Varför är det så mycket dyrare i Sverige???

Njae, skillnaden i momsen är minimal!

Vi kikar återigen på radion jag spekulerar på. Wimo tar inkl moms 385 euro, med dagens valuta blir det: 385 * 8,38= 3226,6:-

För att göra en mer seriös beräkning räknar jag bort den tyska momsen, och då kostar radion: 323,5 eur = 2710,93 Sek.

SRS Tar 5990:- inkl moms för samma radio och det blir 4792 exkl moms.

Skillnaden i marginalpåslag är alltså 2082 Kr mellan Wimo och SRS.

Om vi leker med tanken att Wimo har relativt lågt påslag på inköpspriset, jag räknar av 30% (vilket motsvarar ca 45% påslag) då kostar den i inköp 1897:- Sek. Om SRS har samma inköpspris så har de i så fall lagt på över 150% på inköpspriset innan moms.:eek:

Skillnaden i moms är ju bara 6 %, skulle inte SRS göra så stora på+slag i ren vinst själva så skulle inte prisskillnaden bli så stor.

Radion inköp: 1897:- 45% åf-påslag = 2750:- 2750 * 19% moms = 522,5:-
2750*25% moms = 687,5:-

687,5 - 522,5 = 165:- Skillnaden är alltså 165:- i moms. Ändå kostar samma radio 2764 Kr mer i Sverige. Det handlar inte om moms gott folk!

// VDT

Bra matte:D

Vad kommer du att kalla ditt nya företag :confused:

Har du en hemsida där jag kan gå in och ev. beställa ?:p
 
En vara som importeras från ex vis Japan till ex vis Tyskland och Sverige håller ett och samma pris (i bästa fall). Med samma påslag i båda fallen blir priset automatiskt högre i Sverige pga 25% moms istället för den lägre skattesatsen i Tyskland.
En svensk handlare som försöker sälja till direktkonsument utanför Sverige tvingar den utländske konsumenten att betala svensk moms.

Det ser vi alla att det är en knasig väg att gå.

Men om de skulle sälja för mer än 320.000:- per år till t.ex. Tyskland så skulle väl Tyskarna betala sin moms på 19%, iaf enligt ett tidigare inlägg i denna tråd. Eftersom marknaden utanför tydligen är så mycket större så borde ju möjligheten finnas.


// Lars
 
Jag har förstått genom att läsa i denna tråd att det helt enkelt inte går att sänka priserna i Sverige eftersom det är så kolossalt dyrt med personal, service, skatt på vinst, ja allt jämfört med den stora marknaden. Det betyder att jag i fortsättningen inte ens behöver kolla i Sverige när jag ska handla, det bästa är att inte handla här hemma då det bara kostar att sälja. Vår marknad är ju iaf så liten att det inte märks om den försvinner.

Jag tackar för dessa klargöranden som gjort att jag inte behöver fundera på varför det är dyrare i Sverige.

// Lars
 
Om jag tittar på Wimos sida så finner jag att Kenwood TS-590 kostar EURO 1.599.

Om jag beställer den idag vad blir då priset i svenska kronor exklusive frakt jag kommer att få betala?

Är det ovanstående pris + eventuell svensk moms beroende på WIMOs årliga försäljning totalt till Sverige?

Någon som kan reda ut detta?

SM7IWG Carl

Jag tror att den ende du kan lita på är WIMO själva, alla andra kanske gissar.

Fråga WIMO !
 
Med tanke på att det finns så många experter på affärsverksamhet här på HAM.SE, så är jag verkligen förvånad att SRSAB i karlstad inte har åtminstone 10 olika konkurenter som håller åtminstonde 30 - 60 % LÄGRE priser ?

Jag förväntar mig att se minst 5 nya amatörradiosäljare fr.o.m. måndag !

Du har missar något väsentligt, lösningen på att man blir uppskörtad av den lokala hökarn är INTE att starta en egen butik utan att flytta sina affärer till en handlare med bättre priser. Vi är tack och lov inte livegna utan kan handla där det passar och det gör vi.
 
Men det borde ni väl ha fattat redan att Sverige är en för liten marknad för amatörradio och att det skall komma någon konkurrent med lägre priser är en önskedröm :)
 
Du har missar något väsentligt, lösningen på att man blir uppskörtad av den lokala hökarn är INTE att starta en egen butik utan att flytta sina affärer till en handlare med bättre priser. Vi är tack och lov inte livegna utan kan handla där det passar och det gör vi.

Naturligtvis så får du handla var du vill, men om du nu tror att handlarna skär guld med täljkniv så är du väldigt okunnig.
Starta en egen firma och sälj till 30-60 % lägre priser så blir du rik.
Handlarna skal väl äta och bo inomhus dom också, alla kan inte bo på landet och tigga grönsaker från bönderna och klä sig i säck och aska.

Du anar inte hur många radioamatörer det finns som inte kan något annat språk än svenska och därmed inte kan handla från andra länder.
Många har inget godkänt betalkort, p.g.a. att dom har för stora skulder och fogden efter sig, och kan därmed inte köpa från utlandet.

Försök att tänka utanför din egen svär och förstå att alla har inte 4 högskolepoäng i matte :)
 
Naturligtvis så får du handla var du vill, men om du nu tror att handlarna skär guld med täljkniv så är du väldigt okunnig.
Starta en egen firma och sälj till 30-60 % lägre priser så blir du rik.
Handlarna skal väl äta och bo inomhus dom också, alla kan inte bo på landet och tigga grönsaker från bönderna och klä sig i säck och aska.

Du anar inte hur många radioamatörer det finns som inte kan något annat språk än svenska och därmed inte kan handla från andra länder.
Många har inget godkänt betalkort, p.g.a. att dom har för stora skulder och fogden efter sig, och kan därmed inte köpa från utlandet.

Försök att tänka utanför din egen svär och förstå att alla har inte 4 högskolepoäng i matte :)

Det här är ett väldigt konstigt inlägg som gör vissa radioamatörer till dumskallar på olika vis !
 
@SM6XYY:

För alla företagare gäller det att ha en verksamhet som ger vinst, detta är självklart. Om den som driver en verksamhet inte kan få vinst utan att lägga sig 25% över gängse pris så har denna person en felaktig affärsplan.

Kunderna (marknaden) kommer naturligtvis undvika att handla hos de som tar dessa överpriser, detta oavsett hur välgrundad handlaren ifråga anser sin prisbild vara.

Detta är grunden i all marknadsekonomi - du kan inte ta mer betalt än vad kunderna accepterar och de svenska handlarna har för många paserat den gränsen och dessa väljer att handla via nätet och utanför landet.

Du verkar anse att vi har en plikt att betala de priser som de svenska handlarna anser sig behöva sätta på sina produkter. Anser inte att detta krav är giltigt och om dessa handlare går omkull så är det deras eget problem. De hade en hopplös affärsplan från början, eller snarare en föråldrad plan som bygger på att det var svårt att handla från utlandet.


Det finns ett flertal sätt att betala till utlandet själv brukar jag använda banköverföring. Är man svartlistad p.g.a av skulder så är man lika kokt hos de svenska handlarna.

Tillhör man den lilla minoritet som inte kan Engelska så får man väl ta hjälp av någon att lägga sin beställning.

Förövrigt så är inte andras eventuella ekonomiska/språkliga problem något som jag väger in i mitt beslut om att köpa in utrustning.
 
Last edited:
Har ni funderat på varför vissa svenska företag flyttar till utlandet?
Då har ni löst problemet. :rolleyes:
 
Last edited:
Har ni funderat på varför vissa svenska företag flyttar till utlandet?
Då har ni löst problemet. :rolleyes:

Det är samma anledning till vår stora arbetslöshet, dom enkla jobben finns inte i sverige utan har exporterats, dom kvalificerade jobben kostar för mycket p.g.a. löneläget och har också exporterats till andra låglöneländer :rolleyes:

Därför så kan man inte hålla så låga priser i sverige :eek:
 
@SM6XYY:

För alla företagare gäller det att ha en verksamhet som ger vinst, detta är självklart. Om den som driver en verksamhet inte kan få vinst utan att lägga sig 25% över gängse pris så har denna person en felaktig affärsplan. .


Men han ger ju dig och dom andra en 'möjlighet' att handla här..


Kunderna (marknaden) kommer naturligtvis undvika att handla hos de som tar dessa överpriser, detta oavsett hur välgrundad handlaren ifråga anser sin prisbild vara.

.
Han måste ju se till att hans kostnader blir betalda:rolleyes:.


Detta är grunden i all marknadsekonomi - du kan inte ta mer betalt än vad kunderna accepterar och de svenska handlarna har för många paserat den gränsen och dessa väljer att handla via nätet och utanför landet.

Inte alla :rolleyes:.


Du verkar anse att vi har en plikt att betala de priser som de svenska handlarna anser sig behöva sätta på sina produkter.

Var har du fått den uppfattningen från:confused:.


Anser inte att detta krav är giltigt och om dessa handlare går omkull så är det deras eget problem. De hade en hopplös affärsplan från början, eller snarare en föråldrad plan som bygger på att det var svårt att handla från utlandet.

Ändå så finns dom kvar i sverige och säljer radioaparater :rolleyes:.


Det finns ett flertal sätt att betala till utlandet själv brukar jag använda banköverföring.

Det är lättare att använda betalkort:rolleyes:.


Är man svartlistad p.g.a av skulder så är man lika kokt hos de svenska handlarna.

Dom kan handla kontant om dom vill:rolleyes:


Tillhör man den lilla minoritet som inte kan Engelska så får man väl ta hjälp av någon att lägga sin beställning.

Förövrigt så är inte andras eventuella ekonomiska/språkliga problem något som jag väger in i mitt beslut om att köpa in utrustning.
Varför skulle du bry dig om andras problem :confused:.
 
Last edited:
Bra skrivet av er alla tycker jag. Det måste finnas åsikter på en fri marknad. Det har alltid varit så att det också funnits säljled som kunnat den svåra konsten att ta riktigt bra betalt för någonting som egentligen inte alls är värt det priset.

Det finns två fel som en säljare (handlare) brukar göra när det börjar tryta på kunder; bredda sortimentet och höja priserna för att få det att gå i hop. Det sker lätt på en alltför liten marknad. Man låser kapital och hamnar lätt på kanten med annat. I alla tider har "trogen kund" varit trams och jönseri. Alla kunder vänder kappan efter vinden. Oftast prisvinden men också skrytvinden.

Amatörradiomarknaden i SM är pytteliten. I början av 1980-talet omsattes ungefär 6-7 Mkr i SM. I slutet av samma decennium hade det sjunkit med runt 10%. Sedan dess har det sjunkit stadigt och jag skulle uppskatta att det idag ligger på runt 3-4Mkr. Alltså hela SM och bara SM. Då har jag inte tagit hänsyn till värdeändringar eller index. På samma tid har basbeloppet väl minst 3-dubblats, inte sant?
Intressant att anteckna är också att på den tiden hade vi, av staten utfärdade, så kallade prisstopp. Det har vi inte nuförtiden. Inte ens kan en grossist bestämma vad en vara får lov att kosta längst ut i säljledet. Det leder till alla möjliga konstigheter men är oftast till stort värde för slutkunden. Det kan dock bli som med de stora kedjorna vi sett gå omkull sista åren.

Det finns en dålig sida på den fria marknaden som vi börjar skönja sedan bara några år. Det är kvaliteten på varorna.
Det är ju som (alla vet?) att när varor av hög kvalitet inte längre kan säljas med en tillräckligt attraktiv förtjänst så säljs varor av något lägre (jag skrev inte ordet sämre) kvalitet med (ofta) samma pris. Vem förlorar på det? Köparen.

Så länge det fortfarande går att köpa av de kända märkena ska vi vara någotsånär glada över det. Det är högst sannolikt en tidsfråga innan reservdelar och service på amatörradion blir såna saker som är svåra att finna.

Hade det varit en stor marknad så hade vi kunnat handla amatörradio på macken.

Självklart väljer vi alla att handla allting utomlands där det är billigast. Ingen vill ha några svenska handlare kvar. Inte vill vi heller ha några små dagligbutiker kvar i byn. TV'n köper vi online, och allting annat vi vill ha som kläder, datorprylar osv.

Vi måste bara komma ihåg att när vi klagar på att vi inte får hjälp med ett eller annat så kan det finnas en förklaring till det. Men det är så dags så, eller hur? Skicka alla dina pengar till handlarna i andra länder. De handlar säkert privat för lika mycket från svenska onlinebutiker så dina pengar kommer tillbaka hit?
 
Last edited:
@SM6XYY:
Du har vänt på citeringen! förmodligen ska du växla "QUOTE" och "/QOUTE".
Försöker ändå svara.

SM6XYY:
"Men han ger ju dig och dom andra en 'möjlighet' att handla här.."
"Han måste ju se till att hans kostnader blir betalda."

Skulle väl snarast formulera det som:
Handlaren försöker få dig att spendera dina pengar hos honom. Detta för att han ska kunna driva sin verksamhet vidare.


SM6XYY:
"Ändå så finns dom kvar i sverige och säljer radioaparater."

Det är upp till de som driver sina företag, när de inte längre anser att det är lönsamt lägger de väl ner sin verksamhet. Det är inget problem för mig då jag ändå inte handlar av dem.


SM6XYY:
"Det är lättare att använda betalkort."

Det är olika vilket belopp det rör sig om samt den avgift som kortföretaget har för inköp utomlands så det bestämmer jag vid aktuell affär.

SM6XYY:
"Dom kan handla kontant om dom vill"

Man kan om man inte har/vill använda kort använda sig av bank. Det är numer ganska enkelt inom EU. Min bank tillåter mig göra betalningarna på nätet så jag behöver inte ens gå hemifrån för att att göra en överföring.


SM6XYY:
"Varför skulle du bry dig om andras problem."

Här är det något som är väldigt skevt, varför ska jag när jag gör mina inköp ta hänsyn till att andra har misskött sin ekonomi?

Har man försatt sig i en sådan situation så får man söka hjälp på annat sätt som skuldsanering med mera. Att jag ska betala överpriser för mina riggar kan knappast hjälpa dessa människor att lösa sina problem.
 
Självklart väljer vi alla att handla allting utomlands där det är billigast. Ingen vill ha några svenska handlare kvar. Inte vill vi heller ha några små dagligbutiker kvar i byn. TV'n köper vi online, och allting annat vi vill ha som kläder, datorprylar osv.

De som förespråkar inköp utomlands har betonat att man får skicka sin rigg på service till företaget som sålde den. Å andra sidan så fungerar det redan så att försäljaren ofta skickar apparaten till en central verkstad inom EU.

Jag har inte klagat på att de som handlar med amatörradio försvinner. När det gäller lokala dagligvaruhandlare så försöker jag få balans på inköpen mellan dem och stormarknaderna.

Vi måste bara komma ihåg att när vi klagar på att vi inte får hjälp med ett eller annat så kan det finnas en förklaring till det. Men det är så dags så, eller hur? Skicka alla dina pengar till handlarna i andra länder. De handlar säkert privat för lika mycket från svenska onlinebutiker så dina pengar kommer tillbaka hit?

Den gemensamma marknaden inom EU gör att du snarare får titta inom den och då sker nog mycket återköp där. Det står svenskar lika fritt som alla andra medborgare att starta onlinebutiker som vänder sig mot kunder inom EU.
 
@SM6XYY:
Du har vänt på citeringen! förmodligen ska du växla "QUOTE" och "/QOUTE".
Försöker ändå svara.

SM6XYY:
"Men han ger ju dig och dom andra en 'möjlighet' att handla här.."
"Han måste ju se till att hans kostnader blir betalda."

Skulle väl snarast formulera det som:
Handlaren försöker få dig att spendera dina pengar hos honom. Detta för att han ska kunna driva sin verksamhet vidare.


SM6XYY:
"Ändå så finns dom kvar i sverige och säljer radioaparater."

Det är upp till de som driver sina företag, när de inte längre anser att det är lönsamt lägger de väl ner sin verksamhet. Det är inget problem för mig då jag ändå inte handlar av dem.


SM6XYY:
"Det är lättare att använda betalkort."

Det är olika vilket belopp det rör sig om samt den avgift som kortföretaget har för inköp utomlands så det bestämmer jag vid aktuell affär.

SM6XYY:
"Dom kan handla kontant om dom vill"

Man kan om man inte har/vill använda kort använda sig av bank. Det är numer ganska enkelt inom EU. Min bank tillåter mig göra betalningarna på nätet så jag behöver inte ens gå hemifrån för att att göra en överföring.


SM6XYY:
"Varför skulle du bry dig om andras problem."

Här är det något som är väldigt skevt, varför ska jag när jag gör mina inköp ta hänsyn till att andra har misskött sin ekonomi?

Har man försatt sig i en sådan situation så får man söka hjälp på annat sätt som skuldsanering med mera. Att jag ska betala överpriser för mina riggar kan knappast hjälpa dessa människor att lösa sina problem.

Jag kan inte begripa varför DU tar åt dig det som skrivs i allmänna ordalag :confused:

Tror du VERKLIGEN att DU är den ende som köper amatörradioutrustning :confused:
Då skulle vi inte ha någon lokal säljare i sverige :eek:

Försök att se problemet på ett mera allmänt perspektiv och inte bara från ditt eget intresse.

Det finns andra radioamatörer också och när dom vill köpa ngt tillbehör så gör dom det kanske lokalt i stället för att krångla till allting som du gör.
 
Jag kan inte begripa varför DU tar åt dig det som skrivs i allmänna ordalag :confused:

Tror du VERKLIGEN att DU är den ende som köper amatörradioutrustning :confused:
Då skulle vi inte ha någon lokal säljare i sverige :eek:

Försök att se problemet på ett mera allmänt perspektiv och inte bara från ditt eget intresse.

Det finns andra radioamatörer också och när dom vill köpa ngt tillbehör så gör dom det kanske lokalt i stället för att krångla till allting som du gör.


Alla inköp som jag gör är i synnerhet privata, det finns för mig inget allmänt perspektiv i det sammanhanget. Därför varken vill eller kan jag ha en generell åsikt utan kan bara konstatera att med den prisbild som de svenska handlarna har så är det självklart för mig att göra mina inköp på annat ställe inom Unionen. Vad andra gör är naturligtvis deras ensak!

Om krångligheten

Låt oss säga att jag vill ha en TS-2000E. Det är Svebry som räknas som generalagent för Kenwood. Då jag inte bor i Skövde så måste jag köpa riggen via postorder. Jag måste betala via kort/bank och sedan ta ut paketet från det utlämningsställe dit det kommer.

Väljer jag istället Martin Lynch & Sons i London så måste jag gå igenom precis samma moment. Beställa, betala via kort/bank och sedan hämta ut paketet.

Skulle jag ha behov av service så måste jag skicka radion till inköpsstället.

Jag kan inte se vari den större krångligheten ligger!

Däremot så ser jag en väldig skillnad i pris.

Svebry tar 17 306 Sek för riggen medans ML&S tar runt 14 450 Sek.
 
Last edited:
Svebry tar 17 306 Sek för riggen medans ML&S tar runt 14 450 Sek.

En TS-2000 hos Gigaparts i USA hamnar med dagens kurs bara runt 12600kr. Då är 8% pålagt för frakt (tull finns ingen) och 25% moms. Det är ju ändå billigare!

Är det inte lite väl mycket förtjänst hos ML&S också? Det är ju dyrt där också!
Varför handla i Europa?
 
Du kan visst åka på att betala tull om du köper från USA. Jag tog ML&S för att de oxå ligger inom Unionen och man slipper just sådana pålagor.

Citat från tullverkets hemsida om inköp utanför EU:
"En vara som du beställer eller köper från en privatperson eller ett företag, ropat in på nätauktion, köpt via postorder eller vunnit på internet räknas som import. Det innebär att tull, moms och andra eventuella skatter ska betalas. "
 
Last edited:
Back
Top