Yaesu service

SM3YBP

New Member
Hej !

Jag har en Yaesu FT-1000D som slutat sända. Någon som vet vart man kan vända sig ?

Tacksam för alla svar !!
 
Men hur gör Mobinet när dom måste reparera kan man ju fråga sig ?


De vänder sig till Svebry, jag vet detta för att mina Yaesu skall dit om det blir något fel. Mindre fel kan de nog fixa på Mobinet och det är ju bra.


Mvh Janne;)
 
Hej !

Jag har en Yaesu FT-1000D som slutat sända. Någon som vet vart man kan vända sig ?

Tacksam för alla svar !!
Vad menar du exact med slutat sända???????????????????????
Drar inte PTT????
Har du mätt späningen över sluttrissorna?
Drar det någon ström när du sänder?
Kan du lyssna på dig själv i någon annan RX?
Av vilken anledning slutatade den att sända


Lasse SM4IVE
 
Vad menar du exact med slutat sända???????????????????????
Drar inte PTT????
Har du mätt späningen över sluttrissorna?
Drar det någon ström när du sänder?
Kan du lyssna på dig själv i någon annan RX?
Av vilken anledning slutatade den att sända


Lasse SM4IVE

Hej Lasse !!

Radion har ca 4-5 watt ut så den sänder lite. Antar att det är sluttrissorna.
Vill ha tag på någon som har tid och lust att fixa riggen. Hälst vill jag ha tag på någon som håller till max 20-30 mil från gävle. Riggen väger ganska mycket så det tar emot att skicka den.
 
Hej Lasse !!

Radion har ca 4-5 watt ut så den sänder lite. Antar att det är sluttrissorna.
Vill ha tag på någon som har tid och lust att fixa riggen. Hälst vill jag ha tag på någon som håller till max 20-30 mil från gävle. Riggen väger ganska mycket så det tar emot att skicka den.

Kolla om det finns någon hos en radioklubb nära dig som vet hur en lödkolv används.
Att byta sluttrissorna lär inte vara så svårt.
 
Men trissorna ska väl antas vara ganska väl skyddade, Om de gått sönder kanske man ska fråga sig hur deta gick till och om det kan vara ett följdfel. Inte så kul om de brakar ihop igen...
 
Vad skönt att det löste sig! Bra att du skriver hur det gick, det är tydligen lätt att missa. :)
/Ingvar
 
Menar du på fullt allvar SM3YBP att man kan förstöra sluttransistorerna om man ställer in ALC och kompressor fel? dvs att man kan förstöra radion från frontpanelen????
ALC är ju ett system som skall reglera mot överdrivning, kompressor gör ju inget annat än att minska talets dynamik, hur kan detta påverka sluttransistorerna?

Normal skall sluttransistorer av den typ vi har i 100 Watts HF stationer klara att bli utstyrda tills de klipper utan att gå sönder. De är ju specade för detta och samma typer går ju inte sönder av dessa skäl i andra fabrikat. Ofta sitter två 150 till 200 watts transistorer i ett 100 watts PA.
Transistoerna är oxo tillverkade och specade för att tåla oändlig missanpassning vid alla fasvinklar.
Dessutom är de skydade av SWR skydd och överströmskydd som tar över efter någon millsekund.
Att man får "plötslig slutstegsdöd" beror på andra saker. Mina erfarenheter är:

1. Särksilt amerikanska sluttransistorer från tiden 70 och 80 tal åldrades även om de bara låg i lager, nya kunde gå sönder duirekt efter byte. Dvs byt aldrig till original som legat i trettio år i en Amerikansk radio
2. Apapratens uppbyggnad, jord, chassiströmmar, dvs man får bus självsvängningar vid vissa belastningar. Svagheter i uppbyggnande gör att i vissa apaprater går transistoerna sönder utan att man rikitgt vet varför. Kräver omaffattande modiferingar i radio för att det itne skall inträffa igen.
3. Fabrikationsfel på själva transitoerna, det verkar som moderna effekt MOS FET kan ha sådana fel, de går sönder utan skäl och efter några byten blir allt bra, man får in transoistorer från en ny batch.
detta är något många av os har erafarit även emd små signaltransistorer, exvis när dual Gate MOS FET kom i slutet av 70 talet, de gick södner i ett kör, efterhand blev dom bättre och många funkar än i dag.
4. Överspänning och åska orsakar "plötslig slutstegsdöd". Särkskilt om apparaten har bristfällig konstruktion vad det gäller jord, chassiströmmar, och instabilitet.


Jag lovar i alla fall att på ICOM stationerna kan du inte förstöra PA genom att ställa in något fel, eller glömma antennen. fel kommer man att göra i alla år framöver, det skall inte reslutera i att något går sönder.
 
Det kan vara nyttigt att då och då plocka fram manualen ur gömmorna och läsa igenom den ordentligt..
 
Helt rätt är att bekanta sig med manualen, men det hjälper ju inte om trissorna lägger av. Någon skrev på en tråd att man är ingen "riktig" amatör om man läser manualen, tusan vet vad han menade med det.
Det hör till att man läser sin manual noga innan man kör igång sin nya eller beg radio, äldre rörradio hade det väl dåligt med manual. Amatörerna på den tiden byggde sina radio från grunden och lärde sig hur de skulle ställas in. Nya amatörer köper kanske ny eller beg radio som då fodrar att man läser manualen.


Mvh Janne;)
 
För mycket ALC och kompressor skulle knappast orsaka för låg effekt. Så jag tolkar det som att YBP tror att det var det, som orsakade att sluttransistorerna gick sönder.
 
Ja SM6WXA, förr var det så att man skulle trimma slutstget, stämma av, gjorde man det fel kostade det skjortan med nya slutrör. en riktigt fin skjorta, sklutrör var på den tiden stora pengar.
Men då var ju radioamatörerna mycket duktiga och visste detta. Proven var svåra och.....

Trots detta fick jag hjälpa sådana radioamatörer långt innan jag var radioamtör, i mopedåldern, att stämma av nyinköpen, detta var i miten av 60 talet...
Idag skall man inte kunna göra sönder en radio med rattarna på panalen eller inställningar i menyer. Sådant hör historien till.

Jag uppfattade oxo som att det var klarlagt att sluttransistorerna var sönder och skälet skulle vara att ha ställt någon ratt fel. Nej sådant skall man inte aceptera idag. Idag menar jag de sista 25 åren i alla fall.
 
Jo jag förstår att det var en konst att bygga sin egen radio, SM4FPD. Men idag får vi köpa nya radio, inget fel med det. Vi köper ny TV/mobiltelefon/dator/tvättmaskin/kyl och frys/kläder. Förr lagade man det man hade och idag är det slit och släng:mad:

Så visst var det väl bättre på nästan alla områden förr, men vår tid står ej still. Det har vi nya att följa och kanske även de äldre i vår hobby, men att se ner på våra nya amatörer är helt fel. Det kan väl inte vara rätt att vi skall ha B-90 tillbaka och att för att vara en "riktig" amatör så bygger man sin egen radio. De äldre "riktiga" amatörerna kan väl bygga ihop tex en Yaesu FT-1000MP MARK V eller en ICOM- 706MKIIG. Klarar de detta:confused:
Jag har varit amatör i 10 år och är inte godkänd som "riktig" amatör, man undrar varför:confused: Även jag har byggt mycket grejer, antenner/tuner/baluner o s v. Att jag inte byggt en radio är svaret, det finns så mycket färdigbyggda radio att välja på så jag behöver inte bygga min egen. När de äldre amatörerna skulle köpa färdiga radio var de så dyra, så de var tvugna att bygga själva, inget fel med det. De lärde sig mer och det hade de nytta av då, men kanske inte så stor nytta av idag. Att begära att en helt ny amatör skall bygga sig sin rör-radio själv är ju barnsligt, men att han vill bygga andra saker är inte fel.
Det skulle vara ett måste att lära sig engelska, det skulle vara ett krav för att få cert.


Mvh Janne
 
Last edited:
Back
Top