Yaesu service

Ja det måste vara svårt att ha stämpeln "ej riktig amatör" på sig Janne. (ironisk)
Men kanske framtiden blir bättre vissa åsikter och myter går dock mot nya tider.

Förr var man tvungen att kunna en massa om hur bilen var uppbyggd för att få körkort, man måste förstå kopplingen, två takt respektive fyrtaksmotorns princip, etc för att få körkort.
Jag tror i alla fall att vi är många här på forumet som är "riktiga chaufförer" och kan det.

Förr var man tvungen att kunna en massa om bländare, kemi, slutartider, olika system av mekaniken för slutare, optik som abberiation, akromatisk, för att bli kallad "rikitg fotograph" Idag räcker det att kunna ställa in AUTO på sin kamera.

För måste man kunna laga sin moped för att vara mopedist, vem lagar sin moppe idag, byter lammeller, kannringar etc. nej det är ju abra att köpa en ny de är ju så billiga.
Jag tror i alla fall att janne är en "rikitg mopedist"

Förr måste man kunna en massa om BINÄR matematik för att sköta en dator, eller kallas "dator expert". Man måste veta hur operativsystem tillverkades, man måste kunna programmera i olika programmerisngspråk. Idag är ingen "rikigt datorknutte" rots att ALLLLLLA använder dator. Till och med datorläraren behöver inte kunna addera binärt.

Klart att vi idag måste ta till varaa möjligheterna att kunna använda alla saker som står till buds, radio, antenner, kameror, datorer, bilar, flygplan även om vi inte är experter på teknikn i området.

Men amatörradio är annorlunda säger då någon, det är i dess natur att man vet allt om komponenter, ledningar, induktans, fasvridning, antenner, srålning, transistorer och deras kemi, motstånd, felsökning, trafikteknik, vågutbredning.
Och visst har vi experter som vi skall ha den största respkt för inom dessa områden, men men men bara inom något eller några av de uppradade områden per person. INGEN kan allt som tyx krävas för att bli radioamatör.

Ändå tror jag att alla tycker om att laga sina grejer om man kan, bygga något, ex en antenn. Allt detta sker ju så varför krångla om att radioamatörer skall bygga.
Njut av att se va de som bygger har gjort, njut av att bygga dig en kopia av antennen som experten räknat ut, njut av att felsöka och få igång dina grejer med hjälp av saker som experten räknat ut. Njut av att du är bra på något, för det är ALLA!!!!

Njut av att få bra svar när du frågar något och märka att olika frågor ger svar från olika personer, den som kan svarar på den fråga han kan. Ingen kan allt.
Njut av att radioamtörer är ett släkte där en stor bredd av kunskap finns och att hjälpa varandra.
 
Last edited:
Språk med mera!

Jan jag förstår inte riktigt andemeningen med din kommentar :
>Det skulle vara ett måste att lära sig engelska, det skulle vara ett krav för att få cert.<
Kan du förklara varför just engelska skulle vara ett krav för att få ett cert:confused:
Vore det inte bättre att man lärde sig hur en 4:1 balun fungerar?
Vad en dipole har för Impedans o.s.v
Att man inte kan köra sönder slut trissorna pga av ALC eller kompressor
Basic Basic

Tidigare i natt skrev du ett intressant inlägg om dispenser med mera om gamla o nya amatörer som fixat sig dispens på olika vägar. jag tyckte det var ett intessant inlägg det var synd att du raderade det. Jag har dock sparat det för att läsa det igen och kan konstatera att det är som du skriver, mången radiokomunikatör har skaffat sig tillträdde på banden på diverse omvägar:D Speciella prov med mera.

Vart hade vår hobby OCH vårt tekniksammhälle varit idag om de gammla mossiga amatörerna inte funnits? Bra fråga men de som byggde och uppfann diverse radiokontruktioner är värda all heder och beröm.
Utan dessa hade vi kanske vi suttit här med röksignaler eller dunkat på en trumma med en trä klubba.

// Lars Sm4IVE
 
Ändå tror jag att alla tycker om att laga sina grejer om man kan, bygga något, ex en antenn. Allt detta sker ju så varför krångla om att radioamatörer skall bygga.
Njut av att se va de som bygger har gjort, njut av att bygga dig en kopia av antennen som experten räknat ut, njut av att felsöka och få igång dina grejer med hjälp av saker som experten räknat ut. Njut av att du är bra på något, för det är ALLA!!!!

Njut av att få bra svar när du frågar något och märka att olika frågor ger svar från olika personer, den som kan svarar på den fråga han kan. Ingen kan allt.
Njut av att radioamtörer är ett släkte där en stor bredd av kunskap finns och att hjälpa varandra.

Tack för ditt fina inlägg Roy. Mycket kloka ord! Själv har jag fått många elaka påhopp för mitt hörselhandikapp (tinnitus). En som kallar sig ”riktig amatör” skrev en gång: ”Men vad är det lille Grisen? Kan du inte CW? Skillnaden mellan en riktig radioamatör eller inte det är just CW”. Sånt är det svårt glömma. Vid tillfälle ska jag berätta för dig vem det var, Roy!

Med mitt inlägg om kunskaper i engelska menar jag att det är bra att kunna läsa manualen på engelska, så att man kan sin station :D

Ja, kanske är jag "en riktig mopedist", men också där är det bra att ha andra att fråga och få hjälp av.

Mvh Janne;)
 
Off topic

Jag tyckte också att Roy skrev kloka ord. Tänk om alla kunde resonera som honom! Det finns fler kloka skribenter här, ingen nämnd och ingen glömd. Janne, jag förstår att det var en otrevlig kommentar och en upplevelse som sitter i länge. Men du måste försöka arbeta bort sådant och inse att det finns mycket dynamik bland radioamatörer, liksom bland genomsnittet av människor. Du kan inte dra alla över en kam. Du har bara ont av det själv. Det där med krav på engelska tycker jag var lite onödigt. Dels kan de flesta engelska idag, dels så är det väl upp till var och en att försöka undvika att elda upp sin radio. Jag räknar med att du kan engelska, därför skrev du så. Jag tycker att du är duktig som kan reparera mopeder, det kan inte jag nu, men jag har kunnat en gång. Nu har vi kommit ur tråden igen, men det kan inte hjälpas. Jan, jag vädjar till dej att du slutar hänga upp dig på en CW-kunnig amatör som hånat dig för att du inte kunde CW och se amatörradion från ett nytt perspektiv! Du säger själv att man ska se framåt! Alla är vi duktiga på något och dåliga på något! Det är därför vi ska hjälpas åt! 73! :)
/Ingvar
 
Last edited:
Att råka ut för en "citron" kan man göra varsom helst.

Jag kan beretta om den första gången jag fundareade vad det var för hobby jag tagit mig in i.

Det var då jag nyss avlagt CW-prov för C-cert och fick då bara köra CW på kortvåg förutom på 10m där även SSB var tillåtet. Det var en dag med dåliga konds och man var vansinnigt sugen på att köra nåt. Vad som helst! Till sist hörde jag en SM där suffixet började på B eller C ropa allmänt anrop på SSB på 3,7xx MHz. Han ropade om och om igen, men fick inget svar. Till slut tänkte jag att jag kunde väl ropa på honom och bara ge en rapport så han vet att någon hör honom trots kondsen. Jag ropade och han frågade vem det var som sände. Jag ropade återigen på CW och han kom tillbaka. Han sa då att det var totalt förbjudet att köra CW på SSB-delen på 80m och om jag ropade igen skulle han genast ringa myndigeterna och anmäla mig..... Helt plötsligt kändes inte kortvåg lika kul längre. :(

Men sen med tiden så insåg jag att det inte var mitt problem att han inte förstått bandplanderna. Möjligen saknade han även andra kunskaper. ;) Det är tråkigt när det går så här snett, men eftersom jag fortsätta köra amatörradio i många år så fick det ju ingen långsiktig verkan och då tycker jag inte heller att det är nåt att var långsint över.

Jag pratat hellre bandplaner med någon ny eller föklarar vilket frekvensområde man i verkligheten ligger på vid SSB, som t.ex. varför man inte kan ligga på 14,350MHz "trots att det står i bandplanen". Ser hellre framåt än bakåt.
 
Tack för era fina inlägg, CZR och RNA. Ni har så rätt, man bryr sig för mycket. Att det finns en liten klick av dessa elaka amatörer, får man inte ta så hårt på. Det är nog de som mår dåligt, de har inte roligt i sin hobby. Det märks ju vilka som får vänliga svar på trådarna, de som gör bort sig och är elaka hoppar man ju över:D

Mvh Janne;)
 
Men Janne tror du verkligen att de är elaka.
Är det inte så att men i vissa fall försöker tala om vad man tycker och det blir lite elak ton. eller man uppfattar det så.
Jag tror att alla är snälla, men har en stark tro på sina saker, sina byggen, och vill att andra skall ha lika roligt. Kanske man inte har förmågan att inse att det finns andra åsikter, och därför kan det låta tvingande. Du måste bygga en sådan här som jag gjort så blir även du frälst....måste måste....
Det är väl inte fel att försöka entuasmera andra.
Själv vill jag ibland vara lite ironisk, kanske någon uppfattar det som lite elakt.
Med stor respekt för andra kommer vi långt, liksom med hjälpsammhet och mänsklighet, erfarenhet etc.

Vi är ändå en av de djurarter som har förmågan att lösa problem i grupp, och inte minst att lagra den kunskap vi skaffar oss i gruppe eller ensam, i hjärnan, till eftervärlden. Vi accumulerar kunskap. Dvs uppfinner hjulet och sedan använder vi hjulet, förbättrar hjulet och kör fortare.
Ja det kan ju vara någon som vill vara odödlig just för att han har uppfunnit ett bra hjul. en mänsklig egenskap det oxo. Då får vi sätta upp honom på en pedistal... Ibland kallas han då diktator.

Ibland blir vi sura på varandra, (läs förbannade) det genererar kanske något positivt det oxo.
 
Ja Roy, tyvärr tror jag nog att en liten klick är elaka... Och när man hört (och läst) samma elakheter under lång tid, får man lite taggar mot vissa :D

Men som du säger, alla kan vi vara lite ironiska och ibland blir det missförstånd. Det gäller att gå vidare och lägga saker bakom sig.

Mvh Janne ;)
 
Elaka radioamatörer

Hej.
Kan inte låta bli att kommentera lite i detta.
Hela förbannade tiden så lyser dessa ord om elakhet igenom på forumet.

Det är ledsamt att det måste vara så att någon har blivit drabbad så illa.

Kan/får man inte "hänga ut" dessa individer till allmän beskådan, även namnge dessa givetvis och då av den person som blivit taskigt behandlad??

Jag har aldrig blivit utsatt, så jag vet inte hur det känns, men tycker att det borde få ett slut någon gång.

Resultatet utav negativt skrivande smittar ju av sig på forumet givetvis (gräver man i skit så luktar det)

Bättre att spy ut skiten på de det gäller (sådan skit skall sådan smörja ha).

Tycker vi skall vara vänner nu, annars får jag starta en tråd som heter KLAGOMUREN.;)

Erland
 
Rejält "off-topic"...

Erland, vad skulle vi vinna på att "hänga" ut folk? Hur skall vi kunna veta att det som någon nämner är sanning? Den som utpekas kanske har en helt annan bild av det som förevarit. Så återigen, vad skulle vi vinna på något sådant? Varför älta gammalt groll?

Som jag ser det vinner vi inget, det skapar bara mer bråk, vilket är något som hobbyn definitivt INTE behöver.

Det bästa vore om folk lade otrevligheter bakom sig och istället blickade framåt. Personligen är jag rejält trött på allt tal om elakheter och annat som hänt förr, lägg detta bakom er, och blicka framåt istället.

73 de Lars, sm6rpz
PS. Jag är också osäker på om det du föreslår är legalt möjligt... DS.
PS2. Vad har detta med Yaesu service att göra? DS2.
 
Hej på dig RPZ

Erland, vad skulle vi vinna på att "hänga" ut folk? Hur skall vi kunna veta att det som någon nämner är sanning? Den som utpekas kanske har en helt annan bild av det som förevarit. Så återigen, vad skulle vi vinna på något sådant? Varför älta gammalt groll?

Som jag ser det vinner vi inget, det skapar bara mer bråk, vilket är något som hobbyn definitivt INTE behöver.

Det bästa vore om folk lade otrevligheter bakom sig och istället blickade framåt. Personligen är jag rejält trött på allt tal om elakheter och annat som hänt förr, lägg detta bakom er, och blicka framåt istället.

73 de Lars, sm6rpz
PS. Jag är också osäker på om det du föreslår är legalt möjligt... DS.
PS2. Vad har detta med Yaesu service att göra? DS2.

Hejsan RPZ

Erland, vad skulle vi vinna på att "hänga" ut folk? Hur skall vi kunna veta att det som någon nämner är sanning? Den som utpekas kanske har en helt annan bild av det som förevarit. Så återigen, vad skulle vi vinna på något sådant? Varför älta gammalt groll?


Nej inte skulle vi vinna någonting, du har rätt. Taskigt för de utpekade som du skriver.
Blir bara så trött på allt negativt....
Sant oxo att inte älta gammalt groll

Det bästa vore om folk lade otrevligheter bakom sig och istället blickade framåt. Personligen är jag rejält trött på allt tal om elakheter och annat som hänt förr, lägg detta bakom er, och blicka framåt istället.

Oxo rejält trött kan jag se, här är vi oxo helt eniga.

PS. Jag är också osäker på om det du föreslår är legalt möjligt... DS

Nej, det är säkert inte helt lagligt, ganska fel oxo när jag nu kommer till
eftertanke.


PS2. Vad har detta med Yaesu service att göra? DS2.

Nej, det hade inget med Yaesu service att göra, men hängde bara på det som var....

Med andra ord...TVÅ TRÖTTA SJÄLAR.

Erland
 
Rejält "off-topic"...

Det bästa vore om folk lade otrevligheter bakom sig och istället blickade framåt. Personligen är jag rejält trött på allt tal om elakheter och annat som hänt förr, lägg detta bakom er, och blicka framåt istället...
Tack Lars för ditt klarsynta inlägg! Jag instämmer helt och fullt.

Nu lämnar åtminstone jag sidospåret och ser fram emot att det tar slut här!

73 / Göstha
 
Jag vet att dom jag känner på detta forum inte djävlas. Däremot så fortsätter det gamla "järngänget" att tjafsa. Läs så ser ni tråkigheterna, det är inget gammalt groll utan rykande färskt.
Hoppas dom kan lägga ner "stridsyxan" för det är allt lite barnsligt. Detta hade inte heller så mycket med Yaesuservice att göra men texten blev lite ensidig. Nu tycker jag moderatorn raderar mina och andras gnäll i denna tråd och sedan försöker alla att skärpa till sig. ;)

Roger
 
En fundering. Vad är anledningen att inte Mobinet tar åt sig att reparera? Har de helt "ut-sårsat" alla service till Svebry? Eller tar de inte i utrustning som sålts innan de blev generalagenter? Eller anser de att riggen för gammal?
 
De vänder sig till Svebry, jag vet detta för att mina Yaesu skall dit om det blir något fel. Mindre fel kan de nog fixa på Mobinet och det är ju bra.
Vår station är en Yaesu FT-1000MP MARK V och den lagades på Svebry. Delarna skickades från Mobinet till Svebry och för min del var det bra för jag har inte så långt till Svebry. Mobinet reparerar säkert en del saker, det har nog inte med att göra hur gammal radion är.
Ett tips är väl att du frågar Mobinet!!!

Mvh Janne;)
 
Även DXU

Tack Lars för ditt klarsynta inlägg! Jag instämmer helt och fullt.

Nu lämnar åtminstone jag sidospåret och ser fram emot att det tar slut här!

73 / Göstha

Hej.
Även DXU är trött på detta.
Då är vi TRE.
Erland
 
Hej.
Även DXU är trött på detta.
Då är vi TRE.
Erland


Vad jag ser ovanför så var RNA och jag på rätt spår igen, ser kanske dåligt:D
Men det var en del som spårade ur!!!!!!!!!


Mvh Janne;)
 
Last edited:
Hej på dig Roger

Jag vet att dom jag känner på detta forum inte djävlas. Däremot så fortsätter det gamla "järngänget" att tjafsa. Läs så ser ni tråkigheterna, det är inget gammalt groll utan rykande färskt.
Hoppas dom kan lägga ner "stridsyxan" för det är allt lite barnsligt. Detta hade inte heller så mycket med Yaesuservice att göra men texten blev lite ensidig. Nu tycker jag moderatorn raderar mina och andras gnäll i denna tråd och sedan försöker alla att skärpa till sig. ;)

Roger

Hejsan.
Jag tror då rakt inte att någon djävlas här, men det gamla "järngänget" fortsätter skriver du.
Vart finns "järngänget" så att även jag kan ta mig dit och se vad det handlar om?
Det skulle kanske öka min förståelse för vad som skrivs här.

Rykande färskt skriver du att "järngängets" tjafs är. Personligen mycket intresserad av att ta del av detta.
Detta att dom skall gräva ner "stridsyxan" är säkert inte vad du igentligen menar....??

Klart att texten kan verka ensidig, men försvarar ingen av "krigarna"

Det är säkert bra om moderatorn raderar allt detta och att det glöms bort.

Erland
 
I början av månaden tittade jag in på detta forum och tyckte denna tråd verkade intressant. Jag är intresserad av Yaesus produkter, och då vill man ju veta hur det står till med servicen. Men, nu när jag tittar in så känner jag inte igen mig. Har jag kommit fel? Eller, vad hände med tråden?

Nej, nu vet jag, det måste vara fel på min webbläsare! Den blandar säkert inläggen från de olika trådarna! Ja, så måste det vara........

73 de Sven/SM6CDN
 
Ok Erland, sorry för att du inte hittar. Sök då på SM4IVE, Netsurfer Och SM7VVG. Vill du ha tydligare upgifter så maila mig.

73 de Roger
 
Back
Top