfarenheter av handapparater inskränker sig till en Kenwood TH-25 som jag ägde för ca. 25 år sedan, så jag kan nog nästan klassificeras som nybörjare.
Det första som slog mig var att radion verkar riktigt rejäl.. Det finns ingen Billig-plastaskit-känsla alls.
Denna kan man programmera från tangentbordet, men det var väldigt krångligt och tog en stund att få till. Manualen var inte helt optimal.
Det största problemet när man skall använda den är att det inte finns någon VFO-ratt. Det går att klicka sig upp och ner med tangenterna, men det blir mycket krångligare. Men detta kanske är ett tidens tecken?
Man blir tvingad att använda minnesfunktionen för att ens få den att scanna över ett bestämt frekvensområde (Jag hatar minnen i radio).
Nåväl, nu har jag fått igång den och skall testa lite framöver.

.....Ja, Det blev väl för kostsamt med en VFO?!!
Det är alltid nåt sådant krux med billiga kinapryttlar, Tillslut hittar man orsaken till varför den blev billig.
Den nya billiga bilen saknade visst vanlig styrning -Ingen ratt så man får styra genom att dutta på ett par + & - knappar eller dra i ett par snörstumpar! Åh så roligt?!
Samma visa med de extremt billiga men tjusiga bilarna som verkar ha allt -Tills man upptäcker framvagnar, hjulupphängningar o stela bakaxlar av 70-tals snitt. Tillverkare som inte produktutvecklar eller kvalitetskontrollerar får med andra ord nöja sig med vissa "tillkortakommanden".
Och för att slippa dem får man betala fullpris! (Jag är hemskt ledsen, Men DET FINNS INGA genvägar, om det var någon som fortfarande tror det)
Själv har jag svårt för uselt fungerande produkter där man utelämnat väsentliga eller vitala funktioner med flit.
För andra är det låga priset som är den egentliga produkten, oavsett om det är en radio eller en bil eller en slips på 70% REA som är 4m lång eller en klocka som drar sig en kvart om dan från Ullared och då är det ju en topprodukt helt enkelt.
 
Last edited:
Nu är ju dessa apparater inte avsedd för amatörradio i första hand utan förprogrammeras och används som komradio och då behövs ingen vfo.
 
På min nu 6 år gamla Quansheng TG-UV2 fungerar "kanalvredet" som vfo med inställbar steglängd i vfo-läget.
Jag har absolut inget att klaga på, den funkar i alla väder, har en otrolig batteritid, fint spektrum (TX) och är
löjligt billig. Så vitt jag kan bedömma genom praktisk användning, verkar RX vara mer än tillräckligt selektiv !
Har inga problem med starka signaler på grannkanalen.

Det hade jag däremot jätteproblem med när jag hade en Yaesu VX-6.....

Jag har använt den MYCKET och tappat den i backen ett otal gånger men den bara tuffar på likt duracell-kaninen.
Saknar bara en sak, DTMF. Inga problem om man lär sig vissla två toner samtidigt ;)

Så visst finns det radios som är helt OK från Kina. Vi amatörer FÅR dessutom använda dessa oavsett märkning etc.
Ansvaret vilar på oss när vi använder dem förvisso, men det är ju ett av våra privilegier att få använda all sorts
utrustning som håller sig inom de tekniska direktiv som finns.

Har det möjligen smugit sig in en rejäl dos ful prestige i denna diskussion ?
Hur var det nu med att dra alla över en kam....... hm.....

Mössa på :rolleyes:
 
Last edited:
På min nu 6 år gamla Quansheng TG-UV2 fungerar "kanalvredet" som vfo med inställbar steglängd i vfo-läget.
Jag har absolut inget att klaga på, den funkar i alla väder, har en otrolig batteritid, fint spektrum (TX) och är
löjligt billig. Så vitt jag kan bedömma genom praktisk användning, verkar RX vara mer än tillräckligt selektiv !
Har inga problem med starka signaler på grannkanalen.

Det hade jag däremot jätteproblem med när jag hade en Yaesu VX-6.....

Jag har använt den MYCKET och tappat den i backen ett otal gånger men den bara tuffar på likt duracell-kaninen.
Saknar bara en sak, DTMF. Inga problem om man lär sig vissla två toner samtidigt ;)

Så visst finns det radios som är helt OK från Kina. Vi amatörer FÅR dessutom använda dessa oavsett märkning etc.
Ansvaret vilar på oss när vi använder dem förvisso, men det är ju ett av våra privilegier att få använda all sorts
utrustning som håller sig inom de tekniska direktiv som finns.

Har det möjligen smugit sig in en rejäl dos ful prestige i denna diskussion ?
Hur var det nu med att dra alla över en kam....... hm.....

Mössa på :rolleyes:

Ja, det verkar vara en viss skillnad på att veta genom egna praktiska prov och att ha åsikter om saker man inte ens har provat.

Men det finns två sorters människor, dom som tvärsäkert "vet" saker och har teorier, och dom som provar saker och bildar sig en uppfattning.

Tyvärr är det många av dom tvärsäkra som "vet" som sprider sina "teorier" som sanningar och försöker "lära ut" hur saker förhåller sig.
 
Ja, det verkar vara en viss skillnad på att veta genom egna praktiska prov och att ha åsikter om saker man inte ens har provat.

Men det finns två sorters människor, dom som tvärsäkert "vet" saker och har teorier, och dom som provar saker och bildar sig en uppfattning.

Tyvärr är det många av dom tvärsäkra som "vet" som sprider sina "teorier" som sanningar och försöker "lära ut" hur saker förhåller sig.

-Kan du veta med säkerhet att jag aldrig testat billiga kinaprylar? -Nej, det kan du INTE!!
Jag har också köpt en o annan billig kinapryl, men har uppenbarligen inte lyckats att pricka av de fantastiskt välgjorda -Därför har jag lessnat på dem. -Du vet, det jag skrev var ju lite med glimten i ögat!

Det av moderator borttagna inlägget av dig ovan p.g.a personangrepp!!? -Undrar vad det var? Det hann jag aldrig se.
Klarar du inte av att föra en hövlig diskussion. Jag betackar mig sannerligen för personangrepp. Det är verkligen lågt. Här är det ju en sak vi pratar om -Inte person.

Påstår man att en apparat för en tiondel av kostnaden är bättre på alla punkter -Det går ju bara inte att ta på allvar eftersom det är på samma nivå ungefär som att tro på trolleri.
 
Last edited:
Jag har en misstanke om att en del Kinesiska fabriker (som dessutom tillverkar i princip allt innehåll i Motorola m.fl)
ibland gör en "förstaserie" med hyffsade apparater för att sedan ta billigast möjliga komponenter och lösningar
för att maximera vinsten.

Det är bara en teori, men jag sysslade tidigare med en viss import av yrkesradio (med ÄKTA CE-märkning) och
upplevde just detta fenomen. Men jag kan ju ha fel naturligtvis.

de CER

Det ligger även ett ansenligt påslag vi betala för just det eller det märket !
Jämför med ett par jeans från dressman och ett par "äkta" Levis eller motsvarande.
Förmodligen samma fabrik, men det lilla märket tredubblar priset.
Bara en tanke :)
 
Last edited:
Jag har en misstanke om att en del Kinesiska fabriker (som dessutom tillverkar i princip allt innehåll i Motorola m.fl)
ibland gör en "förstaserie" med hyffsade apparater för att sedan ta billigast möjliga komponenter och lösningar
för att maximera vinsten.



Det är bara en teori, men jag sysslade tidigare med en viss import av yrkesradio (med ÄKTA CE-märkning) och
upplevde just detta fenomen. Men jag kan ju ha fel naturligtvis.

de CER

Det ligger även ett ansenligt påslag vi betala för just det eller det märket !
Jämför med ett par jeans från dressman och ett par "äkta" Levis eller motsvarande.
Förmodligen samma fabrik, men det lilla märket tredubblar priset.
Bara en tanke :)


Jag har liknande erfarenheter när vi importerade LED-Lysrör från Kina.
Och det här med jeansen du nämner, Det ligger en del i det du säger om märket med ett stort MEN... Det är en jädra skillnad på passformen! Och det är b.l.a den som tar tid att göra. På dyrare jeans får du en bättre passform -Det är min erfarenhet. De k a n vara gjorda på samma fabrik dock med skillnaden att man på den linan har andra instruktioner och betydligt hårdare kvalitetskontroll.
Någonting måste kunden få för den där tusenlappen extra! Sedan må man tycka olika om det är värt det eller ej. En del bryr sig inte om tyget sladdrar baki rumpan eller om det skramlar i bilen. Men det beror väl som en del också sade; beror kanske vad man skall ha dem till. Och visst! Några hundringar får man säkert betala bara för märket, så är det.
Många. Jättemånga köper och har gladeligen en i-phone för 5995:- Själv har jag en "vardagstelefon" från clas ohlson för 59:- D.v.s 100ggr billigare! Den är ju betydligt sämre än en i-phone men har bra batteritid men också bortåt 100ggr sämre datorkapacitet. -Nånting får ju alla dessa i-phonekunderna, som de uppenbarligen uppskattar och är villiga att betala 100ggr mera pengar för, annars skulle de definitivt inte göra det, Det vet ju alla som haft eget företag. Den som tvivlar på det kan ju försöka att bygga en transciver och sedan sätta prislappen till 1 Miljon kronor! -Då vill det till att den kan leverera ordentligt för att bli den mest populära transcivern.
De här som påstår att t.ex Yaesu´s handapparat som är mycket dyrare än denna kinesiska dito är betydligt sämre har fel. -Nånstans är den bättre. Bättre lödningar, bättre squelsh, vfo, chassi, ljudkvalitet, status.... Nånting ÄR bättre på den -Annars skulle de inte få sälja en enda apparat. Kunder är ganska kinkiga, de vill alla ha valuta för pengarna. Får dom inte det, får du inte sälja dina produkter eller tjänster. Väldigt enkelt.
 
Last edited:
Visst finns det alltid ett förhållande mellan pris och kvalitet.
I det här fallet tycker jag nog att det är användarvänligheten som fått stryka på foten.
MEN i och med att den bara kostar ett par hundralappar så tycker jag att det är OK.
Jag hade aldrig köpt en handapparat för 1000:- eller mer. Behovet finns inte.
Tack vare detta låga pris så skapas ju en marknad.

Beträffande jämförelsen mellan jeans så kan man ju säga att i och med att min kropp är "oformlig" så passar ändå inte de dyra jeansen bättre. Är materialet av likvärdig kvalitet så köper jag ju de som är billigast.
 
Det av moderator borttagna inlägget av dig ovan p.g.a personangrepp!!? -Undrar vad det var? Det hann jag aldrig se.
Klarar du inte av att föra en hövlig diskussion. Jag betackar mig sannerligen för personangrepp. Det är verkligen lågt. Här är det ju en sak vi pratar om -Inte person..


Jo, jag klarar av att föra en hövlig diskussion, gör du det?
Det var inga personangrepp i det borttagna meddelandet och jag kan posta om det om du vill?
 
Även etablerade "Brands" haltar med darrigare kvalite på grund av att söka lägre produktionskostnader. Känn bara på reglage, pottar, pressbuttoms m.m och jämför med äldre riggar och deras "släggmekanik"!

/ Sven.
 
Jo, jag klarar av att föra en hövlig diskussion, gör du det?
Det var inga personangrepp i det borttagna meddelandet och jag kan posta om det om du vill?


Hej VJX!

Du vet att jag som 2:a tycker bra om dig, -Som person. Det är inget snack om det.
Du behöver inte posta om det. Men det var ju innerligt lustigt att du och moderator har så olika uppfattningar om definitionen "Personangrepp"?!!
-Nog kan jag förstå om du blir förbaskad på mitt sätt, Det kan jag.
Men jag står fast med MINA erfarenheter, som inte är så goda med kinabilligt. De har inte varit nådiga.
Nåväl, vill ändå önska dig en fridens helg!
 
Hållbarheten varierar precis som på allt annat. Min UV5R dog efter tre kast i väggen, min UV82 lever trots ett tjugotal kast i väggen, överkörning av bilen (singel på garageuppfarten) och så fick den sig en skvätt fukt när jag glömde den på trappen över en regnig natt. Den är fan inte vacker, men den lever och gör jobbet.

Har ni någon "riktig" radio som ni känner för att utsätta för samma behandling, så kan jag ställa upp som testperson med videodokumentation.
 
Har ni någon "riktig" radio som ni känner för att utsätta för samma behandling, så kan jag ställa upp som testperson med videodokumentation.

Jag skulle gärna skicka en Motorola GP340 till dig men ett likadant misshandelstest av den skulle inte ge något av värde då repeterbarheten är obefintlig,
det går bara inte att göra ett exakt likadant test som du gjorde med din UV5R, det är alldeles för många variabler inblandade.
 
Back
Top