Ska man vara med i SSA?

När det gäller vem jag pratat om sänkning av kompetensen , så skall jag vara 100% ärlig o säga att jag inte minns vem det var på kansliet som jag pratade med som sa något i stil med att "Vi jobbar för att provfrågorna skall bli så pass enkla att man skall kunna plugga in certet på en helg." , och när man ser exempel på frågor där man har som alternativ "se till att inga fåglar sitter på antennen" så förstår man att man jobbat ganska hårt för detta. Enligt PTS så har INGA förändringar skett på kraven på utformningen av proven under en massa år.
Men eftersom jag vet att du har teknisk kompetens och har haft cert ungefär lika lång (kort ? ) tid som jag själv,vågar jag ställa frågan. Tycker du att svårighetsgraden i SSA provfrågor på något sätt är likvärdiga eller matchar de frågorna som du och jag fick när vi skrev prov ?.

Jag tycker i alla fall inte det , och det är tillräckligt för att jag skall inse att de sänkt svårighetsgraden. Visst kraven är de samma men utformningen av frågorna gör ju att det blir betydligt lättare. Genom att göra proven lättare så sänker du kompetensen inom hobbyn.

// Freddy / SM7WDG

Freddy, det är rejäl "hörsägen" du vidareförmedlar som "sanning". Om de har sagt på kansliet att man jobbar för att certen ska bli så enkla att man skall kunna plugga in det på en helg så måste det vara jultomten du pratat med. Jag har pratat med både Tore SM0DZB som är SSAs ordförande samt Johan SA5BJM som är utbildningsansvarig, och de säger unisont att de prov vi har idag och som vi haft de senaste 25 års tid eller så skall vi fortsätta med, dock med undantaget att SSA vill införa obligatoriska frågor om elsäkerhet som PTS tidigare inte tillåtit SSA att ha.

Det är INGEN som pratar om att nåt ska bli enklare, proven som du och jag skrev i mitten av nittiotalet är i stort sett identiska med dagens prov! Jag vet då jag själv är provförrättare och vet hur dagens prov är utformade. Proven är inte lättare nu än förut!

Det är viktigt att vi är sakliga i debatten och använder oss av källsäkrad fakta!

73 de Teemu SM0W
 
Freddy, det är rejäl "hörsägen" du vidareförmedlar som "sanning". Om de har sagt på kansliet att man jobbar för att certen ska bli så enkla att man skall kunna plugga in det på en helg så måste det vara jultomten du pratat med. Jag har pratat med både Tore SM0DZB som är SSAs ordförande samt Johan SA5BJM som är utbildningsansvarig, och de säger unisont att de prov vi har idag och som vi haft de senaste 25 års tid eller så skall vi fortsätta med, dock med undantaget att SSA vill införa obligatoriska frågor om elsäkerhet som PTS tidigare inte tillåtit SSA att ha.

Det är INGEN som pratar om att nåt ska bli enklare, proven som du och jag skrev i mitten av nittiotalet är i stort sett identiska med dagens prov! Jag vet då jag själv är provförrättare och vet hur dagens prov är utformade. Proven är inte lättare nu än förut!

Det är viktigt att vi är sakliga i debatten och använder oss av källsäkrad fakta!

73 de Teemu SM0W


Jo men visst det är säkert jultomten då , nää men eftersom det är typ 4-5 år sedan jag hade kontakt med SSA om provfrågor senast så är det ju inte så svårt att konstatera vem jag pratat med. Vågar inte säga det 100% men det kan ha varit Eric, jag hade även en del kontakt med Jörgen och han höll då på med att göra nya provfrågorna och det var definitivt inga 25 år sedan. Titta gärna på protokoll från SM3 Mötet den 7 oktober 2000.

Jag fick exempel på proven ganska kort efter detta och konstaterade att proven skilde sig en hel del. Det var meningen att jag skulle bli provförrättare för SSA också , men valde efter detta att stanna kvar som provförrättare för PTS , något som jag för övrigt är än idag.
Skulle du då kolla upp fakta om att jag är provförrättare än idag så bör du kolla detta med PTS och inte SSA då det trots flertalet samtal med kansliet där det påpekats att jag inte är med på listan, inte skett någon förändring, trots att informationen kommit till SSA från PTS. Jag har påpekat detta för SSA 2 ggr / år , förutom nu det sista året där jag bara påpekat det en gång.
Dock kan det ha varit jultomten jag prata med dessa gångerna också :)
I övrigt är det ok att du skriver rakt ut att du menar att jag sitter och ljuger om att jag har haft kontakt med SSA , för det är väl det du menar eller ?


// Freddy / SM7WDG
 
WKA: "Det är viktigt att vi är sakliga i debatten och använder oss av källsäkrad fakta!"
-----

Ja det är en bra ansats att hålla sig till fakta.

Jag sitter just nu och slöbläddrar i Televerkets skarpa provfrågebank som jag fick överta från verket i samband med att jag verkade som kontaktperson mellan PTS och PTS provförrättare. Det var också i den vevan då PTS påbörjade sin avreglering av amatörradion och SSA började ta över. (avreglering skall förstås som, att ej reglera mer än lagen medger som tjänstemannen på PTS uttryckte sig på den tiden).

I pärmen sitter också de skarpa provfrågorna som togs fram av Televerket Radio och som sedan i en förenklad utgåva blev det som i avtalet mellan SSA och Perant AB benämns den speciella provfrågebanken och som är knuten till läromedlet Bli Sändaramatör.

Vidare finns under en flik ett antal exempelfrågor som utgavs av Televerket, Teleskolan.

Utan att gå in för djupt på alla detaljer så kan man i alla fall konstatera att provet på Televerkets tid var betydligt svårare än det nuvarande SSA-provet. Framförallt är Televerks-frågorna bra formulerade då de förutsätter att kandidaten har en viss förståelse för vad som frågas om.

I en fråga skall strömmen räknas ut genom ett av tre motstånd som är kopplade i serieparallell. Jag ser att frågan förekommer i flera olika versioner så det krävs nog att man lär sig sambanden. Televerket hade frågor med begreppet Q-värde och om vågfällors funktion och användning, de två huvudtyperna förekommer och hur de skall anslutas till en mottagare för önskad funktion.

Under rubriken transformatorer frågas om lämplig varvtalsomsättning om en impedans skall transformeras till en annan. Inte helt enkelt om man inte lärt sig vad det handlar om. Det förekommer ett komplett schema på en GE-kopplad transistorförstärkare där kandidaten ombeds att placera matningsspänningens plus och minus på rätt ställen för förstärkare med såväl PNP som NPN-transistorer.

Några frågor om blandare och hur en enkelt sidbands-signal kan skapas samt vilka egenskaper den får refererat till ett blockschema med ledtexter. Inte heller självklart för den som inte lärt sig vad som frågas om.

Avsnitten reglementen och trafikmetoder var jämförelsevis ett stort kapitel då B:90 gällde och innehöll en hel del saker som det gick att ställa frågor på. Väldigt många Q- och trafikförkortningar. Under den oreglerade tiden 2003 - 2011 så har ju PTS Föreskrifter varit ganska magra på en halv A-4 sida även om några andra saker har frågats om.

När Televerket Radio tog över så ser man tydligt att en ny tjänsteman fick ansvar för att ta fram och underhålla provfrågebanken. Betydligt enklare i sin konstruktion. De första 6 frågorna är avsedda för C-certet och är nära nog identiska med de som SSA nu använder.

Frågan om de två seriekopplade spolarna som kunde fasas på två olika sätt är med, men togs senare bort i det som blev den speciella provfrågebanken. Jag minns att den ansågs vara alldeles för svår för radioamatörer.

Säkerhetsföreskrifterna omfattar 7 frågor varav två av dessa förekommer på provet och skall vara korrekt besvarade. Ganska mycket att lära sig eller att komma ihåg.

Kikar vi ännu längre tillbaks i tiden så kommer vi in på de gamla hederliga essäfrågorna där kandidaten skulle skriva egna svar på en prickad rad och inte fick välja mellan troligt rimliga helt orimliga svar.

Under de första åren med den speciella provfrågebanken ingick den svåra frågan med de två seriekopplade spolarna samt den världsberömda fågelfrågan som sedermera togs bort då den väckte munterhet hos provavläggarna. Klart att det blinkar hos grannen när man trycker på telegrafinyckeln, eller hur Teemu där uppe på Kvarnberget där det blåser.

Skämt å sido. Det man kan konstatera utan att vara rädd för att ljuga är att den "svåra" skarpa provfrågebanken på Televerkets tid inte har en chans att möta nivån för CEPT T/R 61-02. Ännu mindre chans har den nuvarande och speciella provfrågebanken som är direkt kopplad till Bli Sändaramatör som täcker en liten delmängd av T/R 61-02.

Sannolikt hamnar Televerkets gamla frågor betydligt högre än Syllabus i CEPT Novis om de skulle värderas. Ingen tvekan om den saken så här vid en snabb ovetenskaplig analys.

Huston, we have a problem. -Hur skall myndigheten kunna övertygas om att den nuvarande speciella provfrågebanken om c:a 18 grundfrågor i el-lära och radioteknik, i allt väsentligt täcker innehåll och bredd i CEPT T/R 61-02 HAREC. Här behövs vassa argument. Jag saknar sådana. Tar du utmaningen Teemu?

/Bengt
 
Hållert med IHY i allt, mycket klokt !
Till syvene och sist vill vi alla som diskuterar detta att det skall bli ordning och reda inom vår hobby. Det spelar ingen roll om det är PTS eller SSA som är ansvarig så länge det finns Radioamatörer som har sina egna regler.
73! // Thord
 
Men hallå grabben (SA7CBR), Grattis till certet!
 
Last edited:
Borde inte el-säkerhet vara bra att kunna ? Visst.. Allt CE-märkt nu för tiden. Så vad man än köper skall vara säkert enligt tillverkaren . Tror ingen bygger ett nätagg själv längre. Så visst. Ingen behöver veta att det är farligt att ansluta fas till höljet på ett rör-slutsteg och stå med ena foten i badkaret samtidigt. Jag har dock märkt i jobbet att sunt förnuft slutade tillverkas för flera år sedan. Det VORE bra med en koll om i alla fall lite finns.
 
Finns det någon skarptänkt individ här som kan svara på varför utbildning inom de olika ämnesområdena för amatörradiocertifikat behövs eller anses behövas?

Med utbildning avser jag främst inhämtandet av mätbara kunskaper som låter sig omsättas till praktisk handling eller som behövs för att komma vidare och inhämta ännu mer kunskap.

Finns det verkligen några relevanta skäl till att införa frågor i elsäkerhet?

Samma typ av frågor kan ställas för Ohms lag, begreppet dB, reaktans eller en mottagares blockschema.

Vi kan nog vara överens om att andra teknikområden och hobbies kan vara väl så invecklade och avancerade som amatörradio utan att det ställs några formella krav på en viss utbildning och visad kompetens.

/Bengt
 
Befogade frågor.

Ser man till grunderna så förväntas radioamatören ha vissa kunskaper,
eftersom det i definitionen av amatörradio talas om "self-training", "technical investigations" och "interested in radio technique".

Dessutom ger amatörradio tillgång till stora frekvensområden där man får använda fria frekvensval och inte är låst till fasta kanalfrekvenser. Detta kräver också kunskaper hos användaren.

Sammantaget har det internationella samfundet, åtminstone hittills, resonerat på det sättet att genom att kräva en motprestation i form av kunskaper får radioamatörerna tillgång till radiospektrum utan ytterligare direkta motprestationer.

I Europa tillkommer dessutom de helt unika undantagen inom EMC- och R&TTE-direktiven vilka undantar radioamatörers hembyggda eller modfierade materiel från provningsplikt och typgodkännande.
Dessutom tillåts höga sändareffekter, i Sverige dessutom helt utan någon som helst prövning när det gäller exponering för elektromagnetiska fält.

Ifall man i förlängningen tänker sig en helt "kunskapsbefriad amatörradio" vilken utövas utan någon examination och endast med fabriksbyggd och typgodkänd materiel är det inte längre fråga om amatörradio utan om privatradio. (Läs om hur man ser på privatradio i PTS konsekvensutredning sid 15 http://www.pts.se/upload/Remisser/2...utredning-undantagsforeskrifter-120125pdf.pdf)

Under sådana förhållanden går det inte att räkna med stöd inom t.ex. CEPT och ITU för att behålla amatörbanden i nuvarande utsträckning.

Det stöd för amatörradion som i mer modern tid funnits inom de nationella organen och inom delegationerna till ITU kommer närmast 100%-igt från vad vi kan kalla för "teknikamatörer". Skulle denna grupp anse sig ännu mer marginaliserad finns risken för att inga röster för amatörradions fortlevnad kommer att höjas på kommande WRC.

Håll i minnet att IARU saknar rösträtt på dessa konferenser.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top