Ska man vara med i SSA?

Ett problem är att många ser SSA som en myndighet som tagit över den delen som PTS puttade ifrån sig för en del år sedan, så är inte fallet.

Håller helt med.

Ett kanske större problem som är relaterat till detta är att det ledande skiktet i SSA själva gärna ser sig som en "myndighet" som ska styra och ställa och dessutom vill ha tolkningsföreträde. Detta blev SSA-medlemmarna påtagligt påminda om under "forumkrisen" för 2 år sedan.


Frågorna om SSA-medlemsskap eller inte är principiellt intressanta, och vi kan
konstatera att TS genom att fortsätta vara SSA-medlem trots inaktivitet numera sällar sig till den enskilt största gruppen inom föreningen, den "tysta majoriteten", vars numerär uppskattas till runt 3000.


73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Ja det är ju en av de sakerna som jag har svårt att acceptera, just att medlemmarna har svårt få fram sin åsikt när den är obekväm.

Sen alla onödiga pengar som lagt i föreningen pga interna krig i styrelsen.
Nää sådant vill vi inte sponsra. Mitt radiointresse är just nu på uppgång och jag skall gå med nånstans är det tänkt , men inte blir det SSA den saken är säker.

Jag tror att en av anledningarna till att föreningen är så stor och tyst är att många tror att pengarna går till något vettigt och det finns ett behov att få in dem. Ett alternativ för min egen del är ESR som kommer med en tidskrift som jag uppskattar då den går betydligt mer i min linje. Även om min tekniska kompetens ligger lååångt ifrån många av de som skriver där.

Kolla lite på den o jämför..

http://www.esr.se/phocadownload/Resonans/ESR Resonans 1 2012.pdf

// Freddy / SM7WDG
 
Håller helt med.

Ett kanske större problem som är relaterat till detta är att det ledande skiktet i SSA själva gärna ser sig som en "myndighet" som ska styra och ställa och dessutom vill ha tolkningsföreträde. Detta blev SSA-medlemmarna påtagligt påminda om under "forumkrisen" för 2 år sedan.

...
73/
Karl-Arne
SM0AOM

Karl-Arne, det du skriver är ren skär dynga! Vi hade tyvärr i SSAs styrelse en person som inte platsade där. Han retade gallfeber på medlemmar och lekte rövare på eget bevåg. Det var stora protester från SSA medlemmar om att han borde avgå, vilket så även skedde. Denna person ville även ett flertal medlemmar få bort från SSAs forum då han ställde till med oherrans oreda där. När då SSAs styrelse kom överens med honom att radera bort hela karln från forumet så vi skulle slippa honom en gång för alla vilket många hade önskat, ja då passade inte det heller. Nån jä__la måtta får det vara hur man vänder kappan efter vinden!

Karl-Arne du påstår även att SSAs styrelse agerar som en myndighet, och styr och ställer bäst de vill utan medlemsinflytande, har du belägg för detta? Kan du utveckla dina tankar? Det är ganska grova påhopp du kommer med mot personer som arbetar helt ideellt ganska många timmar varje vecka för Sveriges alla radioamatörers bästa, de är dessutom "medlemsvalda" på årsmöte.

73 de Teemu SM0W
 
Karl-Arne, det du skriver är ren skär dynga! Vi hade tyvärr i SSAs styrelse en person som inte platsade där. Han retade gallfeber på medlemmar och lekte rövare på eget bevåg. Det var stora protester från SSA medlemmar om att han borde avgå, vilket så även skedde. Denna person ville även ett flertal medlemmar få bort från SSAs forum då han ställde till med oherrans oreda där. När då SSAs styrelse kom överens med honom att radera bort hela karln från forumet så vi skulle slippa honom en gång för alla vilket många hade önskat, ja då passade inte det heller. Nån jä__la måtta får det vara hur man vänder kappan efter vinden!

Karl-Arne du påstår även att SSAs styrelse agerar som en myndighet, och styr och ställer bäst de vill utan medlemsinflytande, har du belägg för detta? Kan du utveckla dina tankar? Det är ganska grova påhopp du kommer med mot personer som arbetar helt ideellt ganska många timmar varje vecka för Sveriges alla radioamatörers bästa, de är dessutom "medlemsvalda" på årsmöte.

73 de Teemu SM0W


Lite intressant det du skriver..

HUR kan en INVALD person inte platsa i en styrelse ?? Om man lyckas få så pass många röster att man bli VALD då borde man ju platsa oxså ???.

Nää det handlar om det jag har hört från flera olika personer att om man inte håller med majoriteten i styrelsen så är man obekväm o då platsar man inte.
Jag har som sagt hört detta från flera olika håll så det kommer inte från någon enstaka person.

Sedan är vi faktiskt ett antal som inte delar uppfattningen att sänka kompetensen inom amatörradion är att jobba för "Alla radioamatörers bästa".

Starta din radio och lyssna på banden så förstår du vad vi menar .

73 de Freddy / SM7WDG
 
Om tysta majoriteter

Den tysta majoriteten är det ledande skiktets bästa julklapp för att ge legitimitet åt sin egen agenda. Ett sådant arbetssätt kan fortgå så länge information om viktiga händelser och förändringar i vår omvärld noga selekteras och förbättras, ja gärna glöms bort samtidigt som den tysta majoriteten medlemmar inte är tillräckligt intresserade av att själva söka fakta om något och ur denna täta dimridå därefter dra egna väl underbyggda slutsatser som grund för vidare ställningstaganden och handling.

Med sådan ledning och sådana medlemmar blir även det mest osannolika till slut sannolikt ungefär som Tage Danielsson 1979 i Dubbelgöken uttryckte sig om Harrisburg-olyckan.

Alla ovanstående grundprinciper kan naturligtvis appliceras på alla sorters syföreningar, kompisgäng, sammanslutningar, klubbar, föreningar, organisationer, bolag, fackföreningsrörelser och politiska partier - i mer eller mindre hög grad förstås.

Inget parti och systemförening nämnt och ingen förening glömd eller undangömd.

/Bengt
 
Ett kanske större problem som är relaterat till detta är att det ledande skiktet i SSA själva gärna ser sig som en "myndighet" som ska styra och ställa och dessutom vill ha tolkningsföreträde.
Har du källor att stödja uttalandet med, eller är det personlig åsikt?
Jag är uppriktigt nyfiken.

73 de SM0RVV
 
Har du källor att stödja uttalandet med, eller är det personlig åsikt?
Jag är uppriktigt nyfiken.

73 de SM0RVV

Jag kan stödja det genom att berätta att det tidigare på PTS funnits personal som uttryckts sig enligt följande "Jag vill påpeka att SSA inte är en myndighet även om de gärna vill få det att verka så" ..

// Freddy / SM7WDG
 
RVV skrev; "Har du källor att stödja uttalandet med, eller är det personlig åsikt? Jag är uppriktigt nyfiken. 73 de SM0RVV"
-----

I väntan på AOM så kan jag flika in några saker. Det finns många exempel på detta om man tar sig tid att gräva lite djupare ibland styrelseprotokollen. Mer lättläst är kanske en redogörelse i QTC i samband med att PTS släppte greppet om amatörradio och SSA övertog arbetet ifrån PTS. Exakta formuleringen i artikeln och i vilket nummer och sida kan vi återkomma till, men andemeningen var i alla fall att en dröm hade gått i uppfyllelse som innebar att SSA skulle bli den första nationella IARU-föreningen att överta och administrera amatörradion där PTS skulle få en mer övergripande roll på en högre nivå.

I praktiken innebar förändringen att PTS avdelning för handläggning av amatörradioärenden flyttades till SSA Kansli och PTS passade på att dra ner på resurserna för oss. Jag minns tydligt att det ledande skiktet i styrelsen var närmast lyriska efter att ha fått denna fjäder i hatten som det ju trots allt handlar om. Ända fram till den 1 juli 2011 var SSA helt ensam på spelplan och i praktiken innehade man ett sorts självpåtaget monopol och tolkningsföreträde då man ju som sagt var ensam att få tycka.

Efter den 1 juli 2011 är "monopolet" brutet för all framtid och två andra organisationer finns med vilket enligt PTS är bra för att skapa lite konkurrens, mångfald och erbjuda fler alternativa möjligheter att avlägga prov och ta amatörradiocertifikat.

Personligen hade jag dock sett en återgång till ett system där det enbart är PTS som ansvarar för amatörradio och är den myndighet som med egen anställd personal förrättar prov och utfärdar certifikat samt tilldelar anropssignaler. Även tillsyn och ev återtagande av tillstånd skulle PTS ha befogenheter till. Givetvis skulle PTS också vara den som satte kraven och som bestämde över och förvaltade provfrågebanken. Då kunde vi ideella föreningar helhjärtat koncentrera oss på vår kärnverksamhet att ta tillvara våra respektive medlemmars intressen och föra fram deras önskemål och krav till en riktig myndighet - PTS.

Då denna återgång knappast kan bli aktuell inom överskådlig framtid så anser jag personligen att det näst bästa i den rådande situationen är att SSA inte står helt ensam och tillåts styra och ställa som dom vill utan insyn.

/Bengt
 
Detta är ett bra första steg med ändring av provhanteringen, men vad krävs för att ESR ska kunna likställas med SSA? Jag tänker då främst på myndighetskontakter, samverkan internationellt (IARU??) och inte t.ex. QSL-hantering och att arrangera 'radiosport'.

Ofta jämförs SSA med en fackförening. På min arbetsplats kan jag t.ex. vara med i Sveriges ingenjörer eller Unionen.

Eric

Då denna återgång knappast kan bli aktuell inom överskådlig framtid så anser jag personligen att det näst bästa i den rådande situationen är att SSA inte står helt ensam och tillåts styra och ställa som dom vill utan insyn.
 
ESN frågade; "Detta är ett bra första steg med ändring av provhanteringen, men vad krävs för att ESR ska kunna likställas med SSA? Jag tänker då främst på myndighetskontakter, samverkan internationellt (IARU??) och inte t.ex. QSL-hantering och att arrangera 'radiosport'.'
--------

Det beror vad vi lägger i ordet likställas.

ESR har och har haft exakt samma möjligheter som SSA att föra fram synpunkter från medlemmarna och att yttra sig på PTS remisser. Vi har under årens lopp haft en del skriftlig korrespondens med myndigheten i ärenden kring licensklasser m m. I de sammanfattningar av remissvar som PTS publicerat på deras webbplats framgår att man tagit ESR:s synpunkter på största allvar. En del av dokumenten finns även på ESR medlemsavdelning.

Sak samma gäller ett yttrande till Näringsdepartementet där innehållet i några av våra textstycken i princip klippts ut och klistrats in i Näringsdepartementets pm till Regeringen inför ändringarna i LEK. ESR:s synpunkter på det som sedermera blev den reviderade utgåvan av LEK sammanföll dessutom till stora delar med PTS egna synpunkter samt några instanser till. Stor enighet rådde. Även SSA bidrog med likartade synpunkter som även de kommenterades på samma sätt.

På dessa punkter upplever ESR sig att ha haft minst lika stort inflytande som SSA. Medlemsantalet i respektive föreningar har ingen som helst betydelse i dessa sammanhang. Alla får yttra sig på lika villkor och SSA har ingen särställning på något vis.

Inom IARU så gäller grundregeln, att den nationella förening, med flest medlemmar kan/bör bli IARU:s representant. I Sverige är det sedan begynnelsen SSA. Det är inget ESR har några synpunkter på och eftersom ESR är en förening med tydligt fokus på radioteknik i teori och praktik samt undersökningar inom vågutbredning så kommer vi aldrig att kunna konkurrera med SSA om antalet medlemmar. SSA är en bred förening utan någon särskild inriktning på något alls som därför passar den breda publiken som håller på med allt möjligt.

ESR har sedan 2003 trots detta varit engagerad inom IARU och deltagit i en rad möten i samband med Ham Radio mässorna i Friedrichshafen. ESR deltar som enda svensk representant i IARU EMC Working Group och har där yttranderätt men inte rösträtt. Vi har deltagit i några av de ärenden som drivits där och kunnat tillföra en del fakta liksom vi haft insyn i det löpande arbetet och som avrapporterats i ESR Resonans. IARU har på senare år börjat öppna upp för fler föreningar att delta (dock utan rösträtt) av den anledning att det börjar bli svårt att finna engagerade medarbetare i de ordinarie IARU-föreningarna. (I sverige SSA). I EMC WG finns t ex några enskilda amatörer som arbetar med EMC till vardags och därför är guld värda för arbetsgruppen.

Det finns inofficiellt två läger inom IARU, ett läger som vill hindra denna öppning och ett läger som inser att ett bredare samarbete med andra föreningar är nödvändigt och att det gäller att ta tillvara all kompetens som finns. Som i alla andra klubbar står folk inte i kö för att hjälpa till inom IARU och på egen bekostnad med egna pengar ur egen ficka delta i möten etc. När jag deltagit i dessa möten så har jag kunnat konstatera att jag tillhört ungdomarna och jag är 59 år. Vi får se om statuterna ändras på sikt och gör de det så kommer ESR med stor sannolikhet att ansöka om att få vara med, mer formellt.

Vidare startade IARU för några år sedan the Foresight Projekt där samtliga IARU-medlemsföreningar inbjöds att inkomma med svar på ett antal frågor om amatörradions framtid etc. Även här blev ESR inbjuden att att medverka och som enda svensk förening bidrog vi med en rapport som p g a att ytterst få av de andra föreningarna i andra länder inte bidrog alls kom att citeras i stora stycken i slutrapporten. Även Libanon fick ett särskilt omnämnade av projektledaren. Allt underlag och rapporten finns att ta del av på ESR medlemsavdelning. P g a svagt intresse från andra länder rann allt ut i sanden och projektet omformades till det som nu är ungdomssatsningen där det ser ut som contesting är lockbetet.

Sammanfattningsvis så tror jag att det som räknas till syvende och sist är vad man producerar och levererar. En massa prat om vad man skall göra väger ganska lätt när allt kommer omkring även om orden är vackra och färglatt inslagna i en Power Point presentation.

/Bengt
 
EQL: "Den tysta majoriteten är det ledande skiktets bästa julklapp för att ge legitimitet åt sin egen agenda. Ett sådant arbetssätt kan fortgå så länge information om viktiga händelser och förändringar i vår omvärld noga selekteras och förbättras, ja gärna glöms bort samtidigt som den tysta majoriteten medlemmar inte är tillräckligt intresserade av att själva söka fakta om något och ur denna täta dimridå därefter dra egna väl underbyggda slutsatser som grund för vidare ställningstaganden och handling. "

Med anledning av dessa rader undrar jag vad du, EQL Bengt, har för syn på vanligt folk och vanliga radioamatörer. Vilken syn på demokrati har du? Aldrig har väl möjligheterna varit så goda för enskilda att ta del av olika fakta och synpunkter, aldrig tidigare har heller enskilda och grupper haft så stora möjligheter att komma ut med och publicera sina åsikter, som nu. Om tillräckligt många vore missnöjda med hur SSA sköts och vilka beslut och vägval som görs i denna demokratiska förening tror jag att fler skulle låta sina röster höras. Du målar upp en bild av någon slags konspiration, där medlemmarna förs bakom ljuset. Jag vet inte om du menar att "det ledande skiktet" är SSA:s styrelse eller några andra. Min uppfattning är att SSA har en mycket bra ordförande och bra styrelserepresentanter, det finns många som jobbar ideellt, t.ex. de som skriver för QTC. De ska ha all heder för sina insatser! Det blir lite tjatigt att var och varannan tråd på ham.se och ssa.se ska vinklas om mot ESR:s kampanjfrågor. Självfallet ska du och dom som tycker som du framföra era synpunkter, men ni behöver inte beskriva andra så att det kan uppfattas som fördummande eller att andra inte tar sitt ansvar. Kanske är det så att flera tusen svenska radioamatörer har dragit väl underbyggda slutsatser och ändå inte har samma åsikter som du?
mvh SM5DXV Sture
 
Svar till DXV:

Tja, jag tror ärligt talat att jag har en ganska vanlig syn på föreningslivet och hur det kan fungera i praktiken. Jag har varit aktiv i både små och stora föreningar (inte bara radio) sedan 1965 och sett både det ena och andra. Både som styrelseledamot och som vanlig medlem. I några mindre klubbar med platt organisation rådde stor öppenhet och i andra större föreningar med utpräglad toppstyrning en total slutenhet där medlemmarnas åsikter mest upplevdes som problem.

Min filosofi är att ständigt informera om vad som händer och även om medlemmarna skulle vara ointresserade eller nöjda utan att få reda på något så är det viktigt att ge alla möjligheten att ta del av informationen. Likaså är förankring av tankegångar viktig och genom att debattera svåra frågor öppet t ex här på Ham.se så går det att känna av vart vinden blåser.

Att du har en annorlunda uppfattning är helt OK för min del. Tänk om alla tyckt exakt lika i alla frågor. Nå, jag har läst igenom mitt inlägg om majoriteterna några extra gånger och tycker nog att jag vågar stå för vad jag skriver utan att behöva slingra mig som en hal ål.

/Bengt
 
Hade det varit möjligt att tvingas vara medlem med automatik hade jag röstat för det!!!
Åka snålskjuts på andras bekostnat smakar i varje fall illa i min mun, thats it!!

SSA är väl ingen nät-operatör som man måste betala månadsavgift till.
Då hade det smakat bittersurt i min mun och säkert flera.:)
 
EQL: "Den tysta majoriteten är det ledande skiktets bästa julklapp för att ge legitimitet åt sin egen agenda. Ett sådant arbetssätt kan fortgå så länge information om viktiga händelser och förändringar i vår omvärld noga selekteras och förbättras, ja gärna glöms bort samtidigt som den tysta majoriteten medlemmar inte är tillräckligt intresserade av att själva söka fakta om något och ur denna täta dimridå därefter dra egna väl underbyggda slutsatser som grund för vidare ställningstaganden och handling. "

Med anledning av dessa rader undrar jag vad du, EQL Bengt, har för syn på vanligt folk och vanliga radioamatörer. Vilken syn på demokrati har du? Aldrig har väl möjligheterna varit så goda för enskilda att ta del av olika fakta och synpunkter, aldrig tidigare har heller enskilda och grupper haft så stora möjligheter att komma ut med och publicera sina åsikter, som nu. Om tillräckligt många vore missnöjda med hur SSA sköts och vilka beslut och vägval som görs i denna demokratiska förening tror jag att fler skulle låta sina röster höras. Du målar upp en bild av någon slags konspiration, där medlemmarna förs bakom ljuset. Jag vet inte om du menar att "det ledande skiktet" är SSA:s styrelse eller några andra. Min uppfattning är att SSA har en mycket bra ordförande och bra styrelserepresentanter, det finns många som jobbar ideellt, t.ex. de som skriver för QTC. De ska ha all heder för sina insatser! Det blir lite tjatigt att var och varannan tråd på ham.se och ssa.se ska vinklas om mot ESR:s kampanjfrågor. Självfallet ska du och dom som tycker som du framföra era synpunkter, men ni behöver inte beskriva andra så att det kan uppfattas som fördummande eller att andra inte tar sitt ansvar. Kanske är det så att flera tusen svenska radioamatörer har dragit väl underbyggda slutsatser och ändå inte har samma åsikter som du?
mvh SM5DXV Sture

Sture..

Det står ganska tydligt att detta är applicerbart på vilka andra föreningar som helst. Det som Bengt skriver är så det fungerar idag. Jag vet inte hur många föreningsstämmor du varit på, men om du lägger märke till hur lite väsen mötesdeltagarna för så förstår du vad som menas med tysta majoriteten. Folk har med åren blivit betydligt mer inåtvända och noga med att inte vara till besvär, detta på bara de sista årtionden. Jag är själv inte lastgammal (42) men märker av detta "jag sköter mig själv och låter andra sköta sitt".. Men så fort känselspröten varit framme en stund och man har kollat upp om risken för att göra bort sig är minimal då höjs rösten ett snäpp. Detta är exakt samma som händer i styrelser (inte bara SSA), att så fort de olika personligheterna kommit underfund med vart de har varandra då vågar de säga lite mer emot varandra och man till o med kommer underfund med att "den där typen är ju inte klok i huvudet"..

När denna gruppen av personer smider planer och kommer med ideér då känns dessa som lösningen på alla världens problem. Förutom när den den där "typen" säger emot.. men han är ju inte klok i huvudet så han bryr man sig inte så mycket om. Har varit på en hel del föreningsstämmor av olika slag och precis ALLTID så samlas det deltagare i grupper efteråt och kommer underfund med att de är lika kritiska allihopa till ett eller annat men ingen har sagt något under stämman. Varför är det så ??

Kan det bero på man kanske inte vill vara till besvär och sköta sig själv, rädslan finns kanske nånstans att man som Teemu sa.."Att man inte platsar i styrelsen" eller övriga gänget..Rädslan för att få stämpeln gnälleröv..Jag vet inte.

Att Bengt målar upp en konspiration där alla förs bakom ljuset tycker jag inte stämmer, utan jag tycker att han beskriver det jag just skrivit med lite annorlunda ord i sitt inlägg "om den tysta mojoriteten".

Du skriver att aldrig har har möjligheterna varit större att få informationen.. Nej det är sant , men antingen så bryr sig folk inte eller så muttrar de i det tysta.

Många tycker kanske som du att att SSA gör ett bra jobb, men hur många sitter tyst och säger inget trots de har en annan åsikt ? Jag tror att om du läser genom tråden så kan du hitta flera ställen där SSA får beröm även av oss "motståndare". Sen kan jag hålla med till 200% att SSA styrelse gör SITT bästa .. Men det hjälper ju inte om majoriteten kanske tycker det är fel "bästa" men inte framför detta. Får styrelsen inte kritik och synpunkter så kan de inte förbättra sig och därmed blir det en hel del "klubben för inbördes beundran" över det.

Sist vill jag tillägga att jag varken är med i ESR eller SSA. Mitt radiointresse har legat väldigt lågt och lagts åt sidan av flera olika anledningar. Men nu när det är på uppgång så skall jag överväga att gå med nånstans..Vem vet det kanske blir båda föreningarna för som sagt så finns det en del guldkorn i bägge föreningarna.. O så har man ju två ställen man kan åka på årsmöten och vara obekväm ;-)



// Freddy / SM7WDG
 
Last edited:
Svar till DXV:
Min filosofi är att ständigt informera om vad som händer och även om medlemmarna skulle vara ointresserade eller nöjda utan att få reda på något så är det viktigt att ge alla möjligheten att ta del av informationen. Likaså är förankring av tankegångar viktig och genom att debattera svåra frågor öppet t ex här på Ham.se så går det att känna av vart vinden blåser.

Att du har en annorlunda uppfattning är helt OK för min del.

Jag har ingen annorlunda uppfattning än det där, hoppas det är ok? ;-) Men allt är inte svart eller vitt, för eller emot.

Det jag inte gillar är när du skriver om den tysta majoriteten som om det handlar om en fördummad eller förslöad majoritet av föreningsmedlemmar som måste ledas av en bättre informerad elit. Att kalla SSA:s styrelse för "ledande skikt" och påskina att de lägger ut dimridåer för att förhindra medlemsinflytande ger också dåliga konspiratoriska vibbar. Jag har nog lagt ihop inlägget om "den tysta majoriteten" med historiken av inlägg i samma anda och du får ursäkta om jag övertolkar en aning.

De senare åren tycker jag SSA har haft en utveckling mot mer öppenhet och tillgänglighet. Information sprids via webbplatsen och "svåra frågor" diskuteras i olika fora. Det är en nödvändig utveckling, som fortskrider. Det har givetvis positiva sidor, men reser även frågor, t.ex. om hur tillgängliga styrelseledamöter i en stor ideell förening kan vara. De riskerar att bli uppätna och ev styrda av en talande och kritisk minoritet. Det är inte heller bra om de lever sitt liv på internet och bygger sin uppfattning om omvärld och verklighet uteslutande där.

mvh SA5A Sture
 
Bengt, du tar upp gammal skåpmat som ältats 1000++ ggr, det enda som ältats mer är väl CW kravets avskaffande?

Jag väljer att tolka det som att det inte är så speciellt stora problem med SSA. Det här handlar mer om en enskild fråga som fått växa till ett motstånd för hela föreningen.

73 de SM0RVV
 
DXV skrev; "Om tillräckligt många vore missnöjda med hur SSA sköts och vilka beslut och vägval som görs i denna demokratiska förening tror jag att fler skulle låta sina röster höras."
-------

Jag läste ditt inlägg igen nu på morgonen och fann en sak till som kan vara intressant att köra några varv. Men vi byter först ut SSA till föreningen så kan även andra sammanslutningar få vara med.

För det första kan det finnas många skäl till att man går med i en förening. Själv har jag som ett konkret exempel under en lång period varit med i Sveriges Filatelistförbund enbart för att få ta del av medlemstidningen och för att jag ville stödja verksamheten rent allmänt utan att intressera mig för vilka ståndpunkter man hade och vad styrelsen sysslade med i detalj. Jag skulle förmoda att jag där tillhörde den tysta majoriteten som enligt styrelsens förmodade tolkning var nöjd och tyckte SFF förde en bra medlemspolitik eftersom jag betalade in medlemsavgiften år efter år.

För det andra så har jag varit med i föreningar där jag på ett mer direkt sätt engagerat mig för att påverka inriktningen och få min röst hörd. I några av dessa har det funnits en stor öppenhet och respekt för medlemmarnas åsikter medan det i andra föreningar varit tvärstopp och där alla som behagat ha avvikande åsikter än styrelsens talats till rätta.

För det tredje så finns det olika sätt att driva en förening. Ett sätt är att utgå ifrån att det är medlemmarna som för fram eller återbekräftar de frågor som styrelsen driver och ser till att de verkställs. För att medlemmarna skall kunna göra ett bra jobb krävs att de har tillgång till saklig information och känner att de är välkomna att lämna synpunkter och får lov att påverka, att deras röst respekteras. Ett annat sätt som tyvärr inte är ovanligt, särskilt i de större föreningarna, är att styrelsen ser sitt uppdrag som att styra medlemmarna och förverkliga sina egna idéer. Mandat hämtas från de som inte stör ordningen, d v s den tysta majoriteten. De som stör ordningen tystas eller leds på villospår. De som inte kan tystas hänvisas till sin rätt att inkomma med en motion till årsmötet och där plädera för sin åsikt. De flesta mäktar inte med en sådan process.

När man sitter i en styrelse så har man en otrolig möjlighet att utöva makt över andra. Ett effektivt och väl beprövat sätt att se till att den information som lämnas ut till medlemmarna passar ens egna syften, ofta styrelsens agenda. Genom att inte lämna ut viss information så hamnar medlemmarna i ett underläge ty det är trots allt ytterst få som på egen hand söker information via andra kanaler. Särskilt om sådant de inte ens känner till att det existerar. De flesta av oss tillhör trots allt den tysta majoriteten fogliga människor. Om vi inget vet så har vi inget att klaga på utan tror naturligtvis att allt är bra, vilket det också kan vara.

Den som aldrig innehaft styrelse- och funktionärsposter och engagerat sig i föreningsvärlden har nog ganska diffusa föreställningar om hur det kan gå till bakom kulisserna medan de av oss som har mer och fler varierande erfarenheter från många föreningar har sett både det ena och det andra.

Så ett råd till den tysta majoriteten i alla föreningar är att ställa några enkla kontrollfrågor till sig själv; Varför är jag med i föreningen, Vad har föreningen för ståndpunkter och policy, mål eller visioner, Vad står i stadgarna, Delar jag föreningens inriktning och är jag nöjd med dess verksamhet. Går det att påverka inriktningen och blir jag tagen på allvar när jag kontaktar styrelsen. Fyll på med fler frågor... Frågorna kan gälla SSA, ESR, den lokala klubben, ett politiskt parti eller vilken sammanslutning som helst.

Gör en lång lista och offra en stund på att tänka efter. Blir det många JA i tabellen så har du valt rätt förening men blir det övervägande NEJ så kanske medlemsavgiften kan användas till något bättre ändamål. Själv är jag inte medlem i sådana föreningar som inte uppfyller mina krav eller där dess verksamhet inte intresserar mig.

Kommentera gärna Sture DXV, och andra med...

/Bengt
 
DXV skrev; "Det jag inte gillar är när du skriver om den tysta majoriteten som om det handlar om en fördummad eller förslöad majoritet av föreningsmedlemmar som måste ledas av en bättre informerad elit. Att kalla SSA:s styrelse för "ledande skikt" och påskina att de lägger ut dimridåer för att förhindra medlemsinflytande ger också dåliga konspiratoriska vibbar. Jag har nog lagt ihop inlägget om "den tysta majoriteten" med historiken av inlägg i samma anda och du får ursäkta om jag övertolkar en aning. "
-----

Sture, jag plitade på mitt tidigare inlägg under tiden du skrev ovanstående men nu så här efter lunch har jag i lugn och ro haft tid att analysera din text och även läst vad WDG och någon till skrev. Bra synpunkter överlag.

Det du inte gillar har jag inte skrivit. Jag har inte heller i skrift kallat SSA:s styrelse för "ledande skikt" men inser naturligtvis att det lätt tolkas så om man tar in andra inlägg som gjorts i samma anda. Du har helt rätt på den punkten. Men just i detta fallet så övertolkade du vad jag skrev då jag ju mycket tydligt pekade på att den tysta majoriteten är något som existerar i alla sammanslutningar från kafferep upp till Riksdagen. Tysta majoriteter är per definition inte dumma men de kan sakna relevant information som gör att de förblir tysta. Så jag godtar din ursäkt på den punkten. Inga sura miner här inte.

Ämnena föreningsdemokrati och medlemsinflytande i ideella föreningar intresserar mig mycket. Det skulle vara värt en egen tråd om fler än jag är intresserade. ;)

I grunden handlar det om att någon eller några personer som valts av medlemmarna har fått i uppdrag att ta tillvara medlemmarnas gemensamma intressen. Troligen avses då de befintliga medlemmarnas intressen som finns representerade i föreningen vid varje tidpunkt. För att den eller de som valts att företräda medlemmarna och deras intressen skall göra ett bra jobb så blir det nödvändigt att ta reda på vilka intressen och förväntningar på verksamheten medlemmarna har. Om alla medlemmar vill få bättre villkor för contesting så är det den valda gruppen skall pyssla med. Om uppdraget är att 100 vitt skilda områden skall ha prioritet 1 blir det svårare.

I de flesta föreningar med ett brett opreciserat program (ändamålsparagrafen i stadgarna) så finns en stor andel medlemmar som tillsammans har många olika intressen som spänner över alla möjliga områden. Därav följer att det blir svårt för styrelsen att tillfredsställa alla och driva en rättvis linje. Det får bli någon sorts kompromiss som blir lagom bra och som de flesta kan acceptera. Jag har en känsla av att SSA är en sådan bred förening inom amatörradio som ju består av väldigt många inriktningar.

Fågan blir då om det i en sådan bred förening finns utrymme för att prioritera en verksamhetsgren framför en annan och hårt driva en särskild sorts politik. Varifrån och hur hämtar man legitimitet och mandat för sådana val utan att regelbundet informera om de pågående ärendena och begära in synpunkter, t ex i form av enkäter eller en poll på medlemssidan. Om detta redan görs hur görs det?

Vi har haft liknande diskussioner i styrelsen för ESR. Vid ett flertal tillfällen har vi försökt känna av om verksamheten som bedriva och de projekt som är på gång går i takt med medlemmarnas intressen. Två enkäter har genomförts. En tredje planeras för att på så sätt ge styrelsen underlag för att satsa på det som en majoritet av de aktiva medlemmarna har gett uttryck för. De enda medlemmarna vi inte tagit hänsyn till är de som tillhör den tysta majoriteten och som vi rimligen inte har en aning om vad de tycker eller förväntar sig. Hur tar vi reda på vad den gruppen tycker och vill?

Så frågan blir om det är de få aktiva drivande förmågorna i en förening som genom sitt engagemang för föreningen formar den faktiska verksamheten eller om det är den passiva delen som numerärt utgör kanske 60-80% av totala medlemsantalet som skall ha någon sorts företräde bara för att de är många.

Ovanstående resonemang är tillämpbart på alla sorters klubbar och föreningar.

/Bengt
 
Last edited:
Back
Top