Varför är det så mycket dyrare i Sverige???

off subject

KBW de APQ.
Jag skickade ett e-mail till dig för en tid sedan. Har du fått det? Mailet har ej "bounced" så jag antar att det kommit fram?

73
Bengt
SM6APQ
 
off subject

KBW de APQ.
Jag skickade ett e-mail till dig för en tid sedan. Har du fått det? Mailet har ej "bounced" så jag antar att det kommit fram?

73
Bengt
SM6APQ

Jag lade ett privat meddelande till dig här på ham.se, med aktuell mailaddress. Om du använder den addressen så kommer det fram till mig. Det är min privata mail address så jag skriver inte ut den på forumet.
 
Du kan visst åka på att betala tull om du köper från USA. Jag tog ML&S för att de oxå ligger inom Unionen och man slipper just sådana pålagor.

Citat från tullverkets hemsida om inköp utanför EU:
"En vara som du beställer eller köper från en privatperson eller ett företag, ropat in på nätauktion, köpt via postorder eller vunnit på internet räknas som import. Det innebär att tull, moms och andra eventuella skatter ska betalas. "

Just amatörradios är väl tullfria, men annan elektronik är inte det, OM jag har förstått reglerna rätt.
 
Just amatörradios är väl tullfria, men annan elektronik är inte det, OM jag har förstått reglerna rätt.

Var inne och rotade på tullverkets hemsida och JA amatörradiostationer är undantagna tull.

Köpte ett PC-Oscilloskop från Kina för ett tag sedan och fick betala tull och antog att det var generellt för elektronikprodukter.


Kvar står väl detta som skrivits om när det gäller ICOM - att det inte är samma produkt som säljs i USA som i Europa. Vet inte om det gäller Kenwood dock.

Dessutom har man i princip samma konsumenträttigheter inom Unionen som man har i Sverige,
som ångerrätt och 2 års garanti med mera.
 
Last edited:
Jag har fått offert från Wimo på en Kenwood TS-590.

Wimos listpris inkl. VAT Euro 1599,00

Offerten ger följande:

TS-590 exklusive VAT: Euro 1343,70
Försäkring 0,5%. Euro 6,70
Frakt. Euro 20,00
Avgift kreditkort. Euro 25,00

Summa. Euro 1395,40

Summa SEK=8,37. SEK 11679,00

Totalt inkl. moms 25%. SEK 14600,00

Jag förutsätter här att försändelsen blir momsbelagd.

Listpris Svebry SEK 15183,00

SM7IWG. Carl
 
Just amatörradios är väl tullfria, men annan elektronik är inte det, OM jag har förstått reglerna rätt.

Helt riktigt. Amatörradio är tullfritt och har så varit de senaste 10 åren. Gigaparts.com är billigast och de levererar på 4-5 dagar.

TS-590 kostar USD1529 (~SEK 9790) som med frakt och svensk moms torde landa på ~SEK 13200. Fortfarande runt 90% av Wimo's pris !

Hur gör vi då?
 
Last edited:
@SM7IWG:

Martin Lynch&sons verkar vara billigare de tar £1199.94 för TS-590S. Verkar vara en saftig pålaga på kortbetalning - kan du inte använda dig av banktransfer i stället?
 
Tullkoder vid köp från ex. USA

"Radio equipment, amateur radio" Kod 8517620090 0% tull

"Radio parts " Kod 8517701190 0% tull

//Göran
 
@KBW

Jo, man erbjuder banktransfer utan kostnad.

Jag antar, mot bakgrund av bankers agerande, att en transfer kostar en slant att utfärda.

SM7IWG. Carl
 
Om man betalar med ett (äkta) kreditkort, är man skyddad av konsumentkreditlagen. Om leverantören är oseriös, eller går i konkurs, och man aldrig får sina grejor, kan man kräva pengarna tillbaka direkt av sitt kortföretag, utan att behöva bråka med leverantören.

Jag tror inte att man har samma skydd vid banköverföring.

Jag köpte för övrigt lite radioprylar till mina barn nyligen. Priset var i stort sett detsamma - strax över tusenlappen - i Sverige, England, Tyskland, Frankrike och Italien. Men i en polsk internetbutik hittade jag till slut samma vara till halva priset. Påslaget för frakt utanför Polen var visserligen högt, och jag måste använda Google Translate för att kommunicera.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Köper man från Wimo, ML&S eller några andra väletablerade företag så är det nog ingen risk med att betala via bank. Däremot ett okänt företag i Polen, där kan nog kortavgifter vara väl spenderade pengar ;)
 
@KBW

Jo, man erbjuder banktransfer utan kostnad.

Jag antar, mot bakgrund av bankers agerande, att en transfer kostar en slant att utfärda.

SM7IWG. Carl

Det kan vara en viss avgift men den är inte så stor. Bäst är att kolla med din bank.

För cirka två år sedan köpte jag just en TS-2000x hos ML&S och då valde jag att använda min bank, Handelsbanken för att överföra pengarna och det kostade, vad jag minns, under hundralappen att utföra.
 
Det kan vara en viss avgift men den är inte så stor. Bäst är att kolla med din bank.

För cirka två år sedan köpte jag just en TS-2000x hos ML&S och då valde jag att använda min bank, Handelsbanken för att överföra pengarna och det kostade, vad jag minns, under hundralappen att utföra.

Internationell betalning kostar 1,50:- SEK via min Swedbank.
Man får se till att kryssa i att mottagaren ska betala för sig så slipper du!

/ Peter
 
Två år är oöverskådlig tid för mitt minne när det gäller sådana här detaljer. Det var ett försvinnande litet belopp, det minns jag i alla fall :)

Så här skriver Handelsbanken:
Tack vare EU-stadgar får betalningar inom EU inte kosta mer än en vanlig betalning inom Sverige. Det gör EU-betalning till det billigaste alternativet för dig.

Det tar dessutom två bankdagar.
 
Last edited:
Inspirerad av den här diskussionen och förstås även det faktum att det jag vill ha inte verkar finnas hos våra vanliga Svenska handlare så har jag för första gången beställt från Tyskland och Wimo.

Reagerade lite på en genomgång av en offert tidigare i tråden, tyckte att avgiften för kortbetalning var väldigt hög. Men den beräknas väl på priset och där var det ju en transceiver för mycket pengar det gällde. I mitt fall är det lite enklare och billigare utrustning. Fraktkostnad definitivt billig, och avgiften för kortköpet var ju bara 4 Euro så det är inte mycket att prata om.

Hittintils så är det minst lika enkelt som att handla på t.ex. Limmared där jag köpt en hel del prylar och fått excellent och mycket snabb service av Manuel. Kan verkligen rekomendera honom! Det har även gått snett en gång med ett nytt slutsteg som havererade och det byttes utan prut, mycket mycket nöjd. Men i det här fallet så har han inte det jag vill ha som sagt.

La order direkt i Wimo webbshopen, fixade betalning, valde fraktalternativ etc. mycket smidigt och enkelt. Strax efter kom en mail-orderbekräftelse, känns tryggt när det verkar fungera så smidigt. Betalningen dras inte heller innan varan lämnats ut från Wimo till fraktaren. Fint! man "lånar" inte mina pengar utan tar dom först i sista stund.

Nu skall det bli väldigt spännande att följa den fortsatta hanteringen, skall komma lev besked när den går ut, besked om fraktare etc. Sedan är det förstås intressant om man håller dom 2-3 dagar man lovar för leverans. Kort sagt framåt onsdag nästa vecka kommer jag att spänt bevaka brevlådan.

Lite synd bara att jag inte har någon Svensk leverantör att jämföra kronor och ören med. Sammanfattningsvis så har det hittintills varit precis lika enkelt och smidigt som att handla i vilken Svensk leverantörs webbshop som helst.

/Johan

Ps. om någon undrar vad jag beställt; You have ordered the following products (all prices in Euro):

POS STK REFNR TEXT PRICE
010 1 MFJ-826B Digitales SWR/Wattmeter 1,8-54 MHz 199.00
---------------------------------------------------------------------
Shipping cost: 14.80
Handling Charge: 4.00
Total: 217.80
===========
The total does contain 19% VAT (34.77 Euro).

I Svenska kronor ca: 1.752,-
 
POS STK REFNR TEXT PRICE
010 1 MFJ-826B Digitales SWR/Wattmeter 1,8-54 MHz 199.00
---------------------------------------------------------------------
Shipping cost: 14.80
Handling Charge: 4.00
Total: 217.80
===========
The total does contain 19% VAT (34.77 Euro).

I Svenska kronor ca: 1.752,-


Men digital SWR-meter ska man inte betala med Bitcoins då?
 
Nja dom håller på att konvertera från bitcoins till bytecoins som har större volym. Det blev lite som tyska marken för "hundra år sen", inflation å massor med ettor å nollor ... Så nu går man över till den mer internationellt värderade bytecoinen.

Som kund skall man inte märka något, enligt Tysk grundlichkeit modellen sker omräkningen enligt en oerhört komplicerad beräkningsmodell i webbshoppens hemligaste innandömmen.

Herzliche Grusse!

/Johann
 
Aha, de har hyrt in ett gäng polska hemmafruar som sitter i en skrubb och räknar ut kursen?
 
Aha, de har hyrt in ett gäng polska hemmafruar som sitter i en skrubb och räknar ut kursen?
Troligen ... dags för en modern version av Walraff's "Rapport från en skurhink". Någon som kan avslöja omräkningens offers omänskliga räknande i mörk trång webbskrubb ;)

Jisses vad OT det blir ... Åter till ämnet? någon?

/J
 
Back
Top