Skönhet

Samtidigt finner jag det märkligt att samma radioamatörer hela tiden ska försvara privatradioverksamheten här på ham.se, vilket forum faktiskt handlar om amatörradio.

Försvara? Vem? I vilken fråga då? Varför skulle det behövas? Pågår det någon diskution om PR-radions vara eller inte vara? Jag har inte sett någon. Speciellt inte i denna tråd.

Här på HAM diskuteras f.ö. glimlampor, data, mobiltelfoner, appar, energibesparing, växthuseffekten, elallergi, nostalgiradio, komersiell radio, BC och allt möjligt tycker jag mig se. Jag tror knappast att någon person på en myndighet blåser säkringarna bara för det postats en bild på en PR-radio vars godkännande gått ut för över 10 år sedan på denna sida...
 
Intressant kommentar från SM0RVV som fick mig att fundera.
Är det inte så att vi alla "faller ner i samma hjulspår" när vi diskuterar radio på det här planet?
Minnen, upplevelser och nostalgi formar vår syn på vad som är vackert. Kan en radio vara vacker överhuvudtaget?
SM3UKE:s exempel på de moderna apparaterna visar på riktigt fula konstruktioner. Ett gytter av knappar och rattar i en oestetisk röra. Säkert finns det någon som tycker att det är vackert. Någon som har en nära anknytning till den typen av apparater.

De äldre plåtburkarna är designade med funktionalitet i främsta led. Tydliga skalor. Rejäla, väl uppmärkta, rattar i ett geometriskt system. Tanken tycks vara att vem som helst skall kunna sätta sig framför radion och med en gång förstå hur den skall hanteras. Det som nog "trollbinder" många är att insidan ofta följer samma mönster. Naturligtvis för att det skall vara lätt att serva och reparera. Snyggt, prydligt och..... vackert i mångas ögon.

Kraco-apparaten från SM4RNA har ju betydligt mer "bling" och liknar inte ens en radio, i mina ögon. Var stoppar man in kassettbandet? Men vacker i någon annans ögon.

"Träelektronik" tycker jag är vackert. En snyggt bearbetad träplatta med komponenterna öppet monterade i ett schemaliknande mönster. Stora kopparspolar och vridkondensatorer och annan mekanik. Vackert i den enes ögon, men ser inte ens ut som en radio i den andres ögon.

Alla ser olika på samma sak. Men för den skull har inte den ena mer rätt än den andra när det gäller att bedöma vad som är vackert.
 
SM3UKE:s exempel på de moderna apparaterna visar på riktigt fula konstruktioner. Ett gytter av knappar och rattar i en oestetisk röra. Säkert finns det någon som tycker att det är vackert. Någon som har en nära anknytning till den typen av apparater.


Alla ser olika på samma sak. Men för den skull har inte den ena mer rätt än den andra när det gäller att bedöma vad som är vackert.

Ja. TS-870 som UKE visar bild på är faktiskt en radio som jag skulle kunna skaffa just för bara utseendet. Detta trots att det var en av de första DSP-apparaterna med vad det innebär i barnsjukdommar och brister vid ny teknologi.

Att Kracon kan tas för 70-talshemelktronik är inget jag säger emot. Det finns flera exempel på att apparaterna följer den trenden genom tiderna. Ta Kenwood TS-2000 t.ex. som jag tror mer än en gång tagits för en VHS-video. :D
 
RNA skrev; "Att Kracon kan tas för 70-talshemelktronik är inget jag säger emot. Det finns flera exempel på att apparaterna följer den trenden genom tiderna. Ta Kenwood TS-2000 t.ex. som jag tror mer än en gång tagits för en VHS-video."
-----

Nja, jag tror inte Kraco-looken med sina kromade lister skulle accepteras av de riktiga radioamatörerna på 60- och 70-talet. De som inte bytt ut sina hembyggen eller båtankare drömde nog i stället om Collins och Drake.

Fanns det egentligen några kromade amatörradioapparater som var designade som hemelektronik t ex kasettdäck och audioförstärkare m m på den tiden?

/Bengt
 
RNA skrev; "Att Kracon kan tas för 70-talshemelktronik är inget jag säger emot. Det finns flera exempel på att apparaterna följer den trenden genom tiderna. Ta Kenwood TS-2000 t.ex. som jag tror mer än en gång tagits för en VHS-video."
-----

Nja, jag tror inte Kraco-looken med sina kromade lister skulle accepteras av de riktiga radioamatörerna på 60- och 70-talet. De som inte bytt ut sina hembyggen eller båtankare drömde nog i stället om Collins och Drake.

Nu skrev jag "70-talshemelktronik" inte amatörradio.

Vart ser du listerna?
 
Listerna som på 70-talshemelektroniken och som påminde om Kraco-looken menade jag. ;)

/Bengt
 
...riktiga radioamatörerna på 60- och 70-talet.
Jösses...

Jag börjar bli mer och mer stolt över min PR-bakgrund och min ingång till hobbyn via T-cert. Jag ska nog försöka sluta sträva efter att bli "riktig radioamatör" och ställa mig frågan varför jag ens strävat dit till att börja med.

73 de SM0RVV
 
Måste erkänna att jag också som tonåring lockades av dessa Kracoapparater och dess gelikar med sina många omkopplare, rattar, visarinstrument och lysdioder. :) Och vad annat hade tillverkarna att konkurrera med? Gränserna var tydligt satta vad gällde prestanda, åtminstone på sändarsidan.
Att PR-radion aldrig var tänkt att bli någon slags "amatörradio light" struntade man i som 13-åring. Man lockades av att prata radio och man såg upp till de äldre gubbarna som verkade kunna "allt". Att kunskaperna hos de äldre kanske inte var särskilt gedigna insåg man inte förrän senare...
 
RVV, jag trodde alla radioamatörer var riktiga. Du skriver att du skall sluta att sträva efter att bli riktig radioamatör... Anser du själv att du är oriktig på något sätt och i så fall varför? Skärpning!

/Bengt
 
Listerna som på 70-talshemelektroniken och som påminde om Kraco-looken menade jag. ;)

/Bengt

Jodå, jag har haft en EICO 753

Y106lrg.jpg


En hemsk sak som drev över hela banden. Jag har för mig att den hade en transistor-VFO intråcklad bland rören. När det blev varmt drev den friskt i frekvens. Med en smärre batteri av olika kondensatorer lyckades jag få den hyfsat stabil.
Jag har för mig att även Kenwood TS-515 körde med "hemstereo-looken". Men det blev nog ingen framgång så man övergick snart till grå plast/plåt.
 
Jodå, jag har haft en EICO 753

En hemsk sak som drev över hela banden.

Jag har också haft en EICO som drev något alldeles kopiöst.
Det var en svepgenerator. :D
(ja, den var alltså konstruerad att vara svepgenerator...)
Jag tror den såg ut så här:
 

Attachments

  • tv_fm_sweep_generator_and_marker_893401.jpg
    tv_fm_sweep_generator_and_marker_893401.jpg
    28,7 KB · Views: 83
Last edited:
Jösses...

Jag börjar bli mer och mer stolt över min PR-bakgrund och min ingång till hobbyn via T-cert.

73 de SM0RVV

Absolut inget att vara stolt över. Jag jobbade 5 år på Televerkets kontrollstation där vi bl a hade till uppgift att hålla ett öra på 27 MHz.
Där fick man höra saker som man inte trodde var sant. Jag, och min chef, tänkte "Gud bevare oss om dessa individer försöker bli radioamatörer".

Ett litet exempel. En av PR-stationerna var bosatt på en av öarna i Göteborgs södra skärgård. Vid ett samtal med en annan PR-station klagade han över att familjens telefon var svag och knastrig. Den andra PR-killen hade lösningen. "Har du kollat SWR på ledningen? Om den inte håller exakt 600 ohm får du stående våg och då ökar dämpningen".
Skaffa dig en lämplig transformator med 600-ohm på sekundären och mät på den lågohmiga sidan när du tillför en LF-ton på 1000 Hz!"

73
Bengt
SM6APQ
 
APQ, ta en toy, du har ju gått i pension nu..


On topic:
En mottagare som jag hade på lån i min begynnelse som radiotok, före 27MHz, var en vacker Siemens E303 med den omisskänneliga regnbågsskalan.

Jag skulle skära av min lilltå för att få tag på en sådan idag,
den förknippas med en stark känsla av nostalgi, doften av brända flugor blandat med damm :):):)
 
XUN DE EQL

Jag har en sådan radio i samlingen och som faktiskt var igång en stund idag. Snabbjobbad vid bandbyte och särskilt kul med långvåg 1 som täcker 14-21 kHz bandet. Brukar lyssna på Grimeton på den radion.

Men är det en riktig radio eller en oriktig?

/Bengt

attachment.php
 

Attachments

  • 7.jpg
    7.jpg
    69,3 KB · Views: 551
Usch, är det inte väldigt många knappar på den och du verkar ha maskerat ännu fler med ett plaströr! :)))
 
Usch, är det inte väldigt många knappar på den och du verkar ha maskerat ännu fler med ett plaströr! :)))

Digitala knappar dessutom, då de bara har två lägen :eek:

Faktum är att jag minns det som en väldigt trevlig mottagare och snabbjobbad som EQL antyder,
Band 1 nyttjade jag nog aldrig, det var heller inget flörtöga på den jag lånte.
 
KBW DE EQL

Det är en rulle skrivarpapper som råkade stå i vägen. Jag får väl ta en riktig bild vid annat tillfälle. :rolleyes:

Bakom rullen döljer sig LF-gain, RF-gain, AGC, Limiter, BFO och vågtypsomkopplare mellan A1, A2/A3 narrow och A3 broad. Det finns även en knapp för 100 kHz kalibrator samt en s k "kHz interpolator" plus att VFO-ratten kan dras ut för grovavstämning, tryckas in för fininställning. Inbyggd högtalare och det är en väldigt pigg radio med enorm LF-volym i den lilla högtalaren.

Ganska många knappar men väl valda funktioner för en marinmottagare som denna. Populär i den tyska handelsflottan på 60-talet.

/Bengt
 
Back
Top