Varför är det så mycket dyrare i Sverige???

Finns det verkligen en svensk marknad? Vi är sedan länge en del av den gemensamma marknaden inom EU, och en av grundpelarana är den fria rörligheten och tullfriheten ndg handel av varor och tjänster. Det står var och en fritt att handla dyrt eller billigt, i kombination med en bedömning av risker då något blir fel eller av andra kvalitetsaspekter. Man kan t.ex. tycka att det är bra om momsen hamnar i Sverige, och kommer vår egen skola och vård tillgodo. Å andra sidan kanske det inte är bra för Sverige om medborgarna köper saker dyrare än de skulle behöva göra. Nationalekonomi övergår mitt förstånd! ;-)

En annan bransch jag följt en tid är musikbranschen, och då tänker jag främst på musikhandeln, där man säljer gitarrer och syntar och sånt. Där har det faktiskt skett en utveckling och priserna har utjämnats mellan olika länder. I början när de svenska musikaffärerna utsattes för konkurrens tyckte de att det var fel på kunderna, som började handla från t.ex. Tyskland. Som tur var började man efter en tid anpassa sig, först genom att på förfrågan pruta så att man hamnade tillräckligt nära europapriserna, sedan genom att helt enkelt sätta liknande priser. Man fick också sluta se problemet och felen hos kunderna och om möjligt förbättra bemötandet och sin service. På vägen skedde en del företagsombildningar bl.a. genom internationella samarbeten. Om jag förstått processen rätt så var man också tvungen att förhandla t.ex. med Fender och Gibson och få dem att förstå att Europa är en gemensam marknad, där man inte längre kan marknadsanpassa för olika delar av marknaden (som man kunde tidigare med generalagenter i olika länder och sånt). Hursomhelst så hann t.ex. Thomann Cyberstore etablera sig som ett stort företag och många handlar därifrån när de väl har provat en gång och det funkat bra. De har 30 dagars öppet köp, 3 års garanti och enhetspris 15 euro på frakten. De betalar svensk moms. Kanske ett föredöme för amatörradiobranschen, och inget säger att ett sådant företag måste finnas i Tyskland. Kanske lika gärna i Sverige?

Sture
 
Last edited:
BZL skrev; "Förstår inte riktigt det där resonemanget men nåt ska man ju skylla på för det ska ju vara dyrare här."
----

Jo jag menar bara att eftersom kunskapskraven på radioamatörer i utlandet är skyhögt högre där än här i Sverige så borde det återspegla sig i antalet uppeldade apparater. Lägre i utlandet. Roy som jobbar som servicetekniker på SRS har ju flera inlägg redogjort för hur radioamatörer förstört sina apparater på de mest märkliga sätt där en del fel är svåra att bevisa hur de orsakats och då har man valt att tro på kunden. Det är naturligtvis inte den enda sanningen men nog borde det kunna påverka.

/Bengt
 
Finns det verkligen en svensk marknad? Vi är sedan länge en del av den gemensamma marknaden inom EU, och en av grundpelarana är den fria rörligheten och tullfriheten ndg handel av varor och tjänster. Det står var och en fritt att handla dyrt eller billigt, i kombination med en bedömning av risker då något blir fel eller av andra kvalitetsaspekter. Man kan t.ex. tycka att det är bra om momsen hamnar i Sverige, och kommer vår egen skola och vård tillgodo. Å andra sidan kanske det inte är bra för Sverige om medborgarna köper saker dyrare än de skulle behöva göra. Nationalekonomi övergår mitt förstånd! ;-)

En annan bransch jag följt en tid är musikbranschen, och då tänker jag främst på musikhandeln, där man säljer gitarrer och syntar och sånt. Där har det faktiskt skett en utveckling och priserna har utjämnats mellan olika länder. I början när de svenska musikaffärerna utsattes för konkurrens tyckte de att det var fel på kunderna, som började handla från t.ex. Tyskland. Som tur var började man efter en tid anpassa sig, först genom att på förfrågan pruta så att man hamnade tillräckligt nära europapriserna, sedan genom att helt enkelt sätta liknande priser. Man fick också sluta se problemet och felen hos kunderna och om möjligt förbättra bemötandet och sin service. På vägen skedde en del företagsombildningar bl.a. genom internationella samarbeten. Om jag förstått processen rätt så var man också tvungen att förhandla t.ex. med Fender och Gibson och få dem att förstå att Europa är en gemensam marknad, där man inte längre kan marknadsanpassa för olika delar av marknaden (som man kunde tidigare med generalagenter i olika länder och sånt). Hursomhelst så hann t.ex. Thomann Cyberstore etablera sig som ett stort företag och många handlar därifrån när de väl har provat en gång och det funkat bra. De har 30 dagars öppet köp, 3 års garanti och enhetspris 15 euro på frakten. De betalar svensk moms. Kanske ett föredöme för amatörradiobranschen, och inget säger att ett sådant företag måste finnas i Tyskland. Kanske lika gärna i Sverige?

Sture

Ett intressant och tänkvärt inlägg Sture! Kanske är det lite "överkurs" av mig att citera ett helt inlägg, och det är något jag också väldigt sällan gör, men denna inlaga förtjänar det!

Jag tror du är inne på helt rätt spår här. Din vinkel blir extra intressant för mig då jag själv varit verksam i den bransch du exemplifierar med, i halva mitt yrkesliv.

Pudelns kärna är nog just att vi är en gemensam marknad inom EU idag! Detta måste man som verksam i branschen inse och förhålla sig till och här finns nog ganska stor tröghet - både hos återförsäljare och i konsumentled!

Att försäljningsmarginalen, med tidigare förhållanden och storlek på marknad, behövde ligga uppemot 40% är inget att förfäras över. En företagsekonomisk nödvändighet när man handlar med förhållandevis kapitaltunga sällanköpsvaror i en begränsad och smal marknad med krav på lagerhållning och service! Att moms tillkommer på dessa försäljningsmarginaler är egentligen inte relevant, då det är det totala priset vi bedömer och värderar. I detta ingår momsen. Man skulle då kunna säga att om marknaden tål att en varas pris är 100 kr, totalt inkl moms och försäljningsmarginalen är 40% så får handlaren behålla 32 kr att täcka sitt företags kostnader med.

Att verka som återförsäljare för dessa sällanköpsvaror idag ställer inga andra företagsekonomiska krav än tidigare, all den stund man begränsar sin marknad till ett enskilt land. Det som förändrats är konkurrensläget!

Att som svensk handlare rikta sig till hela EU som marknad är precis som Sture är inne på, en möjlighet som är underutnyttjad! Med större volymer går det att räkna hem vinst även med lägre och riktigt låga marginaler och dagens marknadskanaler är, med internets intåg, vidöppna!

73/Lasse
 
Jo visst, man får skicka riggen till Eng eller Tyskland men jag måste skicka grejerna till handlarn i Sve också så jag blir mer och mer benägen att gå ifrån mitt tänk att handla "hemma". Det bär mig emot då jag fått ett helt fantastiskt bemötande av "min" handlare i södra Sverige, men allt har ett och ibland för högt pris.

// Lars

Servicenivå, bemötande, leveranstider och pris är vardagen då vi gör affärer oavsett produkt.

Om du har en bra relation till handlaren, ge honom en tydlig signal om att du gärna fortsätter era affärsrelationer. Ge honom en eloge för service och bemötande. Ge honom en hint om att dessa saker är extra värden i er relation, men att det också finns en viktig parameter som heter pris.

Om handlaren är vaken och läser dina signaler, kommer han själv med ett förslag om rabatt eller kanske ett tillbehör "free of charge". Om han tillhör den litet mer svårflirtade typen är det dags för dig att beskriva vad du är beredd att betala extra jämfört med den tyske eller engelske leverantören - alltså du som kund dikterar villkoren...

I Sverige är vi litet blyga att föra fram våra synpunkter. Visst, marknaden är mindre, men det är inte vi som bestämmer vilket sortiment handlaren har. Inte många kan överleva enbart på amatörradioburkar. Överallt i världen kompletteras detta sortiment med andra produkter och handlaren kan gå ner i marginaler och öka sin omsättning i stället.

Om vi tvingas betala för EU-medlemsskap, då ska vi också utnyttja den fria rörligheten av varor och tjänster. Men detta utesluter inte att vi fortsätter att handla våra amatörradioburkar i Sverige. Allt beror på totalbilden som de svenska handlarna ger.
 
Last edited:
Jo jag tycker ju att jag har en mycket bra relation med "min" handlare. Det mesta av mina ham-prylar har jag köpt av Manuel i Limmared, han har varit helbra och servicen är oklanderlig, ja exemplarisk. De kontakter jag haft med SRS har också varit bara positiva. Men när man kommer till plånboken så är i alla fall jag mig själv närmast och beredd att betala ca 10% extra för att handla hemma och i detta fall skulle jag då hamna på ca 5000:- för en ID-51E. Men får man prylar som AC-adapter, högtalarmic, sma till N-hona pigtail, extra batteri med på fullpris ja då är vi ju hemma. Jag tvivlar på att det är möjligt eller så är det som RM2D säger att man är för blyg, jag vill ju inte pungslå handlaren jag heller. Ska avvakta till Etuna så får vi se var beställningen hamnar. Jag hoppas verkligen att jag har råd att fortsätta handla hemma.
 

Det som är intressant är att de tyska företagen dessutom säkerligen har 20-25% vinst inbakat i sina priser. Även om man lägger till frakt till Sverige inser man att antingen de svenska handlarna är synnerligen oerfarna att pruta med de japanska och amerikanska tillverkarna - eller att de tror att vi är helt korkade.
 

Läsvärt var ordet.

Det speglar min bild av marknaden och gör det ännu svårare att tvinga sig till att handla hemma. Vore man ekonomiskt oberoende kunde man ju skita i det och handla hemma men nu är man ju inte ekonomiskt oberoende eftersom man handlat hemma.
Nä, jag vet inte om det lönar sig att vänta till Etuna med att bestämma sig, visserligen kan de ju ha skapliga rabatter där men jag vet inte om det är värt väntan. Risken är ju att man får gå därifrån med känslan av att vara en kund ej värd besväret, vilket inte är kul. Fördelen med att vänta är att man kan klämma och känna på grejerna och se vilka tillbehör man "måste" ha sedan beställa från utlandet och skämmas:eek: för att man är "otrogen".

Skit också, är det bara jag som känner mig som en åsna:confused: mellan två hötappar när det gäller sådana här saker?

73 de Lars
 
Även om man lägger till frakt till Sverige inser man att antingen de svenska handlarna är synnerligen oerfarna att pruta med de japanska och amerikanska tillverkarna - eller att de tror att vi är helt korkade.

Fast å andra sidan lyckas t.ex. Icom sälja amerikanarna apparater med sämre kvalité än de Svenska, skandinaviska eller europeiska (?). Jag trodde inte på det först inte minst med tanke på vilket ramaskri det skulle medföra. Tur nog kanske amerikanska egon är så stora att de inte skulle erkänna ens för sig själv att de blir lurade. Men nu har jag fått tillfälle att jämföra två apparater varav den amerikanska "dött" och kan konstatera att det inte är samma apparater. Inte konstigt att man kan hålla olika priser om en radio innehåller färre komponenter och de som finns håller lägre kvalité..
 
Det som är intressant är att de tyska företagen dessutom säkerligen har 20-25% vinst inbakat i sina priser. Även om man lägger till frakt till Sverige inser man att antingen de svenska handlarna är synnerligen oerfarna att pruta med de japanska och amerikanska tillverkarna - eller att de tror att vi är helt korkade.

Mats, en nyfiken fråga... Hur ligger priserna i Ryssland på amatörradioprylar? Vad kostar exempelvis en TS-480 hos "Er"?

Adde
 
@RNA, Anders:


Håller du på med någon sorts dokumentering av skillnaden, det är ju material för en smärre skandal som du lägger fram! Det är inte en piratkopia, den amerikanska stationen?
 
Jag tycker om man ska handla utomlands kan det vara befogat om produkten inte finns att köpa i Sverige.

Tänk dig en investering i en radiostation som du kanske kommer att ha glädje av i många år i shacket, du köper den av en handlare i SM och får garanti och service på hemmaplan. Den fördyringen det är fråga om blir rätt liten om man ser investeringen på lång sikt.
 
Håller du på med någon sorts dokumentering av skillnaden, det är ju material för en smärre skandal som du lägger fram! Det är inte en piratkopia, den amerikanska stationen?

Nu kan jag nog inte ta på mig denna nyhet. Roy FPD har nämnt det ett antal gånger här och ev. i sitt nyhetsbrev. Jag var som sagt tveksam länge, men efter att ha sett det jag nu har sett så har jag nu ändrat åsikt i frågan. Piratkopia tror jag inte på då det i det fall jag tittat på rör som om en "stor" allmode och mångbandsradio..
 
Ok, har missat det. Då jag går i Kenwoods ledband är Roys brev inte så intressant för min del :)))
 
:eek: Ok då, erkänner att jag ofta läser hans inlägg extensivt när de kommer in på Icom :eek:
 
Orker inte läse hele tråden eftersom ja hamnede på "efterkälken"
Eftersom "alla" har tillgång till internet så kan vi se vad prylar koster i andre länder. Och vi har blivit varse att de er mycket billigare att köpe utifrån.
Vad jag oxo konstaterar er att dom utländska butikerna vänder sig till hele EU och även US vänder sig till världen.
Så länge de finns "internet-analfabeter" kvar så kan dom svenske överleve men tiden är räknad.
Det betyder att dom svenske som inte rättar in sig i ledet lever farligt.

/Stefan :rolleyes:
 
Jämför man med bilmarknaden är saker och ting helt annorlunda. En tillverkargaranti gäller för bilen, oavsett var och hur den köpts. Tillverkarens åtaganden i fråga om programuppdateringar, reparationer osv gäller genom alla återförsäljarled. Således kan jag åberopa denna garanti oavsett det faktum att min hobbybil är privatimporterad från Tyskland. ÅF/Verkstad i Göteborg utför arbetet och om det är en tillverkargaranti - fakturerar denne i sin tur tillverkaren i Stuttgart. Att en svensk ÅF-verkstad skulle vägra utföra en service/reparation på en privatimporterad bil - det förekommer bara inte!

När det gäller bilprylar är de svenska biltillbehörsföretagen satta under press. Jag kan köpa reservdelar via tyska ebay till vesäntligt lägre priser än om jag vänder mig till en svensk tillbehörsaffär. Det fungerar klockrent och jag har sparat mycket pengar. Och då handlar det om orginaldelar.

Enligt uppgift utför inte de svenska återförsäljarna reparationer på privatimporterad amatörradioutrustning. Det kan betyda två saker: Japanerna ersätter inte garantiärenden gentemot de svenska återförsäljarna. Ett åtagande är enbart en lokal (svensk) angelägenhet. Detta är IMHO ganska intressant: Det skulle innebära att en svensk generalagent har det fulla ansvaret för garantiärenden förorsakade av exvis en bugg i mjukvaran hos någon av de japanska maskinerna och måste bära alla kostnader själv.

Logiskt?

Att man inte åtager sig att reparera även icke garantifall kan motiveras med att det sitter andra komponenter i utrustning som sålts i exvis Tyskland. Att logistiska krav skulle utgöra något hinder faller även det bortom logiken. Betänk att en svensk ÅF har full tillgång till servicedokumentation.

Logiskt?

Jag har fått instrumentsupport på utrustning som jag tagit hem privat från USA utan att behöva förklara mig eller be om ursäkt när jag ringt generalagenten Agilent i Kista. Att vägra support bara för att instrumentet råkar vara privatimporterat förekommer inte här heller!

Slutligen har vi då motivationen att svenska radioamatörer är så mycket mer korkade och inkompetenta än amatörerna nere i centraleuropa att man pga detta faktum inte gör något annat än tvingar in PL-kontakter in i N-honor, polvänder matningsspänningar och ansluter antenner till fläkttrummor.

Detta skulle då motivera ÅF här i Sverige. "Vi måste ta ut dessa priser för vi har så korkade kunder".

Logiskt?

Ett annat argumet skulle kunna vara att "Vi har fullt upp med svensksåld utrustning så vi har ingen möjlighet att ta privatimportreparationer".

Säga nej till timpengar? Nej till reservdelspåslag?

Logiskt?

Det handlar om att motarbeta privatimport för att vinstmaximera på dom volymer man säljer. Men i vart fall för en av leverantörerna är amatörradionischen nu inte mer än en nisch. Proffsmarknaden utgör den absoluta merparten. Det är här man tjänar dom stora pengarna.

Skulle jag handla en 2/70-station för någon lusentapp eller två så har jag inga problem med att göra det på ett SM6-möte. Något skall dom stackarna ha för att packa ner en skåpbil och stå och titta efter snåljåpar och offra en ledig helg. Skulle jag vilja köpa en Elecraft K3'a så kommer jag garanterat att ta den direkt från USA här är prisskillnaden för stor.
 
Skulle jag handla en 2/70-station för någon lusentapp eller två så har jag inga problem med att göra det på ett SM6-möte. Något skall dom stackarna ha för att packa ner en skåpbil och stå och titta efter snåljåpar och offra en ledig helg. Skulle jag vilja köpa en Elecraft K3'a så kommer jag garanterat att ta den direkt från USA här är prisskillnaden för stor.

Det är långt mellan gångerna det kommer upp en handlare till SM2, inte ens på årsmötet fanns alla märken representerade av en generalagent :mad:

Så jag måste i princip i alla fall näthandla grejor som jag inte fått klämma och känna på.

Vid eventuella garantier/reklamationer måste jag packa och skicka radion i vilket fall.

Kan någon motivera varför jag ska näthandla inom landet?
 
Själv har jag alltid blivit vänligt och korrekt bemött när jag handlat från Tyskland. Kan bero på att jag talar språket hyfsat bra. Rekommenderar att leta runt litet och prova på!

Fördelen är att det är inom EU = Tysk Moms (19%) ingen tull. Förhållandevis låga fraktkostnader.
 
Back
Top