Varför är det så mycket dyrare i Sverige???

En sändareamatör reparerar väl sin utrustning själv?

Jag skulle aldrig få för mig att laga en radio även om jag hade kunnat. Jag säljer utrustningen vidare till någon som vill och kan så att jag kan köpa nytt. Annars kan man ju bli dragande med gammal utrustning för länge, och det vill vi ju inte ;)
 
Annars kan man ju bli dragande med gammal utrustning för länge, och det vill vi ju inte ;)

Du har inte sett många shack du... ;)

Utan att överdriva så är 75% av amatörkollektivet ekorrar som gladeligen samlar på allsköns skrot, vare sig man behöver det eller ej.
(jag själv hör INTE till de övriga 25%...)
 
Du har inte sett många shack du... ;)

Utan att överdriva så är 75% av amatörkollektivet ekorrar som gladeligen samlar på allsköns skrot, vare sig man behöver det eller ej.
(jag själv hör INTE till de övriga 25%...)

Jag har ej sett dem på nära håll, men tillräckligt nära för att förstå att jag inte är helt olik dessa hamstrar. Dock finns det mycket stor risk att jag kommer hamstra även i denna gren. Gud hjälpe mig när min sambo inser det... ;)
 
Du har inte sett många shack du... ;)

Utan att överdriva så är 75% av amatörkollektivet ekorrar som gladeligen samlar på allsköns skrot, vare sig man behöver det eller ej.
(jag själv hör INTE till de övriga 25%...)

Så få ändå?

Jag skulle gissa på 98%, för även om väldigt många säljer gammalt skrot på loppisar så betyder det inte att dom säljer bort, för samma ena köper oftast lika mycket eller mer.

Vissa saker har nog vandrat mellan många skrotlådor utan att finna användning...

Nej, jag är inte heller ett undantag
 
Jag skulle aldrig få för mig att laga en radio även om jag hade kunnat. Jag säljer utrustningen vidare till någon som vill och kan så att jag kan köpa nytt. Annars kan man ju bli dragande med gammal utrustning för länge, och det vill vi ju inte ;)

Då kompletterar vi varandra utomordentligt bra. Det var nog många år sedan jag köpte en rigg som INTE var trasig (infödd smålänning....).
 
Japp, då har man börjat "vänstra" då. 1st ID-51E med lite tillbehör på väg från Tyskland med en "besparing" på ca 2.200:- jämfört med Svedala. Vi får väl se om man kan prata svenska i den eller om man måste ta fram skoltyskan:) fast en mic har jag beställt som faktiskt var billigare här hemma så gräset är inte alltid grönare hos grannen.

Men som svar på min fråga i tråden och tack till alla som bidragit till den:

För att jag ska handla utomlands!

// Lars
 
Last edited:
Såg inget nytt i bloggen, det är den vanliga argumenteringen som svenska handlare alltid brukar sig av. Naturligtvis håller sig även t.ex tyska försäljare med reservdelar och är lika noga med CE-märkning som de svenska handlarna. Slutklämmen är obegriplig, en så pass liten portabel rigg kan inte ha någon stor högtalare?

Själv köpte jag min TS2000X i England och sparade runt 8000 på detta, inget fusk med CE märkning, jag får full service från handlaren, den enda skillnaden är att jag måste skriva en engelsk address på paketet om jag måste skicka den på service.
 
Last edited:
Mycket läsvärt igen av SM0FOB !!
SM0FOB Radio: Därför handla i Sverige!

Trevlig helg!
Kul jämförelse mellan en KX-3 och en ID-51E. Lite som äpplen och päron kanske? Eller mer som lingon och ananas?

Själv föredrar jag en rig med bra prestanda även om den har liten högtalare och chassie av plåt (var plåten en nackdel förresten?).

Håller f ö med alla som innan påpekat att man inte alltid har gångavstånd till sin svenska radiofirma. Alltså blir det posten som gäller om rigen ska på service, alldeles oavsett om den är köpt i sverige eller något annat land.

I min värld finns tre exempel på firmor som sticker ut. Det är Elecraft, Buddipole och 409shop, helt fantastisk service hos alla dessa firmor - även fast de inte är svenska.

73 de SM0RVV
 
Sverige ÄR en löjligt liten marknad. Det vet alla motorcyklister, musiker och radioamatörer. Man måste ge företagen rätt här. Dom får de facto sämre inköpspriser på grejorna för att volymerna inte blir stora nog att motivera rabatter. Och jobba gratis tycker jag inte dom ska göra. Men: Det finns olika sorters krav på marginaler. Kan vara läge att justera dom kraven för att möta dom få kunder man har kvar. Sen vete fåglarna om det är helt OK att som svensk konsument (och än mindre handlare) bara betala tysk moms. Jag får t ex när jag handlar från Thomann (musikvaruhus i Tyskland) alltid mina priser räknade i svensk moms. Nån får gärna förklara, men jag tror inte det är OK att köpa in med tysk 19% moms. Nåja. En Zingo-försvinnande liten marknad är det i alla fall.
 
Hej

Mycket intressant läsning. Är det någon som har webbadresser till amatörradiobutiker i Norge, Danmark och Finland?

73 de SA0BGA
//Niclas
 
Om du handlar då du befinner dig i ett annat EU-land gäller deras moms. Om du handlar över internet gäller följande:

"Du ska betala svensk moms för varorna om företaget du handlar av säljer för mer än 320 000 kronor per år till Sverige. I annat fall ska du betala den moms som gäller där företaget är etablerat. Momsen betalas direkt till företaget i samband med köpet." (EU-upplysningen, Sveriges Riksdag)

Thomann säljer för mer än den summan till Sverige, därför har de registrerat sig för svensk moms.

"Sverige ÄR en löjligt liten marknad." Hmmm, vi är med i den europeiska gemensamma marknaden sedan många år nu. Den fria rörligheten för varor, tjänster och människor är grundbultar i det bygget (oavsett om man gillar det eller inte ;-)

Sture
 
Sverige ÄR en löjligt liten marknad. Det vet alla motorcyklister, musiker och radioamatörer. Man måste ge företagen rätt här. Dom får de facto sämre inköpspriser på grejorna för att volymerna inte blir stora nog att motivera rabatter. Och jobba gratis tycker jag inte dom ska göra. Men: Det finns olika sorters krav på marginaler. Kan vara läge att justera dom kraven för att möta dom få kunder man har kvar. Sen vete fåglarna om det är helt OK att som svensk konsument (och än mindre handlare) bara betala tysk moms. Jag får t ex när jag handlar från Thomann (musikvaruhus i Tyskland) alltid mina priser räknade i svensk moms. Nån får gärna förklara, men jag tror inte det är OK att köpa in med tysk 19% moms. Nåja. En Zingo-försvinnande liten marknad är det i alla fall.

Om man har inställningen att man är liten och att volymerna är små, blir rabatterna därefter.

De svenska handlarna borde lära sig av sina kompisar i TA, 4X, VR2, VU, 4S7 och andra "trading folk". Även om volymerna inte är stora där, är jag övertygade om att de inte är blyga då de pratar med leverantörerna.

Det handlar egentligen om en grundläggande sak. Om man vill stanna vid sin läst och inte utveckla business, då blir bemötandet från leverantörerna det samma. Om man visar framfötterna och vill tjäna på volym snarare än enbart på marginal, kanske man klarar sig. Om inte sitter man fast i rävsaxen och kommer låta WIMO och andra förr eller senare ta över svenska marknaden.
 
Om man har inställningen att man är liten och att volymerna är små, blir rabatterna därefter.

De svenska handlarna borde lära sig av sina kompisar i TA, 4X, VR2, VU, 4S7 och andra "trading folk". Även om volymerna inte är stora där, är jag övertygade om att de inte är blyga då de pratar med leverantörerna.

Det handlar egentligen om en grundläggande sak. Om man vill stanna vid sin läst och inte utveckla business, då blir bemötandet från leverantörerna det samma. Om man visar framfötterna och vill tjäna på volym snarare än enbart på marginal, kanske man klarar sig. Om inte sitter man fast i rävsaxen och kommer låta WIMO och andra förr eller senare ta över svenska marknaden.


Just det som gör det så mycket mer intressantare att jämföra prisnivån mellan de nordiska länderna. Det bör vara direkt jämförbara marknader mellan Sverige, Norge, Finland och Danmark och vid en mycket snabb överblick ser man att de svenska priserna ligger långt mer än 10% högre än våra grannar. Norge är lite osäkert.

Tips på nordiska handlar man kan jämföra priser från?

//Niclas
 
Det finns många små saker som gör skillnaden mellan olika skandinaviska länders prissättning. Huvuddragen är de redan uttjatade sakerna med service på egna språket och reparationsverkstaden runt knuten.
De finare nyanserna är till exempel sådant som att en handlare kan ha en stor kundkrets som helt enkelt valt att alltid handla därifrån kanske på grund av bemötandet, vänskap och handlarens solidaritet mot kundernas intressesfärer som klubbar och egna kamrater. Han har då lyckats hålla uppe priserna lite högre och orkar då med den stora personliga belastningen som kontaktnätet omedvetet kräver av honom.
Bankens utlåningsränta på checkkrediten. Beskattning av verksamhetsvinsten. Tidigare års intjänad kapitalreserv kan inte bortses ifrån. Förhållandet till uppbundet kapital i osålda varor. Lönenivån hos anställda. Bensinkostnader för tjänstebilar. Energikostnader för verksamhetens drift. Det är några saker som sannolikt är olika mellan länderna.

En pizza kostar väl en halv förmögenhet i Norge, inte sant? Det är lite lustigt med prissättningarna det håller också jag med om, men jag vet samtidigt att det finns en lång rad orsaker bara man letar fram dem.

Världen är betydligt mera komplicerat konstruerad än vi anar. Precis tvärs emot certifikatproven....
 
Det finns många små saker som gör skillnaden mellan olika skandinaviska länders prissättning. Huvuddragen är de redan uttjatade sakerna med service på egna språket och reparationsverkstaden runt knuten.
De finare nyanserna är till exempel sådant som att en handlare kan ha en stor kundkrets som helt enkelt valt att alltid handla därifrån kanske på grund av bemötandet, vänskap och handlarens solidaritet mot kundernas intressesfärer som klubbar och egna kamrater. Han har då lyckats hålla uppe priserna lite högre och orkar då med den stora personliga belastningen som kontaktnätet omedvetet kräver av honom.
Bankens utlåningsränta på checkkrediten. Beskattning av verksamhetsvinsten. Tidigare års intjänad kapitalreserv kan inte bortses ifrån. Förhållandet till uppbundet kapital i osålda varor. Lönenivån hos anställda. Bensinkostnader för tjänstebilar. Energikostnader för verksamhetens drift. Det är några saker som sannolikt är olika mellan länderna.

En pizza kostar väl en halv förmögenhet i Norge, inte sant? Det är lite lustigt med prissättningarna det håller också jag med om, men jag vet samtidigt att det finns en lång rad orsaker bara man letar fram dem.

Världen är betydligt mera komplicerat konstruerad än vi anar. Precis tvärs emot certifikatproven....

Jo Bengt har säkerligen en massa riktiga poänger med tanke på den affärsverksamhet han och OM sysslat med under många år. Just relations- och servicebiten är nog parametrar värda att poängtera. Det som jag värdesätter är att man kan få saker och ting riktigt snabbt och då kan ju faktiskt ett par dagar till de svenska handlarnas fördel väl motivera en prisskillnad.

Senast idag handlade jag exakt på det viset. Jag ville köpa en MFJ mobilantenn 16xx med tillhörande magnetfot (3 stycken bamsemagneter). Försökte tjäna 30-40 procent på att köpa direkt av MFJ, men deras kundbemötande fick mig nästan att strunta i dem överhuvudtaget. Det slutade med att jag ringde distributören i Moskva och idag finns antennen hemma genom att företaget levererade magnetfot och tre antennrör för 10, 15 och 20 meter direkt hem. Leverans 75 SEK!

MFJ i USA cancellerade min beställning utan minsta förklaring. Då jag ringde upp dem ursäktade de sig med att de inte skickade antenner till Ryssland...

Så ibland betalar man 40% mer för att få grejerna dagen efter och inte behöva sitta med skägget i brevlådan och vänta i evigheter på att grejerna dyker upp.
 
Det finns många små saker som gör skillnaden mellan olika skandinaviska länders prissättning. Huvuddragen är de redan uttjatade sakerna med service på egna språket och reparationsverkstaden runt knuten.
De finare nyanserna är till exempel sådant som att en handlare kan ha en stor kundkrets som helt enkelt valt att alltid handla därifrån kanske på grund av bemötandet, vänskap och handlarens solidaritet mot kundernas intressesfärer som klubbar och egna kamrater. Han har då lyckats hålla uppe priserna lite högre och orkar då med den stora personliga belastningen som kontaktnätet omedvetet kräver av honom.
Bankens utlåningsränta på checkkrediten. Beskattning av verksamhetsvinsten. Tidigare års intjänad kapitalreserv kan inte bortses ifrån. Förhållandet till uppbundet kapital i osålda varor. Lönenivån hos anställda. Bensinkostnader för tjänstebilar. Energikostnader för verksamhetens drift. Det är några saker som sannolikt är olika mellan länderna.

En pizza kostar väl en halv förmögenhet i Norge, inte sant? Det är lite lustigt med prissättningarna det håller också jag med om, men jag vet samtidigt att det finns en lång rad orsaker bara man letar fram dem.

Världen är betydligt mera komplicerat konstruerad än vi anar. Precis tvärs emot certifikatproven....

Det är intressant att det kommer upp flera variabler som kan påverka priset, men...
Har man inte det i de andra länderna också? Bedriver man inte affärsmässig verksamhet där också?
Är verkligen skillnaden i kostnaderna så höga att de motiverar dessa stora prisskillnaderna?
Fortfarande, sett till katalogpriserna (innan förhandling utav rabatt), så är det likvärdiga priser i Finland och Danmark och dessa skiljer sig inte nämnvärt mycket från Tyskland och England. Norge sticker ut men det har med all säkerhet andra orsaker som ovan uppräknade där "allt är dyrare i Norge" typ pizzan som mera relevant orsak.

//Niclas
 
Här är ytterligare en jämförelse mellan olika företags prisnåver, vidareutvecklad från SM0FOB, Kjells ide som visar skillnaderna mellan de nordiska länderna som jag hittills har hittat.

//Niclas
 

Attachments

  • Amatörradio prisjämförelse.pdf
    74,3 KB · Views: 136
Back
Top