Vintage-radio nät?

Bästa noteringen här:

SM0FKI 5/+25
SM5DFF 5/+15
SA2CLC Mkt qsb men 5/+15 som bäst
SM7MCD 5/+15
SM6OID 5/+15
SM7FBJ 5/+10
SM7WMY 5/+15
SM0GLD Föll ur helt vid enstaka tillfälle men 5/+5 som bäst
SM6NYJ 5/+15

IMG_5187.jpeg

Själv körde jag Yaesu FT-101zd med dess 100W i inv. dipol m matningen 1/4 lambda upp.

Bästa audio vart SM0FKI men SM5DFF och SM7MCD lät mkt bra också.
SM5DFF’s försök på AM vart precis läsbart med det digitala modet i ryggen.
 
Kul att vi blev hela 9 stationer idag när RörRingen fyller 1 år.
-DFF toppade det hela med lite skärmgaller AM på 7077kHz.

Tack alla ni som var med.
 
Hej!
Lennart -DFF hördes kanonbra i Trollhättan, klart 59+
Hur hög bärvågseffekt hade du Lennart?

Själv körde jag med Harris RF-130 1 kW /13 m vertikal - Mottagare SRT CR91
 
Kul med så många, och som -OID skrev så var Lennart -DFF "kanonstark" på AM, betydligt starkare än på SSB. Lyssnade med 4 kHz och båda sidbanden hördes fint med bra läsbarhet.
Av övriga stationer så var det -OID och -CLC som turades om att vara starkast i Kalmar, tätt följda av resten jämnbördigt starka.

Själv provade jag en blandad uppsättning idag.

DSCN3018.JPG

En helt igenom halvledarbetyckad mottagarkedja med R7, digital VFO med en Arduino + DDS monterade i en skrotad RV7, och en yttre referensoscillator på 40 MHz.


DSCN2907.JPG

Oscillatorn på 40 MHz består av en kristalloscillator som ligger mot ett aluminiumblock och ett motstånd håller värmen runt 45 grader, allt inpackat i filt. Sedan filtreras signalen, och längst ned på kortet sitter en PI-regulator för tempstyrningen.
Jag kände för att inte bara montera allt i en vanlig plåtlåda, utan lät en kompis fräsa fram en fot i massiv mahogny och placerade två glaskupor från IKEA för lite temperaturisolering runt oscillatorn.

Inspirationen kom från gamla så kallade "års-ur", där pendeln består av fyra klot som svänger fram och tillbaka i en vridande rörelse, och sedan med en glaskupa som dammskydd.
Jag har lite funderingar på att även styra övriga "rör-drakar" med samma ref-osc, vi får se när och om andan faller på...

Sändaren är ombyggd med nya slutrör typ 6146, i stället för 6JB6, och verkar funka bra. Det är lite trångt om plats, minst sagt, att få dit två 6146, men skall beskriva lite kring ombyggnaden senare.

Som tuner till min dipol på 2 x 20.3 meter använde jag min tuner (beskriven i "Nästan en autotuner), fast då manuellt manövrerad.


Kul att Kaj -WMY hördes bra och han är nog snart igång med rör-prylar med välformaterade elektrolyter.
 
"Lennart -DFF hördes kanonbra i Trollhättan, klart 59+
Hur hög bärvågseffekt hade du Lennart?"

125 W omodulerat, troligen 800 W på topparna med tre 813 som förstärkte "controlled carrier"-moduleringen från DX-40.
 
Jag ser att tråden efter bara ett år är uppe i 350 inlägg, vilket troligen gör den till den största på forumet.

Vi är nog många med en "krökt framtidstro" här... :cool:
 
AM-såndningen från DFF var kristallklar och fint modulerad, 5/7! Nu kliar det i fingrarna att få färdig MM:s gamla Sommerkamp. 73 de Kaj 13 km N Kalmar
 
Jag tjuvlyssnade med WR-G33DDC SDR radion inställd för 6 kHz bandbredd och -2 dB de-emphasis i bra "musikhögtalare".

Tycker att alla lät mycket bra modulationsmässigt med tanke på de gamla apparaterna/mikrofonerna som användes. SM6OID utmärkte sig särskilt med en fantastisk fin välbalanserad modulation med sin Harris TX. Bakgrundsbrus från fläkten hördes svagt utan att störa men det är kanske bara VOGAD eller motsvarande processing som var rätt inställd. Modulationen lätt fyllig och mustig.

SM7MCD lät annorlunda mer åt det krispiga hållet men ändå med en väl avvägd och genomträngande modulation. Tämligen distortionsfri vad jag kunde bedöma.

Signalstyrkorna här i Lund på en dipol 28 m över marken hamnade för de flesta stationerna i häradet -50...-60 dBm. SM2CLC som var svagast peakade ca -80 dBm ungefär som SM0FKI.

Grundbruset här idag låg neråt -115 dBm på fria frekvenser men jag hade en hel del störningar från näraliggande stationer. Läsbarheten på samtliga QRK 4-5 i princip hela tiden.
 
Jag lyssnade också på rör-ringen. Intressant med alla de tekniska varianterna. Lyssnandet sker med min Kenwood TS-430S. Instämmer med det som tidigare framförts om hörbarhet och kvalitet, upplevde det som lite intressant att Burträsk hördes bättre än Bergshamra på mitt QTH i Vallentuna.
 
Jag tjuvlyssnade med WR-G33DDC SDR radion inställd för 6 kHz bandbredd och -2 dB de-emphasis i bra "musikhögtalare".

Tycker att alla lät mycket bra modulationsmässigt med tanke på de gamla apparaterna/mikrofonerna som användes. SM6OID utmärkte sig särskilt med en fantastisk fin välbalanserad modulation med sin Harris TX. Bakgrundsbrus från fläkten hördes svagt utan att störa men det är kanske bara VOGAD eller motsvarande processing som var rätt inställd. Modulationen lätt fyllig och mustig.
Hej!

Bengt, jag tackar för omdömet.
Den utrustningen brukar få bra omdömen.
 
Hur ska man kunna lita på vågutbredning?
Det kan man inte.
Jag har undervisat i HF-användning för flygkaptener och militärer, och
det jag brukar inleda med är att "man ska inse att frekvensval inte är intuitiva"
Just på frekvensband där NVIS utbredning är möjlig så finner man ofta att det går bättre
på längre avstånd än på korta, och det är något som nybörjare har svårt att ta till sig.

I de utmärkta läroboken av Nicholas Maslin, "HF Communications, a Systems Approach"

1704573946871.png

som är ursprungligen skrevs för RAF internutbildning, gås orsakerna igenom i viss detalj.
Behöver man bra yttäckning på HF, i synnerhet när det är fråga om trafik med flygplan som har små antenner,
är frekvensband mellan 4 och 8 MHz och ett minsta avstånd till mottagarna av
300-500 km optimala.

Av den anledningen är de system som erbjuder "path diversity" eller att man har flera mottagarplatser att välja på överlägsna.
 
Häromdagen var jag iväg och hämtade hem en Drake Line R-4C & T-4XC med MS4 och PS4 komplett med alla filter och fylld med kristaller från en f d arbetskamrat som tyvärr drabbats av svår sjukdom och inte längre klarar av radioapparaterna. Jag lovade att ta väl hand om utrustningen som är i mint kondition, en ägare och inköpt ny på 70-talet. Välvårdad och helt i originalskick vilket faktiskt är mycket ovanligt idag. De flesta gamla apparaterna är tyvärr mer eller mindre "sönderreparerade" som Roy brukar säga.

DrakeCline.jpg
Slutrören är friska och både sändare och mottagare verkar fungera perfekt på alla band. En tidig modell av Turner bordmikrofon som ropades in på senaste Växjö-auktionen 2023 för en tjuga visade sig fungera och ge tillräcklig signalspänning ut för full SSB- och AM modulering vid "close talk" och medelhögt röstläge. Gissar att det sitter ett kristallelement monterat då den inte låter lika dov och murrig som en blå Turner +2 med förstärkare som nog var dynamisk och som jag använde till min första Drake C Line under 70- och 80-talen.

Får väl checka in hos rörgänget nästa gång ni håller låda och bidra till aktiviteten - för en god sak - att hålla lågan brinnande i radiorören. :)
 
Angående vågutbredning så är det något kommersiella station var (är?) tvungen att ta hänsyn till. Vad jag förstår hade Radio Free Europe, under kalla krigets dagar, sändaranläggningar i Portugal, med sändningar som var riktade mot bakom järnridån. Hade sändarna varit placerad mera österut (=närmare), hade skippavståndet gjort att närliggande plaster, på andra sidan järnridån, hade fått sämre mottagning, eller ingen alls.

Samma fenomen kan vi själva märka när SM2 ibland hörs bättre än närliggande station om man bort i SM5 som jag gör.
 
Back
Top