Skönhet

Hej jag hade en ide att införskaffa några gamla radiomottagare bla
Hammarlund SP600 och det finns några filmsnuttar om den live på youtube
men då blir det nog kondensatorbyte och det lämpligaste vore ett hitta
ett exemlar på någon radioloppis i närheten pga av vikten.

mvh Lasse sm0ydo
 
Usch, är det inte väldigt många knappar på den och du verkar ha maskerat ännu fler med ett plaströr! :)))

Är det en radio? Jag var säker på att det var vågen som Sjökvisten vägde upp bröllopslkonfekten på!?!
 
XUN DE EQL


Men är det en riktig radio eller en oriktig?

/Bengt

attachment.php



De apparater som visas på din bild tillhör utan tvekan kategorin riktig radio för riktiga radioamatörer! ;)

/Lasse
 
Javisst är de här åbäkena riktiga, genuina och kompletta radioapparater Lasse BDZ. :rolleyes:

Men allvarligt talat. Varje sådan här apparat har en egen historia att berätta. När jag får tag på en ny apparat till samlingen så lägger jag initialt några dagar på att söka fakta och gräva i arkiven på Internet. Därefter brukar jag ägna en god stund åt konstruktionsgranskning både på schemanivå och hur apparaten byggts upp mekaniskt. Det är en form av radioarkeologi som för mig är högintressant och ger ökad insikt i de problem man brottades med förr. En del apparater restaureras och det finns dom som modifieras en aning för att bättre motsvara dagens krav.

Tekniskt och prestandamässigt är de flesta sådana här apparater dock hopplöst föråldrade jämfört med de moderna. Men på några punkter brukar de ändå sticka ut. Behagligt mjukt "rörljud" med väl avvägd frekvensgång för AM-rundradio och/eller optimerat för talkommunikation. Förhållandevis lågt egenbrus i MF och LF utan inslag av det vassa högfrekventa suset som faktiskt många av de moderna apparaterna lider av, inte bara amatörradioutrustning då.

När det kommer till skönheten och det estetiska så är det väl som TJC skriver, det den ene tycker är urtjusigt är fult för den andre. Skönheten har nog sin grund i ett utslag av nostalgi och de drömmar vi alla hade i början av vår radiokarriär. Vem av oss som började med radio på 60-talet har inte suttit och dräglat över t ex Collins S-line och som kostade så mycket att det motsvarande hela barndomens veckopengar. Det mesta var ouppnåeligt för en tonåring och aldrig kunde vi väl tro att dessa tjusiga apparater si så där 40-50 år senare skulle översvämma loppisarna och fås för en spottstyver. I många fall helt gratis eftersom knappt någon av de yngre generationerna har några naturliga kopplingar till det gamla och därför inte ser varken skönheten eller "värdet" i åbäkena. Passé. För många nya radiointresserade är detta bara skrot - vilket det ju faktiskt också är. Elektronikskrot utan ekonomiskt värde.

Sedan har vi välbefinnandet av att äga dessa apparater. En känsla som nog inte skall underskattas. Kanske är det inte konstigare att ha ett antal gamla radioapparater på hyllan än att ha ett antal tavlor av kända konstnärer man gillar på väggen. Många av oss har källare och förråd fyllda med skrot som å ena sidan är värdelöst men å andra sidan ger en kick av att bara ha.

När vi ställer tofflorna en gång i framtiden så ringer efterlevande till en skrotnisse som i bästa fall hämtar gratis eller mer troligt skickar en saltad faktura för destruktion av miljöfarligt avfall. (PCB i kondensatorer och radioaktiv färg i självlysande skalor m m)

/Bengt
 
När vi ställer tofflorna en gång i framtiden så ringer efterlevande till en skrotnisse som i bästa fall hämtar gratis eller mer troligt skickar en saltad faktura för destruktion av miljöfarligt avfall. (PCB i kondensatorer och radioaktiv färg i självlysande skalor m m)

/Bengt
Frågan är väl om inte en å annan av herrar nostalgiker tittat så djupt i och insupit så mycket av ångorna ur de gamla skönheterna, att även den lekamliga resten borde skickas till SAKAB för destruktion ...

/Johan

Ps. för att nu inte bli fullständigt strangulerad av ilskna läsare, så vill jag påpeka att detta endast och allenast, var menat som ett litet skämt med glimten i ögat :D
 
Jag som började min bana som radioamatör i början på 90 talet tycker att apparaterna har blivit vackrare och bättre år för år.

Dom apparater jag konfronterades med i början vsr alltså sena 70talare till 90talet, och bland dom finns inte mycket nostalgiska värden.

Även jag kan tycka att en gammal Hammarlund eller en Drake line är fin att se på, men det är ingenting jag har någon koppling till.

Således, ju nyare ju bättre i min värld, jag skulle gladeligen byta bort det jag har mot sprillans nytt när som helst.

Nyare DSP, bättre stöd för datoranslutning, fler inbyggda finesser. ... Bring it on!
 
En fröjd för ögat. Kolla in den luftlindade spolen gjord av ett kopparrör.
Byggd på en träplatta med fasade kanter. Det är så att man kan få gåshud.

w2gum%201933%20QRP%20Tx.jpg
 
Jag tog över min morfars radios när han gick silent key. Under många år hade jag kvar hans gamla National HRO "Sixty". Men dessvärre inte längre.. :(

Denna är min kandidat för "konstverk" till radio.
 

Attachments

  • NHRO60_lg.jpg
    NHRO60_lg.jpg
    87,6 KB · Views: 127
Last edited:
Att ingen av oss ännu har nämnt Drake 2B är på gränsen till försumlighet. Fy på oss! Även National HRO-500 platsar bland juvelerna med sin annorlunda vforatt.

Håller med BYS om att Trio JR-599 är skön att se. Det fanns också en mycket snarlik, med ljust gråeloxerad front, som var strået vassare att skåda.

/Janne
 
Last edited:
Att ingen av oss ännu har nämnt Drake 2B är på gränsen till försumlighet. Fy på oss! Även National HRO-500 platsar bland juvelerna med sin annorlunda vforatt.

Håller med BYS om att Trio JR-599 är skön att se. Det fanns också en mycket snarlik, med ljust gråeloxerad front, som var strået vassare att skåda.

/Janne

Drake 2B:s formspråk säger "optimering" eller "mycket verkstad för lite snack..."
Den var en reaktion mot den klumpiga och ganska osköna formgivning som annars var rätt vanlig i början av 60-talet hos amatörradioapparater.

HRO-500 hade ett ben i båda lägren, och var designad för att harmoniera utseendemässigt med Nationals övriga "line" av transceivrar (NCX) och PA:n (NCL).
NCL-2000 fick f.ö. ett pris av en industridesigntidskrift för sin "modernistiska" utformning. Mottagaren HRO-500 är annars "elegant" och förenar "tidlös" med "modern" design.

Jag kan i övrigt bara konstatera att vi som gouterar den sobra elegansen hos en Collins S-line tyvärr blir allt färre...

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Att med denna + en longwire uppspänd mellan huset och lagårn lyssna på HCJB, WIBS, VoA med flera under början av 60-talet det var grymt!
 

Attachments

  • Radiola.jpg
    Radiola.jpg
    43 KB · Views: 91
Standard C-50D, ännu en amatörradio som följer designidealet av sin tid. Skulle ha passat klockrent i stereomöbeln, mitt mellan kassettdäcket och CD-spelaren, år 1995. HI
Snygg kanske mest för att den är ovanlig.

c50.jpg

73 de
SM0VXI
 
Last edited:
Med lite simultanförmåga hade man kunna delta i ring-QSO på 3 band samtidigt med en sådan radio, om det bara funnits aktivitet...:(

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jomen Karl-Arne, nog finns det minst tre "barometer-knackar-gäng"! :D
Vill på förekommen anledning meddela att i den förträffliga Godmorgonringen på 3638,5 MHz där jag stundom incheckar utbytes ej Barometer rapport. Varvid denna oskyldiga morgonsamvaro rimligen icke torde falla under epitet "barometer-knackar-gäng" .... Hi Hi ;)
 
Jomen Karl-Arne, nog finns det minst tre "barometer-knackar-gäng"! :D

Om den avbildade radion haft 3 parallella 80-metersband, eller 2 80m och 1 40 m hade detta kanske fungerat.

Men den har frekvensområdena 144,432 och 1296 MHz. Det var nog bara i Japan som man kunde hitta aktivitet nog att
motivera 3 parallella VHF/UHF-band.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Aha...den är till för "ficklamps-banden" som SM5GZ lite retsamt fyndigt namngav VHF/UHF på radioklubben i Arboga 1971... :)
 
Det är kanske tur att möjligheter för parallellkörning är såpass lite förekommande.
En kanske ohanterbar förvirring skulle kunna orsakas när simultanförmågan inte räcker till.

Genom att plötsligt kommentera väderleksläget i ringen som behandlar kroniska sjukdomar eller i den där mikrofonstativets färg och beskaffenhet avhandlas kanske man helt oförskyllt framstår som mer mentalt desorienterad än vad man egentligen är...

Hur frekventa (sic!) sådana ringar är på de svenska "ficklamps-banden" undandrar sig min bedömning.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Grejen är nog att lyssna på de mode och frekvenser som faktiskt används i dagsläget och inte de som användes för 45-50 år sedan..
 
Back
Top